Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
STCC 2011
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
41458 besök totalt
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

"Nu ska det avgöras: Rydell eller Ekblom?
STCC-dom - utan bildbevis
Disciplinnämnden korar STCC-mästare - efter en månad"
http://svt.se/2.21146/1.2581106/dom_om_stcc-mastare_-_utan_bildbevis

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Björks överklagan avvisas

http://www.sbf.se/2011/10/27/bjorks-overklagan-avvisas/
Citat:
Thed Björk får inget gehör hos Disciplinnämnden för sin överklagan från STCC-finalen. Av handlingarna framgår det inte att Björk skriftligen meddelat att han tänkte överklaga, vilket ska göras inom en timme efter domarjuryns beslut anslagits.

Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006

Skönt!

Nu återstår att se hur efterspelet blir...

Svenska Wankelregistret
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Frågan är ju bara varför det tog en månad när dom var paragrafryttare och avslog överklagan pga att rätt blankett inte var ifylld.

Det hade dom ju kunnat säga direkt när överklagan kom in till juridiska

Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Mycket märkligt beteende att dra ut på det en månad, när dom dessutom inte hade tittat på videoupptagningar från bilarna. thumbs down

Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Sörpan skrev:
Nu måste det väl vara klart?

Inte nödvändigtvis.

http://www.biogas.se/nyheter/team-biogas-om-bilsportforbundets-beslut
Citat:
- Vi ska fundera på hur vi kommer att gå vidare. Det har höjts en del röster om att vi skulle vara dåliga förlorare som överhuvudtaget valt att överklaga. Där vill jag säga att jag inte tror att något annat team skulle ha agerat annorlunda än vi. Det är ett mästerskapsguld som står på spel och att det då ska avgöras genom ett uppenbart regelbrott känns förstås inte särskilt upplyftande, säger Tommy Kristoffersson.

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

BOFH skrev:
Sörpan skrev:
Nu måste det väl vara klart?

Inte nödvändigtvis.

http://www.biogas.se/nyheter/team-biogas-om-bilsportforbundets-beslut
Citat:
- Vi ska fundera på hur vi kommer att gå vidare. Det har höjts en del röster om att vi skulle vara dåliga förlorare som överhuvudtaget valt att överklaga. Där vill jag säga att jag inte tror att något annat team skulle ha agerat annorlunda än vi. Det är ett mästerskapsguld som står på spel och att det då ska avgöras genom ett uppenbart regelbrott känns förstås inte särskilt upplyftande, säger Tommy Kristoffersson.

Jag tycker fortfarande att Thed gick ut till höger för att släppa om precis före posteringen och han blev ju dessutom passerad av sin teamkollega och en till bil
Man får ju släppa förbi vid gulflagg

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

steffe skrev:
Du menar att man utan straff får passera den som pallnitar vid gulflagg, man måste inte köra in i röven på den som försöker "ställa dig offside".

Sen hanterar väl Diciplinnämnden SVTs bilder (eller vem det var som ägde kamern där det blinkar gult) som vilken publikvittne som helst, dvs inte alls.

Blinkar det inte med lite fel gul nyans... photoshop...

steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
steffe skrev:
Du menar att man utan straff får passera den som pallnitar vid gulflagg, man måste inte köra in i röven på den som försöker "ställa dig offside".

Sen hanterar väl Diciplinnämnden SVTs bilder (eller vem det var som ägde kamern där det blinkar gult) som vilken publikvittne som helst, dvs inte alls.

Thed släpper ju spåret och markerar att han inte kan/vill köra vidare, det var väl tur att Thed inte stod på bromsen i raceline bara för att samla ihop fältet

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

Niklas Falk skrev:

Inzoomat på del av bilden, gulblinket inringat, uppspelat i slowmotion:
http://svtplay.se/v/2581177/efter_stcc-roran_-_nu_blir_mastaren_klar

Jämför med den ursprungliga filmen från olssons bil:
http://www.youtube.com/watch?v=sxgzLyEaqyA

Är det verkligen SVT:s uppgift att ta ställning för ena parten och hjälpa dem driva en mediekampanj för sin sak?

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

BOFH skrev:
Niklas Falk skrev:

Inzoomat på del av bilden, gulblinket inringat, uppspelat i slowmotion:
http://svtplay.se/v/2581177/efter_stcc-roran_-_nu_blir_mastaren_klar

Jämför med den ursprungliga filmen från olssons bil:
http://www.youtube.com/watch?v=sxgzLyEaqyA

Är det verkligen SVT:s uppgift att ta ställning för ena parten och hjälpa dem driva en mediekampanj för sin sak?

Syns dåligt på de där filmerna, men Björk återupptar "racingen" in i Parisern, och där var det gulflagg?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

BOFH skrev:
Detta är ju en av de anledningar som FIA och därmed SBF vill äga allt mediamateriel, för att slippa läktarbedömningar som ifrågasätter domslut och ger en mindre fördelaktig mediabild av cirkusen.

Med "photoshop" menade jag bara det faktum att kameror mycket väl kan ljuga/förstärka idag. Och det är ju inget svårt att få ett Traxa att blinka gult på några frames tidigare än i verkligheten.
Jag menade inte att det ser ut så, bara att värdet i sent framkommet material kan anses vara lägre (speciellt om det kan finnas 22.5 miljoner motiv att driva saken, förutom den sportsliga äran).

Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Jag uppfattar det som att man försöker få svenska folket att tro att det blinkande ljuset syntes mycket tydligare än vad det gjorde. Spelar man upp det ursprungliga filmklippet ett par gånger i 1920x1080 och vet var man ska titta så kan man uppfatta ljussignalen. Sen går det ju såklart inte attt jämföra ett filmklipp med verkligheten.

Edit: Det man kallar för "SVT:s bildbevis" betvivlar jag att SVT ens sett själva före 4:e oktober?

Edit2: Var det moraliskt riktigt att överklaga? Körde Ekblom om under gulflagg på första varvet? Skedde omkörningen före eller efter posteringen? Kolla själv på sammandraget som sändes i SVT1 och stega ruta för ruta. En sekvens med några stillbilder från sändningen finns här: http://www.lysator.liu.se/~fredrik/ekblom_passing_nykjaer/

Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Team Biogas överklagar igen
http://www.eurosport.se/motorsport/stcc/2008/team-biogas-overklagar_st . . . .
Citat:
Team Biogas teamchef Tommy Kristoffersson meddelar att teamet överklagar till Svenska Bilsportsförbundets juridiska kommitté. "Vi kommer att gå vidare och få det här prövat igen", säger Kristoffersson till eurosport.se.

Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008

Det hela slutar väl med att Biogas drar sig ur STCC i protest, så har vi bara ett Seat team kvar till 2012.

Linköping
Här sen Jun 2004

Värmlandsnytt 27/10 Motorsportsexpert "Johan" Kruse: "Nu räcker det!"
http://svtplay.se/v/2582233/27_10_motorsportsexpert_johan_kruse_nu_rac . . . .

thumbs up

Citera
Jens Adolfson

Här sen Okt 2008

Jag är dåligt påläst i frågan och ber om ert överseende.

Kör Rydell om under gulflagg så gör ju Ekblom i samma situation detsamma. Stryker men bådas poäng i heatet är väl Rydell lik förbannat mästare?

Eller är det så att Ekbloms gulflaggsomkörning av Björk aldrig överklagats, och därför inte kan behandlas?

Är det sistnämnda scenariot korrekt framstår KMS (läs Tommy) som en riktig gris och det är inte mer än rätt att Disciplinnämnden blåser honom på den påstådda muntliga överenskommelsen om att skriftlig protest kommer att lämnas.

Det verkar som moralen har segrat.

Helsingborg
Här sen Jun 2006

Ju längre Kristofferson går, ju längre ner i skiten drar han VW. Situiationen har blivit uppmärksammad utanför STCC's publikkretsar, och KMS framstår som envisa och dåliga förlorare och VW/EON kan bara inte vinna på det? Måhända att de har rätt, det finns många tveksamheter, men det finns ingen vinning (för deras rykte, ekonomiskt kan det vara helt annorlunda!) att dra detta vidare.

Är det inte ett tecken att Ekblom gick ut med dagen efter finalen att han inte ska vara kvar i KMS nästa år? på något vis känns det som att han redan har tagit ställning till situationen men måste åka med på bergochdalbanan för att inte bränna några broar...

Team Blyfot Racing #13
Bygger på: Toyota Starlet -83
Rejsar i: Opel Corsa GSi -91
4-timmars.se
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005

Re:

Jens Adolfson skrev:
Jag är dåligt påläst i frågan och ber om ert överseende.

Kör Rydell om under gulflagg så gör ju Ekblom i samma situation detsamma. Stryker men bådas poäng i heatet är väl Rydell lik förbannat mästare?

Eller är det så att Ekbloms gulflaggsomkörning av Björk aldrig överklagats, och därför inte kan behandlas?

