Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 27357 besök totalt |
Re:
Jag förstår att det blir mycket högre belastning på lådan osv när den sitter i en bil, men tar inte kopplingen upp mycket av kraften i form av slirning om det blir för mycket grepp i backen? På hojen så utnyttjar jag ju inte speciellt mycket av hästarna, hojen går ju upp på bakhjulet på alla växlarna och i nästan alla hastigheter och då är det ju självbevarelsedriften som slår in med avslag på gasen. ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Re:
![]() ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Re:
|
||||||
Kopplingen är ju förstärkt så som den är nu.
Jag menar att kopplingen borde väl ge sig (slira) (förhoppningsvis) innan lådan går åt skogen,om jag är "snäll" vid upp/nerväxlingar? eller gör jag en tankevurpa nu? ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Re:
om kopplingen skulle ge sig vid varje maxbelastning så lär det inte fungera nåt bra. Och om den bara precis klarar max (så den slirar och jämnar ut momenttoppar) så kommer den snart klara lite mindre... En hardyskiva kan kanske ta upp extemtransienter. ![]() |
||||||
Jo det är klart att jag sätter en Hardyskiva eller någon liknande "ryckutjämnare" mellan motor å diff, det behövs ju redan på moppen för att inte belasta lådan i onödan för mycket.
Men generellt.så borde det hålla någorlunda "om jag tänker mig för" när jag bygger?? Jag har mina öron vidöppna för era råd ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Re:
![]() Saker som "inte borde gå" kanske fungerar finfint i just ditt fall. |
||||||
Re:
Som elektrikern sa: Friskt kopplat, hälften brunnit ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Re:
Det finns även en annan anledning att använda en Hardyskiva. Att montera diffen helt stumt mot motorn som på bilden är nog inte lämpligt, sannolikheten att diffen hamnar helt exakt vinkelrätt i X och Z-led får nog anses som omöjlig. Minsta vinkelskillnad kommer att bygga in spänningar som i det långa loppet kan resultera i haveri. Nu vet jag inte vad en Hardyskiva klarar av men den borde avlasta en hel del. _________________ Fredrick Carlsson |
||||||
Provhängde mc-motorn i bilen idag, både så den blev tvärställd och längsmonterad.
![]() ![]() Plats finns för motorn för vilket montage jag än väljer,men värre är det att få plats med diff osv., när motorn hänger i rätt höjd så är utgående axeln i linje med balken för bakre infästningen för länkarmen > ![]() Enklast är nog att använda kedja om det blir mc-motor. ![]() Hittade en käck å bra lösning för framdrevet,om jag låter den drivas med kedja ![]() Eller finns det någon som har bättre idè? skulle gärna vilja ha den motorn ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Jag vill inte vara en partypooper men varför itne använda en så krallig maskin/låda som möjligt?
Tex en busa drivlina? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Visst hade det varit bättre alternativ, men nu råkar jag ha detta liggandes så det är väl värt att prova först iaf. R1,ans motor är det ju många som i bilar oxå, kraften finns ju i min motor men sen om den håller är ju en annan sak. ![]() ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Re:
Jaha dåså, men r1an är inte spec klen så det blir nog fint! Finns ju bra turbokit till dessa också när man vill åka fort sen =) _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Re:
Jag har turbo till den fastän den sitter på hojen just nu, bänkad till ca:275hk ![]() ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Äntligen var det dax för blästringen av karossen, det skulle varit gjort för 2 veckor sedan men kompressorn gick visst sönder för honom.
Det tog 3 1/2 timme och 300kg sand och han kom till mig med lastbil och det kostade 2500kr, värt varenda krona tycker jag. Tyvärr så dök det upp lite fler rosthål än vad jag sett innan. På väg ut på gården ![]() Blästring påbörjad ![]() Nästan klart ![]() så nu är det dax att se vad svetsen går för, rosthål samt helsvetsa karossen _________________ Micke Aspving |
||||||
Tror att jag har bestämt mig nu för mcmotor i den
![]() Perfekt att kunna justera utväxlingen som man vill. Länk: http://www.westgarage.co.uk/forsale/ ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
Grymt smidigt med blästring.. Ska bli kul att se vad det blir av den här, säg till om du tröttnar så kan jag överta den
![]() Ang kedjedrift så tror jag ändå det blir lite mer påfrestningar men kanske inte så mycket att det är avgörande. |
||||||
Re:
Men denna bild ovan visar ju ett externt lager som får ta de radiella krafterna ![]() ![]() Det är svårt att greppa allt det smarta i en bild utan en hel drös med förklarande text (nåt med 1000 ord) ![]() |
||||||
Re:
![]() |
||||||
Mnjae, bilden visar en hojmotor med utgående axel pekandes bakåt och som via ryckjämnare och ett knutkors går rätt in i en diff. Drevet på bilden är för att hänga på en startmotor för elektrisk back. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||
Re:
Trodde faktiskt själv att det en smart lösning att ge utgående axeln en externt lagring ![]() ![]() _________________ Micke Aspving |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 27357 besök totalt |