Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken bana?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7621 totalt)
nexis
Nykroppa (Filipstad)
Här sen Aug 2011
Inlägg: 7



kör i jeans... men alla byxor av ren bomull är ok.

_________________
Ninni Strömberg Persson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Skulle inte rekommendera eller avrekommendera nån av de banor jag kört på som "nybörjarbana", alla funkar lika bra att börja med så länge du har nån form av bilkänsla.

Det är asfalt i en cirkel på alla.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Som jag nämnt i en annan tråd så kommer min debut ske imorgon på Sviestad. Tror och hoppas det kommer blir riktigt roligt!

Kommer återkomma med rapport om dagen om någon är intresserad (troligen i vilket fall)

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Då var premiären avklarad vilket är skönt. Det blev som sagt Sviestad som fick ta min banoskuld, banan var för mig ganska knixig och hade svårt att hitta spåret i vissa kurvor tex torparsvängen. Att det var mycket snabba bilar gjorde det inte lättare ...detta medförde att det gick inget vidare fort men som sagt var riktigt kul och jag kommer absolut köra där nästa gång och då går det förhoppningsvis lite fortare med.

De var i vilket fall skönt att det inte blev någon avkörning och bilen i sig kändes mycket bra.

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

speedy83 skrev:
... premiären ... spåret i vissa kurvor tex torparsvängen ... riktigt kul och jag kommer absolut köra där nästa gång ... Och bilen i sig kändes mycket bra.

Hugg tag i nå'n av funktionärerna nästa gång så att de kan visa dig hur man hittar runt hyggligt. Det blir mycket skojigare när man får lite coachning de första varven på en ny bana...




_________________

Rice and shine
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Lars Falk skrev:
Hugg tag i nå'n av funktionärerna nästa gång så att de kan visa dig hur man hittar runt hyggligt. Det blir mycket skojigare när man får lite coachning de första varven på en ny bana...


Det var ett bra tips! Det kommer jag aboslut att göra nästa gång jag kör. Tänkte inte så långt själv hehe

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

speedy83 skrev:
Lars Falk skrev:
Hugg tag i nå'n av funktionärerna nästa gång så att de kan visa dig hur man hittar runt hyggligt. Det blir mycket skojigare när man får lite coachning de första varven på en ny bana...


Det var ett bra tips! Det kommer jag aboslut att göra nästa gång jag kör. Tänkte inte så långt själv hehe


Åsså finns det ju lite att läsa/diskutera här...
https://rejsa.nu/bana_info.asp?sviestad
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7948


_________________

Rice and shine
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Torparn på Sviesta är lite mysko faktiskt Bromspunkten in har jag lite svårt att komma underfund med.

Nu har jag bara åkt hoj runt där, men tycker den är ganska snäll faktiskt. Kinnekulle är mycket lättare att göra bort sig helt på...

Själv ska jag väl försöka få tag i en bil o åka på någon bana i närheten, Sviesta/Gelleråsen ligger ganska bra till. Gelleråsen är nog troligast iomed att jag åkt 100-200 mil där med båge totalt senaste åren.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Mitt tipps är spår som visas på rejsas sida. Gissar på att du kan gasa fullt till ca 9an sedan bromsa ut till ytterkanten vid 10an där du innan man svänger vid ytterkant lättar upp bromsningen och gör en mjuk övergång till stödjande gas och sedan lägger på mer och mer effekt ur kurvan. Kurvan är lurig då man bromsar och svänger samtidigt vilket inte brukar vara enkelt i början, ta det lungt och närma dig gränserna försiktigt är mitt tipps.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

En grej jag brukar säga till de som kör allra första gången på bana är att lyssna på magen. Säger magkänslan att det går lite fort så lyssna på det och slå av tills du känner dig bekväm med tempot. Magen brukar ha rätt, speciellt sådär i början.

Sen när man kört en bunt träffar så kan man ibland behöva börja ignorera magkänslan, iaf i vissa svängar men det är en heeeelt annan historia

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Vilken bana?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7621 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande