Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Domen har fallit! - fixa med för att uppfylla reglementet
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (28578 totalt)
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

Torkel K skrev:
Jag passar på att vara övertydlig (i marknadsföringens namn ): Vad din bil behöver för att få köra Roadsport är en Vagnsbok för klassen. Kraven för det är: Båge, strömbrytare, stol, bälten och katalysator (om din bil inte var tillverkad utan en från början. Det är det ENDA en vanlig gatlegal bil behöver för att ställa upp, förutsatt att bilen finns med på SPVMs lista, såklart.


Bra där!

Tänkte köra Audi TT kommande säsong så där inga problem, och grundläggande kraven inte heller några som helst problem. Men när man ändå röjer så vill man ju passa på och hamna hyfsat rätt i vikt för påtänkt klass därav frågan. Menar LooOTUUUS kan ju inte få tro att pisk av en TT ena året inte innebär detsamma kommande säsong...

//Hoppas budgeten håller för sa''an vad jag vill vara med och rejsa 2012.

_________________
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
Menar LooOTUUUS kan ju inte få tro att pisk av en TT ena året inte innebär detsamma kommande säsong...


Rätt Ut och smiska L o T U S nu


Den är 4wd ? I regn lär vi inte ha en changs thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1896



Re:

UR_TT skrev:
Menar LooOTUUUS kan ju inte få tro att pisk av en TT ena året inte innebär detsamma kommande säsong...

//Hoppas budgeten håller för sa''an vad jag vill vara med och rejsa 2012.
Klart du ska köra med oss!! Varm välkommen. Buskul med en TT i gänget igen. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Torkel K skrev:
Jaha, hur gick besiktningen då? Hur lyder domen? thumbs up eller thumbs down ?

Det blir nog ingen Roadsport nästa år tyvärr, jag vaknade up llite för sent.
Reg-gubben har varit bortrest i jobbet och har inte hunnit titta på bilen än.

Så det hinns nog inte med någon reg-besiktning i år.
och nästa år träder det nya reglementet i kraft, där man behöver ha grövre rör till buren.


Det innebär att tåget har gått och CRX-en kommer aldrig att få vagnsbok.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Benci skrev:
Torkel K skrev:
Jaha, hur gick besiktningen då? Hur lyder domen? thumbs up eller thumbs down ?

Det blir nog ingen Roadsport nästa år tyvärr, jag vaknade up llite för sent.
Reg-gubben har varit bortrest i jobbet och har inte hunnit titta på bilen än.

Så det hinns nog inte med någon reg-besiktning i år.
och nästa år träder det nya reglementet i kraft, där man behöver ha grövre rör till buren.


Det innebär att tåget har gått och CRX-en kommer aldrig att få vagnsbok.


Har du kollat med någon annan? För det är väl vagnboksbesiktning vi pratar om?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Dåligt driv ..?

Vagns boks gubben kom på 1-2 dagar för mig sen va det bara åka till ABF och betala sen va saken biff, du har ju 6 månader på dig så det måste gå att lösa om du vill lösa det

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Vad är det för nya regler till nästa år angående buren ? Att man skulle behöva kraftigare rör?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Re:

Peppe Fröjd skrev:
Vad är det för nya regler till nästa år angående buren ? Att man skulle behöva kraftigare rör?

Hänvisa gärna till vart denna uppgift kommer ifrån, då jag bara hittar att Roadsport kör under samma reglemente 2010-2012.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Re:

Tobias Nyström skrev:
Peppe Fröjd skrev:
Vad är det för nya regler till nästa år angående buren ? Att man skulle behöva kraftigare rör?

Hänvisa gärna till vart denna uppgift kommer ifrån, då jag bara hittar att Roadsport kör under samma reglemente 2010-2012.


Läste bara inlägget som Benci skrivit här ovan. Kanske Benci har nån hänvisning?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Peppe Fröjd skrev:
Vad är det för nya regler till nästa år angående buren ? Att man skulle behöva kraftigare rör?
FIA har inte publicerat AppJ artikel 253 för 2012 än så vem vet.
Det kan ju vara inofficiella uppgifter baserade på diskussioner bland tekniker, men förrän det finns i officiella papper är det just spekulationer (även om de kan ha stor sannolikhet att bli verklighet ibland).

Så inför 2012 vet vi inte om FIA vill ha 65mm rundjärn istället för rör (observera skämtet) för GrpN/A etc (vilket brukar vara det som letar sig in i SBFs tekniska regler).
FIAs AppJ för 2012 (där artikel 253 ska dyka upp nån gång innan nyår antar jag, tills dess gäller den som kom förra hösten).

För Roadsport så är det bara huvudbågen och bakåtsträvorna som behöver följa dimensionerna, resten är valfri barlast (som helst inte ska vara personskadande), men det skadar ju inte att möjliggöra Modsport (dvs fullt TR) när man ändå håller på.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



om ett sådan beslut kommer utan förvarning och med dålig framförhållning, dvs införande till 2012, så ska jag personligen åka upp till Stockholm och strypa de ansvariga på SBF... (obs, skämt, inte dödshot )
Tänk på dem som har byggt bur hela vintern bara för att få börja om från början efter nyår?
Jag tror mao inte detta kommer att gälla från 2012.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
Dåligt driv ..?

Vagn boks gubben kom på 1-2 dagar för mig sen va det bara åka till ABF och betala sen va saken biff, du har ju 6 månader på dig så det måste gå att lösa om du vill lösa det
Dåligt driv, hmm det tror jag inte riktigt på.
Men det finns många andra saker här i livet, som pockar på ens uppmärsamhet, speciellt nu runt jul.

"Regbesiktaren" är fortfarande bortrest i jobbet, till Kinnekulle,men ikväll har jag ringt honom på nytt och har kommit överens om en tidpunkt.

Han skall komma hem till mig och besiktar bilen dagarna före julafton.
Så vi får vänta tills dess, på hans dom.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Niklas Falk skrev:
Så inför 2012 vet vi inte om FIA vill ha 65mm rundjärn istället för rör (observera skämtet) för GrpN/A etc (vilket brukar vara det som letar sig in i SBFs tekniska regler).
FIAs AppJ för 2012 (där artikel 253 ska dyka upp nån gång innan nyår antar jag, tills dess gäller den som kom förra hösten).
Nu finns 253 med och det finns inte en enda ändring runt dimensioner på burrör (bara små förtydlingar lite här och där om annat).
Mao kommer SBF inte att införa några ändringar på dimensioner heller.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1896



Re:

Niklas Falk skrev:
Nu finns 253 med och det finns inte en enda ändring runt dimensioner på burrör (bara små förtydlingar lite här och där om annat).
Mao kommer SBF inte att införa några ändringar på dimensioner heller.
Gott att du håller koll åt oss Niklas!

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51



Kapar tråden lite...

Hade också tänkt att köra roadsport till nästa år. Måste bara bygga klart 7an

Undrar kring huvudbrytaren. Är det OK att sätta den i instrumentpanelen på en 7a? bilen är ju så liten att den ju hamnar vid rutan (som inte finns) och lätt nås utifrån...

Måste jag ha hunnit med regbesiktning för att köra i roadsport eller får man "tjuvstarta" när vagnboken är fixad?

Sedan satte jag middan i vrångstrupen angående det där med buren, har själv krökt och byggt helbur och är löjligt osugen på att börja om. ... fixa vagnboskbesiktning innan nyår kanske ....

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Jag har min huvudstömbrytare mitt i instrumentpanelen och det verkar ingen klaga på

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

schnyggve skrev:
Måste jag ha hunnit med regbesiktning för att köra i roadsport eller får man "tjuvstarta" när vagnboken är fixad?
"Bes UA", dvs regbesiktat och kontrollbesiktat utan saker kvar att åtgärda.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
schnyggve
södra nållåtta
Här sen Okt 2009
Inlägg: 51



Re:

Niklas Falk skrev:
schnyggve skrev:
Måste jag ha hunnit med regbesiktning för att köra i roadsport eller får man "tjuvstarta" när vagnboken är fixad?
"Bes UA", dvs regbesiktat och kontrollbesiktat utan saker kvar att åtgärda.


vagnbok för modsport kanske

_________________
Jakob Cederblad

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60846
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Då har domen fallit över bilen, eller snarare buren i bilen.
Spaltar upp punkterna, det som behöver fixas för att kunna få vagnbok.

----------------------------------------------------------------------------
1. Buren

- Fastsättning i karossen behöver kompletteras.
Jag kan använda mig av varianten "253-50", som innebär en förstärkningsplatta under golvet och sedan bulta igenom med 3 bultar.
Detta behöver göras i alla de 6 st. infästningspunkterna.


- Hjälmkrossarstag måste kompletteras med.
Detta är ett generell krav, i och med att jag har helbur.

- Toyotastag behövs inte
med tanke på vindrutans lutning så skull det vara nästan omöjligt att ta sig ut ur bilen.

- Burstoppning skall vara av den "hårda" typen och helst FIA-märkt.



2. Taklucka
Behöver svetsas igen, istället för att vara limmad (som den är idag).


3. Huvudströmbrytaren och avstängningsvajern fick godkänt.


4. Batteriet
Bör flytta in den till mitten på reservhjulsbaljan, så den skyddas bättre.


5. Bogseröglor
Tänker skaffa FIA-remmar fårn Trendab, så det är godkänt.


6. Stol o bälten är godkända

7. Katalysatorär godkänd

-----------------------------------------------------------------------------------

- Buren blir det lite jobb med, fast på ett annat sätt, än vad jag hade räknat med.

- Takluckan hade jag på känn, men hade hellst sluppit svetsa igen.

- Allt det andra är bara småsaker.

----------------------------------------------

Så nu måste jag ta mig en funderare på, om det är värt mödan att modda om buren/taket för att få vagnbok.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Är bilen i så fall godkänd för alla räserklasser, inte bara roadsport? I så fall har du ju något som helt klart borde lyfta andrahandsvärdet. Kan ju vara värt det, kunde varit betydligt jobbigare burfrågor att lösa..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Plattan är ju enkelt är ju bara staget som kräver lite extra jobb

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Allmänt banåkaforum
Domen har fallit! - fixa med för att uppfylla reglementet
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (28578 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande