Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MSLS gick som tåget i år igen. Intressant! Vad är receptet? | 7283 besök totalt |
Kikade på lite bilder från finalen på Mantorp och hörde vid flera andra tillfällen att Mellansvenska långloppserien MSLS i år igen var en stor succe med fullproppade startfält. Vore kul att diskutera vad som gör att det gått så bra för MSLS. Jag har dålig koll men har väl hört någon gång att reglementet och klasserna är "vettiga". Sen kan väl en serie som går bra hamna i en positiv spiral, många startande gör att många vill vara med? Men vad är framgångsreceptet egentligen?
Spåna gärna om vad du tror, eller vad du vet, skriv gärna om du har mer eller mindre koll och insyn i serien så vi vet vilka som gissar villt och vilka som har mer koll på MSLS på riktigt PS: Från finalen på Mantorp: Foto av Fredrik Nyström från eftersnackstråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Fulla startfält? You bet! _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Förutom att arrangemangen måste vara väl skötta för att dra så stort deltagarantal.....så är det nog så att alla vill åka där många andra åker.
Tittar man på reglementet så är det inte något häpnadsväckande med dom. I stort sätt samma som andra stora serier haft under åren. Utbuder på banor är minst sagt begrensat. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
Reglementefrågan har ju flera parametrar, som tex hur ofta man ändrar, och hur man inför förändringar i reglementen. Det kan ju stjälpa en serie om de som kör gång på gång blir "utsatta" för regeländringar som är jobbiga för dem. Jag är väldigt osäker men tycker mig hört att MSLS haft ett relativt "försiktigt utvecklat" reglemente under åren, att de som kör mycket sällan (om ens någonsin?) känner sig "överkörda". Men det här är för min del bara luddig hörsägen när det gäller MSLS. Men jag förstår det positiva i om regelhanteringen är så. Att känna sig trygg, kanske till och med delaktig i en serie när det gäller reglemente osv. Till skillnad mot att i värsta fall känna sig överkörd gång på gång. Det gör ju skillnad.
Ja, det har jag tänkt borde göra intresset för serien klart mindre. Men så har det ju verkligen inte blivit. Lattjo! _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Jag har ingen direkt insyn i serien....så det är gissningar och antaganden från min sida också.
Med tanke på hur reglementet är skrivet...så har det nog varit ganska små ändringar under åren. Det är ett "standard-reglemente" i dom här sammanhangen. Och det är väldigt positivt. EDIT: Man kan ju då köpa och sälja bilar över seriegränserna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
Jag tittade på serien och kommit fram till.....
Stabilt reglemente där enklare klasserna är prioriterade. Lokala banor och endagarsrace gör det billigt och enkelt. Låååång framförhållning och lagom många race (6st) skapligt jämt fördelade under sommaren. Lagom långa race att dela på tre-fyra stycken. Bygga bil kostar pengar men framförallt tid, vet man i god tid när det blir race, vilka regler som gäller och framför allt att det blir race kan man lägga ner tiden. Kostar inte mer än man kan åka på tivolipengar. Lätt och tydligt reglemente. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||||||
Kostnaderna beror väl iof på vilken nivå man vill ligga på. Stämmer bra att man kan åka racing för vettiga pengar men vill man ha något med toppstriden att göra så kostar det en hel del pengar. |
||||||||||||||
om du menar totalt resp klass 6 kan jag bara hålla med. Övriga, framförallt klass 4 krävs det bra mycket mindre. OT för några år sedan var klass 6 inte lika hård och hade mycket drifts-problem, 2008 var klass 4 och 5-bilar i topp, vi kom total-4a med en JTCC S40. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||||||||||
Vi i JimbenRacing började köra långlopp 2004, i MSLS och det som lockad oss var väll att:
#Klass 4 var en bra instegsklass #Vi har nära till Mantorp/Sviestad #lagom med 8H race #Träning och test kvällen innan vilket är riktigt bra #Överkomlig startavgift #Mycket bra ordning och stämning i depån Bra och seriöst arrangemang på en ganska låg nivå får man väll säga att det var när vi började och med betydligt mindre startfält. Det har ju varigt roligt att vara med i en serie som växt och utvecklats som MSLS samtidigt är just det EN av orsakerna till att vi inte kör där i dag då de flesta bilar och team har en såpass hög nivå nu så för att hänga med i toppen krävs det lite mer än tivolipengar.... _________________ Jim Bengtsson |
||||||||||||||
Känns som exakt den utveckling SLC-serien följde, blev mer och mer high end racing alltefter åren gick (även om en hel del höll sig kvar på låg budget så blev just de väl lite färre mot slutet)
En fram o baksida på att man kör på bara två banor alltså! Lite ont om omväxling med bara två banor men kanonbra för de som bor någorlunda nära, alla racehelger är nära runt knuten. En intressant vinkel! _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
MSLS styrelse och regelgrupp är väl medvetna om hur utvecklingen var i SLC. MSLS gör allt vad som är möjligt för att unvika en sådan utveckling.
En stor skillnad är att ingen "lever" på att arrangera tävlingarna i MSLS som fallat var i SLC. Teamen och förarna har stort inflytande på reglerna istort sett går en regel ändring till på följande sätt: Ett förarmöte engång om året där team/förasre får framföra sina synpunker/förslag. Förarmötet röstar, om det går igenom så skickas förslaget till Regelgruppen för vidare kontroll och vridande och vändande. Regelgruppen rekommenderar styrelsen vad som skall ändras/justeras och styrelsen beslutar. Självklart finns det ju ändringar som kommer från andra instanser t.ex SBF dessa tas upp på förarmötet men går direkt till regelgruppen/styrelsen. Många har skrivit i tråden att MSLS har ett enkelt standardreglemente, det stämmer och funkar bra. Varför måste en serie ha ett specialreglement med undantag och oklara regler för att det skall vara bra. Nej reglementet fungerar ypperligt i MSLS, och är kanske därför att serien är så populär som den är!!! och gör att kostnaderna för teamen hålls nere. Förare Carmatic Racing bil# 76 _________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
||||||||||||||
Det verkar som det knakar i fogarna så fort det blir lite hybris i en serie. Antingen genom att några team börjar med svedjebruk (satsar sönder en klass , den dör och teamen drar vidare till nästa serie och gör detsamma) eller att nån klåfingrig försöker locka in intressenter som inte finns genom kluriga reglementesändingar (som alltid verkar skrämma bort mer än att locka). Tom rykten om ändringar som ger lite oro i leden kan räcka för att ett antal team väljer att stanna hemma. Att MSLS bara kör på två banor kan vara ett framgångsrecept eftersom det ger stabilitet och ger inte samma PR-plattform för team med tankar runt svedjebruk. Det finns massor av personer som inte ens har varit i närheten av ett MSLSrace som vet att det är Sviestad och Mantorp, grova drag i relementet (2V2,5 och 4V2,0), mm mm. Sen får ju den som är djupare intresserad gräva vidare men det är lätt att lyfta fram MSLS som ett alternativ när det funderas på sätt att pyssla med racing. MSLS är mao ett varumärke med ett värde. |
||||||||||||||
Ja. Och ni har fördelen av att inte ha den högsta slicksklassen. Det var väl där det spårade ut mest. I övrigt tycker jag reglementena är mycket lika. Sedan att satta regler följs, är mycket viktigt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
Jag har en fråga om klass fyra, det står så här i reglerna:
Insugssystem och insprutning eller förgasare (även antal) ska vara original till motorn/bilen. Trimning är annars fritt förutom Luftrenare ska finnas i omodifierat originalutförande och ska vara originalmodell till karossen eller motorn. Filterpatron är fri men ska vara monterad och får synas endast genom luftrenarens originalluftintag. All insugsluft ska passera detta filter. Betyder det att man inte får chippa/programmera om insprutning? Justera K-jet med styrtryck? Bestycka om förgasare? _________________ Karl Vestgöte |
||||||||||||||
Nej det ska man inte. Om det är tveksamheter så slå en signal till Stanley Thiman 070-538 05 77 han är tekniker tillika ordförande i Msls. samt regbesiktare åt SBF. Han har Bra koll javascript:emoticon _________________ Kjell-Åke Nejdeby |
||||||||||||||
Hej
Jag måste säga att jag inte riktigt håller med om att man måste ha en stor kasse med pengar för att vara med i toppen på MSLS klass 6. Med en hel del arbete tänkande och jävlar anamma så kan man komma ganska långt. Vår bil är ett exempel på det. Komplett drivlina från remskiva till fälg kostar 15000:- på skroten. Ja det kräver endel funderande men det går. Och några års övande... När det gäller seriens regler så är det alldedes riktigt att regelgruppen försöker hålla ner utväcklingen mot dyrare bilar. Målsättningen är att hålla serien som en instegsserie som man kan utväcklas i. Man startar i klass 4 och när men vill så vandrar man uppåt i serien för större utmaningar. Det är som någon nämnde att det är bara dom två sista åren som klass 6 har hållit bra. Historiskt har både klass 4 och 5 vunnit totalen, detta mycket tack vare vårt poängsystem som ger en poäng per varv. Så man har inte råd att stå still i depån många minuter innan dom driftsäkra klass 4 och 5 bilarna kommer dundrande förbi. Vi har även ett reglement som premierar team som har varit serien trogna. Och anledningen till det kommer från den tiden då serien led av små startfält. Dessa regler tror jag endel upplever som lite orättvisa men det är för att skydda serien och försöka att få framgången att fortsätta. Men det som verkligen gör serien till vad den är idag är alla våra funktionärer, tävlingsledning och styrelse som alla jobbar ideellt för oss förare så vi kan ha kul på banan. Utan dom hade inte MSLS funnits idag. TACK! Eric Lycke #83 Lycke racing och medlem i regelgruppen _________________ Eric Lycke |
||||||||||||||
Både SLC och MSLS har samma "mål". I SLC går överskottet till en person och i MSLS delas detta mellan olika motorklubbar. Jag säger absolut inte att detta är något fel, utan tycker att det är självklart att dessa ska få skörda frukten av ett väl utfört arbete.
Syftar du på SLC?
Jag hoppas att du har fel . Personligen tror jag att MSLS skulle må bra av att byta något/några av racen på sviesta mot Kinnekulle alt Gelleråsen.
Jag tror inte att det var SLC klass4 som fick SLC att spåra ur. Så länge dom är med och betalar för sig så ser jag inte det som ett problem. Problem blir det däremot med luddiga regler, avgifter och förutsättningar.
Att vinna tex mantorps cupen kostar en hög tid/pengar. Fördelningen tid/pengar väljer man själv efter vilka resurser, kunskap, tid och pengar man förfogar över. Ställer man er bil och den röda Seaten (ja den med paddlar och sånt) bredvid varandra så skulle jag säga att Seaten är billigast totalt sett för gemene man. Men just detta tycker jag är charmen med denna typen av reglemente. Totalt våldtagna Porsche 924or i jämna race med fabriksbilar och övrigt pack :woot: Av dessa får hembyggena mest street cred iaf. Jag tror inte MSLS behöver vara rädd för invasion av fräsiga fabriks Ferraris, Porschar och LMP-bilar. Ingen av dessa kommer vilja bygga om och köra sina bilar på 225 R17 r-däck. Att börja låsa ner klasserna medför bara en ökad kostnad för teamen att "bygga sig ur" för att köra fortare än konkurrenterna. Eric, du om någon är väl världsmästare på att hitta och komma runt regler. Skulle du bara få en tillräckligt stor säck pengar skulle du säkert åka en F1a i MSLS klass 4. Här är några + jag tycker MSLS har Ett "standard-reglemente" i svensk långloppracing. Endagarsrace gör det billigt och enkelt. Lagom nivå på startavg. Enkel instegsklass Go stämning mellan team Även några - finns: Endast 2 banor Agg mot vissa bilar Även jag vill passa på att tacka MSLS och dess funktionärer. /Pär _________________ Pär Hellqvist EDE Racing https://www.youtube.com/user/ederacing par@ederacing.se http://www.ederacing.se |
||||||||||||||
Däcksbreddsbegränsning verkar ofta vara en hyffsat bra grundbegränsning för att "hindra-alltför-vilda-urspårningar"? Samtidigt som det såklart kräver en massa kunskap och arbete om man absolut ska hamna i topp med dessa gemensamma förutsättningar. Precis som i en enhetsserie, hur hittar man en "edge" över alla med likadant material som man själv har. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Personligen tror jag att stabiliteten och långsiktigheten i MSLS verksamhet, i allt från val av banor, arrangerande klubbar, reglementen till anmälningsavgifter, är nyckelfaktorer till att serien vuxit år efter år. Och att MSLS är och förhoppningsvis kommer förbli en serie som "vanligt folk" har råd att köra och ändå kunna placera sig bra i.
För er som är intresserade ligger nu de nya reglerna ute på MSLS hemsida. Mvh Rikard _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
||||||||||||||
Allmänt banåkaforum MSLS gick som tåget i år igen. Intressant! Vad är receptet? | 7283 besök totalt |