Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bästa tvåtaktsoljan? Bästa racesoppan?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (22298 totalt)
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

KristianAE86 skrev:
det finns bara 2-3 olika sorters 2-taktsolja på marknaden som funkar med E85 just nu.

www.etanol.nu tror jag sidan heter som har länkarna till dem

Bosse. testa blanda så ser du det direkt :-)


Vet inte om jag är så sugen på det empiriska förarandet, låter som det kan bli dyrt om jag inte hittar de oljor som funkar direkt. Om nu inte alla oljans substanser är blandbara med spriten. Att en vegetabilisk olja som Castor Maxima 427 är blandbart med E85 har jag fått bekräftat från initierat håll . Vilka oljor som det funkar med i övrigt med bör väl också förhoppnignsvis framgå av oljetillverkarnas produktdatablad?
Edit: Shell Advance M fungerar också enligt sidan som Kristian hänvisade till, stämemr bra med det jag minns, alltså.
Men sajten är en entusiast sajt, precis som rejsa, så verfieringsgraden kan ju variera. Men så vitt jag fått förklarat för mig från initierat håll fungerar E85 ihop med vegetabiliska oljor, så det är fler än de som hänvisas till på etanolsajten trots allt.

Via www.classicsaabracing.com hittar man Niklas Enander som jag vet testat E85 och 2-T olja i högtrimmad Saabmotor. För den som vill gå vidare i ämnet kan det vara ett tips. För mig personligen är det inte aktuellt i nuläget. Vare sig i karting eller historisk racing är E85 ok som bränsle.

Edit: Där hittar man också XP-Niklas trimningshandbok för oss Saabnördar. En bra bibel på ärans och hjältarnas språk som är användbar även för 2-T trimning generellt, då han tar upp en hel del teorier hur och varför. Då Niklas är utvecklignsingenjör civilt på ett företag som utvecklar och tillverkar högvarviga 2-taktare vet jag att det inte är vebotrimning på något sätt.
En annan bra Svensk publikation har dick Ström i Karlstad tagit fram. www.rost-o-rok.com ska det vara, men funakr inte för mig just nu iaf. Som jag minns hans skrift mer teori om hur och varför do an not do.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Coolvette skrev:
steffe skrev:
Varför snöa in på E85 som är helt åt h-e för oljeinblandning, akrylat eller så ren 95/98oktan som möjligt och en schysst olja. Det är ju inte bara en repa på 75m som du ska köra, i så fall kan du ju späda ut soppan med nitro och byta motor sen.
Sprit tar ju bort oljefilm, sliter ner kolvringar och cylinderlopp. Sprit är depåbränsle på kvällen
om du vill att den ska gå fort så skaffa en bok om tvåtaktstrimning och labba med porthöjder och kanalutformningar och hur toppen ska se ut för höga varvtal.

Visst, E85 är billigt gentemot Aspen racing men du gör väl av med 25 liter på en säsong så det kan ju inte sabba racebudgeten.

Lycka till i vilket fall som helst


Intressanta synpunkter, tack för dom.
Jag har fastnat vid E85 eftersom det ger lite extra "gratis" effekt, inte för att det är billigt.

Kanske jag skall fokusera på Aspen R istället?
Jag är inte sämre än att jag kan omvärdera mina beslut...


om nu målet är max effekt (över kort eller lång tid) borde du köpa riktigt räjsbränsle, syresatt.


VP har en hel rad olika bränslen, med hög oktan sådu kan köra högt komp och mycket förtändning och mager blandning för att få in mycket luft och då de är syresatta får du in extra mycket syre...
Eller elf

Aspen är gräsklipparbensin. mackbränslen hör inte hemma i en högtrimmad högvarvig 2taktare.

Men en given motor på 125 kubik och cirka 40 hästar på mackbränsle som är så perfekt optimerad att den småspikar sönder kolvar etc får du troligen ut cirka 46-47 hästar med riktigt räjsbränsle och motorn optimerad efter detta bränsle.
Finns inga alternativ

_________________
Roland Johansson
Citera
Coolvette
Landskrona, Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 8


Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:
om nu målet är max effekt (över kort eller lång tid) borde du köpa riktigt räjsbränsle, syresatt.


VP har en hel rad olika bränslen, med hög oktan sådu kan köra högt komp och mycket förtändning och mager blandning för att få in mycket luft och då de är syresatta får du in extra mycket syre...
Eller elf

Aspen är gräsklipparbensin. mackbränslen hör inte hemma i en högtrimmad högvarvig 2taktare.

Men en given motor på 125 kubik och cirka 40 hästar på mackbränsle som är så perfekt optimerad att den småspikar sönder kolvar etc får du troligen ut cirka 46-47 hästar med riktigt räjsbränsle och motorn optimerad efter detta bränsle.
Finns inga alternativ


Intressanta synpunkter igen.
Dock tror jag att du fastnar vid den enklaste sortens Aspen som säkert passar bra i gräsklippare.
De säljer ju även bättre soppa med ordentligt med "arom", exempelvis denna:

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Konsument/Produkter/ovriga_branslen/Asp . . . .

Detta är knappast macksoppa för gräsklippare.

Jag skall dock kolla VP's sortiment också, tack för tipset.

_________________
Ingvar Hansson
Citera
Coolvette
Landskrona, Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 8


Trådstartare
Re:

Coolvette skrev:
Rolle Scirocco skrev:
om nu målet är max effekt (över kort eller lång tid) borde du köpa riktigt räjsbränsle, syresatt.


VP har en hel rad olika bränslen, med hög oktan sådu kan köra högt komp och mycket förtändning och mager blandning för att få in mycket luft och då de är syresatta får du in extra mycket syre...
Eller elf

Aspen är gräsklipparbensin. mackbränslen hör inte hemma i en högtrimmad högvarvig 2taktare.

Men en given motor på 125 kubik och cirka 40 hästar på mackbränsle som är så perfekt optimerad att den småspikar sönder kolvar etc får du troligen ut cirka 46-47 hästar med riktigt räjsbränsle och motorn optimerad efter detta bränsle.
Finns inga alternativ


Intressanta synpunkter igen.
Dock tror jag att du fastnar vid den enklaste sortens Aspen som säkert passar bra i gräsklippare.
De säljer ju även bättre soppa med ordentligt med "arom", exempelvis denna:

http://www.aspen.se
Se övriga bränslen och Aspen R, detta är knappast macksoppa för gräsklippare.

Jag skall dock kolla VP's sortiment också, tack för tipset.

_________________
Ingvar Hansson
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Kan man inte köra Metanol och Nitro i en 2taktare??

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Cobolt skrev:
Kan man inte köra Metanol och Nitro i en 2taktare??
Jodå, och varva 45+k...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11809

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
Cobolt skrev:
Kan man inte köra Metanol och Nitro i en 2taktare??
Jodå, och varva 45+k...
Kom ihåg ricinoljan, modellmotorsoppan luktar också gott

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Coolvette skrev:
Rolle Scirocco skrev:
om nu målet är max effekt (över kort eller lång tid) borde du köpa riktigt räjsbränsle, syresatt.


VP har en hel rad olika bränslen, med hög oktan sådu kan köra högt komp och mycket förtändning och mager blandning för att få in mycket luft och då de är syresatta får du in extra mycket syre...
Eller elf

Aspen är gräsklipparbensin. mackbränslen hör inte hemma i en högtrimmad högvarvig 2taktare.

Men en given motor på 125 kubik och cirka 40 hästar på mackbränsle som är så perfekt optimerad att den småspikar sönder kolvar etc får du troligen ut cirka 46-47 hästar med riktigt räjsbränsle och motorn optimerad efter detta bränsle.
Finns inga alternativ


Intressanta synpunkter igen.
Dock tror jag att du fastnar vid den enklaste sortens Aspen som säkert passar bra i gräsklippare.
De säljer ju även bättre soppa med ordentligt med "arom", exempelvis denna:

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Konsument/Produkter/ovriga_branslen/Asp . . . .

Detta är knappast macksoppa för gräsklippare.

Jag skall dock kolla VP's sortiment också, tack för tipset.


Nej, jag fastnar inte vid att den enklare sortens aspen är gräsklipparbensin. Även deras 'mer' avancerade bensin är gräsklipparbensin vid riktigt körning på högtrimmade tvåtaktare.

Du får ut mätbart och kännbart mer effekt med vp än med gräsklipparbensin, om du dessutom optimerar motorn för vp kan du hitta ännu mer effekt.
Att då köra på gräsklipparbensin för att det är någon krona billigare känns som självmål i mina ögon.

De rena ron, mon vikt/volym etc som man kan hitta i faktablad etc säger inte precis allting, hur snabbt/långsamt bränslet brinner gentemot ett annat bränsle etc spelar också in en hel del. Att läsa specar är en bra början för att veta lämpliga bränslen att gå vidare med.

_________________
Roland Johansson
Citera
Coolvette
Landskrona, Skåne
Här sen Okt 2011
Inlägg: 8


Trådstartare
Jag är inte tillräckligt påläst så att jag kan läsa ut av ett datablad vilket bränsle som kan ge bäst effekt och kanske jag luras av att bensin med tillägget "R" automatiskt är bra och har mycket kvar att lära.

Har haft direkt kontakt med en annan leverantör, http://www.sunoco.se/oljor.html som också hade några alternativ att erbjuda.

Jag har en vinter och en del arbete att gå igenom innan bränslet måste vara bestämt.

_________________
Ingvar Hansson
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



Re:

Rolle Scirocco skrev:
Coolvette skrev:
Rolle Scirocco skrev:
om nu målet är max effekt (över kort eller lång tid) borde du köpa riktigt räjsbränsle, syresatt.


VP har en hel rad olika bränslen, med hög oktan sådu kan köra högt komp och mycket förtändning och mager blandning för att få in mycket luft och då de är syresatta får du in extra mycket syre...
Eller elf

Aspen är gräsklipparbensin. mackbränslen hör inte hemma i en högtrimmad högvarvig 2taktare.

Men en given motor på 125 kubik och cirka 40 hästar på mackbränsle som är så perfekt optimerad att den småspikar sönder kolvar etc får du troligen ut cirka 46-47 hästar med riktigt räjsbränsle och motorn optimerad efter detta bränsle.
Finns inga alternativ


Intressanta synpunkter igen.
Dock tror jag att du fastnar vid den enklaste sortens Aspen som säkert passar bra i gräsklippare.
De säljer ju även bättre soppa med ordentligt med "arom", exempelvis denna:

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Konsument/Produkter/ovriga_branslen/Asp . . . .

Detta är knappast macksoppa för gräsklippare.

Jag skall dock kolla VP's sortiment också, tack för tipset.


Nej, jag fastnar inte vid att den enklare sortens aspen är gräsklipparbensin. Även deras 'mer' avancerade bensin är gräsklipparbensin vid riktigt körning på högtrimmade tvåtaktare.

Du får ut mätbart och kännbart mer effekt med vp än med gräsklipparbensin, om du dessutom optimerar motorn för vp kan du hitta ännu mer effekt.
Att då köra på gräsklipparbensin för att det är någon krona billigare känns som självmål i mina ögon.

De rena ron, mon vikt/volym etc som man kan hitta i faktablad etc säger inte precis allting, hur snabbt/långsamt bränslet brinner gentemot ett annat bränsle etc spelar också in en hel del. Att läsa specar är en bra början för att veta lämpliga bränslen att gå vidare med.


Vill minnas att VP inte ha någon som är FIA godkänd. Dom har över 104 oktan i dom som man bör använda och därmed försvinner åtminstonde möjligheten för mig, trots att vissa ändå kör på den.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Superkart skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Coolvette skrev:
Rolle Scirocco skrev:
om nu målet är max effekt (över kort eller lång tid) borde du köpa riktigt räjsbränsle, syresatt.


VP har en hel rad olika bränslen, med hög oktan sådu kan köra högt komp och mycket förtändning och mager blandning för att få in mycket luft och då de är syresatta får du in extra mycket syre...
Eller elf

Aspen är gräsklipparbensin. mackbränslen hör inte hemma i en högtrimmad högvarvig 2taktare.

Men en given motor på 125 kubik och cirka 40 hästar på mackbränsle som är så perfekt optimerad att den småspikar sönder kolvar etc får du troligen ut cirka 46-47 hästar med riktigt räjsbränsle och motorn optimerad efter detta bränsle.
Finns inga alternativ


Intressanta synpunkter igen.
Dock tror jag att du fastnar vid den enklaste sortens Aspen som säkert passar bra i gräsklippare.
De säljer ju även bättre soppa med ordentligt med "arom", exempelvis denna:

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Konsument/Produkter/ovriga_branslen/Asp . . . .

Detta är knappast macksoppa för gräsklippare.

Jag skall dock kolla VP's sortiment också, tack för tipset.


Nej, jag fastnar inte vid att den enklare sortens aspen är gräsklipparbensin. Även deras 'mer' avancerade bensin är gräsklipparbensin vid riktigt körning på högtrimmade tvåtaktare.

Du får ut mätbart och kännbart mer effekt med vp än med gräsklipparbensin, om du dessutom optimerar motorn för vp kan du hitta ännu mer effekt.
Att då köra på gräsklipparbensin för att det är någon krona billigare känns som självmål i mina ögon.

De rena ron, mon vikt/volym etc som man kan hitta i faktablad etc säger inte precis allting, hur snabbt/långsamt bränslet brinner gentemot ett annat bränsle etc spelar också in en hel del. Att läsa specar är en bra början för att veta lämpliga bränslen att gå vidare med.


Vill minnas att VP inte ha någon som är FIA godkänd. Dom har över 104 oktan i dom som man bör använda och därmed försvinner åtminstonde möjligheten för mig, trots att vissa ändå kör på den.


Du får nog svårt att hitta något FIA-godkänd tvåtaktsbensin över huvud taget. Nu är ju inte mc-sport superstort men skulle tro större än karting när det kommer till motorer som får trimmas.

Motor octane: 90
 Research octane: 101

Är ju vad en av deras riktiga 2taktsbränslen har, var tidigare FIM godkänd för världsmästerskapstävlingar.
och även om siffrorna är låga så är den riktigt motståndsbenägen mot spikning om man inte överdriver utmagringen av bestyckning. Syresatt dessutom

_________________
Roland Johansson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



När vi åkte Le Mans Classic körde vi på någon Elf racingsoppa (obligatorisk från ACo) som höll någonstans 102-104 oktan. Den var tämligen FIA godkänd och drev upp 750cc 2-T Saaben i snudd på 180 km/h på "Mulsane".
Vår motorbyggare var lyrisk
Jag tror man inte ska vara allt för tvärsäker på att bara för att det inte finns i svedala eller stockholm, att det inte finns alls. Lätt att bli hemmablind. Men fråga är hur man ska få till en vettig logistik på bränsleinköp från kontinenten.
Sedan undrar jag ju lite varför soppan måste vara FIA godkänd om man ska köra dragrace med en rejält moddad moped? (för det var väl det tråden handlade om?)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5290



Re:

Bosse L skrev:
När vi åkte Le Mans Classic körde vi på någon Elf racingsoppa (obligatorisk från ACo) som höll någonstans 102-104 oktan. Den var tämligen FIA godkänd och drev upp 750cc 2-T Saaben i snudd på 180 km/h på "Mulsane".
Vår motorbyggare var lyrisk
Jag tror man inte ska vara allt för tvärsäker på att bara för att det inte finns i svedala eller stockholm, att det inte finns alls. Lätt att bli hemmablind. Men fråga är hur man ska få till en vettig logistik på bränsleinköp från kontinenten.
Sedan undrar jag ju lite varför soppan måste vara FIA godkänd om man ska köra dragrace med en rejält moddad moped? (för det var väl det tråden handlade om?)




Det blev ett sidospår på inlägget att en annan person behövde fia-godkänt bräsle.

Elf finns väl att köpa i någon vedbod runt Karlskoga så det borde inte vara något problem.

_________________
Roland Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Bästa tvåtaktsoljan? Bästa racesoppan?
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (22298 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande