Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 177, 178, 179 >> 68 besök senaste veckan (865261 totalt) |
|
||||||
Så då var dag 2 på resan uppe, det kommer att gå lite långsamt att få ihop allt men håll ut folks
Då jag dabbat mig lite så har jag tryckt in fredagen i samma inlägg som det första. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Nämen sedär Tyvärr lyckades vi missa varandra på parkeringen, jag såg din bil ett par gånger på parkeringen men aldrig dig, jaja det blir väl nästa gång får vi hoppas |
||||||
Dag 3 från senaste resan klar https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
_________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||||
Johan det är inte bara jag som tycker att du överkör din compact lite Men kul var det att åka med _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||||
Du bara skäller hela tiden Nu är det min tur: Du underkör din M3:aMicke _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Nu är det min tur: Du underkör din M3:aMicke
Det är helt sant. Jag vågar inte längre, armco räket ser ut att vara dyr och HÅRT numera. och att skylla på gatdäck och att jag har kvar hela inredingen funkar inte, eller _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||||
Tro mig när jag säger att jag i stort sett sitter och piskar instrumentbrädan hela vägen upp! Bilen segar nåt otroligt upp till typ 190 men då är det dags att svänga, med pulver hade man lätt passerat 200 och betydligt tidigare. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Alla vill ha mer effekt där, det spelar ingen roll om man har 200 pållar eller 400, man vill på något vis alltid ha mer effekt.... Just där borde alla bilar leverera 1000 hk |
||||||
jo absolut är det så men det finns ju en undre smärtgräns oxå och det är väl lite under den jag lever.. Nåja, jag brukar ta igen det någonstans runt karusellen _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
1000kg 250hk... allt bättre än det är kul, där går gränsen ungefär!
Eller 1200kg 300hk... same same |
||||||
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Av någon outgrundlig anledning stoltserar dom inte med priset. MIsstänker att det kostar mer än en komplett S50 i bra skick. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Efter att ha fått en logg ifrån Johan ifrån Ringen så kommer här en liten analys. Det är alltid spännande att försöka hitta skillnader och anledningar till tidsförbättringar.
om man jämför Johans varv med när han själv körde precis två år tidigare så får man följande De två kurvorna som går från nedre vänstra hörnet upp till övre högra är tidslinjer. Så vid en viss punkt på banan, vad är tiden då? Skillnaden mellan de två linjerna visar på hur mycket snabbare Johan blivit. Den nedre linjen är det snabbare varvet. Blå kurva är hastigheten för årets snabba varv, röd för snabbaste varvet vid samma tid 2009. Filmen på årets varv kan ses på http://youtu.be/bQJ_PM_OSLw?hd=1 Det finns sju ställen där tidsskillnaden tar ett steg. Ja egentligen åtta, eftersom Johan fick köra långsamt på en gulflagg på sitt snabba varv. Men vi fokuserar på där det går snabbare. Jag lånar Peter Pahrs ringenkartor för att visa sektionen. Första stället är på den lilla rakan fram till Hohenrain. Kurvorna är fasförskjutna, så man får tänka dem ovanpå varandra för att se bättre. Man ser tydligt hur Johan tar med sig hastigheten genom den första chikanen. Så har Johan tjänat 1.3 sekunder. Även på T13 rakan kommer Johan upp i 25 km/h högre hastighet. Jag skulle tro att det berodde på trafik i varvet 2009 eftersom tidsvinsten på denna rakan är 2 sekunder. Nästa ställe där man ser en väsentlig förbättring är vid Schwedenkreutz. Återigen så får man tänka sig den blå linjen ett snäpp åt vänster för att se det rätt. Men det är tydligt att Johan vågar hålla längre över Schwedenkreutz och fram till Arenberg. På det vinner Johan 1.5 sekunder på sig själv. Nästa sektion där det är tidskillnad är ner i Fuchsröhre. Här ser man en helt annan attack. Om man kollar Johans video så ser man att han kör på bra hela vägen ner i grytan. På uppvägen vet jag att jag tänkte att han kunde hållt kvar mer hastighet, men hej, Johan spöar mig duktigt på ringen. Det är lätt att vara kaxig när man sitter vid datorn, en annan sak när man tar en kurva i 150 knyck. Tidsvinsten i genom Fuchsröhre blir 3.7 sekunder. En evighet. Nästa ställe där det går fort är fram till Metzgesfeldt. Med genomgående högre hastighet blir det 1.5 sekunder i detta partiet. Från Bergwerk fram till Angstkurve är nästa sektion där man tydligt ser hur Johan tar med sig mer hastighet. Man ser att toppfart nås vid 185 km/h i uppförsbacken. Efter att ha kollat videon är jag säker på att Johan hade vågat köra fortare om han haft mer effekt. Så ett dyrt men enkelt sätt att bli snabbare här, Johan - låna min motor I vilket fall, med den långa sträckan detta är så är Johan 5 sekunder snabbare här. Sista tydliga hastighetsvinsten är mellan karusellen och genom Hohe Acht. Ut ifrån karusellen kommer man in i ett parti där det går att hålla högre hastighet än vad man tror. Och man ser Johan kör 10-15 km/h snabbare under nästan 500 meter. Det ser ut som han kör långsammare i ett parti men det är bara fasförskjutningen som luras. Just i lägsta blåa punkten ska det jämföras med dippen i den röda. Denna sektion gav 1.5 sekunder. När man mäter och räknar finns det alltid en faktor med osäkerhet. Jag väljer att tro att Johan släpper av på gasen under Gauntryt, inte 65 meter innan. Så därför tar jag tidpunkterna från topparna på sista hastighetspeaken. Det käns som en bekräftelse att det blir en missad punkt precis där eftersom det är rimligt att GPS signalen tappas för en kort stund. om jag använder de punkterna som mål får jag följande BTG tider 2009 röd - 8.47.25 2011 blå - 8.39.07, dvs 8.18 sekunder bättre. Om man sedan hypotetiskt drar av 10.5 sekunder så skulle detta kunna leda till ett 8.29 varv. De tidsvinster jag listat förklarar drygt 16 sekunder av tidsskillnaderna. Kvar finns 2 sekunder på övriga sträckor. om man kikar på graferna, var finns det mer tid att hämta för Johan? För att göra en jämförelse har jag letat fram Göte Sjögrens loggar (utan att ha bett honom om lov - så om det är ett problem, låt mig veta så editerar jag). Åter igen så finns det en fasförskjutning genom grafen som ni får tänka bort. Det första man ser är hur stor skillnad motorn gör på en bana som ringen. Göte i CSLen håller genomgående 20 km/h högre topphastigheter. Utöver den skillnaden har jag ringat in tre områden där Johan borde kunna hålla högre hastigheter. Den första sektionen är innan Bergwerk och sedan fram till Klostertal. Andra sektionen in mote Hohe Acht. Ssta sektionen är i Pflanzgarten där Johan hade sin gulflagg men där hastighetsskillnaden innan flaggningen är för stor. Nu har jag kollat din video, Johan och kan konstater att du laddar rätt bra. Jag tror att du kan ta med dig mer hastighet upp ur Fuchsrörhe. Och om du sedan vågar hämta mer hastighet i de sektioner där Göte har mer flyt, då skulle jag gissa att du har kanske 10 sekunder till. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||||
Jag återkommer asasp med kommentarer på Peors analys, skit skoj iallafall!
Dag 4 på resan är klar nu! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 177, 178, 179 >> 68 besök senaste veckan (865261 totalt) |