Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Polo Nu 162hkr och 270Nm 235+km/h
<<   1, 2, 3   >>
19937 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

kson skrev:
Hej Allesammans!

Nu har vi bänkat bilen.

Effekten blev:
Hkr 237.5% upp.........................162hkr!!!!!
Vrid 217.65% upp.......................270Nm!!!!!

Thomas

Intressant register, endast 2700varv då motorn lämnar över 100Nm, visserligen på hjulen. Blir kritiskt att välja rätt växel så att man inte hamnar under 3000rpm.

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Andreas Millbro skrev:
kson skrev:
Hej Allesammans!

Nu har vi bänkat bilen.

Effekten blev:
Hkr 237.5% upp.........................162hkr!!!!!
Vrid 217.65% upp.......................270Nm!!!!!

Thomas

Intressant register, endast 2700varv då motorn lämnar över 100Nm, visserligen på hjulen. Blir kritiskt att välja rätt växel så att man inte hamnar under 3000rpm.

2700 varv tycker jag är högt med så lite vrid, men nu är det ju en liten 1,4 vi talar om. jag har 130Nm vid 1000 varv visserligen i motorn,men det är ju 1,9. Ni har ju lyckats få en stor prestanda höjning måste man ju säga men varför så liten motor, är det för att få stor % ökning ni gjorde så??

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010

Re:

volymmannen skrev:
...men varför så liten motor, är det för att få stor % ökning ni gjorde så??

tror svaret ligger på en nivå av ungefär "därför"

och mer utvecklat " därför vi ville se om det gick"

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Hej
Tack för era kommentarer.
Välja rätt växel det kan man ju lära sig.
Men det är riktigt att det är ganska så kort register.
Svårt att göra breda register när växellådan "bara" håller för 155Nm enl fabrik.....(maraccas) bl.a

Nej det handlade inte om effektökningen i procent utan att motorn är väldigt ovanlig.
Detta var aldrig gjort tidigare så det blev obruten mark, alltid roligt.

Thomas

en liten video.

http://www.youtube.com/watch?v=XmrbH7qFVg0

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Hej
Ligger helt plötsligt på 2:a plats på garagets Hetaste just nu med över 1000visningar.
Riktigt kul..

http://www.garaget.org/?car=152336

Thomas

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Hej
2 filmer från bänkningen uppaddade.

Thomas

götene
Här sen Feb 2006

Polo TD

I vintras ringde en Tomas Knutsson till mej och berättade att han höll på med ett projekt. Att bygga om en VW Polo TD Kombi till något mer avancerat än original. Och det var bråttom eftersom bilen skulle bli synbar på bilutställningen i Elmia vid påsk. Han är varken den förste eller siste som har idéer om att bygga om en bil, men jag lyssnade på vad han hade att säga. Han hade lite frågor som vi diskuterade om. Han ringde fler gånger och vi diskuterade lite mer. Och under tidens gång började man förstå att han verkligen höll på med något. Så vid ett tillfälle frågade han också om jag kunde tänka mig att testköra bilen. Fanns tiden så kunde jag tänka mej detta. Och här sitter jag nu med en erfarenhet rikare.

Jag hade ordnat ett datum på Kinnekulle Ring för test.
En något försenad Tomas kom till slut. Vi kom igång strax efter lunch.
Jag körde något varv med Tomas som passagerare. Uppfattningen jag hade var att den kändes väldigt osäker. Hur mycket ska man våga pressa den här bilen?
Men, ut med Tomas och lägga ca 10 varv. Känslan att bilen var mkt obalanserad fanns kvar, i synnerhet bakvagnen som inte var som den skulle.
Vi diskuterade det och jag fick också upplysningen om att bilen inte är byggd som tävlingsbil. Vi justerade däcktryck som enda möjlighet. Körde ytterligare ca 10 varv. Kollade temp, testade inbromsning, gaspådrag osv. Jag började vänja mej lite mer vid hur bilen uppförde sig. Känslan av understyrning fanns där hela tiden. Inför körning nr 3 så kände jag att det är dags att pressa bilen, se vad den går för. Men med understyrning i tanken, vanliga gatudäck på, en växellåda som inte vill ha för hårda tag så fick jag ändå ta det lite "lugnt". Testade tidigare gaspådrag i kurvorna, korrigera understyrningen och nu började det gå klart bättre. Jag började också bli varm i kläderna, bättre temperatur i däcken och varvtiderna sjönk,

När man nu visste var man på ett ungefär hade bilen så kunde man köra på ett annat vis. Börja reflektera på vad det är jag kör. Och undan för undan så känner man att bilen kan "bli något".
Det jag tänker på som främsta åtgärder är ju väghållningen. Den är understyrd, men känns ändå väldigt stabil. Men med andra fjäderben osv. bör detta inte vara något problem. Nästa sak att arbeta med är motoreffekten. Den går jämt o fint men med lite hög avgastemp på slutet av rakan. Effektregistret är alldeles för kort. Den drog fint på 4500-5500 varv men inget mer.
Senare visade det sig att det suttit alldeles fel luftfilter i bilen, vilket kan förklara en hel del.

Så sammantaget, efter att fått hela historien om bilbygget, tycker jag att man lyckats bygga en förvånansvärt bra bil. Tomas är entusiastisk och energisk med sitt projekt, och det är också vad som krävs för sånt här. Det finns alla möjligheter att få denna bil till en potent och konkurrerande racebil i lämpligt reglemente, om man så vill. Det är intressant att följa utvecklingen av detta projekt och det har absolut gett mersmak att delta och testa bilen under tiden som den utvecklas.

Peter Lundgren - Testpilot

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Hej
Måste säga att det känns ganska konstigt att läsa detta för min del.
Hur känns det då för er andra.
Vi har byggt en bil, vi har gjort något utöver det vanliga det vet ni som läst tråden.
När jag pratade med Peter om hur vi ville göra så vart han ganska "avslagen" till en början.
Då man är så uppe i projektet blir man lätt partisk och ser inte alltid verkligheten.
Vi måste vara öppna för andras erfarenheter etc därför stod jag på mig.
Men bilen byggdes klart och provades.
Hade tiden funnits innan provkörningen på Kinnekulle så hade jag hittat felet men tyvärr så blev det som det blev.
Motor levererade bara 80hkr som mest och då i ett register på 1000varv.
Trots detta så kördes bilen.

Nu när motorn presterar 160hkr så görs en bedömning att bilen tar sig runt Ringen på ca 1min.
Det är mkt bra. Den blev så här bra tackvare er insats.
Men...

Nu har vi byggt denna bilen klart för vägbruk med std artiklar map väghållning etc.
Det fungerar bilen ypperligt till.

Snart tar vi och sätter igång med "steg 2".
Nu skall vi optimera den för bana och racing.
Nu finns det inget krav på std prylar längre utan nu tar vi ett mer avancerat kliv in i racingensvärld.
Då är det guld med Peters erfarenhet.

Håll utskik efter tankarna kring detta.

Hur bra kan en polo diesel från 1993 igentligen bli???
Det finns stor potensial att som Peter skriver att få till en riktigt bra bil.
Thomas

Uppsala
Här sen Apr 2007

Re:

kson skrev:

Hur bra kan en polo diesel från 1993 igentligen bli???
Först skulle det vara intressant att veta om det är en förkammardiesel eller en direktinsprutad? Jag antar förkammar..

Hursomhelst, om du tittar på effektkurvan så ser du att den är precis som hos vilken TDI som helst. Ni skulle behöva göra något åt kamaxeln och toppen om ni vill ha någon slags nytta av "rejs" pumpar och annat. Finns ju ingen vits att varva något över 5000varv med den där motorn, det går nog snabbare att växla vid 4700-5000.

Sen turbon, vad är det för storlekar på hjulen och A/R förhållanden? Jag vet inte hur långt ni tänkt gå i eran trimning men det finns bra mycket mer att ta ur än 160hk ur en 1,4 diesel. Speciellt med så högt laddtryck som ni kör med!

Som ett exempel så har min enbart mappade Polo 1,4TDI runt 110hk/250nm med enbart en mappning. Detta vid 1,3 bars laddtryck

MVH Theo

kson
Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Hej

Intressanta kommentarer onekligen.
Jo, du har rätt i att det är en förkammare.

Vi skulle behöva en bättre kam som du skriver.
Tyvärr så är det mkt svårt att fixa fram detta, men inte omöjligt.
Det är klart att man kan ta ut mer användbar effekt med vissa åtgärder som du skriver.
Men faktumet är att motorn har inte de bästa förutsättningar för detta.
Vi får inte glömma att denna motor från början levererade 48hkr och 85Nm vi har trotsallt kommit en bra bit från det.

Hur är dina erfarenheter om mekanisk trimning på diesel och de hinder man står inför då?
Skulle gärna ta detta ett steg längre än detta så inputen behövs.

Thomas

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare

Uppsala
Här sen Apr 2007

Re:

Helt klart, bra jobbat med tanke på utgångsmaterialet!

Jag har inte så stor erfarenhet av mekanisk trimning, men eftersom ni troligen har en tillräckligt bra pump för mer effekt så känns det spontant som större spridare och en effektivare turbo skulle göra gott! Skulle ni lyckas få till en styrning av VNT/VGT aggregat så har ni massor att vinna där både med tanke på körbarhet och toppeffekt. Jag tror det finns typ "boostcontroler-boxar" som skulle kunna styra variabla turbos, men jag har inte satt mig in i det då jag har detta orginal på den bilen jag trimmar.(men kanske värt att kolla upp)
Det är helt enkelt en jäkla skillnad på nya moderna aggregat och äldre. Sen då en högre lyftande kam och bättre utformad topp vore inte fel tror jag. Men det kan ju leda till att ni måste modifiera ventilurtagen ur kolvarna osv. Osv. Allt handlar om hur långt man vill gå.

Ett tips på en grymt bra turbo iallafall som jag tror skulle passa fint trots eran lilla cylindervolym är en Garrett GTB1752VK.

Lycka till!

föresten... www.tdiclub.com där finns det både en forumdel som handlar om TDI trimning, men även en avdelning ang. äldre mekaniska dieslar, mycket läsvärda forum!

kson skrev:
Hej

Intressanta kommentarer onekligen.
Jo, du har rätt i att det är en förkammare.

Vi skulle behöva en bättre kam som du skriver.
Tyvärr så är det mkt svårt att fixa fram detta, men inte omöjligt.
Det är klart att man kan ta ut mer användbar effekt med vissa åtgärder som du skriver.
Men faktumet är att motorn har inte de bästa förutsättningar för detta.
Vi får inte glömma att denna motor från början levererade 48hkr och 85Nm vi har trotsallt kommit en bra bit från det.

Hur är dina erfarenheter om mekanisk trimning på diesel och de hinder man står inför då?
Skulle gärna ta detta ett steg längre än detta så inputen behövs.

Thomas

kson
Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Hej Allesammans!
Bilen skall upp till Kinnekulle imorgon Lördag så om någon av er är där och intresserade av att titta på bilen får ni gärna komma.

Det är ju SSK's Mekracet så det blir nog full rulle

Thomas

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
New pics from your raceday.

You find them in my gallery.

Thomas

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Hej alla.
Nu har det hänt saker i detta projekt igen.
Bilen håller på att få nytt innertak och det skall vara klart i helgen.

Vingen som skall byggas i kolbiber håller på att jobbas med.
Jag har också fått en länk där man kan se hur min vinge jobbas fram i cad.
Här --> http://madcamcnc.blogspot.com/2012/01/f . lling.html

Kolla in detta, det är ganska mycket jobb innan det blir en vinge.
Kanske kul för er att se.

Thomas

Nödinge
Här sen Aug 2005

Kan bara säga att denna bilen är grymt trevilg att köra. Har bara provat den en kortare sträcka efter sista uppdateringen!

Trodde inte en disel kunde gå så bra!

Hur går det med väghållningsplanerna Thomas ???

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
kson
Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Tackar för din kommentar Anders!.
Du har ju som du själv säger bara kört en liten bit, får köra mer i vår.
Jo vi skall uppdatera framvagnen i vinter nu, nya länkarmar etc.
så det går framåt.

Thomas

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
hej
Tänkte att jag skulle lägga upp lite bilder på nya innertaket kommer i morgon.
Thomas

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Hej
Nu har bygget av nytt chassi börjat.
Först drog vi ner bakaxeln och tog bort dom gamla fjäderbenen samt krängningshämmaren.

Då blev det tomt under bilen....

Det blir ju alltid mer jobb än vad man kan ro när man börjar riva ner...

På denna bilden kan man även se ett par länkarmar som vi tittade lite på att eventuellt använda, men så blir det INTE, vi gör nya med unibolts...

Sedan var det dags att ställa sig i svarven ett tag.
Dessa var det som jag gjorde då.

Kan ni se vad detta är?

När vi väl hittat lämplig pivot punkt för bakaxeln, så var det bara att börja fram och ta ner allt i framvagnen.
Min subframe och länkarmar ser det ut så här löst på backen.

Men sedan började vi det roliga.
Bakaxelmodifieringen.
Vi skall alltså bygga en trailingarmsprincip.
Mats som i vanligafall bygger Race bilar sätter igång med ena bakaxeldelen.

"Chrome moly" rör av bästa klass, mumma

Så nu var en del för ena sidan av klar.

Passade på att bygga nya styrarmar med ändrat slag så bilen blir mer reaktionssnabb.
Detta ger 1 rattvarv kortare styrslag... gillar vi.

Thomas

Nu djävlar kanske det skall gå lite fortare...

Skepplanda
Här sen Mar 2008

Trådstartare
Hej om någon läser detta..
Bilden visar mittfästet och vridpunkt för den bakaxeln.
Trailingarms på en Polo 86c är långt utöver de normala mods.
De främre och bakre balken är nu klar och monterade.
Fullt justerbar fram och bak.
Idag kommer vi att börja med den främre nav vinkeln. jag vill att hjulet skall vinkla mer när vi vrider på ratten.
"trailing arms" är kanske "overkill" men jag gillar tanken på att ha en avancerad bakre balk.
Jag vill också ha kontroll över toe-travel och jag vill ha möjligheten att anpassa camber, caster och toe.

Hittills installationen har ändrat hjulbasen med ~ 50mm i längd och spårvidden med 60 mm.
Caster fram ökad med 3deg. så vi får se vad vi slutar med men det kommer definitivt att innebära att vi har en bättre situation än tidigare.

Bilder kommer senare .

håll ögonen öppna ....

VW Polo Nu 162hkr och 270Nm 235+km/h
<<   1, 2, 3   >>
19937 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande