Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR 2015
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 46, 47, 48   >>
537 besök idag (859479 totalt)
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006

Spännande projekt! thumbs up
Detta är ungefär i linje med vad jag själv har funderar på som nytt projekt efter SpeedLab Corvetten. Liten, lätt bil med motor som kan leverera!
Är dock lite orolig för växellådan, det får jag erkänna, men jag håller tummarna och följer med intresse!

Tummen upp!

MVH/ Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005

Re: Packningsstudie

johanz skrev:

Tyvärr får jag väldigt kraftiga drivaxelvinklar. Med motorn inflyttad 5cm och bakramen i denna position ger det drivknutsvinklar på 19 grader. Är det någon som vet hur stor vinkel man kan ha? Är inte ute efter 25000 mil livslängd men dom skall ju inte gå sönder på iaf 1000mil och inte ha för höga förluster.

Hello Z!

Jag undersökte detta till S40n och det jag hittade var att GKNs knutar för motorsport skulle fixa biffen. De klarar upp till 22grader med 90% av maxmomentet. Dock säger det inte så mycket då jag inte vet vad maxmomentet är.
Jag tittade på den här typen: http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Transmission_Drive_train/CV_Joints_Accessories/GKN_CV_Joints/1986/6096

På Sävarturbo hittad jag en som specade 128mm-varianten till 5800Nm. Hade hade köpt av Sellholm inkl deras drivaxlar. De kan nog informera mer om vad som funkar. Det var även Sellholm som informerade mig ang vinklarna, efter att blivit tipsad att ringa dem av CDX-motorsportsavdelning i Sverige..(?)
GKN själva har ingen kontakt på motorsport i Sverige men en tysk finns med på deras sida: http://www.gknservice.com/se/motorsport.html

Vad gött det blir med luftintagen på sidan mer eller mindre rakt upp i insuget! thumbs up

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
P.Eriksson
Lund, Skåne
Här sen Nov 2010

Fyrken skrev:

Vad gött det blir med luftintagen på sidan mer eller mindre rakt upp i insuget! thumbs up

Nästan så man tror att Lotus tänkte på detta när de byggde den

Göteborg
Här sen Nov 2002

Fyrken skrev:
johanz skrev:

Tyvärr får jag väldigt kraftiga drivaxelvinklar. Med motorn inflyttad 5cm och bakramen i denna position ger det drivknutsvinklar på 19 grader. Är det någon som vet hur stor vinkel man kan ha? Är inte ute efter 25000 mil livslängd men dom skall ju inte gå sönder på iaf 1000mil och inte ha för höga förluster.

Hello Z!

Jag undersökte detta till S40n och det jag hittade var att GKNs knutar för motorsport skulle fixa biffen. De klarar upp till 22grader med 90% av maxmomentet. Dock säger det inte så mycket då jag inte vet vad maxmomentet är.
Jag tittade på den här typen: http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Transmission_Drive_train/CV_Joints_Accessories/GKN_CV_Joints/1986/6096

På Sävarturbo hittad jag en som specade 128mm-varianten till 5800Nm. Hade hade köpt av Sellholm inkl deras drivaxlar. De kan nog informera mer om vad som funkar. Det var även Sellholm som informerade mig ang vinklarna, efter att blivit tipsad att ringa dem av CDX-motorsportsavdelning i Sverige..(?)
GKN själva har ingen kontakt på motorsport i Sverige men en tysk finns med på deras sida: http://www.gknservice.com/se/motorsport.html

Det är ju skillnad på vad man kan tillåta tillfälligt och kontinuerligt, klart man kan tänka sig ganska extrema vinklar tillfälligt (tänk framhjulsdriven bil och max rattvinkel) men att köra på 19 grader är som att be om alla möjliga problem, framför allt så komer det bygga värme nåt fruktansvärt i knutarna.
Runt sju grader kontinuerligt på en standardbil brukar man säga, säg några grader till på en racebil/busbil då om man orkar byta knutar ofta. Men troligen så vill man absolut ha mindre i en så effektstark bil eftersom det kommer bli varmt...

BMW 330i -05
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

P.Eriksson skrev:
Fyrken skrev:

om du tänkt ta insugsluft till motorn från takinsuget tänk på att du måste byta tak till ett CUP tak där snabeln går hela vägen till rutan. Det är undertryck vid öppningen på exige originaltak som du har.

Lund, Skåne
Här sen Nov 2010

Turbo² skrev:
P.Eriksson skrev:
Fyrken skrev:

om du tänkt ta insugsluft till motorn från takinsuget tänk på att du måste byta tak till ett CUP tak där snabeln går hela vägen till rutan. Det är undertryck vid öppningen på exige originaltak som du har.

Jaså?
Aa nä Fyrken och jag syftade på luftintagen på sidorna.

Trollhättan/Göteborg
Här sen Feb 2004

P.Eriksson skrev:
Turbo² skrev:
P.Eriksson skrev:
Fyrken skrev:

Jaså?
Aa nä Fyrken och jag syftade på luftintagen på sidorna.

Det är väl undertryck där också pga de breda framskärmarna, nu har ju inte jag mätt upp på min iofs.. Original gör det ju inget åt vilket håll luftflödet i motorrummet går

Göteborg
Här sen Mar 2007

Hur går det för dig Johan?

Norge
Här sen Jan 2008

Angående drivaksel vinkel så vet jag inte om min tanke/förslag på nåt sett är realistisk at uppnå, men Opel löste det på detta sätt i sin Calibra DTM. (och jag tror jag vet om en sånn låda til salu i Norge )

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Arvesen skrev:
Angående drivaksel vinkel så vet jag inte om min tanke/förslag på nåt sett är realistisk at uppnå, men Opel löste det på detta sätt i sin Calibra DTM. (och jag tror jag vet om en sånn låda til salu i Norge )
Det där påminner ju lite om Pivotaxlar inom 4WD (TGB 11/13/20, Unimog etc).

Lösningar från Touringbilsracing (om man nu ska kalla DTM det) brukar inte vara gjorda för att vara direkt "underhållsfria"
SFRo påstår ju att de har åsikter om att bilen ska kunna säljas vidare och brukas av tant Agda utan att vara trafikfarlig (därför inga oskyddade uniballs som måste smörjas/bytas var 1000mil).

Hade det i så fall inte varit enklare att placera drev och nya drivaxelurtag på lådan/sprängkåpan och köra med en lite kortare drivaxel?
I vilket fall som helst så blir det nykonstruktion av nåt som har stor belastning.
Det känns som ett lite längre axelavstånd skulle vara mycket mindre problem, men det beror ju på vilka utmaningar man vill ha.
Det går ju alltid att göra en version2 om nu första versionen blir osnygg.

Har det kollats lite med Badstergänget angående minsta möjliga ändring för Amatörbygge? Iofs börjar du med fast tak i detta fall, men jag tycket det låter som du fått mer ombyggnadskrav än vad ryktet säker krävs.

johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

pelko skrev:
Hur går det för dig Johan?

Hej,
Det går mkt långsamt för stunden med bilbygget, frugan tyckte det var dags att bygga färdigt huset plötsligt som vi flyttade in i 2005, kan inte förstå varför . Det är bara 2st förråd, hall, gästrum, badrum och bastu så det skall nog strax vara färdigt .
Men lite har faktiskt hänt med bilen ändå, har fått delarna jag ritade till sprängkåpan utskurna i vattenskärmaskin, får lägga upp lite bilder när jag får tid.

Mvh Johan

Magnus Arvesen skrev:

Mmm ser ut som en trevlig lösning, vet du vad den kostar? Är den för mittmotormontering?

Mvh Johan

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Magnus Arvesen skrev:
Det där påminner ju lite om Pivotaxlar inom 4WD (TGB 11/13/20, Unimog etc).

Lösningar från Touringbilsracing (om man nu ska kalla DTM det) brukar inte vara gjorda för att vara direkt "underhållsfria"
SFRo påstår ju att de har åsikter om att bilen ska kunna säljas vidare och brukas av tant Agda utan att vara trafikfarlig (därför inga oskyddade uniballs som måste smörjas/bytas var 1000mil).

Hade det i så fall inte varit enklare att placera drev och nya drivaxelurtag på lådan/sprängkåpan och köra med en lite kortare drivaxel?
I vilket fall som helst så blir det nykonstruktion av nåt som har stor belastning.
Det känns som ett lite längre axelavstånd skulle vara mycket mindre problem, men det beror ju på vilka utmaningar man vill ha.
Det går ju alltid att göra en version2 om nu första versionen blir osnygg.

Har det kollats lite med Badstergänget angående minsta möjliga ändring för Amatörbygge? Iofs börjar du med fast tak i detta fall, men jag tycket det låter som du fått mer ombyggnadskrav än vad ryktet säker krävs.

Hej,

Nej visst är det säkert ingen lösning för massa driftstimmar, men den är ändå intressant.

Är inte helt med hur du menar med att placera drev och drivaxelurtag och köra med kortare drivaxlar? Det jag planerar göra idag är att korta sprängkåpan 25mm jämfört med original, det är max för att svänghjul och koppling skall få plats och då är det nya svänghjulet riktigt smutt, det har oxå anlänt så det kanske kan vara läge att uppdatera med lite bilder även på detta.

Grundplanen blir nog som du skriver, dvs en lite ökad förlängning och eventuellt göra en snyggare breddning till generation 2 om det skulle behövas för att få ett bra förhållande mellan längd/bredd.

Jag har faktiskt fått numret till en av killarna i Badstergänget av en polare så jag har tänkt att ringa dom om bl.a det ärendet.

Mvh Johan

M3 E30 V10 såld
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008

Re:

johanz skrev:

Mmm ser ut som en trevlig lösning, vet du vad den kostar? Är den för mittmotormontering?

Mvh Johan

Har tyvärr ingen aning om priset... Men vet at en person har fått köpa delar av DTM Calibrans reservdels lager och säljer ut några av delarna.

Lådan är för Opel Calibra DTM dvs front monterat V6a med fyrhjulsdrift. Var principet jag tänkte på, men kanskje den kan byggas om för at passa ditt behov??

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Liknar Schanches till rallycrossbilarna imo.

Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Svartlock skrev:
Liknar Schanches till rallycrossbilarna imo.

Är det nån som vet var man kan hitta delar som detta? Nån som har bilder?

Mvh Johan

M3 E30 V10 såld
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005

Fan vilket grymt projekt!

Följde ditt bygge på M3:an från början till slut och med tanke på vad jag såg där så är jag helt säker på att det här lär bli grymt bra och häftigt! thumbs up

RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009

Johan, dina KAAZ LIMITED SLIP DIFFERENTIALS skickas med största sannolikhet i början av nästa vecka från USA.
Sen är det bara att börja

Mvh. Jörgen

johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

RYDH skrev:
Johan, dina KAAZ LIMITED SLIP DIFFERENTIALS skickas med största sannolikhet i början av nästa vecka från USA.
Sen är det bara att börja

Mvh. Jörgen

Hej Jörgen,

Det blir fint det. Skall försöka komma igång med bilen nu igen, behöver dock bli klar med förråden först så man kan bli av med all förrådsbråte som nu står i garaget.

Mvh Johan

M3 E30 V10 såld
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Hej,

Dags för en liten update, har släppt hammaren i några timmar.....
Mitt billetfrästa/svarvade svänghjul har kommit, vikt 4,1kg och anpassat till Sachs 3 skivig 140mm sinterkoppling, kanske lite svår att köra kökörning med men lätt blir det :-)

Även delarna till växellådsadaptern har kommit, ritade dom i ett 2D program och har skurits ut med vattenskärning.

Växellådans sprängkåpa har kapats så nu är det "bara" att svetsa ihop prylarna.

Mvh Johan

M3 E30 V10 såld
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006

underbart projekt!

väntar på mer

Citera
Jonas@ZIP
Sundsvall