Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
1 besök senaste veckan (72966 totalt)
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-23|:-

Nu har supran styrning igen

Bilder:

Styrrack monterat



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-26|:-

I dag avslutade jag den enklare diff renoveringen. Jag har fram till i dag bytt
två packboxar, en avluftningsventil och renoverat dess yttre.
När jag hade lyckats få diffen på plats och låg kvar under och pustade ut fick jag
givetvis en droppe olja i pannan.
Det jag hoppades på att klara mig från var nu oundvikligt, jag var alltså tvungen
att plocka ner diffen igen och byta packboxen fram. Detta är ju knepigt pga. att
jag måste ta bort ingående axel och släppa på spänningen på distansen innanför.
När den nya packboxen satt på plats drog jag åt muttern så att den passerade den
tidigare markeringen. Jag får helt enkelt hoppas på att det håller den här säsången.

Bilder:

Diffen är klar




Monterad


Några oljedroppar


Ytterligare en packbox bytt i diffen


Den gamla


Monterad igen och nu är det torrt under

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-27|:-

Då jag inte har ansträngt mig speciellt mkt för att få tag i någon nyare katalysator
tar jag istället och modifierar org. katten med v-band.
För att få till det fick jag svetsa på några 3" stumpar.

Bilder:

Modifierar katten

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-04-30|:-

I dag fick jag hem provbitar till den nya klädseln som jag funderar på att köpa.
Min tanke är att ha mittendelarna i perforerad org. grå och det runt om i svart med röda dubbelstygn.
Vad tror ni om det?

Bilder:

Bygger ett avgassystem




Provbitarna till klädseln




Jämför kulörer


Kulörerna det lutar åt, svart och grått




Den gamla slitna klädseln





_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-02|:-

Jag har i dag fortsatt med avgassystemet och det är nu punktsvetsat hela vägen.
Det som saknas nu är ett wg rör, flexrör, kat. Och upphängning.

Bilder:

Punktsvetsat avgassystem


Under supran ser det ut så här











_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-03|:-

Ytterligare mer är gjort på avgassystemet.
Nu kan det hänga av sig själv och flexa bäst det vill.

Bilder:

Flexrör och okapad upphängning




Hur slutdämpen hänger



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-07|:-

Nu har jag även svetsat dit ett WG rör och en mutter till lambda sonden.
Sedan helsvetsade jag alla skarvar och portade lite minimalt.

Bilder:

Här har jag precis börjat med WGröret


Färdigsvetsat







_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-08|:-

I dag målade jag mitt avgassystem och bytte ut en trasig damask till glidpinnen för
vänster bromsok bak.

Bilder:

Förbereder inför målning




Målat




Trasig damask till en glidpinne


Monterat en ny

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-09|:-

I dag började jag svetsa mina tryckrör.
Jag behövde bara slipa bort elpoleringen innan jag kunde få till en fungerande svetsning.

Bilder:

Mina blivande tryckrör

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-10|:-

Nu är själva rören klara. Det som saknas är dump och IAT anslutningar.

Bilder:

Helsvetsat



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-11|:-

Efter en sväng i svarven fick jag till en rörstump med krage som sedan svetsades mot
ett av tryckrören.Förhoppningsvis har jag satt den på rätt ställe.

Bilder:

dumpanslutning



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-14|:-

Många delar blev installerade i dag. Den viktigaste var kamremmen.
Verktyget från biltema som låser kamdrev var guld värd. Enklaste bytet jag gjort hitills.

Bilder:

Avmonterade delar


TODo listan


Låste kamdreven för att förenkla kamremsbytet




Gates Racing kamrem monterad


Fler delar som ska installeras


Nya vattenpumpen


Gamla och nya vattenpumpen


Gjorde rent vattenpumphuset


Ny spännrulle till AC-remmen


Gamla och nya termostaten




Den nya installerad


Nya tändkablar


Färdigt motoroljekylsystem


org. motoroljekylare som jag nu ska använda som styreservokylare


Jag använde packning på tub för att få det tätt runt oljepluggen

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-15|:-

I dag monterade jag mina nya tryckrör och downpipe.
Jag drog även slangar till styrservokylaren.

Bilder:

Monterar delar




Jag har nog inte sett den här rördragningen på någon bil tidigare

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-18|:-

Tidigare i dag gjorde jag färdigt min katalysator med v-band flänsar.
Jag har också gjort färdigt insugsröret mellan MAF'en och turbon. Slangen som normalt
går där i mellan är trasig.
Jag har även fått hem mina nya mätare för vattentemp, oljetemp, oljetryck och laddtryck.

Bilder:

Min org. kat. med v-band


Målat insugsröret


Mina nya mätare, Swoosh SM68

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-19|:-

Stor dag i dag
Motorn är redo för provstart

I det första klippet är tändningen och spridarna urkopplade för att bara få upp oljetrycket.
Sedan skulle jag koppla in det igen, men när jag kom fram till motorutrymmet fick jag hjärnsläpp
och fixade bara en av grejerna. Jag hade ryckt ur EFI säkringen samt lossat på kablarna.
Jag kopplade bara in säkringen.
Därför är klipp 2 inte ens upplagt.
I klipp 3 startar motorn och som ni kan se är jag lika glad som en liten pojke på (h)julafton.
Jag låter nästan som en också :-/

Bilder:

Motorn redo för provstart






Inga läckor (Det på golvet är gammalt)


Youtube klipp:
http://www.youtube.com/embed/3fnGaMGVslU?hl=sv&fs=1

http://www.youtube.com/embed/Sl1Uqf5Fq3k?hl=sv&fs=1

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-20 - 2011-05-21|:-

Mkt text, orkar inte översätta nu
If you thought that yesterday was a big day, these two days are even bigger!!!
I started on the 20/5 pretty early with a friend.
There were only a few things that we needed to fix.
The goal was to drive my supra to "The odd vehicle day" at my summer work.
It's an event for all the employees where we can show each other what we are doing
while we're not at work.

of course we ran in some big problems.
During the final test start before putting the front on we noticed that my new
oil system wasn't as leak free as I thought
I had a leak at the Permacool thermostat which we tried to fix with tape sealer.
But that only made it worse, turned out it was a crack in the thermostat.

The time was now somewhere between 12 and 2 in the morning so there were no
stores open to find a solution in.

First try: Weld the AN to NPT fittings to the thermostat and weld the crack.
Well, that ended with us sinking a whole phase in the garage *oups*

Second try: Bypass the thermostat.
I welded together two sizes of pipes where one end goes in the SS hose and the other
end goes into a smaller rubber hose.
Four adapters and two hoses and we were back on track.

I pushed through the night while my friend took some naps.
At around 9 AM we drove out of my garage, went home to me to make sure that my supra
was as street legal as possible (no MOT though) and to get some clean clothes.
Then we drove the 60km to the event at my work with the targa off.
I was soooooo happy. The beautiful weather was even more beautiful now that I was driving
MY supra :P


Bilder:

Supran redo för vägarna!

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-05-26|:-

Jag har börjat titta på hur jag kan montera mina nya mätare i mätarklustret.
För att se om jag kan minska storleken på mätarna behövde jag öppna en för att
se hur dom ser ut inuti. Men det var inte så mkt jag kunde göra åt storleken.



Bilder:

Tar en titt inuti mina mätare



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-06-04|:-

I dag fick jag hem mitt MS3 PCB v3.0 kitt med MS3X kortet.
Jag kommer att börja löda så fort som möjligt.



Bilder:

Min blivande ECU

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-06-05|:-

Det tog ju inte så lång tid innan jag började med boxen.
Så nu är både min ECU och JimStim redo för simulering



Bilder:

Flashar min MS3 box




Anslutit mitt JimStim

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-06-06|:-

I dag när jag gick ut till supra såg jag något märkligt, det rann soppa ur
påfyllnadsluckan :S
Mitt slarv med tankavluftningen har hunnit ikapp mig.
Det var väldigt varmt i dag och så som supran var parkerad kunde solen lysa
direkt på tanken. Tanken var nyligen fulltankad.
Värmen fick luften att expandera och trycka ut bränslet ur påfyllningsröret.
Då jag använde ett universaltanklock med ett litet hål i mitten för luftning
så var det inget som stoppade soppan.

Soppan tog även med sig lite färg. Det hann ju rinna någon liter innan jag
upptäckte vad som stod på.

Supran fick därför åka in i garaget igen. Jag ska passa på att fixa några
fler saker nu när det är läge för det.



Bilder:

Skadan




Tillbaka i garaget på pallbockar



_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006
Inlägg: 458


Trådstartare
-:|Updatering - 2011-06-07|:-

Ingen mening med att låta supran stå ensam i garaget.
Bara att sätta igång och jobba igen.
De stora sakerna som ska fixas är:
oljesystemet
Pinnskruvarna till grenröret
Montera IAT och EGT sensorer



Bilder:

Tog bort fronten för att komma åt oljesystemet


Grenrör/turbo borta


Grenrörspinnskruvarna tog med sig sovernier från toppen


Så här ska det inte se ut...


I turbon ser det dock bättre ut


Nya TODo listan


En översikt över motorutrymmet


Det verkar som att jag har en dålig ventiltätning


Markerade Vart IAT sensorn ska sitta

_________________
Marcus Svensson
Mazda 626, 1990, FE3-TURBO
Toyota Supra MK3 Targa, 1989, 7M-GTE
Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Supra -89 Targa 7M-GTE
<<   1, 2, 3 ... , 18, 19, 20   >>
1 besök senaste veckan (72966 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande