Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 177, 178, 179   >>
68 besök senaste veckan (865261 totalt)
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Många tack för trevligt återberättande, som vanligt!

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



För mycket fjäsk nu. När kommer nästa?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Äntligen!

Dina reseberättelser är nästan lika bra som att åka ner själv. thumbs up

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Så då var dag 2 på resan uppe, det kommer att gå lite långsamt att få ihop allt men håll ut folks
Då jag dabbat mig lite så har jag tryckt in fredagen i samma inlägg som det första.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&postdays=0&postor . . . . En bit ner där texten börjar med FREDAG

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



Johan Sjöström skrev:
Herr Thurfjell på G


Nämen sedär
Tyvärr lyckades vi missa varandra på parkeringen, jag såg din bil ett par gånger på parkeringen men aldrig dig, jaja det blir väl nästa gång får vi hoppas

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004
Inlägg: 3261



Johan Sjöström skrev:
Dag 3 från senaste resan klar https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&postdays=0&postor . . . .


thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Michael Sjösgärd
Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt.
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 496



Davve skrev:
Johan Sjöström skrev:

http://youtu.be/bQJ_PM_OSLw?hd=1
Jösses! Det går verkligen undan och mer än vad bilen förmår bitvis thumbs up



Johan det är inte bara jag som tycker att du överkör din compact lite

Men kul var det att åka med

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Franzetti skrev:
Davve skrev:
Johan Sjöström skrev:

http://youtu.be/bQJ_PM_OSLw?hd=1
Jösses! Det går verkligen undan och mer än vad bilen förmår bitvis thumbs up



Johan det är inte bara jag som tycker att du överkör din compact lite

Men kul var det att åka med


Du bara skäller hela tiden

Nu är det min tur: Du underkör din M3:aMicke


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 496



Nu är det min tur: Du underkör din M3:aMicke



Det är helt sant. Jag vågar inte längre, armco räket ser ut att vara dyr och HÅRT numera.
och att skylla på gatdäck och att jag har kvar hela inredingen funkar inte, eller

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Äsch ha kvar inredningen och dina 70 profil, perfekt som sightseeingbil på NS thumbs up Lite som bussarna fast i mindre format

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Du behöver mer pulver under locket johan du förlorar mycket i klättringen upp till karusellen.
200hk till hade inte sutti fel

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Du behöver mer pulver under locket johan du förlorar mycket i klättringen upp till karusellen.
200hk till hade inte sutti fel


Tro mig när jag säger att jag i stort sett sitter och piskar instrumentbrädan hela vägen upp!
Bilen segar nåt otroligt upp till typ 190 men då är det dags att svänga, med pulver hade man lätt passerat 200 och betydligt tidigare.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11892



Johan Sjöström skrev:
Michael Bäck skrev:
Du behöver mer pulver under locket johan du förlorar mycket i klättringen upp till karusellen.
200hk till hade inte sutti fel


Tro mig när jag säger att jag i stort sett sitter och piskar instrumentbrädan hela vägen upp!
Bilen segar nåt otroligt upp till typ 190 men då är det dags att svänga, med pulver hade man lätt passerat 200 och betydligt tidigare.


Alla vill ha mer effekt där, det spelar ingen roll om man har 200 pållar eller 400, man vill på något vis alltid ha mer effekt.... Just där borde alla bilar leverera 1000 hk

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Mats Th skrev:
Johan Sjöström skrev:
Michael Bäck skrev:
Du behöver mer pulver under locket johan du förlorar mycket i klättringen upp till karusellen.
200hk till hade inte sutti fel


Tro mig när jag säger att jag i stort sett sitter och piskar instrumentbrädan hela vägen upp!
Bilen segar nåt otroligt upp till typ 190 men då är det dags att svänga, med pulver hade man lätt passerat 200 och betydligt tidigare.


Alla vill ha mer effekt där, det spelar ingen roll om man har 200 pållar eller 400, man vill på något vis alltid ha mer effekt.... Just där borde alla bilar leverera 1000 hk


jo absolut är det så men det finns ju en undre smärtgräns oxå och det är väl lite under den jag lever..
Nåja, jag brukar ta igen det någonstans runt karusellen

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



1000kg 250hk... allt bättre än det är kul, där går gränsen ungefär!

Eller 1200kg 300hk... same same

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483




_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
krister Andersson skrev:
http://www.noellemotors.de/3_2l_engine_basis_BMW_M52_B25_B28.226.0.html


Av någon outgrundlig anledning stoltserar dom inte med priset. MIsstänker att det kostar mer än en komplett S50 i bra skick.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Efter att ha fått en logg ifrån Johan ifrån Ringen så kommer här en liten analys. Det är alltid spännande att försöka hitta skillnader och anledningar till tidsförbättringar.

om man jämför Johans varv med när han själv körde precis två år tidigare så får man följande



De två kurvorna som går från nedre vänstra hörnet upp till övre högra är tidslinjer. Så vid en viss punkt på banan, vad är tiden då? Skillnaden mellan de två linjerna visar på hur mycket snabbare Johan blivit. Den nedre linjen är det snabbare varvet. Blå kurva är hastigheten för årets snabba varv, röd för snabbaste varvet vid samma tid 2009. Filmen på årets varv kan ses på http://youtu.be/bQJ_PM_OSLw?hd=1

Det finns sju ställen där tidsskillnaden tar ett steg. Ja egentligen åtta, eftersom Johan fick köra långsamt på en gulflagg på sitt snabba varv. Men vi fokuserar på där det går snabbare. Jag lånar Peter Pahrs ringenkartor för att visa sektionen.
Första stället är på den lilla rakan fram till Hohenrain. Kurvorna är fasförskjutna, så man får tänka dem ovanpå varandra för att se bättre.




Man ser tydligt hur Johan tar med sig hastigheten genom den första chikanen. Så har Johan tjänat 1.3 sekunder. Även på T13 rakan kommer Johan upp i 25 km/h högre hastighet. Jag skulle tro att det berodde på trafik i varvet 2009 eftersom tidsvinsten på denna rakan är 2 sekunder.
Nästa ställe där man ser en väsentlig förbättring är vid Schwedenkreutz.



Återigen så får man tänka sig den blå linjen ett snäpp åt vänster för att se det rätt. Men det är tydligt att Johan vågar hålla längre över Schwedenkreutz och fram till Arenberg. På det vinner Johan 1.5 sekunder på sig själv.



Nästa sektion där det är tidskillnad är ner i Fuchsröhre. Här ser man en helt annan attack. Om man kollar Johans video så ser man att han kör på bra hela vägen ner i grytan. På uppvägen vet jag att jag tänkte att han kunde hållt kvar mer hastighet, men hej, Johan spöar mig duktigt på ringen. Det är lätt att vara kaxig när man sitter vid datorn, en annan sak när man tar en kurva i 150 knyck.
Tidsvinsten i genom Fuchsröhre blir 3.7 sekunder. En evighet.



Nästa ställe där det går fort är fram till Metzgesfeldt. Med genomgående högre hastighet blir det 1.5 sekunder i detta partiet.



Från Bergwerk fram till Angstkurve är nästa sektion där man tydligt ser hur Johan tar med sig mer hastighet. Man ser att toppfart nås vid 185 km/h i uppförsbacken. Efter att ha kollat videon är jag säker på att Johan hade vågat köra fortare om han haft mer effekt. Så ett dyrt men enkelt sätt att bli snabbare här, Johan - låna min motor I vilket fall, med den långa sträckan detta är så är Johan 5 sekunder snabbare här.



Sista tydliga hastighetsvinsten är mellan karusellen och genom Hohe Acht. Ut ifrån karusellen kommer man in i ett parti där det går att hålla högre hastighet än vad man tror. Och man ser Johan kör 10-15 km/h snabbare under nästan 500 meter. Det ser ut som han kör långsammare i ett parti men det är bara fasförskjutningen som luras. Just i lägsta blåa punkten ska det jämföras med dippen i den röda. Denna sektion gav 1.5 sekunder.
När man mäter och räknar finns det alltid en faktor med osäkerhet. Jag väljer att tro att Johan släpper av på gasen under Gauntryt, inte 65 meter innan. Så därför tar jag tidpunkterna från topparna på sista hastighetspeaken. Det käns som en bekräftelse att det blir en missad punkt precis där eftersom det är rimligt att GPS signalen tappas för en kort stund.




om jag använder de punkterna som mål får jag följande BTG tider
2009 röd - 8.47.25
2011 blå - 8.39.07, dvs 8.18 sekunder bättre. Om man sedan hypotetiskt drar av 10.5 sekunder så skulle detta kunna leda till ett 8.29 varv.
De tidsvinster jag listat förklarar drygt 16 sekunder av tidsskillnaderna. Kvar finns 2 sekunder på övriga sträckor.

om man kikar på graferna, var finns det mer tid att hämta för Johan? För att göra en jämförelse har jag letat fram Göte Sjögrens loggar (utan att ha bett honom om lov - så om det är ett problem, låt mig veta så editerar jag). Åter igen så finns det en fasförskjutning genom grafen som ni får tänka bort.



Det första man ser är hur stor skillnad motorn gör på en bana som ringen. Göte i CSLen håller genomgående 20 km/h högre topphastigheter. Utöver den skillnaden har jag ringat in tre områden där Johan borde kunna hålla högre hastigheter. Den första sektionen är innan Bergwerk och sedan fram till Klostertal. Andra sektionen in mote Hohe Acht. Ssta sektionen är i Pflanzgarten där Johan hade sin gulflagg men där hastighetsskillnaden innan flaggningen är för stor.

Nu har jag kollat din video, Johan och kan konstater att du laddar rätt bra. Jag tror att du kan ta med dig mer hastighet upp ur Fuchsrörhe. Och om du sedan vågar hämta mer hastighet i de sektioner där Göte har mer flyt, då skulle jag gissa att du har kanske 10 sekunder till.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 496



Mycket intressant läsning Peo

Det finns mycket att lära sig här.
Nu ska jag bara få igång min drift box

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Jag återkommer asasp med kommentarer på Peors analys, skit skoj iallafall!

Dag 4 på resan är klar nu! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43711&start=1874


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling!
<<   1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 177, 178, 179   >>
68 besök senaste veckan (865261 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande