Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Önskar tips och erfarenheter angående F1-resa till Monza
20 besök senaste veckan (12971 totalt)
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare

Jag och en kollega tänkte försöka ta oss iväg för att se F1 på Monza i september.

Alternativet vi kikar på i dagsläget är detta: http://www.beresor.se/?p=resor&id=40 med tillägg för sittplats i Parabolica.

Är det någon här som har erfarenhet av detta bolag? Positivt/negativt? PM funkar givetvis om ni inte vill skriva i tråden.

Finns det något bättre sätt att sätta ihop sin resa?

Är tacksam för alla tips vi kan få!

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag en kollega tog bilen ner förra året och passade på att köra en sväng genom alperna på nervägen. Biljetter köpte vi på http://www.monzanet.it/eng/default.aspx och hämtade ut vid ingången Lesmo.

Vi satt i utgången på variante Ascari och det var helt okej även om det var lite svårt att läsa på tv skärmarna.

Har som sagt inga erfarenheter av ovanstående bolag men det går som sagt utmärt med gds lösningen också.

Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003

Dessa http://www.jft.se/ har hållt på länge och har gott rykte.
Att uppleva F1 live är något väldigt speciellt thumbs up .

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re: Önskar tips och erfarenheter angående F1-resa till Monza

Andreas ottosson skrev:
Finns det något bättre sätt att sätta ihop sin resa?

JA!

Men då kan det bli hur dyrt som helst.
Är man nerdig kan man lätt spendera två veckor i krokarna. --Exempel-- --Mer exempel--
Skall man bara besöka F1:en så kanske ett resebolag är det enklaste.
Jag tycker personligen att våra exempel är optimala sätt att resa på.

Har besökt Monza via en bussresa. Personligen kommer jag aldrig att ta en bussresa till i mitt liv. Kolla framför allt upp hur mycket ni missar, jag skulle villja vara på banan senast 09:00 på fredagen...

Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Tack för era svar!

Jag har nu hittat ytterligare ett resebolag som vi nu överväger att köpa resan av. Vi får se vart detta slutar.

Jag tror att vi siktar in oss på att sitta vid Alta Velocita istället för Parabolica. Det skiljer några kronor på biljettpriset, men det hoppas jag att det är värt!

Är givetvis intresserad av ännu fler tips&erfarenheter!

Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Andreas ottosson skrev:
Tack för era svar!

Jag har nu hittat ytterligare ett resebolag som vi nu överväger att köpa resan av. Vi får se vart detta slutar.

Jag tror att vi siktar in oss på att sitta vid Alta Velocita istället för Parabolica. Det skiljer några kronor på biljettpriset, men det hoppas jag att det är värt!

Är givetvis intresserad av ännu fler tips&erfarenheter!

I mitt tycke finns det inga bra platser på Monza, man ser allt för lite av banan var man än sitter. Mest action bör det vara i chikanen efter starten.

offtopic: Polaren tog ett jättebra foto på Monza som jag lekt lite med. http://nillet.deviantart.com/art/onlySeeingRed-7130666

Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Sitt i en kurva, och inte längs starten för där passerar bilarna i typ 400 knyck.

Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Re:

Erik B skrev:
Sitt i en kurva, och inte längs starten för där passerar bilarna i typ 400 knyck.

Jag håller med Erik där.
Jag var på Monza förra året och satt på start och mål, visst det hade sin tjusning, men dom andra gångerna jag varit på F1 har jag suttit i en kurva och det ger mer för pengarna.

MSCC
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Lyfter den här tråden lite då jag funderar på att åka ner och kolla på F1 på Monza i september.

Första frågan är, vad tror ni om att sitta högt upp på läktare 8?

Alternativ två är läktare 6c men då kostar det en hundring extra och det verkar inte som man ser så mycket mer för det.

Andra frågan är, hur tar man sig lämpligast från hotellet till banan? Kommer köra bil ner men det känns som att det kan vara svårt att hitta parkering i närheten av banan, för att inte tala om trafikköer.

och till sist, någon som kan rekommendera något bra och inte allt för dyrt hotell?
Funderar på t.ex. Hotel Le Favaglie fast det ligger en bit utanför milano.

Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005

Re:

När jag var där med min Pappa för ett par år sedan satt vi på läktare 10, var helt okej. Vi bodde ett par mil utanför Monza och tog bilen in, hittade en parkering mitt i samhället på en gräsplan och det var ca 1km att gå entrén. Vi kom rätt tidigt på morgonen till banan så det var inga köer och när man åkte där ifrån var bara trafik ut ifrån banan tillåten (polisen stod och viftade) vilket gjorde att det inte heller då var några köer att tala om
david-o skrev:
Lyfter den här tråden lite då jag funderar på att åka ner och kolla på F1 på Monza i september.

villo
Härnösand
Här sen Sep 2004

Re:

david-o skrev:

Hej!

Jag satt högt upp på läktare 8 enda gången jag varit på Monza.
Vi såg bra över första chicanen och halva första kurvan, dessutom mitt emot en stor bildskärm vilket kan vara bra. Det som däremot var lite tråkigt var att det stod en massa träd till höger om läktaren som skymde startrakan. Där jag satt såg vi själva inbromsningen till chicanen men ingenting tidigare.
Då det var några år sedan (tror det var 2006 jag var där) så kanske de träden är nedkapade, men det är en sak att ta i beaktning.
Jag vet dock inte om du ser bättre från 6c egentligen, men det kanske är möjligt att det går att se längre på startrakan där.

Det hände dock en del vid chicanen så det känns som ett bättre ställe att sitta på än mitt på en raka så jag kan ändå rekommendera platsen. Jag har dock inte suttit vid några andra platser så har ingenting att jämföra med (mer än att tittat lite på Porsche Cup någonstans mellan läktare 17 & 21e och det är inte direkt någon bra plats, om man inte vill uppleva farten när bilarna swishar förbi).

Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Veckan efter 9-11 satt jag på läktare 21 och kan inte rekommendera den, tyvärr enda gången jag varit där. Det var numrerad plats men mycket trångt, mindre än en axelbredd.

EDIT: Jag har ju skrivit tidigare i denna tråd, kommer inte ihåg det...

Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005

Tack för kanonbra svar! Extra värdefullt med någon som suttit på precis den läktaren man funderat på

Får nog bli 8:an och lägga den sparade hundringen på ett hotell istället.

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Hej.

Jag var där i september 2010 och reste med "Go Sport Travels".

Kan säja att deras arrangemang var väldigt bra, sjysst hotell och busstransfer både till och från flygplats och bana funkade kalas.

Även om själva racet är på söndagen rekomenderar jag att man tar en långhelg, jag var där från fredagen och reste hem på måndagen och besökte banan endast under racet på söndagen.

Det är inga bekymmer att fördriva ett par dagar i Milano om man gillar god mat och dryck och nattliv.

oavsett om alla påstår att "det inte finns någon kanal" i Milano så finns det en sådan och det är där man ska vara efter typ 19:00-20:00 då de riggar upp uteplatser för kvällens partajande. thumbs up

Staden funkar bra med både tunnelbana och spårvagnar och folk är otroligt trevliga och hjälpsamma, mat och dryck är i de flesta fall enastående.

Ang racet och banan så finns det ett stort utbud av mat och öl/läsk stånd så man behöver inte gå hungrig.
Detsamma gäller souvenirer typ tröjor etc men räkna med att en org tex Ferrari tröja kostar runt 70 Euro.

Själv följer jag inte F1 på TV osv och tyckte att de första varven var mest spännande då fältet var tätt och fajterna tajta.
Ca mitt i racet lämnade jag läktaren och promenerade runt hela banan (de ytor man kommer åt utan extrabiljetter) och det var jäkligt kul.
En upplevelse var att stå vid sidan av långa rakan och höra (se) bilarna passera i full pedal ca 5m bort!!

Funkar det med er transport till/från banan rekomenderas att kolla in den gamla Autodromen som omger den nya banan, historiska vingslag.

Italjenarna åker efter racet moppe, cykel och går runt F1 banan och har man tid kan ju det vara en kul grej.

Jag kommer garanterat att åka dit igen.

Ha en trevlig tur.

//Ricky.

Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Re:

2009 blev det ingen resa, 2010 blev det en biltur till Spa och nu är det återigen planerat att åka till Monza.

Ricky Berg skrev:
Ca mitt i racet lämnade jag läktaren och promenerade runt hela banan (de ytor man kommer åt utan extrabiljetter) och det var jäkligt kul.
En upplevelse var att stå vid sidan av långa rakan och höra (se) bilarna passera i full pedal ca 5m bort!!

När jag läste detta blev jag lite fundersam på om man "måste" köpa läktarbiljetter på Monza? På Spa finns det ju ingen större anledning att köpa läktarbiljetter men på bilderna jag sett från Monza finns det inte speciellt många ställen där man ser banan öht om man inte sitter på en läktare?

Stockholm
Här sen Jan 2011

Bæst oversikt får man om man sitter på læktare, ju dyrare ju bættre oversikt och fler storbildsskærmar som visar andra delar av banan.

Anledningen till att læmna læktaren var for att se fler partier av banan på næra håll samt få upplevelsen av då bilarna paserar på fullt skaft på långa rakan.

Att sitta vid 1 kurva ær roligast de forsta varven då fæltet ær samlat men sedan blir det lite tjatigt då bilarna bara droppar in en och en.

//Ricky.

Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
ok!

Tips på boende då?

Ska man bo i centrala Milano eller ska man försöka hitta ett hotell så nära banan som möjligt?

Kanske tom är någon som kan tipsa om ett specifikt hotell?

Stockholm
Här sen Jan 2011

Jag bodde i Milano och rekomenderar ur mitt perspektiv att bo centralt.

Bor man næra banan slipper man dock transfer mellan Milano och Monza.
Jag kopte med en busstransfer for detta men det går æven att ta sig dit med tåg osv.
Men stadsmiljon ær inte i nærheten av Milano..

Rækna med att det ær trafikstockning och koer, ska man klara sig OK tillbaka till Milano så måste man skynda sig bort dærifrån då racet ær over.

Men då missar man ju mojligheten att vandra runt banan och den gamla Autodromen som också kan vara ganska trevligt.

Den stora fordelen med att bo i sjælva Milano ær utan tvekan utbudet på resturanger osv samt miljon, man kan lætt bara gå ett par dagar i den vackra staden utan att det blir tråkigt.

Tål man att se fotboll hellre æn kvalrace så kan man gora det på lordagen.

//Ricky.

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Re:

Felaktigt inlægg..

Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008

För två år sedan så lyckades vi att köra in på Padock klubb och fick e utmärkt parkering vid helikopterplattorna .
Det året så hade vi bara vanliga biljetter utan sittplatser. Det finns lite läktare runom som man inte behöver biljett till och ganska gått om platser. Vi kunde fllytta på oss och gå runt till olika ställen på banan.

Förra året så köpte vi biljetter till läktare 21. Väldigt trångt och absolut inte värt pengarna, fördelen var att man såg storskärmen men solen brände oss rätt i ansiktet.

Biljetter skaffade vi direkt på banan, försa året kostade det 50_ och andra åretet 90_.
Tydligen så finns det en massa biljetter som blir osålda.

Vi bodde på ett hotell i Milano för ca 1200kr natten i enkelrum. Det finns ju ett lågprishotell (Airport hotell) vid Milanos flygplats också.
Trafiken upplevde jag inte som särskild besvärlig och parkeringar finns det överallt runt banan. Det spelar ingen roll var man parkerar för väl ine på området vill man ju ändå gå runt och titta.

Nackdelen med sittplatsbiljetter är att man blir sittande på samma ställe hela tiden.

Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

Trådstartare
Två och ett halvt år efter att idéen kläcktes blev det så F1 på Monza.

Flyg, hotell, biljetter och hyrbil bokades på nätet i juli och allt fungerade klockrent.

Vi flög Arlanda-Malpensa med mellanlandning i Düsseldorf på nervägen och på hemvägen blev det en mellanlandning i Zürich. Till Malpensa var det Lufthansa som stod för spakandet och på återresan var det Swiss Air.

Boende bokades in på Starhotels Grand Milan i Saronno. Ett helt ok hotell som ligger mellan Malpensa och Monza varifrån vi hade lite drygt 2 mil till banan.

För att transportera oss mellan flygplats, hotell och bana valde vi att ta en hyrbil. Det hade säkert gått åka tåg el dyl men bilskadad som man är känns det tryggast att styra själv.

I övrigt flöt allt på kanonbra. Italienarna verkade ha koll på hur man hanterar stora folkmassor (till skillnad mot belgarna), så parkering och transport mellan parkering och bana funkade fint och det var inte en massa köande till och från parkeringen.

Edit: Satt vid Tribuna alta velocita A och tyckte att det var riktigt bra platser. Man fick se bilarna komma i 330+, se dom bromsa och känna lukten av varma bromsar för att sen se bilana i den följande chikanen. TV fanns det mitt emot läktaren också.

20 besök senaste veckan (12971 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande