Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
motorfundering
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (15265 totalt)
Nisse
Uppland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 164



Med tanke på att vi oftast bara är 10-15 startande, så känns det rätt meningslöst att börja prata om olika klasser.
Nackdelen om vi får för mycket puts på grejorna, är att vi skrämmer bort de som tar en bil från gatan och
blir ifrånåkta med för mycket. Se inte det här som något utpekande av någon utan bara en personlig tanke.
Så det är den vanliga balansgången som är svår att ligga på. Grundidén är ju att det ska vara enkelt och billigt och samtidigt kul.

_________________
Olle Danielsson
#88 Stötdämparexperten
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
joakim_adolfson skrev:
Björn skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Nu hade vi 4 bilar som låg på samma varv när det var en timme kvar...... Och körde ungeför samma tider...

LHM cittra med V6a
Lestrups BMW med Opel 4a
Arks Pegga med pegga4
GGGs Alfa med alfa4.....

så det verkar finnas många varianter som faktiskt är ungefär lika bra.... iaf ingen som är överlägsen på något sätt.


Precis, Citran är motsatsen till vår lite tung i kurvorna men snabbare rakt fram.


Helt riktigt, dock så ser receptet ut som ca 150hk och under 1000kg vi ligger kraftigt under och nog en god bit över på dessa. Men det är liksom charmen att man når lika resultat med olika recept. Jag tycker att serien är helt underbar just pga detta, vi har bara inte nått basreceptet ännu för framgång.

Sedan har vi ju problemet med långsamma förare som ställer till det en del vilket är något vi kan optimera men det går inte att frångå att tappa 2-4 sek bara på drakrakan inte riktigt ger oss goda förutsättningar.

:-)


Hur fort kör ni idag varvtidsmässigt? 1:44-45?

Har du några loggar?

Ni kanske borde åka på en träff där alla chaufförer får åka med instruktör för att få upp farten. Eller byter ni ofta teammedlemmar?

Har ni kollat med typ bredbandslambda och eller bänkkörning för att se att alla hästar är hemma?


well har mkt svårt att tro att du kan vrida runt en standard/lätt modifierad 924 under 1:45 på standarddäck, bilen är för tung och hopplöst trött. Båda 924orna som rullar i serien är fullständigt jämnsnabba på rakan så effekten är nog rimligt korrekt men visst dom är ju inte blueprintade. Förarförmågorna kan alltid bli bättre men våra snabba förare är erfarna och snabba i andra ekipage så det är mest jämnheten som saknas.

Jag är själv instruktör som vi har god kontroll på förarmaterialet.

Bänkkörning det är inte en 924 motor värd..

_________________
Joakim Adolfson
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472


Trådstartare
Re:

Fredrik - SLC skrev:
Björn skrev:
Precis som du säger Fredrik så är det ingen vad jag kunde se som inte platsade i grupp 2 (av 5papp+ bilarna). Däremot kanske det kunde vara någon som borde gå i grupp 1?

Tänkte på det när det gällde 924orna och kanske någon till? Men har ingen koll.


ja, så är det väl... nu är det ingen av dom som kommit till mig och bett om det..... vilket är en bra start för att få åka där....


vi har inte efterfrågat att få leka under andra förutsättningar för att vi inte vill, vi vill köra med precis samma förutsättningar som alla andra och det nuvarande recepet duger liksom inte. En bil på 90 tal är alltid mkt snabbare är en bil från 70 tal, Porsche eller inte, se citroen osv. En motor med rötter i 60 tal kommer inte vara konkurenskraftig mot en 2000 tal dito.

Nej vill inte vara särfördelade vi vill bara åka lika fort som alla andra och som receptet lyder så provar vi med en variant av 944 motor, har någon en liggande som är ok så säg till, den som ligger hemma behöver nya lager och en vevslipning.


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Re:

joakim_adolfson skrev:
Cédric skrev:
joakim_adolfson skrev:
Björn skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Nu hade vi 4 bilar som låg på samma varv när det var en timme kvar...... Och körde ungeför samma tider...

LHM cittra med V6a
Lestrups BMW med Opel 4a
Arks Pegga med pegga4
GGGs Alfa med alfa4.....

så det verkar finnas många varianter som faktiskt är ungefär lika bra.... iaf ingen som är överlägsen på något sätt.


Precis, Citran är motsatsen till vår lite tung i kurvorna men snabbare rakt fram.


Helt riktigt, dock så ser receptet ut som ca 150hk och under 1000kg vi ligger kraftigt under och nog en god bit över på dessa. Men det är liksom charmen att man når lika resultat med olika recept. Jag tycker att serien är helt underbar just pga detta, vi har bara inte nått basreceptet ännu för framgång.

Sedan har vi ju problemet med långsamma förare som ställer till det en del vilket är något vi kan optimera men det går inte att frångå att tappa 2-4 sek bara på drakrakan inte riktigt ger oss goda förutsättningar.

:-)


Hur fort kör ni idag varvtidsmässigt? 1:44-45?

Har du några loggar?

Ni kanske borde åka på en träff där alla chaufförer får åka med instruktör för att få upp farten. Eller byter ni ofta teammedlemmar?

Har ni kollat med typ bredbandslambda och eller bänkkörning för att se att alla hästar är hemma?


well har mkt svårt att tro att du kan vrida runt en standard/lätt modifierad 924 under 1:45 på standarddäck, bilen är för tung och hopplöst trött. Båda 924orna som rullar i serien är fullständigt jämnsnabba på rakan så effekten är nog rimligt korrekt men visst dom är ju inte blueprintade. Förarförmågorna kan alltid bli bättre men våra snabba förare är erfarna och snabba i andra ekipage så det är mest jämnheten som saknas.

Jag är själv instruktör som vi har god kontroll på förarmaterialet.

Bänkkörning det är inte en 924 motor värd..


Ni borde ha en edge på rakan, vad jag förstått är eran bil 5vxl eller? Jag körde ju för "den mattröde" förra hösten på 12h mantorp, köra 4vxlat kändes som tappade en hel del (har kört en del med min gamla 5vxl 924 under några år) överallt runt banan eftersom det är rätt stora steg mellan växlarna. Ä

Kollar jag in loggarna från förra hösten körde jag på höga 1.46 tider under mitt första pass (I den mattröde), i en bil som jag körde för första gången. Därför tänkte jag att ni med 5vxl och lite mer ambitiös bil+ vana förare hade ytterligare en sek på det.

Men som sagt, för att harva långlopp så kör på något lågtrimmat typ 944 motor, se till att allt är i ordning dock så ni slipper lagerhaveri. Till skillnad från 924motorn så går den i 944an faktiskt sönder då och då:)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re:

joakim_adolfson skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Björn skrev:
Precis som du säger Fredrik så är det ingen vad jag kunde se som inte platsade i grupp 2 (av 5papp+ bilarna). Däremot kanske det kunde vara någon som borde gå i grupp 1?

Tänkte på det när det gällde 924orna och kanske någon till? Men har ingen koll.


ja, så är det väl... nu är det ingen av dom som kommit till mig och bett om det..... vilket är en bra start för att få åka där....


vi har inte efterfrågat att få leka under andra förutsättningar för att vi inte vill, vi vill köra med precis samma förutsättningar som alla andra och det nuvarande recepet duger liksom inte. En bil på 90 tal är alltid mkt snabbare är en bil från 70 tal, Porsche eller inte, se citroen osv. En motor med rötter i 60 tal kommer inte vara konkurenskraftig mot en 2000 tal dito.

Nej vill inte vara särfördelade vi vill bara åka lika fort som alla andra och som receptet lyder så provar vi med en variant av 944 motor, har någon en liggande som är ok så säg till, den som ligger hemma behöver nya lager och en vevslipning.



thumbs up thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
joakim_adolfson skrev:
Cédric skrev:
joakim_adolfson skrev:
Björn skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Nu hade vi 4 bilar som låg på samma varv när det var en timme kvar...... Och körde ungeför samma tider...

LHM cittra med V6a
Lestrups BMW med Opel 4a
Arks Pegga med pegga4
GGGs Alfa med alfa4.....

så det verkar finnas många varianter som faktiskt är ungefär lika bra.... iaf ingen som är överlägsen på något sätt.


Precis, Citran är motsatsen till vår lite tung i kurvorna men snabbare rakt fram.


Helt riktigt, dock så ser receptet ut som ca 150hk och under 1000kg vi ligger kraftigt under och nog en god bit över på dessa. Men det är liksom charmen att man når lika resultat med olika recept. Jag tycker att serien är helt underbar just pga detta, vi har bara inte nått basreceptet ännu för framgång.

Sedan har vi ju problemet med långsamma förare som ställer till det en del vilket är något vi kan optimera men det går inte att frångå att tappa 2-4 sek bara på drakrakan inte riktigt ger oss goda förutsättningar.

:-)


Hur fort kör ni idag varvtidsmässigt? 1:44-45?

Har du några loggar?

Ni kanske borde åka på en träff där alla chaufförer får åka med instruktör för att få upp farten. Eller byter ni ofta teammedlemmar?

Har ni kollat med typ bredbandslambda och eller bänkkörning för att se att alla hästar är hemma?


well har mkt svårt att tro att du kan vrida runt en standard/lätt modifierad 924 under 1:45 på standarddäck, bilen är för tung och hopplöst trött. Båda 924orna som rullar i serien är fullständigt jämnsnabba på rakan så effekten är nog rimligt korrekt men visst dom är ju inte blueprintade. Förarförmågorna kan alltid bli bättre men våra snabba förare är erfarna och snabba i andra ekipage så det är mest jämnheten som saknas.

Jag är själv instruktör som vi har god kontroll på förarmaterialet.

Bänkkörning det är inte en 924 motor värd..


Ni borde ha en edge på rakan, vad jag förstått är eran bil 5vxl eller? Jag körde ju för "den mattröde" förra hösten på 12h mantorp, köra 4vxlat kändes som tappade en hel del (har kört en del med min gamla 5vxl 924 under några år) överallt runt banan eftersom det är rätt stora steg mellan växlarna. Ä

Kollar jag in loggarna från förra hösten körde jag på höga 1.46 tider under mitt första pass (I den mattröde), i en bil som jag körde för första gången. Därför tänkte jag att ni med 5vxl och lite mer ambitiös bil+ vana förare hade ytterligare en sek på det.

Men som sagt, för att harva långlopp så kör på något lågtrimmat typ 944 motor, se till att allt är i ordning dock så ni slipper lagerhaveri. Till skillnad från 924motorn så går den i 944an faktiskt sönder då och då:)


vi har kört låga 1:46 med denna och vi har bara 4vxl, steget mellan 2 och 3 är 60kmh på mätaren = helt sjukt, ja 944 motorn har lite väl tunga kolvar så när materialet börjar bli gammalt (30kmil) så ger sig vevlagren ibland precis som motorn hemma i garaget..

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hoppas ni får i en 944 motor, lycka till så vi snart kan köra ikapp. Går det att få tag i grejor från en 924S?

Blir vi ifrånåkta av er får vi byta upp oss från en 60-tals konstruktion till en V6a från 70-talet.... För övrigt behöver vi kanske en chafför till när vi ska köra 24-timmars om du inte är klar
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472


Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Hoppas ni får i en 944 motor, lycka till så vi snart kan köra ikapp. Går det att få tag i grejor från en 924S?

Blir vi ifrånåkta av er får vi byta upp oss från en 60-tals konstruktion till en V6a från 70-talet.... För övrigt behöver vi kanske en chafför till när vi ska köra 24-timmars om du inte är klar


Tack för inbjudan, vi får se målet är att köra nästa år vilken motor det nu än blir :-)
En bussosexa är ju gott i alla väder 70 tal eller inte..

_________________
Joakim Adolfson
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472


Trådstartare
Mer fundering på motor,

om vi får för oss att stoppa i en turbo 924 motor och klassas SLC, sköts klassning som tidigare dvs vi får varvavdrag eller kör vi parallellt??
Det jag menar är det fortfarande ok att vara med att tävla fast enl. ett handikappsystem som tidigare?

_________________
Joakim Adolfson
Citera
Allmänt banåkaforum
motorfundering
<<   1, 2
12 besök senaste veckan (15265 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande