Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportstolars skillnad?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4151 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Man kan säkert komma runt den där konsumentköpslagen också, t ex om man kallar storlarna för utställningsstolar eller liknande.

Min Evo2 är superbra iaf, lite bredare än Evon men tyvärr inte längre i ryggen, bälteshålen sitter lite lågt.

Finns det över huvud taget nån stol med rätt bredd i sits och tillräcklig längd i ryggen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



Re: Sportstolars skillnad?

BTG skrev:
Hej!
Vilken stol skall man välja?


Jag kör med Recaro Proracer, underbart skön stol och man sitter som klistrad


_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Rolle Scirocco skrev:


"Lagstiftning måste rimligtvis gälla både för Sparco och Dalhems..... svårt att tro att man kan friskriva sig från garantier vid försäljning till konsument"

Ring exempelvis och fråga någon firma som säljer motorsport delar utomlands om det är garanti på dina kolvar du köper???


Ja, intressant frågeställning, jag hade just exemplet med kolvar i bakhuvet när jag skrev det ovan. Frågan är om det är lagligt att hävda att det inte är garanti. Finns det några prejudikat? och var går isfall gränsen?

_________________
Pär Hylander
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



seanr,

Vad betalade du för din Pro Racer och är det GF eller KF?
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Rolle Scirocco skrev:
"Lagstiftning måste rimligtvis gälla både för Sparco och Dalhems..... svårt att tro att man kan friskriva sig från garantier vid försäljning till konsument"

Ring exempelvis och fråga någon firma som säljer motorsport delar utomlands om det är garanti på dina kolvar du köper???
Svensk lagstiftning gäller inte utomlands så givetvis gäller inte konsumentköplagen där. Det kan dock finnas någon lokal variant men det är ju svårt att känna till...

Det finns aldrig något tvång att lämna garanti att en vara ska klara vissa utfästelser såvitt jag vet. Däremot gäller som sagt konsumentköplagen för fel som funnits från början.
Att t ex kalla stolen för utställningstol ska inte hjälpa säljaren. Som tidigare nämnt går det ej att förhandla bort Svensk lag via avtal, inte ens om du skriver på ett kontrakt!

Fast nu börjar tråden kanske bli lite OT. Kan den splittas på något bra vis?


Angående stolar:
Jag har en Momo Corse Start i min bil. FIA-godkänd, glasfiber, bottenmontering. Ganska trång stol, jag väger ca 75 kg och den är lagom. Mycket skön att sitta i för mig men längre än ca 1,80 kan man nog inte vara... Tror den kostar ca 3000 kr.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



johann skrev:
seanr,

Vad betalade du för din Pro Racer och är det GF eller KF?


Jag kör glasfiber - det skiljer inte så mycket i vikt och man slipper problemet med ett kort 'bäst före' datum, tänkte nämligen ha stolen i många år.

Jag köpte stolen för 10200:- inklusive frakt hem till mig från http://www.recaroseats.co.uk/motorsport.asp Var in nu och kollade och såg att de höjt priset från £650 + frakt till £925 + frakt sen jag köpte den Kolfiber versionen kostar nu £1995

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



bäst föredatum på kolfiber?. kan du utveckla det lite mer, och hur många år rör det sig om?

såg nått om det på carrera gt, att de hade använt ngn metall, för den gjorde att kolfibern inte "rostade sönder", eller vad man ska kalla det för (precis vaknat =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



seanr skrev:
johann skrev:
seanr,

Vad betalade du för din Pro Racer och är det GF eller KF?


Jag kör glasfiber - det skiljer inte så mycket i vikt och man slipper problemet med ett kort 'bäst före' datum, tänkte nämligen ha stolen i många år.

Jag köpte stolen för 10200:- inklusive frakt hem till mig från http://www.recaroseats.co.uk/motorsport.asp Var in nu och kollade och såg att de höjt priset från £650 + frakt till £925 + frakt sen jag köpte den Kolfiber versionen kostar nu £1995


Ja det skiljer ju bara 2 kg, mycket billigare att banta bort dem.

Det var väldigt bra pris du fick. När var det?
Det nya priset är fortfarande rätt bra om man jämför med KH t ex.

Jag kan nog ordna ett pris som är nära det du betalade om det är av intresse för någon.
Citera
seanr
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 225



johann skrev:

Det var väldigt bra pris du fick. När var det?
Det nya priset är fortfarande rätt bra om man jämför med KH t ex.

Jag kan nog ordna ett pris som är nära det du betalade om det är av intresse för någon.


Jag köpte stolen 17/3 förra året, frakten var £99,63 - sparar alla kvitton på bilen

Jag tittade på KH först men det var bara att glömma, sen vidtog ett omfattande internet letande innan jag hittade Recaro i england med bra priser.

Jag fick informationen om åldrande på kolfiber från Pelle på Stötdämparexperten och att det gällde godkännandet för alla kolfiberstolar. De har en kolfiberstol i sin bil (den Magnus Thomé mfl i deras team kör) och han ojade sig över kostnaden mot viktbesparingen och att godkännandet gick ut efter ett tag vilket betydde att de måste köpa ny stol Jag har inte följt upp det mer än så eftersom kolfiberstol ligger utanför mitt behov och budget.

_________________
DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall
http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



AndreasNystrom skrev:
bäst föredatum på kolfiber?. kan du utveckla det lite mer, och hur många år rör det sig om?

såg nått om det på carrera gt, att de hade använt ngn metall, för den gjorde att kolfibern inte "rostade sönder", eller vad man ska kalla det för (precis vaknat =)


Aluminium är mer oädelt än kolfiber så det är aluminiumet som "rostar". Glasfiber är icke ledande så där behöver man inte bry sig om vilken metall man använder.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



johann skrev:
Annars kan jag nog fixa riktigt bra priser på Recaro om ngn är intresserad.


Vad kan du fixa denna för?

http://www.recaroseats.co.uk/order.asp?Page=/motorsport.asp&sectio . . . .

_________________
David Lindblom
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Mikael Arnberg skrev:


Aluminium är mer oädelt än kolfiber så det är aluminiumet som "rostar". Glasfiber är icke ledande så där behöver man inte bry sig om vilken metall man använder.


Öööhva? Jag trodde bara det var metaller som fanns på elektronegativitetsskalan?!

Gäller det bara när det är i elektrisk kontakt med metaller, eller även när det är helt isolerat?

FIA-bäst-före-datum har väl inte giltighet på icke internationalla tävlingar? Eller är kolfiber undantaget pga ovan korrodering?

_________________
Pär Hylander
Citera
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003
Inlägg: 179



johann skrev:
Annars kan jag nog fixa riktigt bra priser på Recaro om ngn är intresserad.


Hur bra då? Du får gärna maila mig !

/Jim Profit
jimmyprofit@spray.se

_________________
Jimmy Pedersen
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Pär Hylander skrev:
Mikael Arnberg skrev:


Aluminium är mer oädelt än kolfiber så det är aluminiumet som "rostar". Glasfiber är icke ledande så där behöver man inte bry sig om vilken metall man använder.


Öööhva? Jag trodde bara det var metaller som fanns på elektronegativitetsskalan?!

Gäller det bara när det är i elektrisk kontakt med metaller, eller även när det är helt isolerat?

FIA-bäst-före-datum har väl inte giltighet på icke internationalla tävlingar? Eller är kolfiber undantaget pga ovan korrodering?


Det är ju vad man får lära sig i skolan, men det innebär inte att det är hela sanningen. När man limmar kolfiber mot aluminium så är limmets isolerförmåga en viktig del. Det är däför man inte gjuter in aluminium på en gång (om man vill använda komponenten mer än 1 år (gissning)).

Elektrisk kontakt med kolfiber (inkl elektrolyt) skadar aluminium, titan har jag hört ska vara bättre.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Hur är det åldrande på kevlar då?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Kör en repris ifrån min "banåkarbiltråd" måste ju finnas någon som har någon erfarenhet av Sabelt,kan ju inte bara köpa grisen i säcken utan mer kött på benen.

Ifs borde det finnas ganska många stolar att provsitta på Elmia om man nu åker dit i påsk,hittade dock ingen Evo2 där i fjol att provfisa i




Sabelt ST,den enda "lite större" stol jag provat än så länge!
Mycket bra thumbs up



Ingen som suttit tex både i denna o Evo2:an o jämfört?...bälteshålen kanske satt aningens lågt men jag kör ju bara med orginalbältet ändå...dessutom går det ju att lyfta ur bottenkudden om behovet skulle uppstå.
Sparco corsa har också förslagits mej som en bra "stor" stol

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464


Trådstartare
Anders Larsson skrev:
Sabelt ST,den enda "lite större" stol jag provat än så länge!
Mycket bra thumbs up

Vem säljer Sabeltstolar Anders? Vad kostar dem?

När det gäller sparkstolar har jag forskat lite och Rev, Corsa och Evo är smala vid höfterna. Pro 2000 är medium(?) och Evo2 och Evo 3 är bred och bredare.

EDIT: Jag hittade den här: http://www.sparcousa.com/Seat_Dim_Guide.pdf

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Det är hos Powershop i Linköping jag provat Sabelt stolar!

ST kostar väl ungefär 5000:- styck,2 stycken för 9000:- har jag fått prisuppgift på

Dom väger 9.5 kilo stycket har jag sett.

Måtten var ungefär lika eller tom större/längre än Evo2

Väldigt lite info att hämta på svenska nätsidor om Sabeltstolar tyvärr...

Sparco Evo3 eller XL som det står i tabellen har jag inte sett förut,säljs dom i sverige tro?

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Anders Larsson skrev:
Kör en repris ifrån min "banåkarbiltråd" måste ju finnas någon som har någon erfarenhet av Sabelt,kan ju inte bara köpa grisen i säcken utan mer kött på benen.

Ifs borde det finnas ganska många stolar att provsitta på Elmia om man nu åker dit i påsk,hittade dock ingen Evo2 där i fjol att provfisa i


Elmia mässan är dock ett ganska bra tips om du vill prova lite olika stolar. Ett annat är att kolla på måtten hos dom olika tillverkarna och se vilken som kan passa å sen försöka provsitta en sådan.

Har provsuttit en Sabelt Monaco stol å den var väldigt skön. Dock lite kort i ryggen för mig.
Evo 2:an är den bredaste Sparco stolen men man får dock inte vara för lång om den ska funka.

Anders Larsson skrev:
Sparco corsa har också förslagits mej som en bra "stor" stol

Jag har en Sparco Corsa numera. Den är den Sparco stol som bälteshålen sitter högst på när jag kollade iaf. Men den stolen hör också till dom smalare. Som gjord för mig som är 193 lång och väger drygt 70 kg

Beställde min ifrån http://www.demon-tweeks.co.uk/
Landade på 6080 kr inkl frakt för en Sparco Corsa i Glasfiber + 3" 3" Sabelt bälte + F1 Nomex bälteskuddar


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Allmänt banåkaforum
Sportstolars skillnad?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4151 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande