| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
|
9 besök senaste veckan (306343 totalt) |
|
Bakbeläggen ditsatta av Frasse nu på morronkvisten. Nu är jag helt redo
(Lyxigt med kolvclips på beläggen (enkel-glid-ok...), man är ju så van med clipslösa som ligger o skramlar hela tiden i oken. Nu tyst o fint. Rena cruisebilen nu ju )
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Statusrapport:
Har nu haft bilen en dryg vecka efter att ha fått tillbaka den från BMW Segeltorp. - Körde Mantorp i tokblöthalka i tisdags. Allt lirade som det skulle. Skoj skoj skoj hade jag! - Körde ner till Sturup (med ett helt oplanerat kort besök på Mantorp när det visade sig att Erik Jirhall arrangerade GRC-träff där). - Både Mantorp och Sturupbesöket avlöpte toppen! - Men på vägen hem så tappade motorn orken totalt igen på exakt samma sätt som när jag lämnade in bilen till BMW Segeltorp innan midsommar. Inget infernaliskt tickande denna gång dock. Lite allergisk som man är efter en reparation så tyckte jag att det kanske tickade lite lite kring 2100-2200 rpm. Men man är ju lätt paranoid så det kan vara in ordnüng, jag vet inte. Men motorn blir totalt orkeslös för att sen då och då plötsligt gå som den ska. Motorlampan tändes dan efter jag kom hem från Sturup. Trots detta är jag på mycker bra humör
Bilen är fortfarande aningens överstyrd med massa camber fram och lite lite camber bak (swap av lagringar vä-hö fram men fortfarande helt originalgrejer i bak, stagen bak från Millway har inte kommit på än helt enkelt) men jag har lärt mig att nyttja balansen Tokhalt och riktigt riktigt skoj! Inte så svårt att hålla den på bredden en bit uppför backen Försökte samma ut ur F2-kurvan men där blev det lite för brett
Bromsarna funkar nu 100% helt perfekt
Sen var det besöket på Sturup. Jag har varit där en gång tidigare för många många år sen när jag hade Golfen. Det var den förrförra bansträckningen när inte ens vändningen längst ner fanns som den ser ut nu. Skitkul att få komma till en "ny bana" och försöka lista ut hur de olika nya partierna bäst attackerades Först ut lite lugnt för att både få temp i bil och däck och samtidigt känna sig för lite hur de nya partierna gick. Men ganska snart gick det att öka tempot. Och herrejösses va kul de nya bitarna var. Vändningen efter långa rakan var ju en ordentlig svacka, det hade jag inte förstått att det var när man sett t.ex. STCC och Carrera Cup på TV. I och med att det var en svacka så blev spårvalet intressant, in i kurvan kunde man antingen gå tajt och göra ett V eller hålla ut en aning, ingången var inte så noga bara man placerade sig rätt "längst ner" i kurvan där jag uppfattar det som att man måste vara på rätt ställe i rätt vinkel för att kunna stå på hårt uppför backen ut mot rakan. Exit precis där curbsen tar slut och några enstaka centimetrar i marginal till de två oranga "konrören" som står där Den lilla konen som stod i apex uppför backen tackar vi för. Den hjälpte till vid inlärningen!
och sen kommer den snabba vänsterknixen. Woohoo liksom. Devisen "Titta längre bort" har aldrig varit mer rätt. Höll man bara ett öga på den högra curbsen, dvs exit på den efterföljande korta rakan mot krönet medan man närmade sig knixen så kunde man hålla riktigt bra fart vilket gav bra fart och ett spännade lättande över det följande krönet liksom och sen att "landa", bryta in bilen lite sent, tajt på apexcurbsen och gå på hårt ut mot höger curbs och vidare fullt spett nerför backen mot vändningen. Ja det var ett riktigt skoj parti det hela!! Sen var kanske de tre hårnålarna efter varandra inte så upphetsande, kändes som det var bäst att spara på däcken, att försöka öka tempot var iof skoj med lite bakvagnsdrifting men det la jag ner och körde lugnt och snålt istället. Som sagt, bäst för däckskontot...
Den klurigaste biten på banan som jag aldrig fick en klar "jahaaa"-upplevelse av var den tajta högern som sen blev den snabba högern ut på start o målrakan. Det var kul att tjöta lite i depån om hur man egentligen skulle ta den. Så jag labbade med olika varianter där mest hela dan. Det var svårt att avgöra vad som var optimalt. Svårt att ha någon vettig fart med sig in i den tajta början och lätt att gasa på sig i början av den snabba sweepern ut på rakan. Jag tor att jag fick till det ganska bra men absolut ingen "jahaaa såååå ska man ju göra!". Så jag kommer gärna tebax o laborerar mer På vägen hem mådde jag så gott efter en kul dag, kanonmusik i stereon, ett vackert Sverige att färdas genom, och lite färdkost och cola. Så att motorn på hemresan tyvärr plötsligt var tillbaka i exakt samma strulläge som innan midsommar... (bilen lämnade jag tillbaka till BMW i Segeltorp i morse) Ja surt så klart men jag mådde ganska gott ändå som sagt
|
||
|
Härligt hur man vända en negativ sak till något så positivt
Väldigt kul att läsa din rese/räserberättelse, så här skall rejsa vara. Nu måste jag bara skärpa mig själv, på att skriva alltså
/A _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Nu j**r blir det åka av
Bilen funkar som den ska. Det byttes en grej mellan magnetventilen och själva vanospaketet, en grej som det kan skita igen ev. lite för oljan som styr hela systemet. Ett av felen i loggen var att det var ojämnt eller dåligt hydraultryck i styrsystemet för Vanosen. Högtryckspumpen är sprillans eftersom den byttes med hela nya vanospaketet men denna del var en av de få som inte var nytt o bytt. Även en trycktank för vanos-styrhydrauliken byttes. Med reservation för helt fel semantik kring va grejerna heter och borde kallas egentligen
EDIT: Anmäld o betald till Gelleråsen
|
||
|
Jag har ju 19" BMW originalfälgar till bilen, fälgarna som bilen levererades på från fabrik. Men jag samlar ju så sakteliga på "CSL-fälgar" för att få ihop en uppsättning såna också. (Sen kör jag ju istället på mina uppsättningar OZ superleggera på 18" istället men det är en annan fråga). Hursomhelst, köpte precis ytterligare en CSL-fälg igår, tack för bra affär till SMR Supramannen Racing, Richard o Spjuvern.
Så nu har jag den här lite udda samlingen: - 3 st 9,5x19 bakfälgar (som ju även går att använda fram förstås) - 1 st 8,5x19 framfälg
Men jag samlar så sakteliga vidare, om någon har en fram eller bakfälg till salu så tjoa till! _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Rapport:
Skitkul på Gelleråsen. Ja, säg mig en banträff som inte är skitkul iof En enda plusgrad på morronkvisten gjorde att Michelinarna tyckte det var lite väl kallt i asfalten. Attans dåligt grepp speciellt vid broms. Men när solen fått skina ett tag så var ordningen återställd med "sommargrepp" som det ska vara Tyvärr kom felet på bilen tillbaka igen! Så jag gav mig och rullade hemåt i lite förtid. Bilen är tillbaka på BMW i Segeltorp. De vet verkligen inte vad felet kan vara för nu är verkligen ALLT redan utbytt. Så de har något att bita i. Han som hållt på med bilen är borta denna och nästa vecka men bilen får vänta tills han är tillbaka. Det är väl ingen annan som orkar ta tag i det
|
||
|
Re:
Hej Magnus! Jag satt på blocket idag och fick se en 320 med en uppsättning äkta Csl-fälgar i Stockholm. Om du nu fortfarande letar skulle jag chansa och ta o ringa honom. Borde inte vara helt omöjligt att få honom att sälja dessa separat.. Men det kanske du redan har gjort? Lycka till i sökandet! _________________ /Mikael Olofsson Lancia Delta Integrale EVO -91(Såld) Lancia Delta Integrale EVO -92 Repsol (Projekt) |
||
|
Re:
Tyvärr kom inte meken tillbaka efter två veckor som var planerat, hans konvalecens tog tydligen lite länge tid än beräknat, hoppas han kryar på sig. Känns som verkstan får fundera om nu, bilen har stått hos dem i Segeltorp sen innan midsommar med två enveckorsavbrott då jag haft bilen och sen måst lämna tillbaka den för att felet inte är löst. Just nu känns det väldigt deppigt. Ringde försäkringsbolaget och undrade vad de tyckte borde göras. Försäkringsbolagets tekniker ska höra av sig så får vi se vad han säger. Men som sagt, trist o blä.... _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Tråkigt värre. Knappast det bilbruket man önskade ha i en CSL.
Du sitter ju lite fast också med verkstaden då det är fel på åtgärdat fel. Fast med en osvensk knytnäve i bordet, och ett småländskt "Jau tyarrrrrrr änte längrä!" utbrott så kanske det händer något? Med risk att vara tjatig. Novation i Uppsala. Bit ihop och kom igen
_________________ BMW MC-klubben |
||
|
Eller om vi skall se något positivt i allt elände, vinterförvaringen är räddad
Skämt åsido lider vi alla med dig Magnus, kom ner till knutan med Cittran så får du tar några pass i compacten eller kanske lite mini cup?
Re:
Det är det som är extra deppigt, jag kommer få ut bilen antagligen precis exakt när den ska in i vinterförvaring nånstans
PS: Tack för erbjudandet _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Re:
Som det ser ut nu så lär jag få tillbaka bilen långt efter det egentligen är dags att ställa av den för vinterdvala.... Reparationsärendet är numera nedskickat till Tyskland. Alltså inte bilen utan en begäran om hjälp. Det sägs att det inte går så fort. Så än så länge har ingenting egentligen hänt mer än att man samlat ihop info över vad som är gjort, felllogar osv och skickat till Tyskland. Att det här (vad jag uppfattar som vanos-) felet skulle ta sådan otrolig tid att lösa var jag verkligen inte beredd på Visserligen så spelar det ju ingen roll just nu, den här säsongen är över. Men jag måste säga att vissa dagar är jag lite less på det ändå och önskar att jag hade en sprillans ny bil som bara funkade.... Sen tänker jag på vad för ny bil jag skulle kunna ha och ställer den tanken mot CSL'en och... ja då blir jag glad igen att jag har den Den är på vissa sätt svårslagen.
----------------------- Som fullt fungerande tröst så var jag på Mantorp i helgen och körde andras bilar. Hela tre stycken Liten "racerapport" här https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Håll ut Magnus, BMW tog fyra månader på sig att byta mitt topplock. Det var väldigt frustrerande, men när den väl kom tillbaka så var all frustration (nästan) glömd
_________________ Peter Sundström Nissan Skyline KGC10 Hakosuka, Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 313 varv på Nordschleife |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 CSL -03
|
9 besök senaste veckan (306343 totalt) |