Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5545 totalt) |
Hmm, var tydligen svårt att hitta något om JBM Racing med sökfunktionen...jag hittade ingenting iaf. Självklart så är det skoj med bakjulsdrivet, fast framhjulsdrivet kan vara skoj det med...
Hmm, kan säga att det är mycket information som man har fått på väldigt kort tid, snacka om att det snurrar runt i skallen på en...Håller på att surfar runt på de flesta sidor som har kommit fram...Men som tidigare sagt så är det BMW som jag inte är direkt lärd på. Har hört/läst en del om 318, priset verkar ju vara det rätta men trots surfande på AutOPower(Kanske inte tillräckligt länge?) så har jag inte förstått den viktiga skillnaden mellan årsmodellerna mellan 85 och 90... Har blivit erbjuden att få köpa en 318i från 90, men känner att trots att jag har budgeten så vill jag lära känna bilen mer, och om det är en annan modell som jag ska inrikta mig på...Siktet på bilköp är inställt till efter sommaren....när säsongen är över! Anledningen till den är flera, men främst är det att jag vill lära mig bilarna och vad som kan vara fel osv... om man säger en (Väldigt mycket BMW numera) 318 som exempel, vad är de första eller kanske behövliga modifieringar på denna bilen? Funderar i planeringsplanerna tillsammans med bilköp, ekonomin är inte för hög och vill inte lägga ribban för högt. Finns viktigare saker än en bil. Tackar ödmjukast för era goda svar... _________________ //Mikael Olsson, |
||||||
En Golf GTI mk2 då? Rostar mindre än en mk1 och är betydligt större inuti. Fast det börjar bli svårt att få tag på fina ex till bra pris där också...
Dom är lättmekade och enkla i uppbyggnaden och så finns det mycket delar också. Både trim- och piratdelar. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Kolla på Honda Civic, tredörrarsvarianten (jag menar inte CRX:en) från 88-91 med 1,6 liters 16V motorn. Jag har en sådan som är lite lägre och hårdare än original och tycker den är hur rolig som helst, 107 hk och ca 1000 kilo. Fyra vuxna åker helt OK i den även på lite längre resor, fast man får ju inte ha med sig för stora resväskor... Försäkringen är inte svindyr heller. Du borde få en i skapligt skick för ca 10 - 15.000 kr, sök på blocket.
Mvh _________________ Mattias Eriksson "Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning |
||||||
Jag är själv rätt ny här o fått omedelbar hjälp, så det är dags att bjussa igen!
Första bil som ska vara billig/hyfsat rymlig/kul... Jag hade en Kadett-88GT, välballanserad o snabb, men ROSTAR! =undvik kolla istället på den något modernade Vectra GT (samma GSi motor men MER bil typ) Nissan Primera GT (runt -1990) också välballanserad! Pega 405 SRI (hade GTI motorn) nästan lika snabb/kul som Mi16, men billigare i allt SAAB 900 S (-90-93) lättrycksturbo som kan chippas enkelt. Lite chassi modifiering-->kul bil Att jag valt lite större bilar är med hänsyn till SÄKERHETEN. Småbilar från före -95 ska du undvika!! kolla på http://www.folksam.se/forskning/inde De listade bilarna kan du få från 10-30kkr, beroende på skick Förnuftet säger Primeran då den nog är den mest moderna bilen. Skulle tippa att den går bäst på bana av framkrafsarna... Hjärtat skriker 900S, men jag är svag för äldre SAAB turbos ![]() Vill du ha rätthjulsdrift o vem vill inte det... titta på en BMW e30 318iS -90. Är väl den som är roligast efter en riktig e30M3. Men den är gammal o inte speciellt säker. Inredning o stolar är RIKTIGT trevliga. SAMT, e30 har BÄSTA förutsättning om du ska modda bilen för bankörning Förnuft=Primera, Charm=SAAB, Bana=318iS Prova alla o välj! Lycka till _________________ Jan Å |
||||||
Varför glömmer alla 309:an? Bättre väghållning än 205:an, finns med bra motor (150hk) och är inte riktigt lika tung som 405:an. Dessutom större baksäte pga längre axelavstånd, och rikigt bra bagageutrymme som är lättåtkomligt via stor baklucka. Det stora problemet med alla nämnda Peugeoter är bakaxeln, som brukar rosta ihop duktigt. Annars är de ganska lättmekade, förutom att det är trångt som något riktigt varmt ställe under motorhuven. Edit: ok, den kanske inte är världens vackraste bil. Men helt ok framifrån, och körkänslan är riktigt go! ![]() om du nöjer dig med 122hk, så välj en från -89 och framåt. Om du vill ha värsta motorn (rekommenderas) så finns de från -92 tror jag. Något dyr i försäkring, men billigare än 205:an. Galvad till större delen. |
||||||
Kika på 309:an igen, den är lika säker som medelbilen (säkrare än efterföljaren 306). ![]() Jag litar inte riktigt på den där undersökningen skall tilläggas, allt kan bevisas med statistik. |
||||||
309 är medelsäker, 405 är en klass bättre.
Men e30 är två klasser sämre. Folksams statistik litar jag på. Har läst deras fullständiga rapport över denna undersökning - seriös är ordet! Tar ett par timmar att läsa o smälta innehållet. Tänk på att det är en FORSKNINGs rapport, så alla utsagor är vetenskapligt underbyggda från statistik med stort urval. Det fina med undersökningen är att bilens konstruktion bedöms, inte föraren. Dessutom har bilens vikt "viktats bort" = en lätt bil som är dålig är ÄNNU sämre i verkligheten - då den oftast möter en annan TYNGRE bil i krocken... Du kan även fråga någon ambulansförare eller brandman (eller annan som hjälper skadade människor ur krockade bilar) så får du höra vad de tycker om olika bilar... Vill inte skrämma på något sätt, men var medveten om säkerhets aspekterna. Kör rejs enbart på bana o använd bälte - det räcker långt. _________________ Jan Å |
||||||
Notera att jag tidigare talat om "passiv" säkerhet (att skydda NÄR det smäller).
Kanske viktigare är "aktiv" säkerhet (bra väghållning o konsekventa köregenskaper) Det är ju den senare som UNDVIKER olyckor!! ![]() ![]() Bra ballans i bilen kombinerat med snabb o känslig styrning har rädda mig flertalet gånger ![]() Så köp inte en bil du inte trivs med... skit i vad andra tycker, köp en bil som du gillar att KÖRA. Det är ganska individuellt. om du sedan har flera alternativ, köp den som har bäst passiv säkerhet. _________________ Jan Å |
||||||
Vad säger ni andra om Manta GSI då? lättskruvat så det räcker, finns mycket delar, billiga delar...
|
||||||
![]() Nä, svårkörd är att ta i. Men jag måste säga att mina dagliga pendlingar till skolan mellan botkyrka och haninge (speciellt huddinge-haninge sträckan) har varit minst sagt spännande när det var rejält med snöslask på vägen ![]() Man får nog sitta lite mer spänd som ovan förare (läs jag) i en E30 på vinter, men det är inget man inte kan vänja sig vid ![]() ![]() |
||||||
Självklart är en större bil bättre sett ur ett eventuellt skadeperspektiv, men det gäller inte (alltid) när man vill svänga. Det jag menade med min kritik av Folksams undersökning är inte att den skulle vara oseriös, utan mer att det är lite svårt att veta vad de gjort för slutsatser av sin statistik. Det är mycket enklare att visa att bilar som krockar mycket (dvs bilar som sålts i stor upplaga, som Volvo och Saab) är säkra, eftersom underlaget är så pass stort. Det är mycket svårare att visa att bilar som är ovanliga på svenska vägar är säkra, och skall man då ta det säkra för det osäkra (eller nått) så klassar man ner dem allt eftersom standardavvikelsen blir större. Dvs, det beror helt på hur pass stor statistisk säkerhet de kräver för att klassa olika bilar i den klass de klassats i hur man kan se på deras resultat. Jag vet inte om de redovisar det någonstans, för jag har inte lusläst hela rapporten, men om de gör det så stor kudos till dem, och då kan man läsa deras resultat med det i åtanke. Det är med andra ord inte konstigt att svenska bilar premieras i en svensk undersökning, iom att det statistiska underlaget för dem är stort här. Samma undersökning i Tyskland skulle säkert ge andra resultat. Det var bara det jag försökte påtala. ![]() |
||||||
Daniel hade en bra idé = MB190 2,3 16V.
Konkurrent till dåtidens M3, fast något mer komfortinriktad. Dyrare DÅ men billigare NU!!! Toligtvis billigare försäkring med. 30kkr för denna är klart intressant! http://www2.blocket.se/view/2262182. Driver på rätt hjul ![]() _________________ Jan Å |
||||||
Du tänker på Citroen AX! Den är sämst i folksams test och liten ![]() |
||||||
Helrätt.
Jag kollade på Jani's Polo igår kväll o blev alldeless spak. Ha-begäret bara KOM stenhårt ![]() 850kg tankad o 150hk - drägel ![]() Kräver dock "lite" (host host) tid i garaget ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jan Å |
||||||
Finns det inte en Citroen som heter Saxo som ska vara riktigt kul o köra? _________________ ![]() |
||||||
Apropå försäkringsfrågan: oavsett vilken busbil du väljer för 10-20 kkr blir helförsäkring dyr. Fundera på om du måste ha det?
om du smäller och är helförsäkrad kommer i alla fall självrisken äta upp en hel del av bilens värde. Vid mindre krockar reparerar du själv billigare äv vad självrisken kostar. Det kan kanske vara läge att spara en del tusenlappar om året på trafik eller halvförsäkring? (Folksam begärde förresten 17 200 kr för en helförsäkring, max 1500 mil, år 1994 när jag var 22 år gammal och just hade köpt Kadetten för 67 000 kr...) _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Det finns en Saxo VTS med 120-hästars 16V-motor, men den är i grund och botten samma bil som Pugg 106 GTi (som tyvärr aldrig togs in till Sverige). Alternativet är i så fall den "fabrikslättade" 106 Rallye som faktiskt togs hit ett tag. Den har en något klenare motor (8V med 103 hk) och knappa 900 kg tjänstevikt. Det optimala är en Rallye + 16V-spisen, som borde gå att få tag på i DK. ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (5545 totalt) |