| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Toyota MR2 3:e generationen
|
2133 besök totalt |
|
Toyota MR2 3:e generationen
Hallo Undrar lite ifall det är nån här som kört Toyota MR2 (3:e generationen!) på banan och Ert omdöme om den. Ser att priserna på dem sjunkit en del på sistone, sen om det är höstpriser eller en allmän trend vet jag inte.. Mest nyfiken på hur denna står sig mot Porsche 944 N/A då jag äger en sån själv. Porschen är bra mycket snyggare enligt mig men ur körsynpunkt/prestanda hur står sig dessa mot varandra? Vet 0-100 tider som är snarlik och effekten skiljer sig åt men Toyotan är bra mycket lättare. omdöme, kommenterar, lätt att förbättra väghållning mm _________________ Daniel Sheibani Porsche 944S |
||||
|
Vet om en som kördes långlopp med. Någon som har info om den?
PS: Daniel, fullständigt namn i signaturen är du snäll: www.rejsa.nu/regler _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Lite off topic: I MSCC går en 2:a gen MR2 i roadsport C, där det även körs en äldre 944.
Hittade inte båda ibland årets resultat men det borde finnas ibland resultaten från 2010. http://www.mscc.se/klubbmasterskap/a Kolla med Eddie Varvstopp på 944-forumet (eller här). _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Re:
Åtgärdat, ursäkta. _________________ Daniel Sheibani Porsche 944S |
||||
|
Re:
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Här i Europa måste det väl (jag tänker nu högt utan egentlig kunskap, sorry) finnas enormt med eftermarknadsdelar och kunskap kring en 944 jämfört med Toyotan? och vice versa i Asien....
Så gillar man en utmaning så väljer man Toyotan Som sagt, sorry för spekulationerna
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Spekulation, kommentar eller erfarenhet allt är av intresse!
Kunskap mm så stämmer det nog att det finns mer av sådant i Europa för 944:an (tänker högt här också) men delar,service mm borde ju rimligtivis vara billigare till Toyotan? Sen när det gäller eftermarknadsdelar så kan jag tänka mig att det finns en massa delar i rent "pimp my ride" syfte för Toyotan och såna delar är totalt ointressanta för mig, oavsett bilmärke. _________________ Daniel Sheibani Porsche 944S |
||||
|
Re:
MR2:an vann backtävlingen i Minnesberg i år: http://www.mscc.se/klubbmasterskap/r Fiero:n är väl utsorterad, men man kan nå resultat med det mesta... Några MR2 finns att hitta ibland: https://rejsa.nu/rejsanubilar.php (tar tid för sidan att ladda) _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Eftersom man är omnämnd får man väl ge en kommentar
.
Sliter väldigt mycket på min 944 N/A som är en bra MPV . Går att köra Roadsport och Porsche Cupen, den lastar mycket, relativt driftsäker med tanke på åldern, är lättkörd och det finns mycket kunskap. Nackdelen är att det är en tung pjäs (ca 1200kg) att dra runt på bana och jag önskar ibland att jag hade haft en lättare bil.
Tycker verkligen att du skall överväga mr2:an om du inte har behov av touringegenskaperna. Inte för att Porschen är dålig utan mer för att uppmuntra ett udda bilval . Toyota brukar tillverka driftsäker mekanik och när det gäller preppa för banåka tror jag inte det egentligen inte det är mycket bekymmer. Även om bilen inte är vanlig i Sverige tror jag det är annorlunda i övriga Europa.
F.ö. har jag för mig att det gick en gen 3:a i SPVM för några år sedan.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
_________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||
|
MR2 GenIII
Leif Perbeck med son rastade en GenIII lite lungt i Roadsport C i några år. Det går nog att få till prestandan ganska bra (se inte deras tider som nån bra måttstock på vad som går att maxa fram). 140hk ger 1080kg minvikt med förare om den har ABS, så det behöver knappast lättas nåt alls. Edit: Modsport!
En MR-S via UK har inget helbilsgodkännande, men ratten på höger sida naturligtvis. Hardtop kan ju vara trevligt för att slippa fladdret. |
||||
|
MR2 borde funka skitbra på bana. Modern, motorn i mitten och skojjigare än 944. 944 är ju bra, men de börjar bli gamla nu.... Dags att visa vägen med nåt nytt! Mr2 i SPVM 2012 - klockrent!
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
|
Helgen har gått åt att titta på annonser mm och tyvärr väger faktorn praktisk in då man inte tävlar utan
är med på nåt banmöte då och då samt endast har en bil. Och där är 944:an en riktig laståsna när baksätet är bortplockat som på min. Men är bra sugen!! Uppgradera chassit, bättra på andningen och sen bara köra...Driftsäkerheten borde vara på topp och som ett inlägg nämnde, den är lätt så grejerna slits inte så värst mycket! _________________ Daniel Sheibani Porsche 944S |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Toyota MR2 3:e generationen
|
2133 besök totalt |
