Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportbil med 2+2 säten? (eller...När en Vx220 är för liten)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (2899 totalt)
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Sportbil med 2+2 säten? (eller...När en Vx220 är för liten)

Hej, är helt ny... Regiesterade mig för 5 min sedan men har läst på forumet under ett år typ.

Har i familjen en VAN o en SAAB 9-5, o letar nu en sportbil som ska ersätta SAABen.

Sportbilen ska användas dagligen, till o från jobb/affär/skola (därav kravet på baksäten)
Ungarna är ganska små (3-5 år) så kraven på utrymme är litet.

Har sett flera diskussioner om sportbilsköp, men de handlar om bilar med 2 säten och/eller utan krav på "användarvänlighet"

Utan barn hade jag köpt en Opel Speedster VX220, så ni fattar vad min gräns på "användarvänlighet"
ligger :-)

Jag värdesätter snabb/känslig styrning, snabb gasrespons, lätthanterlighet före kraft, kurvor före motorvägar.
Helst bakhjulsdrift o max 10 år gammal. Upp till 350kkr + prylar.
Gillar inte strul o att meka ska jag tillägga - så bilen ska vara driftsäker...

Har dessa huvudalternativ, tacksam för feedback o andra tips:
- 911
- nya MINI Cooper S (+Works eler annat trim)

med Porsche 968 o Mazerati 3200 som alternativ då jag ännu inte har kört dem.

Har provat flertalet M3 E46 o Jaguar XKR, men de är ju lite tunga! Sportbilar ska ju vara LÄTTA!!!

Har även fått tips att prova EVo 6/7 o Subaru WRX.
Skulle iallafall passa med tanke på att bilen ska gå året runt!

Ideér?

_________________
Jan Å
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Köp en vx eller ännu hellre en elise.
Ungarna sätter du bredvid varandra!!!!

Eller så blir det alfa bertone eller gammal gtv/ 911 modell äldre om du hittar ngn

men vad du än gör KÖP Sportbil!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för "sitta bredvid varandra" tipset. Nu är det bara så att de som är 3-5 år (som ska sitta bak) har en äldre syster som är 7 år som ska sitta fram. Var lite otydlig där, ursäkta.

Kan du definera "911 modell äldre"? o varför de skulle vara att föredra? Lättare antar jag...

_________________
Jan Å
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



jag slår som vanligt ett slag för 993! I mitt tycke den mest kompletta luftkylda 911an om du även vill bruksa den. En 964 är inte dum den heller, dyrare att serva dock (jädra pill med ventilerna), annars är den och 993 relativt lika, även om 964an har gamla 911-looken exteriört och "lite elakare" bakvagn...

Hyggligt fräsch 993 C2 från 94 el 95 går att få för ungefär de pengar du skriver.

Helt annan typ av bil: Mazda RX-8. Jag tycker den är såååå läcker, plus att det är en 2+2 (har jag för mig?). Kostar ny ungefär som din budget, går säkert att hitta knappt begagnad på mobile.de som vanligt...

Någon på forumet som har testkört? Jag väntar på lite bättre väder, sedan ska jag göra ett besök hos herr bilhandlare

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Anders Frisk skrev:

Någon på forumet som har testkört? Jag väntar på lite bättre väder, sedan ska jag göra ett besök hos herr bilhandlare


Lennart Mäkinen har gjort det, finns mer att läsa om här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6136&highlight=rx8

Jag har anmält mig för provkörning på Mazdas site men de har inte hört av sig.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



tack Joakim, nu fick jag lite att läsa

(glömde bort sökfunktionen. doh!)

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Har också provkört RX8:an, roligt med bakhjulsdrift och varvvillig motor, men jag är lite partisk och skulle välja Minin före mazdan när det gäller körglädje per krona.

En Cooper S med Works eller annat trim är en helt klart prisvärd kombination om du vill ha en ny bil, ställbart chassi och lite bättre däck än orginal och du är en riktigt rolig bil. Själv ska jag nog ner till Kelleners i tyskland med min bil nu i april för en liten översyn. Trim från 163hk/210Nm till 208hk/248Nm (maxvrid vid 3800varv), ställbart KW-chassi och avgasystem från katten och bakåt. Kostar mindre än hälften av Works-kitet. Har du frågor om MINI kan du pm:a mej eller titta in på länken i min signatur...

Provkörning är enda tippset annars
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för alla svar!
Jag tror jag passar på RX-8, för mycket "könlös symaskin" för mig. Motorn är en viktig del i karaktären o jag föredrar lite RYT i motorn om ni fattar...

Vad tycker ni om EVo 6/7 eller Subaru WRX?

Kan de vara alternativ till mina huvudalternativ 911/MINI Cooper S?
Andra förslag?

Inte helt lätt att hitta lätta/ROLIGA 2+2 sportbilar :-(
Tom Porsche har lagt på sig då 964 eller nyare 911 väger 1400+kg???
Måste tillstå att Coopern (200kg mindre) känns underbart rapp i tvära kurvor. Rondellerna ska vi inte tala om

_________________
Jan Å
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Sportbilsentusiasten skrev:

Vad tycker ni om EVo 6/7 eller Subaru WRX?



Ypperliga bilar för den lilla familjen.

Partsinlaga: Sedan finns ju även Alfa 156 & 147 GTA. Där kan vi snacka om karaktär under huven.
Len som en barnrumpa på låga varv och hård som Hulken vid höga

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Klart pappa skall skjutsa barnen till skolan/dagis i ett rallyjärn.

Vill du ha en kul bil med massor av karaktär (speciellt motormässig) så väljer du Imprezan, skippa WRX:en (lite för tung för att den skall ha den rätta eggen), köp en bättre beggad GT, alt. lägg lite slantar på en nyare STi.

Evo:n är mera aggressiv (men har kortare serviceintervall, mindre soppatank och låter inte alls lika roligt som en boxerturbo) - vore det mitt val skulle jag välja en 6:a enkom för att de senare ser så ruskigt tråkiga ut.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Alfas motorer har UNDERBART motor, blir matt av ljudet - men GTA's är tyvärr framhjulsdrivna. Kan man få dem med diff??
När man kör dem är de mer "GT vagnar" o jag föredrar "rejsa känsla" - typ

NÄR kommer ALFA med en riktig bakkhjulsdriven + lätt bil igen?
Då är jag PÅ direkt!!

Gamla Alfor gillar jag skarpt, men de som finns begagnat med "rättvägsdrift" har för stort underhållsningskrav för mig.
Gamla Porsche håller bättre.

_________________
Jan Å
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Sportbilsentusiasten skrev:
Alfas motorer har UNDERBART motor, blir matt av ljudet - men GTA's är tyvärr framhjulsdrivna. Kan man få dem med diff??


Tror inte det. Kanske med "fusk-ABS-diff"...

Sportbilsentusiasten skrev:

NÄR kommer ALFA med en riktig bakkhjulsdriven + lätt bil igen?
Då är jag PÅ direkt!!


Den nya 8C? Fast då hamnar vi i en helt annan prisklass "rätthjulsdrift" & V8:a.


Sportbilsentusiasten skrev:

Gamla Alfor gillar jag skarpt, men de som finns begagnat med "rättvägsdrift" har för stort underhållsningskrav för mig.


En välvårdad Bertonekupé är pålitlig som ett Schweitzerur.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
""En välvårdad Bertonekupé är pålitlig som ett Schweitzerur. [/quote]""

Jörgen, du har rätta inställningen men realistiskt är den för gammal för mig.


Sammanfattningsvis har jag dessa alternativ:
- 911 (ska nu testa flera olika generationer o modeller)
- Trimmad Cooper S (det bästa felhjulsdrift chassit jag testat hittills) I så fall blir det en år "-2005 spec"

med rallyjärnen EVo6/7 o WRX STI som uppstickare


Har bokat in en provkörning med en 996 o Mazerati 3200 nästa vecka bara för att vidga vyerna lite.
Mazerati har ju i pricip en Ferrarimotor så det kan ju inte vara fel på karaktären på den

Angående kostnaden så man då spara lite längre innan man slår till
thumbs down

_________________
Jan Å
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Tack för alla svar! En lite uppdatering...

Efter moget övervägande o provningar, siktar jag på en beg 996 med tiptronic/antisladd, runt -99/00 för att undvika ev barnsjukdommar i de tidiga 996.
Har sparat regelbundet under ett antal år men för att ha en "köra hårt reserv" kommer det att ta 1-2 år ytterligare.
Även för att priserna ska sjunka... thumbs up När 997 nu kommer dyker väl 996 priserna, för att stabilisera sig på en lägre nivå (som alla andra 911 har gjort)

om jag INTE kan vänta, kommer jag att köpa en Cooper S under tiden. Den bör vara lika billig som min nuvarande 9-5 att driva.

_________________
Jan Å
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 387



Jan: jag tror att du blir mycket nöjd med en 996! Funderar nästan själv på att sikta mot en sådan framöver, ska bli intressant att se vart priserna tar vägen för 964, 993 och 996 när 997 kommer!

_________________
mvh
Anders Frisk

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jag tror att 964 ligger kvar, 993 kommer sjunka något men inte mycket. Däremot kommer 996 att röra sig en del.
964 o äldre 911 är nästan på samma nivå, så det finns inte mycket o sänka på...
993 är attraktiv varandes den sista riktiga höfläkten, sjunker endast lite
Dessutom kommer 997 designen blir liknande 993 --> 996 priserna att ta stryk. (en parentes i 911 kanske med sina FULA framlysen o utslätad tvättkopp design)

= 996 blir prisvärd!!!
Detta är vad jag tror o hoppas på

_________________
Jan Å
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jet skrev:
En välvårdad Bertonekupé är pålitlig som ett Schweitzerur.

Öööh, Va?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Jet skrev:
En välvårdad Bertonekupé är pålitlig som ett Schweitzerur.

Öööh, Va?


Kärleken är blind?


_________________
Magnus Thomé
Citera
Rikard L
Stockholm - Rönninge
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2281



Hej!

Jag föreslår en Lotus Excel SE.

_________________
Rikard Lundberg
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Några förslag.

Alfa GTV ts eller GTV6 med felhjulsdrift men där i alla fall ts'en är mycket bra balanserad och vanvettigt mycket roligare än många bakhjulsdrivna bilar. V6 har mer knuff men är lite för framtung för att vara riktigt rolig.

Vet att en Alfa SZ Zagato är till salu. Ville du ha karaktär sa du Lite osäker på om det finns baksäten i den.

Annars kan då få en riktigt fin Ferrari Mondial OCH en GTV ts (för vintern) för de slantarna. Sug på den...

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Sportbilsentusiasten skrev:
Har bokat in en provkörning med en 996 o Mazerati 3200 nästa vecka bara för att vidga vyerna lite.


I mina ögon mer en glidarbil. Men en otroligt fin sådan.

Det borde finnas en hel del Maseratis i IT-erans spår till bra pris, för mig skulle den mer vara ett alternativ om jag letade efter ett udda alternativ till en M3.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
Sportbil med 2+2 säten? (eller...När en Vx220 är för liten)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (2899 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande