Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13   >>
10 besök senaste veckan (102252 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

Ragnar skrev:
Ja, Eiffelbergen var populärt. Får hoppas vi kan ta oss dit igen! thumbs up

Av någon märklig anledning har jag alltid varit förtjust i det här med separata spjäll, så vaf-n... scratch that itch....

Jag skulle behöva 4st såna trattar, saknas på mina spjäll. Sälja?

Har du nåt tips på var man kan köpa såna eller är det tillverka själv som gäller?

Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

Patrik Rydh skrev:

Har du nåt tips på var man kan köpa såna eller är det tillverka själv som gäller?

www.klracing.se har hemma !

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Patrik Rydh skrev:

Hehe, ptja, i förlängnigen är det faktiskt inte alls omöjligt att jag inte använder just de där trattarna, men de kommer behövas åtminstone under uppstart mm. Så dessvärre är de inte till salu inom närmsta året, eller så...

Kristian> Visserligen säljer KL generiska trattar, men just de som sitter på mina spjäll har en extra krage längst ner så att de hålls fast av skruvarna.

Vad jag förstått är spjällen tillverkade av Titan (http://www.titan.uk.net) så det borde ju inte vara omöjligt att de kanske kan ha reservdelar liggande?

Länge sedan jag uppdaterade här föresten. Nåja, har inte hänt jättemycket. Men lite är iaf på g. Får ta och skriva om det någon annan gång...

mvh/Ragnar

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Liten uppdatering om vad som sker. Går dock ruskigt långsamt, men på sistone har det iaf hänt lite.

Påbörjad byggnation av ny bottendel. Efter två misslyckade försök att få tag på en repfri vevaxel tröttnade jag och fixade en oanvänd.

Vad gäller tidigare nämnda topplocksbryderier så löste det sig med att jag köpte ett cylinderhuvud med verifierad hårdhet. Därefter gick jag loss med en hel arsenal av biltemaverktyg på det, och slutresultatet ses nedan.

Kort sagt en relativt mild portning där jag primärt försökte fokusera på områdena kring ventilsätena, samt en liten tillsnyggning av förbränningsrummen.

Enklare volymmätning för att kolla så inte förbränningsrumsvolymen blivit helt åt h-vete.

Ventilerna monterade och klara. Av kostnadsskäl föll valet på fabriksnya originalventiler, medan fjädrarna blev Pipers dubbla rackare med passande retainers. Den uppmärksamme noterar bearbetning kring tryckarbrunnarna för att nya kamaxeln inte ska slå i.

Så mycket längre än så har jag inte kommit i dagsläget...

Göteborg
Här sen Aug 2004

Bra
Du tar alltså en VVC ( TF 160 ) motor och lägger på uppdaterad topp + kammar + ITB ?

Citat:
Vad gäller tidigare nämnda topplocksbryderier så löste det sig med att jag köpte ett cylinderhuvud med verifierad hårdhet.

Hur får du tag på denna ? Tänkte om man får kända HGF bra att ha i 'reserv'

Tack

Joachim

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Josen skrev:

Du tar alltså en VVC ( TF 160 ) motor och lägger på uppdaterad topp + kammar + ITB ?

I princip. Grundidén var att bygga nått inte allt för extremt, utan som bör funka fint även för lite sommarbruks. Dock kanske förra månadens inköp gled iväg något från den planen...

Josen skrev:

Citat:
Vad gäller tidigare nämnda topplocksbryderier så löste det sig med att jag köpte ett cylinderhuvud med verifierad hårdhet.

Hur får du tag på denna ? Tänkte om man får kända HGF bra att ha i 'reserv'

Jag köpte den av Dave Andrews (DVAPower), oportad från hans "lager" av VVC-toppar som han hårdhetsprovat och verifierat att de är ok.

/Ragnar

Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trevligt med torrsump! thumbs up
Är själv i samma tankar....

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Motorbygget fortgår så sakteliga.

Bottendelen klar, dags att lyfta på toppen.

Toppen på och dragen med pinnskruv ner till mothållet under ramlagerbryggan. Här syns även den windage-plate som ingick i torrsump-kittet.

Att få isär alla tryckarna var ett litet h-vete, men till slut gick det och efter ultraljudstvätt såg de riktigt fina ut.

Snabb pack-check av torrsumppumpen. Här syns även att torrsumptråget är specialgjort för att passa just mot Elisen och dess grenrör. Anledningen att bottendelen av sumpen är så pass grov och förstärkt är att motorn momentstag sitter här.

Än är det dock en bit kvar till uppstart...

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Då motorbygget går lite slött pga inväntandet på delar så har jag börjat ta tag i andra delar av bilen. Redan i somras lyftes karossen av:

Sedan dess har motorn lyfts bort och på sistone har jag kommit så långt att det mesta av torpedväggsisoleringen är borta.

Som väntat fanns där en del oxid:

På samma sätt som Eliserna har haft problem med att det bildas oxid under de allt för tätlimmade golvmattorna så är det vanligt att det bildas oxid bakom den limmade isoleringen på torpedväggen.
Nu såg det dock inte såå farligt ut.

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Idag smällde jag ihop en mockup-spis och gjorde lite pack-check i motorrummet.

Som välkänt är det tight att få plats med insugsrören, då bagaget är ivägen. Vänder man upp-och-ner på luftfiltret så går det, men lite plastande hade nog gjort gott här.

Första utkast på torrsumptankens placering. Kan nog gå...

Göteborg
Här sen Aug 2004

Najs thumbs up Är torrsumpen ett måste vid lite högre effekter ? Eller to be safe ?

Kommer blir gott gurgel där

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Nej, verkligen inte ett krav för högre effekt. Räknar inte heller med att kunna köra så pass lågt vevhustryck att den bidrar effektmässigt, och den var inte heller en del av den ursprungliga planen.
Råkade bara se systemet på annons till rimlig peng och tänkte det kunde vara kul att labba med torrsump. Motorn byggs mest som terapiarbete, och ett torrsumpsystem gör ju gott för mysfaktorn

Stockholm
Här sen Aug 2005

Bra där, du gör allt rätt.

Syre väger 16 och aluminium 27 g/mol. 2Al + 3/2 O2 = Al2O3. Dessutom bidrar inte oxiden nämnvärt till hållfastheten. Ta bort oxiden och add lightness.

Lotus Elan S4 1968
Citera
Lindros
Stockholm
Här sen Aug 2005

Ta bort skuffen och gör plats för insuget. Sätt gångjärn och gör flippclam. Det gör också gott för mysfaktorn.

Lotus Elan S4 1968
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Tror snart jag får ta lite ledigt för att kunna få ihop det här pusslet innan det är dags att återigen salta vägarna...

Lite pusslande med oljetank, oljekylare och vattenledningar. Kommer även behöver flytta expansionskärlet något för att allt ska få plats.

Bakåtsträvorna till bågen hade blivit lite rostiga. Svårblästrat på plats, och då jag inte ville demontera hela bågen för att lämna in på blästring fick det bli budgetvarianten och istället köra elektrolys på strävorna. Fungerade fint! thumbs up

På motorfronten har inte så mkt mer hänt än att oljesystemet börjat närma sig sin slutgiltiga dragning.

Då torrsumppumpen sitter på den ursprungliga oljefilterplaceringen så behövde filtret flyttas. Valde att sätta det på baksidan av motorn, ungefär där oljekylet sitter på Trophy160-motorer.

Då jag inte riktigt gillade originalanslutningarna för sugstegen så modifierade jag dom en aning. Visade sig dock vara mer jobb än jag ursprungligen tänkt mig. Krävdes ett par försök innan jag hittade en leverantör av AN-fittings med passande krökningsradie. Nu väntar jag bara på en 90-gradare från USA så jag får dit sugslang nr två också.

Så det finns en del kvar att göra innan det är dags för provstart...

Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Ragnar skrev:

Då jag inte riktigt gillade originalanslutningarna för sugstegen så modifierade jag dom en aning. Visade sig dock vara mer jobb än jag ursprungligen tänkt mig. Krävdes ett par försök innan jag hittade en leverantör av AN-fittings med passande krökningsradie. Nu väntar jag bara på en 90-gradare från USA så jag får dit sugslang nr två också.

Så det finns en del kvar att göra innan det är dags för provstart...

Ser att du har samma problem som jag har (och alla andra med mer än ett sugsteg på pumpen). Hyfsat osmidigt att komma åt och tex försöka efterspänna någon av de inre kopplingarna. Av någon anledning är de alltid de som behöver efterspännas - de lättåtkomliga krånglar aldrig.

Ser kul ut! Man blir sugen på motorbygge när man ser alla blänkande prylar thumbs up
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Ragnar skrev:
Svårblästrat på plats, och då jag inte ville demontera hela bågen för att lämna in på blästring fick det bli budgetvarianten och istället köra elektrolys på strävorna. Fungerade fint! thumbs up

Kreativt! thumbs up

Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Men Ragnar, det där rostiga remhjulet (och svängningsdämpare?) på vevaxeln måste du ju göra något åt. Bemödar du dig med att elektolysbada stagen till bågen så ska du väl inte strunta i remhjulet?

Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

meldert skrev:
Men Ragnar, det där rostiga remhjulet (och svängningsdämpare?) på vevaxeln måste du ju göra något åt. Bemödar du dig med att elektolysbada stagen till bågen så ska du väl inte strunta i remhjulet?

Det har du alldeles rätt i. Ser det bättre ut nu?

Fick bli ny generator också, den gamla var trött.

Jeppsson> Ja, de där drar man inte direkt av misstag... Funderar på om jag ska dra fast slangarna redan nu på motorbocken, lär ju knappast bli enklare när motorn sitter i bilen.

På chassifronten har jag behandlat en del kontaktytor med Duralac för att minska framtida oxidation.

Nya fästen för oljekylaren, samt flyttat fäste till expansionskärlet.

Därefter dags för ny isolering av torpedväggen. Gjorde först kartongmallar som jag sedan använde för att skära till Dynaliner-mattan:

Istället för att göra isoleringen i ett stycke gjorde jag den i flera småbitar, som jag därefter klädde med reflekterande "Reflect-A-Cool". Riktig kavalkad i jänke-varumärken...

Blev dugligt. Svårt att få folien slät iom att mattan böjs en del.

Helsingborg
Här sen Aug 2009

Ser att du börjat i andra änden den rovan hade man gärna tagit hand om.
Många bra tips här om man nu skulle........får lugna mej ett tag
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Idag slutförde jag torpedväggen.

Torrsumptanken hade fått sig några slag och overspray, så idag fick den sig en liten uppfräschning.

Påbörjade även delar av soppasystemet.

Lotus Elise, 1999 (Död 1/12 -14)
<<   1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13   >>
10 besök senaste veckan (102252 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande