Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fråga om Homologeringspapper, VW 1303 S
2003 besök totalt
Mattias Eriksson
Gävle
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Hej!

Jag håller på med ett projekt tillsammans med farsan som ska resultera i en VW 1303 S -73:a rallybil. Den kommer förmodligen att se ut som VW:s fabriksbilar från 70-talet och ha cirka 100 hk (50 hk original). Problemet är dock att få tag på FIA:s homologeringspapper. Är det möjligtvis någon här på forumet som har en aning om var man kan få tag på dem? Svenska Volksvagen/Volkswagen Motorsport verkar inte vilja kännas vid äldre bilar än Golf... Kontakt är tagen med VW i Tyskland men det går trögt...

om någon kan hjälpa till så lovar jag att jaga ut bilen på några asfalts-RS tävlingar och eventuellt någon banträff när den är klar (nästa sommar förmodligen)... Vill någon se bilder på projektet så kan jag nog ordna några.

Mvh

"Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

http://www.fia.com/resources/documents/1906603385__Historic_Pre_Homolo . . . .

här finns en lista på "gamla" homologeringar.... har inte kollat om din bil är med dock.....

om du hittar din bil här så kan väl eran besiktningsman få fram dokumenten!!!

Vressel
Här sen Apr 2003

Jag blev hänvisad till Per A Schoultz på SBF av en besiktningsman för homologiseringspapper till min BMW. Han ansvarar för dylikt på SBF tydligen.

Han har dock inte ens svarat på mitt mail, dåligt. thumbs down Men man måste kanske ringa & ligga på för att det ska hända något, och det brinner inte i knutarna för min del precis ..

Du hittar Pers kontaktuppgifter på SBFs hemsida under Utskott och Kommiteér -> FIA-uppdrag -> Homologation and Technical Working Group.

EDIT: Meddela gärna hur det går med dina papper!
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Ja, vi vill gärna se bilder!
Lägg upp en tråd under "våra banåkabilar"!

Jag har en gammal VW-Forum från 1971-72 någon gång, där dom kör Björn Waldegårds gröna Canonsponsrade rally 1302:a mot en standardbil. Dom jämför bl.a. acctider. Ganska kul att läsa faktiskt eftersom Björns med 95hk (troj jag den hade) tydligen var en värsting.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Mattias Eriksson
Gävle
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Tackar för hjälpen! thumbs up Nu får man skaffa asfaltsdäck också...

Ska ta tag i det här i nästa vecka så jag återkommer med resulatat då. Ska även försöka lägga upp lite bilder någon gång i nästa vecka... Just nu så håller rostlagningen på att avslutas och bågen ska snart beställas och monteras.

"Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Dan Hovang skrev:
Jag blev hänvisad till Per A Schoultz på SBF

instämmer.....det är bara han som vet.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re: Fråga om Homologeringspapper, VW 1303 S

Mattias Eriksson skrev:
Hej!

Jag håller på med ett projekt tillsammans med farsan som ska resultera i en VW 1303 S -73:a rallybil. Den kommer förmodligen att se ut som VW:s fabriksbilar från 70-talet och ha cirka 100 hk (50 hk original). Problemet är dock att få tag på FIA:s homologeringspapper. Är det möjligtvis någon här på forumet som har en aning om var man kan få tag på dem? Svenska Volksvagen/Volkswagen Motorsport verkar inte vilja kännas vid äldre bilar än Golf... Kontakt är tagen med VW i Tyskland men det går trögt...

om någon kan hjälpa till så lovar jag att jaga ut bilen på några asfalts-RS tävlingar och eventuellt någon banträff när den är klar (nästa sommar förmodligen)... Vill någon se bilder på projektet så kan jag nog ordna några.

Mvh

Tjena. Kolla med grabbarna på www.rally-racing.com. De vet mycket mer än Per på SBF
Kolla även med Håkan www.bercic-motorsport.com, en man med koll på det mesta.

På lördag kör jag första asfaltsrs:en för i år

2003 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande