Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
15 besök idag (135976 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Vad har ni för vikt/effekt förhållande i era race bilar?

Själv har jag 379kg/153hk= 2.48kg/hk (utan förare)

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13929



1400 kg / 800 hk = 1,75kg/hk.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35209

Forumägare
Forumägare

Kul tråd!!

1650 kg / 321 hk = 5,14 kg/hk

och jag som tyckte det var helt okej, hahaha!!


Då har jag iof tagit med mig själv o halv tank i vikten... till skilland mot vissa andra

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13929



Ärligt talat så är detta med öppna headers.........och vi får nog trimma ner lite för att skiten ska hålla i många varv......

Men mer än 1.8->1.9kg/hk........lär det ju inte bli

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3158



Hag har inga exakta vikt uppgifter på bilen men den väger 850kg orginal och är ordentligt lättad... 750kg?

750kg/160hk = 4.68

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8663

Hjälpmoderator

Knappt man vågar säga det , men 1037kg och ca 150hk... 6,9kg/hk... Men det är som jag alltid sagt: Det man förlorar på rakorna tar man igen i kurvorna och över krönen!

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



ca 1100 kg med förare och 250 hk = 4,4
Det är i vart fall inte pulvret som sätter gränsen runt kullen.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Tim
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 569



1450kg/115hk =)

de ni!

_________________
Tim Kjellsson
Uppsala
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 35209

Forumägare
Forumägare

Micke Holmström skrev:
ca 1100 kg med förare och 250 hk = 4,4
Det är i vart fall inte pulvret som sätter gränsen runt kullen.




Men det hade du inte i år väl? Det är ju kralligare än min ju!

_________________
Magnus Thomé
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 15380



om jag nån gång får ihop Gremlin så blir det 1100kg/400hk=2,75. Fast det dröjer några hundra timmar i garaget.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



924:an med mig i och lite soppa

1140 kg / 185 hk -> 6,2 kg/hk

Enligt regelförslaget som ligger för Roadsport nästa år så har motorn beräknad effekt på 199 hk, så jag får väl ta och stoppa i en kraftigare fjäder i wastegaten och hålla tummarna för att grejorna håller...

_________________
Pär Hylander
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2232



318 Sport

990 kg / ca 145 hk = 6,82kg/hk (raceklar för sprint, med mig, 90kg, bakom spakarna)
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



original och tjänstevikt:
1100/139=7,9

Utan mig i, halvfull tank och motorn slutligt injusterad efter trimmet:
1000/160=6,25 Tydligen går det bra att räkna på det viset.

(På min bubbla hamnar jag på 23 kg/hk)

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Inte vägt bilen än, men har för mej att tjänstevikten ligger på 1200kg
alltså 1200/163 = 7,36 kg/hk ska man ge sig på en liten lättare uppgradering sen så hamnar den väl på 1200 / 210 = 5,71 kg/hk lite bättre iaf
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Erik H

Här sen Nov 2002
Inlägg: 26



785 kg / 177 hkr = 4,43 kg/hkr. Ska vara tjänstevikt enl. regbevis men det är nog snarare tomvikt.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2991



Polon 1070kg/100 hk = 10,7 Kg/hk
Roligare än det låter

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1137



Citat:
Vad har ni för vikt/effekt förhållande i era race bilar?


Tolkningen av racebil är ganska vid i tråden (en racebil har bur i mitt tycke), nåväl data på "gatracern".

1330/220=6.05 kg/hk (tjänstevikt/avrundad bromsad effekt)

Helt optimalt vikt/effekt-förhållande i början av augusti varje år.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2362



Mr ABARTH skrev:
Vad har ni för vikt/effekt förhållande i era race bilar?

Själv har jag 379kg/153hk= 2.48kg/hk (utan förare)


Menar du att Abarthen väger 379 kg???
EXTREMT COOLT I SÅ FALL thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
379kg, Jajaamensan, det stämmer.
Jag lyfter den både fram och bak, samt vickar upp den på två hjul. Jag är INGEN muskelbyggare!!!
Allt detta utan motor-packet, alltså en tomvikt på 279kg, med stol, ratt, bälte, bur, hjulupphägning mm. Och X antal liter bränsle i tanken. 379kg är beräknad genom 279kg+motor 80kg+diff "BMW 320"+ monterings detaljer ca 20kg. Det kommer säkert att överskridas med några kilo. 400kg skulle faktiskt vara helt ok + JAG .

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2362




_________________
Rikard Ahlin
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295


Trådstartare
Fan!!! Skulle bilen väga 1500kg skulle ABARTHEN ha 574hk thumbs up med samma vikt/effekt förhållande.

Hmmm, Butterfly racing kommer nog alltid att vara värst hur man än vrider och vänder steken thumbs up

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Sparade trådar/FAQ
Vad har ni för VIKT/EFFEKT förhållande?
15 besök idag (135976 totalt)
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>