Är det sistnämnda scenariot korrekt framstår KMS (läs Tommy) som en riktig gris och det är inte mer än rätt att Disciplinnämnden blåser honom på den påstådda muntliga överenskommelsen om att skriftlig protest kommer att lämnas.

Det verkar som moralen har segrat.

Ekblom har inte kört om Björk under gulflagg.

Billingstad (Norge)
Här sen Okt 2005

Har suttit och läst här en stund nu
Mina reflektioner på detta är att det är mycket större än vad som varits inne på här. Men vill börja med att man måste ta fasta på fakta och inte personliga åsikter. Har ju läst här "fans" av båda sidor som anser att det är "rätt" eller "fel" beroende på huras hjälte framställs. Det har ingen betydelse, vi har alla olika åsikter men det ska inte påverka utgången av en röra som denna.
Tyvärr tror jag det är sådant som ligger bakom även de avgörandes beslut, man bestämmer sig på förhand att den ena eller den andra är en badguy och låter sedan besluten påverkas av detta.
Jag har sett och deltagit (sidan av banan) i ett antal STCC race senare åren och tycker det hanteras märkligt här.
Detta blev långt men hoppas iaf någon finner det intressant

Jag resonerar kring incidenten där Rydell kör om under gulflagg om inget annat hänvisas.

1. Första protesten (som vi får anta kommit in entligt reglementet) avslås VÄLDIGT snabbt vad det verkar, det säger mig att nått är lurt redan här i tävlingsledningen. Som det diskuterats så finns det massor av information att ta del av innan man tar ett beslut, beslut skall tilläggas är rackarns svåra på denna nivån i många fall.

* Först och främst, funktionärsrapport. Denna är alltid den första man tittar på, jag är väldigt sugen på att se om det finns en sådan i detta fallet. Om det saknas? Behöver inte betyda att det är dåliga funktionärer, men kanske otränade eller att dom varit upptagna med något annat just då. Men normalt ska man ha koll på fältet och ledaren. Gulflagg vet dessutom posteringen om sekunder innan förarna får den i nyllet, så man borde vara på hugget då och leta efter gulflaggsomkörare. Ni ska veta att dagens STCC förare normalt släpper en halv millimeter på pedalen när det är gulflagg, 99% av dem...

* Sen får man titta i loggen hos Race Control, det loggförs när gulflagg eller safetycar ska ut. Samtidigt underligger det en orsak, som även den spåras i loggen.

* Eventuella andra funktionärer som sett incidenten? Ibland litar man blint på flaggposteringen, men det finns en hel skog till med folk där ute som ser och iaktar ibland bättre än dom kan från flaggposteringen.

* Kamerorna, ja det stämmer att STCC har ett krav på att dessa ska vara installerade. Dessa är egentligen sista utvägen, normalt ska man ha kunnat reda ut situationen innan. Här har man tydligt valt att strunta i detta innan man avslår protesten. Seriöst, i en final? Hur många tävlingar har STCCs Race Director deltagit i egentligen... För att inte snacka om alla biträdande TL. Med tanke på det lysande onboardklippet från Flash-bilarnas egna kameror anser jag ärendet vara avslutat redan där, samma bild finns ju i STCCs officiella kamera och allt spelas in och kan ses från tvbussen eller på vissa banor även i Race Conrtrol.

* Den protest som automatiskt kom in från Chevrolet för att dels störa utredningen och dels utradera effekten av ett eventuellt nederlag i fallet Rydell/Björk avslås märkligt nog den med. Rätt ska ju vara rätt, eller man bestämmer sig för att köra ett egenpåhittat betygsystem i TL så att en incident kvittas mot en annan?

* Har man på förhand bestämt sig för att Björk, (som enligt min mening är en snabb förare men som enbart utklassas i fult och osportsligt uppförande av självaste Flashen själv), bara ska åka dit kosta vad det kosta vill? Jag har tidigare hört tvivelaktiga åsikter om andra förare som gjort sig ovän med funktionärskåren av olika orsaker så jag blir inte förvånad. Kan ju bara titta på mig själv som kanske ser mer fult från tex Björk eller Flash eftersom jag anser dom hör hemma på en Rallycrossbana och inte en elitserie för standardbil. Kan inte garantera 100% men rätt säker på att jag iaf bara svurit åt dem och inte rapporterat såvida inget uppenbart inträffat, så seriös anser jag mig vara.

* Med tanke på vem som sponsrar med officiell bil detta året, är det långsökt att anta att detta påverkar en tävlingsledare? Vill minnas att åren med VW i spetsen så fick dom en del tvivelaktiga fördelar som man sedan klumpigt försökte tvätta bort genom ogenomtänka mitt-i-serien-ändringar på reglemente för att det inte skulle se ut som en beställd mästartitel. För att inte snacka om den hjältestatus Rydell har genom sin långa karriär, klart grabben ska få vinna första året hemma sen Hedenhös... I HUVUDSPONSORNS bil! Kalla mig paranoid...

2. Har inte helt klart för mig ordningen på allt som hänt här, men normalt ska ju TL ta beslut som sedan kan protesteras emot. Sen tar domarna över och kan komma med ett utlåtande. Är man inte nöjd med detta kan man ta det vidare in det numera mörka hålet SBF och alla labyrinter som existerar där inne.

* Men oavsett om man lämnat in ett korrekt formulär med avgift osv eller inte så borde man behandla detta fallet ändå. Det är final, massor med prestige och pengar på spel för många inblandade. Byråkrati råder i dessa mörka korridorer, tro mig...

* Man borde luktat på mils avstånd att detta blir en surdeg, varför tog man inte sig i kragen och började behandla på plats på tävlingsdagen. Har sett sena kvällar där man minsann inte gav sig så lätt utan ville ge ett rättvist beslut.

* Hela internet är fullt av filmer, bilder och analyser bild för bild a händelsen. Men det finns inga bilder kunde vi läsa samma kväll, eller om det var dagen efter. Förbundet verkar vara helt främmande från internet, forum och dess massiva kraft det medför. Här hålls inget hemligt länge, inte heller kan man hålla på en bild eller film särskilt länge heller. Det ironiska i det hela är att man marknadsför hemsidan som sitt officiella organ, men sen tog det stopp. Hemsidan är bara ett elektroniskt plakat där sanningen, endast sanningen, kommer fram.

* Så, EN månad efter detta vaknar en paragrafryttare till liv och kommer på att "Fan grabbar, vi slipper ju allt detta eftersom vi inte har formulär PKZVX5656#21 rev 12b från teamet. Just det, in their face!". Detta HADE varit en ok utväg, på tävlingsdagen ja! Att sen det står ett UFo och berättar för SVT att några bilder har man minsann inte sett till. Efter en MÅNAD? Visserligen verkar postgången vara långsammare än sniglar på kanslitet för de gånger man skickat in något så har det tagit mer än en månad innan dom ens "hittat" papperna. Men så fungerar en byråkrati.

3. Har dom fattat vad som sker runtomkring på SBF?

* Har man inte förstått alls hur illa detta påverkar ett redan sargat anseende bland både utövare och publikum? Ta bara detta med KKV, rena skämtet. Satsning på märkesklubbar, som borde vara ganska viktigt då det föds en o annan gnista hos de som provar på bana. Rena skämtet, regelemente efter reglemente fullt med begränsningar. Inte möjligheter, stort tack till Fredrik och SMA som gör det möjligt för så många att få prova på bana och utveckla sina föraregenskaper. Många säkrare förare i trafiken, borde nästan fått bidrag av staten till detta

* Som redan någon skrivit så finns det nog en som tjänar på detta och det är TTA. Har ovan sågat Flash som förare men han ska ha all heder för att dra igång detta, STCC har blivit en soffpotatis som bara sitter o kör i samma spår hela tiden. Det behövdes verkligen en spark i baken. Sen kan vi lämna tekniska och allt sånt till en annan tråd, jag tror det blir bra iaf. Men inte som supertouring, supercar eller nått är mer passande.

* Vi som utövar motorsport i någon form på eller sidan av banan ska inte acceptera detta. Egentligen skulle vi allihop skickat in våra licenser och meddelat att dom kan fara till ett varmt och stenigt land tillsammans. Det är att gå långt, men det verkar inte som man bryr sig längre på förbundet. Man har blivit så feta och stinna av tidigare år så man bara sitter o tittar på medans pöbeln morrar lite, "Det går över, dom kommer på snart att dom behöver oss" mentalitet.

En del kanske off topic men allt hänger ihop. Sammanfattar man så är hela soppan kring finalen dålig för STCC, svensk motorsport och SBF. Vinnaren är TTA som det ser ut, men inget är hugget i sten och i har inte sett vad som händer i den serien.

Skulle något här vara lite över kanten så modda bort, eller splitta ut till en annan tråd. Gör inget

Elitracing (åskådarracing)
STCC 2011
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
41458 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande