| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Lotus Elan TURBO (M100) i Roadsport B?
|
3859 besök totalt |
|
Lotus Elan TURBO (M100) i Roadsport B?
Under flaggviftningen i helgen började jag prata med Nillet om en vettig bil. Hyggligt modern och användbar utanför banan. Nillet var inne på MGF. Helt plötsligt blev jag helt insnöad på Lotus Elan 1991-1996. Fördelar: Japansk mekanik, relativt vridstyv med 9000N/mm, turbo, dubbel triangellänk fram, hyggligt lätt, låg tyngdpunkt med plastkaross utan tak, billig som RHD, chassi i Integraklass, bred och kort Den sena modellen med 155hk blir 178hk i excelarket med minimivikt på 927kg borde kunna nås från de 1050kg orginal. Den laddar 0,65bar orginal och chippad runt 1bar vilket ger 200hk AP har bromsar som passar och jag tror GAZ har dämpare. Efter att ha kört Swift stage 2 på Ringen kan jag inte se någon nackdel heller vid lågeffektbilar. Fiat Barchetta är godkänd liksom Audi TT som sportbil
Någon som erfarenhet av dessa bilar? _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
|
Funderade mest på en bil man sällan ser. I Sverige är den dessutom helt galet prissatt runt 150.000:- vilket är samma som tex en 10 år modernare Elise S1 135 Sport som nu ligger på Blocket. Inget snack om vilken man väljer...
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
|
Kollade lite på pistonheads, dom är ju inte snorbilliga i england, billigare men inte gratis. Ett udda val men det går säkert åka fort med en sån också. Jag skulle dock personligen inte välja FWD med den effekten, går säkert åka fort med men jag gillar inte balansen när man gasar ut ur kurvor med FWD, känns som ett moment försvinner från bilkörningen
Funkar säkert skibtra på snabba banor typ ringen, men på många svenska banor blir det nog mycket tugga däck.
Kul dock att köra något udda, det kan lätt bli lite homogent i roadsport annars
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Glöm inte att kolla om MSCC tycker det är en sportbil.
Excel, Elite (den 4-sitsiga) och Eclat är väl ännu billigare, men är de sportbilar? Allra billigast är nog min 924:a.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Re:
SPVM håller i listan. Elan funkar fint. Klart du skall köra Roadsport!
http://www.spvm.se/index.php?page=sp |
||||
|
Re:
Nja. Ska man köra i MSCC KM är det vår "lista" som gäller. Vi tillåter inte alla bilar på SPVM's listan. Vi är fortfarande lite mer traditionsenliga i vår syn på vad en sportvagn/bil är. Jag skulle rekommendera en mer vanlig racebil som instegsbil. Allt blir mycket enklare när det finns folk med erfarenhet som kan hjälpa en på traven och det finns saker att köpa. En MGF/MG TF går att få från ca4000 pund i England. Raceklar, mittmotor och bakhjulsdrift. Finns ett gäng bilar som gått i MG trophy championship som skulle klassa in perfekt i Roadsport C/B. _________________
|
||||
|
Är du ute efter en udda bil i Roadsport C så har jag en åt dig för struntpengar i förhållande till...allt: Mazda RX-7 FC. Ingen som kör en och ingår dessutom i "listan".
Hör av dig om du är intresserad så ska jag briefa dig om varför.
mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
|
Beror ju på vad man vill med sin satsning egentligen. 924 ska ju ner under 800kg för att kunna vara med i toppen i princip - eller över 1200kg som trimmad. 931 är däremot görligt tycker jag, 924 - ja jag vet inte. Säkert en trevlig bil - men är de snabba?
I år gick det ju en vit TT i B och den gick ju som fan. Det kanske var jag som var skeptisk innan, men jag blev faktiskt förvånad och impregnerad! Så - mera FWD! Mest bara för att det stör folk som åker RWD! Har faktiskt också tänkt lite på Elan, mest för att jag tycker det är en bortglömd bil liksom. Ett alternativ är väl just TT men hur det ser ut med vikt vet jag inte. Vore ju väldigt kul att få se en HET sån Eland kriga på banorna faktiskt. Tror dock att det är svårt att hitta nån med erfarenhet iaf i Sverige. Å andra sidan - vad är det för erfarenhet som saknas? Dämperi - men det borde gå att hamna hyfsat rätt. Bussningar osv tillverkar man ju själv. Går det att få tag på en diff till dem? Vill man ha det på en FWD förresten? MG TF är väl det säkra kortet dock. Bra om det finns en engelsk cup i ryggen - men de kör väl oftast standard standard på allt... Kanske är bra iofs. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Lotus Elan TURBO (M100) i Roadsport B?
|
3859 besök totalt |
