Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3836 totalt) |
"vanliga" BMW 318, är det något att satsa på?
Har suttit och läst en del nu om vilka bilar man "bör" välja för att ha kul på bana för en billig peng. BMW 318Is E30 från slutet på åttiotalet/början på nittiotalet nämns ju ständigt i dessa diskussioner. Men jag funderar på hur kul den "vanliga" 318 E30 är, som jag förstått det har den inte en lika kul och varvvillig motor, samt att chassit i Is skulle vara väldigt bra redan i grunden. Innebär det att "vanliga" 318chassit är dåligt, eller går det att ordna hyfsad/bra väghållning för rimliga pengar på dem med? Är egentligen inte så att jag tänkt köra extremt mycket på bana, men är rätt sugen på en bil med trevlig väghållning. Givetvis är säkerligen en 318Is en roligare bil, men av det jag har sett är prisnivån lite högre med. Så man kan väll sammanfatta frågan är "vanliga" 318 överhuvudtaget ett alternativ till en 318Is? Kan tillägga att jag inte kört särskillt mycket bilar, och det mesta ger nog bättre väghållning än nuvarande Volvo 740. // Kim _________________ Kim Melander |
||||||||||
Har kört en del bana med min 318i -88 (113hk) i väntan på att min rejsbil ska bli klar..
Körde helt original direkt efter att man fått kortet, däck med 70-profil, original fjädrar och original stötdämpare (ordentligt slitna), det var sådär får jag säga... Sen satte jag på en billig sänksats och bilstein sprint runtom och 16" fälgar, ett klart lyft! Helt annan känsla i bilen vid lastväxlingar mm. Riktigt rolig att köra, fast det gäller att inte tappa farten nånstans... Bra bil för att träna att köra effektivt med andra ord, små misstag kostar sekunder i slutet på rakan.. Har varit nere på ringen med den, men det är lite för lite effekt för ringen (den maktade med Exmühle precis på 2:an ![]() Chassiet original på 318i är inte jättemycket sämre än 318is, i stora drag är det 15mm kortare fjädrar och att det sitter Bilstein M-tech dämpare istället för Boge som skiljer dem åt. _________________ /Arne Lindgren |
||||||||||
Har, likt Arne, åkt en del bana med mestadels 318 med gammla M10-motorn.
Funkar perfekt, är underhållande och man blir en hejjare på att just hålla farten uppe genom böjjarna, annars förlorar man så mkt... ![]() Så hittar du rätt bill till rätt pengar så köp! Väghållningen kan vi nog bistå med vad du ska och inte ska göra. Är det ngt mer är det bara att PM:a. ![]() |
||||||||||
om jag skulle bygga en lågbudget "track-day" bil idag skulle jag valt just 318 e30 med M10. E30 är en tacksam modell att modifiera då det finns mycke kunskap och delar att köpa. M10 motorn har samma fördel, den härstammar från 60-talet så det finns gott godis och kunskap om du vill ha mer krut i spisen
![]() Jag kan tillägga att min förstabil var en 318i E21 som jag även hade min bandebut i. Fast den bara hade 102hk var den underhållande när det svängde. Jag skaffade ett 2liters block till den för en riktigt billig peng (tror det var 500spänn ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||
Fördelen med en 318 är delarna , finns att hämta från 83-90, mycke använbara orginal delar , M-3an chassi delar passar , och motorn är tacksam att skruva i
![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||||
![]() ![]() Undrar om 318i vore nåt att köra med i High Coast Racing, långloppsserien som går på Midlandabanan? Bilarna måste vara väldigt original och det är bränslebegränsning. Här är de viktigaste delarna av reglementet:
Klarar man sig i 3 timmar på 50 liter? Angående motorn så finns det väl en lite större version som satt i äldre 320 som borde passa på original motorfästen och kan väl anses ha suttit i samma bilmodell, även om det inte var E30? Den borde väl gå bättre, men är kanske lite för törstig också? Förut tror jag inte man fick göra nåt åt hjulupphängningarna, men nu verkar det vara OK så länge man har stötdämpare av originaltyp i originalfästena. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Låter som ett lysande bilval.
50 liter på 3h ska gå...men det är inte fett. Receptet heter: - Lååååååg vikt. - Hjulställ inkl. bromsar från 318is/323/325. - Lätta mer. - Välj en bil med L-jetronic istället för den törstiga K-jet:en. - Kan man så välj hellre en med M40-motorn då den har 113hk och drar mindre sås...tror jag. - Gammla M10-motorn är dock beprövad och ska inte negligeras...blev svårt nu. Billiga som stryk är dom iaf. - Se till att få dit en slutvxl från tex 316, gärna touring. 4.27 alt. 4.45 om jag minns rätt. - Får man byta bussningar så är vi nga st här som kan bistå med rätt sort och tillverkning av dessa. Tja, du vet ju hur man ska bygga racebilar, men specifika tips får du gärna PM:a om. ![]() EDIT: M10 finns som du sa med 2liter i bla 2002 osv. Men hitta då en från en 320 E21 med 125hk-motorn. På med L-jetronicen och justera den så gott det går. Kanske kanske ska man flytta även toppen då det skilljer lite och de sista 318-topparna var dom som anses bäst. Se dock upp med att man "vänder" på förbränningsrummen ngt år. Kan resultera i att en dome i kolven kommer där det inte är ngt rum i toppen... ![]() Eller varför inte åka med Motronicsprutet från M40 på en sådan M10 så kan man mappa in den optimalt samt säkert spara nga droppar soppa... Inser att jag spräckt tankar och budget för längesedan, men så blir det när man "vet för mkt" om en viss modell och vill vinna... ![]() |
||||||||||
Nja, under §5.20 verkar man få byta motor till en som suttit i samma modell, men det är tveksamt om man får plocka ihop delar ifrån flera olika motorer, samt lätta svänghjul och liknande. Hmm, jag såg en annons för en 318is med skruttig motor för 8000:-. Kanske ta en sån och sätta en M40-motor i, så får man hjulupphängningar och bromsar på köpet.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Det här med 318is är en liten djungel.. ![]() 1988 fanns det en modell som hette 318is och en som hette 318i. 318is hade då M40 motor och 318i M10 motor. Sverige var enda landet som skiljde dessa åt med ett "s". 1989 hette den 318i igen, då fanns inte valet med M10 motor kvar. Det AL menar med att välja 318is chassi innebär att man tar det från en 318is 16V som kom först 1990. Det är samma grejer som satt på 325:orna. 51mm fjäderben fram och grövre kränghämmare, plus skivbromsar bak. EDIT: Jag inser nu att den bil du tittat på troligen var en 318is 16V med kass maskin. Du vill alltså montera en M40 i den. Det låter vettigt. Sorry för mitt missförstånd. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||
Just precis, den här närmare bestämt: http://www.autopower.se/powerborsen/ Men det borde kanske gå lika bra att slänga en M40 i en 323/325? Eller är det något annat som skiljer i dem som gör de mindre lämpliga? Har alla årsmodeller av dem kraftigare kränghämmare, fjäderben och bromsar, rel. 318i? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Re: "vanliga" BMW 318, är det något att satsa på
oavsett hur mycket bana du tänkt köra är du välkommen att göra det med oss i www.bmwsc.com ![]() En E30 318 tycker jag låter som ett perfekt val. Det rullar ganska många gat-E30:s på träffarna. _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||||
Aha, det var ju bra att veta, ifall det skulle bli aktuellt.
Jag tror det skulle kunna bli rätt kul racing för pengarna, men jag måste se om det är någon som är sugen att vara med på ett bygge också. Jag har ju ett par till att ta hand om... På ett sätt tur att man är obotlig tidsoptimist, för annars skulle inget bli påbörjat om man var realist, men nån gräns får det ändå finnas. Men dyker rätt intressenter upp så... Himla tur att intresset för gatbil som kräver omvårdnad är tämligen lågt nuförtiden och att det aldrig varit minsta fel på den vanliga bilen. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Thats why. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||||
Missade visst den punkten ![]() Men varför endast två ventiler per cylinder? Det gör det hela lite småtrist ![]() |
||||||||||
Men då tycker jag vi tar din bil och sågar lite i den... ![]() ![]() Det handlar ju såklart om att få ner kostnaden, inget annat. Hur roligt man har bakom ratten beror ine så mkt på antalet ventiler. "Mittbaneserien" är ihopknåpad med största vikt på så låga kostnader som möjligt, ändå springer det iväg riktigt duktigt. Vill du ha friare regler har SLC garanterat en klass som passar som handsken. |
||||||||||
Såga på, bara den går igenom besiktning och jag får behålla den så ![]() Nej, vad jag menade var juh att det gör utbudet av valbara budgetbilar lite snävare. Man går juh miste om alla små jappsjärn som är snorbilliga i inköp ![]() |
||||||||||
och slipper nyare svindyra fyrventilade bilar som kanske drar mindre soppa per hk. Det finns ju gamla japanska bilar med två ventiler också.
Jag tror nog inte största problemet är att det inte finns tillräckligt många billiga bilar att utgå ifrån, de brukar ha ganska många olika modeller med Volvo, Opel, Fiat, VW, SAAB och andra. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Hur var det med den här då, E30-fanatiker? ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (3836 totalt) |