| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
motorfundering
|
1, 2 >> 12 besök senaste veckan (15265 totalt) |
|
motorfundering
Hej, vi kommer att byta motor i linje med vad de andra flesta har gjort i 5papp+. Idag harvar vi runt med 125 mkt trötta hästar och är fånigt ifrånåkta på rakorna. Nuvarande plan ligger i att plocka i en 2,5 liters motor för att komma i par med andra ekipage på runt en 150-170hk med god tillfölitlighet Min fundering ligger istället att plocka i en turboversion av nuvarande motorn för att få en mkt enklare installation än vad som ligger idag. Effekten ny på denna motor ligger på 170hk så det är väl inte så anmärkningsvärt. Vad tänker de flesta om detta? butterfly kör idag med en modern bmw sexa, ScuderiaMotSud hade en fin alfa v6a osv så fartmässigt borde det inte vara några problem _________________ Joakim Adolfson |
||||||||
|
Re: motorfundering
rent teoretiskt hade det väl kunnat funka... men praktiskt så är det svårt att motivera i 5papp+ klassen.... (däremot funkar det i SLC) för en turbo, är såpass lätt att modifiera, till och med under pågående körning om man nu skulle vilja det..... att jag inte kan försvara det mot konkurrenterna.... däremot så behöver ni faktiskt ju inte ha en porsche motor i bilen..... sätt i en Opel motor som lestrup och kebaben.... dom finns att få tag på till hyggliga pengar.... prata med Dude, han kan nog hjälpa till med tips och råd.... ni kan få nr av mig om du ringer mig.... |
||||||||
|
Finns ju en 944 med Opel-motor med, den har ju Dude haft mer än en hand i.
Största skillnaderna är antagligen motorfästena mot 944'an, resten borde vara samma. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
|
visst är det så dock så vinner ju inte sillioner hästkrafter tävlingar utan god fart och tillförlitlighet och i 5papp verkar just runt en 170hk vara lagom för att standard hjulupphängning och bromsar (iallafall lagom modifierat) skall orka med. Vi få se det är bra att veta att vi allafall kan bli klassade och får vara med och tävla vad vi än gör :-) hur blev det med klassindelningen i 5papp blev det av eller är det bara 5papp och slc?? Hur ser nuvarande regelbok ut? _________________ Joakim Adolfson |
||||||||
|
Våran BMW-motor är en M50 från -93. Vi har diskuterat ännu nyare motorer då den nuvarande rasade på Mantorp....men kommit fram till att det är meningslöst. Jag har egentligen inget emot Turbomotorer....med de är som sagt väldigt svåra att kontrolera. Vi har en BMW e30 med helt standard Volvo 940-motor. Med en liten ventil för 40:-....kan vi justera effekten så den förmodligen blir betydligt piggare än vår M50-bil. (vi har aldrig kört dom tillsammans...men det känns så) Det finns massor av sätt att lura en turbo. Godkänns turbo...så har vi redan en bil som är färdig..
Att det skulle vara fel att gå över märkesgränserna med kaross/motor tycker jag inte man har råd att tänka på i 5+papp. Det viktigaste är väl att man kan köra den bil som ligger närmast hjärtat, eller som vi...åka det som ger mest fart /krona. Att reglerna gör att man kan välja en bra motor som man kan få för att par-tre tusenlappar tycker jag är finfint för konkuransen. Alla har samma chans att få god effekt utan pockos pockus. Vissa mororer passar ju bättre in i reglementet än andra. Tänk även på att en 2.5 litersbil ska väga 1200Kg. Det är mycket skit att släpa runt på....och kräver stooora bromsar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Skulle du byta mot en 924 Turbomotor är det ju ändå litegranna so måste lösas, typ transaxelbyte, byta kopling till hydraulisk å ltie annat. Det är ju dock en trevlig motor på många sätt, i synnerhet den modernare varianten på 177 hästar med digital tändning. Men även om jag kör bana med en nu så skulle jag nog valt en vanligare motor för långlopp. Helt enkelt för att många prylar är knepiga att få tag på, hur kul motorn än nu är, dessutom måste man ha klart mycket mer koll på grejerna mekaniskt. Skulle nog hellre valt att turbokonvertera ordinarie motor, den har ju bevisat sig hålla bra för sånt. Däremot kan man ju säga att orginal turbomotorn är "otrimmbar" på så vis att monteras ingen intercooler så finns inte mycket utrymme för att trimma utan att ha sönder prylar (finns ingen alls orginal), problemet med tjuvtrimning löst
. Dock hade jag nog för långloppsharvande istället valt en "vanlig" tråkig 944motor. Montera Opelmotor verkar ju inte värt det om man inte gillar spendera kommande 3 år i garaget
Går det inte montera nån form av skvallermätare om man vill ha turbo ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Re:
.............. Jag tycker väldigt mycket om den person som satt Opel i sin Porsche......men vi ska nog inte använda honom som tidsstudie...
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Re:
Det kom ju några jäkla BMW's ivägen som tog en massa tid...
Då fanns det inte så mycket lust eller ork över till den andre.
Nä, men helt klart kan det gå mycket snabbare, mycket berodde på att jag aldrig har gjort något sådant tidigare innan (motorn var ju egentligen "klar" förra våren, dvs våren 2010). Sen att Porschar är rostlik tar ju också sin tid (höger torped, innerskärmen i plåt, "boxen" vid batteriet var ju i princip bortrostade samt att båda A-stolparna knappt höll ihop).
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
|
Bullshit klassifiering av 5papp+ bilar.
Vi har bestämt oss för att ha en mer fast indelning av bilarna i olika undergrupper för att göra det mer enkelt och transparant vilken bil som kommer få vilket Bs bidrag eller avdrag. Vi förbehåller oss rätten att ändra i siffrorna till nästa tävling om vi märker att det är fel. Tillägg till 5papp+ reglementet. grupp 1.... bilar med minimum 9 kg/per hästkraft och strikt efter reglementet inklusive realistiskt försäljingsvärde på max 15.000 och original motor till kaross. grupp 2..... bilar med minimum 6 kg/per hästkraft och mindre avsteg från reglementet och bytt motor i kaross med realistiskt försäljningspris på 25.000 i tävlingsskick grupp 3.... bilar med max 4 kg/per hästkraft och större avsteg från reglementet inklusive bytt motor med max realistiskt försäljningspris på bilen på 50.000..... bilar över kg/hk gränsen, kostnadsgränsen och R-däck förflyttas till SLC klassen. Grupp1 kommer få ett tillägg på Mantorp med 2 varv per timme tävlat. Grupp3 kommer få ett avdrag på mantorp med 2 varv per timme tävlat. Vikt är raceklar bil minus förar/passagerarvikt.... dvs vi ska kunna ta er närsomhelst till och med under tävling och ber förare gå ut alternativ räkna av förarens vikt och bilen ska då inte underskrida vikten ni angett i anmälan. Så här är det plus grunreglerna som finns på SLCs sida. Som info: Vi har ju orginalmotorn som italienarna påstår gav 146hk när den var ny nu har den gått ca20.000mil, vikt strax under 1000kg tror vi vilket ger ca 6,7-6,8kg/hk Vår bil går för sakta på rakan i förhållande till Citroenger, Volvo, BMW men är snabb i kurvorna. Bara som tipps på nivå. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
Nu hade vi 4 bilar som låg på samma varv när det var en timme kvar...... Och körde ungeför samma tider...
LHM cittra med V6a Lestrups BMW med Opel 4a Arks Pegga med pegga4 GGGs Alfa med alfa4..... så det verkar finnas många varianter som faktiskt är ungefär lika bra.... iaf ingen som är överlägsen på något sätt. |
||||||||
|
Re:
Precis, Citran är motsatsen till vår lite tung i kurvorna men snabbare rakt fram. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
Re:
jag har en 944 163hk motor som är ämnad att hamna i bilen, funderar dock bara lite på ev alternativ, med denna motor kommer bilen att platsa in i grupp2, nu anser jag att den ligger i grupp slö då bilen fortfarande är mkt tung har vi vägningsmöjligheter så är det jättebra. Chassimässigt så klarar sig nuvarande bil ok då vi inte tappar så mkt till andra ekipage dock är orginal LT31 motorn helt hopplös, vi tappar 4s på drakrakan till citroenen och nästan 1,5/2 till alfan för att inte tala om uppförbacken innan depån. Vi ser att totalt så försvinner 6 sekunder till cittran på de raka bitarna och ur böjarna så blir det lite till. Detta är vårt problem. 2,5 motorn är en helt annorlunda och har faktiskt användbar effekt och vrid dock så krävs en större modifiering för att få den på plats kontra en 924 turbo motor därav min fundering. Klassades bilarna enligt nuvarande system på mantorp??, vilka bilar tillhörde vilken klass?? _________________ Joakim Adolfson |
||||||||
|
Re:
vi måste sätta upp en oberoende teamavdelning som får sköta om grupp-indelningen.... jag tycker för synd om alla för att dra av extravarv och inte tillräckligt synd om er för att lägga på extravarv
så hittills har alla legat i grupp2... Och nog skulle några förtjäna ligga i grupp1 och få några extravarv + ... eller? ...... Hör av er som kan tycka det är intressant att hjälpa till med den grupperingen? |
||||||||
|
Re:
Helt riktigt, dock så ser receptet ut som ca 150hk och under 1000kg vi ligger kraftigt under och nog en god bit över på dessa. Men det är liksom charmen att man når lika resultat med olika recept. Jag tycker att serien är helt underbar just pga detta, vi har bara inte nått basreceptet ännu för framgång. Sedan har vi ju problemet med långsamma förare som ställer till det en del vilket är något vi kan optimera men det går inte att frångå att tappa 2-4 sek bara på drakrakan inte riktigt ger oss goda förutsättningar. :-) _________________ Joakim Adolfson |
||||||||
|
Re:
Vad har du för ungefärlig vikt effektförhållande i dag, kanske bättre att hamna i grupp 1 och få 2varv i timmen? _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
.... INGA mer persondiskussioner från någon om nånting..... vi har ältat färdigt det...
alla kommande sådana raderar jag bort.... för dom ger inget. |
||||||||
|
Re:
Hur fort kör ni idag varvtidsmässigt? 1:44-45? Har du några loggar? Ni kanske borde åka på en träff där alla chaufförer får åka med instruktör för att få upp farten. Eller byter ni ofta teammedlemmar? Har ni kollat med typ bredbandslambda och eller bänkkörning för att se att alla hästar är hemma? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Precis som du säger Fredrik så är det ingen vad jag kunde se som inte platsade i grupp 2 (av 5papp+ bilarna). Däremot kanske det kunde vara någon som borde gå i grupp 1?
Tänkte på det när det gällde 924orna och kanske någon till? Men har ingen koll. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||
|
Re:
De snabbaste ligger och marschar på 1.40-1.42 _________________ Olle Danielsson #88 Stötdämparexperten |
||||||||
|
Re:
ja, så är det väl... nu är det ingen av dom som kommit till mig och bett om det..... vilket är en bra start för att få åka där.... |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
motorfundering
|
1, 2 >> 12 besök senaste veckan (15265 totalt) |