Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X 1/9 -80
<<   1, 2, 3, 4   >>
27357 besök totalt
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Gummiskiva är nog bra, annars är ju hojmotor i bil inte mer påfrestande än hojmotor i hoj. 200nm är liksom fortfarande 200nm och eftersom man skippar kedjan blir det ju mindre snedbelastning på utgående axel.
Har du jämfört hur mycket moment som bakhjulet på en MC kan förmedla jämfört med två feta slicks (på en bil som knappast går upp på bakhjulen)?

Försök att på en MC peta ner 150hk i backen vid en hastighet om ca 80...

Jag förstår att det blir mycket högre belastning på lådan osv när den sitter i en bil, men tar inte kopplingen upp mycket av kraften i form av slirning om det blir för mycket grepp i backen? På hojen så utnyttjar jag ju inte speciellt mycket av hästarna, hojen går ju upp på bakhjulet på alla växlarna och i nästan alla hastigheter och då är det ju självbevarelsedriften som slår in med avslag på gasen.

Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
micke.x19 skrev:
Nja twin i all sin ära, men en ylande radfyra låter bättre i mina öron.
Vilken diff skall man välja tro? någon Sierradiff? En Hardyskiva+något kors är nog inte helt fel.
Räkna ordenligt på utväxlingar och topphastighet, så du inte varvar ut sexan i 180 eller liknande, som en annan Bollebygdsbo.

thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

micke.x19 skrev:
Jag förstår att det blir mycket högre belastning på lådan osv när den sitter i en bil, men tar inte kopplingen upp mycket av kraften i form av slirning om det blir för mycket grepp i backen? På hojen så utnyttjar jag ju inte speciellt mycket av hästarna, hojen går ju upp på bakhjulet på alla växlarna och i nästan alla hastigheter och då är det ju självbevarelsedriften som slår in med avslag på gasen.
Du byter ju ut/förstärker kopplingen så den inte slirar, annars fungerar det ju inte (det är ju ingen konceptskillnad mot en bil).

micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Kopplingen är ju förstärkt så som den är nu.
Jag menar att kopplingen borde väl ge sig (slira) (förhoppningsvis) innan lådan går åt skogen,om jag är "snäll" vid upp/nerväxlingar? eller gör jag en tankevurpa nu?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

micke.x19 skrev:
Kopplingen är ju förstärkt så som den är nu.
Jag menar att kopplingen borde väl ge sig (slira) (förhoppningsvis) innan lådan går åt skogen,om jag är "snäll" vid upp/nerväxlingar? eller gör jag en tankevurpa nu?
Det är ju mindre granatexplosion vid en belastning och mer utmattning efter den 5000;e höga belastningen (vilket bör inträffa betydligt snabbare i bil än MC).
om kopplingen skulle ge sig vid varje maxbelastning så lär det inte fungera nåt bra. Och om den bara precis klarar max (så den slirar och jämnar ut momenttoppar) så kommer den snart klara lite mindre...
En hardyskiva kan kanske ta upp extemtransienter.

micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Jo det är klart att jag sätter en Hardyskiva eller någon liknande "ryckutjämnare" mellan motor å diff, det behövs ju redan på moppen för att inte belasta lådan i onödan för mycket.

Men generellt.så borde det hålla någorlunda "om jag tänker mig för" när jag bygger?? Jag har mina öron vidöppna för era råd thumbs up ,( det är bättre att försöka lära sig av andras misstag och goda råd,än att göra dom en gång till.)

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

micke.x19 skrev:
Men generellt.så borde det hålla någorlunda "om jag tänker mig för" när jag bygger?? Jag har mina öron vidöppna för era råd thumbs up ,( det är bättre att försöka lära sig av andras misstag och goda råd,än att göra dom en gång till.)
Men tänk även på att det är lätt att flagga för risker med ren okunskap (dvs ingen har varit dum nog att testa än).
Saker som "inte borde gå" kanske fungerar finfint i just ditt fall.

micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
micke.x19 skrev:
Men tänk även på att det är lätt att flagga för risker med ren okunskap (dvs ingen har varit dum nog att testa än).
Saker som "inte borde gå" kanske fungerar finfint i just ditt fall.

Som elektrikern sa: Friskt kopplat, hälften brunnit

Växjö
Här sen Jan 2011

Re:

micke.x19 skrev:
Jo det är klart att jag sätter en Hardyskiva eller någon liknande "ryckutjämnare" mellan motor å diff, det behövs ju redan på moppen för att inte belasta lådan i onödan för mycket.

Det finns även en annan anledning att använda en Hardyskiva. Att montera diffen helt stumt mot motorn som på bilden är nog inte lämpligt, sannolikheten att diffen hamnar helt exakt vinkelrätt i X och Z-led får nog anses som omöjlig. Minsta vinkelskillnad kommer att bygga in spänningar som i det långa loppet kan resultera i haveri. Nu vet jag inte vad en Hardyskiva klarar av men den borde avlasta en hel del.

Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Provhängde mc-motorn i bilen idag, både så den blev tvärställd och längsmonterad.

Plats finns för motorn för vilket montage jag än väljer,men värre är det att få plats med diff osv., när motorn hänger i rätt höjd så är utgående axeln i linje med balken för bakre infästningen för länkarmen > och skulle jag sänka motorn ytterligare så släpar den i backen.

Enklast är nog att använda kedja om det blir mc-motor.

Hittade en käck å bra lösning för framdrevet,om jag låter den drivas med kedja

Eller finns det någon som har bättre idè? skulle gärna vilja ha den motorn

Stockholm
Här sen Dec 2004

Jag vill inte vara en partypooper men varför itne använda en så krallig maskin/låda som möjligt?

Tex en busa drivlina?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Jag vill inte vara en partypooper men varför itne använda en så krallig maskin/låda som möjligt?

Tex en busa drivlina?

MVH Erik

Visst hade det varit bättre alternativ, men nu råkar jag ha detta liggandes så det är väl värt att prova först iaf. R1,ans motor är det ju många som i bilar oxå, kraften finns ju i min motor men sen om den håller är ju en annan sak. Men tack för omtanken thumbs up

Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

micke.x19 skrev:
erikjakan skrev:

Tex en busa drivlina?

MVH Erik

Visst hade det varit bättre alternativ, men nu råkar jag ha detta liggandes så det är väl värt att prova först iaf. R1,ans motor är det ju många som i bilar oxå, kraften finns ju i min motor men sen om den håller är ju en annan sak. Men tack för omtanken thumbs up

Jaha dåså, men r1an är inte spec klen så det blir nog fint!

Finns ju bra turbokit till dessa också när man vill åka fort sen =)

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
micke.x19 skrev:
erikjakan skrev:

Tex en busa drivlina?

MVH Erik

Jaha dåså, men r1an är inte spec klen så det blir nog fint!

Finns ju bra turbokit till dessa också när man vill åka fort sen =)

Jag har turbo till den fastän den sitter på hojen just nu, bänkad till ca:275hk

Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Äntligen var det dax för blästringen av karossen, det skulle varit gjort för 2 veckor sedan men kompressorn gick visst sönder för honom.

Det tog 3 1/2 timme och 300kg sand och han kom till mig med lastbil och det kostade 2500kr, värt varenda krona tycker jag.
Tyvärr så dök det upp lite fler rosthål än vad jag sett innan.

På väg ut på gården

Blästring påbörjad

Nästan klart

så nu är det dax att se vad svetsen går för, rosthål samt helsvetsa karossen

Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Tror att jag har bestämt mig nu för mcmotor i den thumbs up Har hittat diffar i England med kedjedrift för 600 Pund.
Perfekt att kunna justera utväxlingen som man vill.

Länk:
http://www.westgarage.co.uk/forsale/forsale.html

Luleå
Här sen Feb 2005

Grymt smidigt med blästring.. Ska bli kul att se vad det blir av den här, säg till om du tröttnar så kan jag överta den

Ang kedjedrift så tror jag ändå det blir lite mer påfrestningar men kanske inte så mycket att det är avgörande.

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Jakob Hultkvist skrev:
Ang kedjedrift så tror jag ändå det blir lite mer påfrestningar men kanske inte så mycket att det är avgörande.
Det är ju bara att fråga Radicalåkare hur ofta de får byta växellådshus, pga betydligt större krafter i kedjan än på en MC.

Men denna bild ovan visar ju ett externt lager som får ta de radiella krafterna thumbs up

Det är svårt att greppa allt det smarta i en bild utan en hel drös med förklarande text (nåt med 1000 ord)

Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Men denna bild ovan visar ju ett externt lager som får ta de radiella krafterna thumbs up

thumbs up

Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Citat:
... externt lager ...

Mnjae, bilden visar en hojmotor med utgående axel pekandes bakåt och som via ryckjämnare och ett knutkors går rätt in i en diff. Drevet på bilden är för att hänga på en startmotor för elektrisk back.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
micke.x19
Bollebygd
Här sen Aug 2011

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Jakob Hultkvist skrev:
Det är ju bara att fråga Radicalåkare hur ofta de får byta växellådshus, pga betydligt större krafter i kedjan än på en MC.

Trodde faktiskt själv att det en smart lösning att ge utgående axeln en externt lagring , men å andra sidan är det väl bara att bygga det så att axeln får ett stöd så som vi "feltolkade" bilden thumbs up

Fiat X 1/9 -80
<<   1, 2, 3, 4   >>
27357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande