| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Brandsläckare ej krav i BMW Cup?
|
1974 besök totalt |
|
om jag tolkar SBF TR och BMW Cup reglementet rätt så behöver jag inte montera någon brandsläckare, eller? _________________ Daniel Nilsson BMW 323ti Compact -98 - banbilen Nissan 300ZX TwinTurbo -93 - sommarskottet Toyota Aygo 1,0 5-D X-PLAY -17 - skrytbilen |
||
|
Har inte koll på BMW Cup, men i många andra klasser försvann kravet på brandsläckare i bilen vid bankörning redan förra årtusendet. Det bedömdes att själva släckaren var en större fara än tillgång vid en ev olycka (stor levande kraft i kombination med bristfälliga infästningar) och att funktionärer med "riktiga" släckare ändå hann fram innan föraren hunnit göra något.
På allmän väg, med en unik bil, kan en brandsläckare vara en ovärderlig tillgång dock ...men se till att den är fast förankrad på ett "säkert" ställe, tex på golvet framför passagerarstolen...
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
|
Re: Brandsläckare ej krav i BMW Cup?
Nej du behöver inte ha någon släckare monterad i din tävlingsbil. Däremot måste du ha en eller flera släckare på minst 9kg tillsammans på din depåplats i maskindepån. Släckaren(släckarna) ska var märkta med ditt tävlingsnummer. Lämpligt alternativ kan vara 9kg pulver från Jula för 699:- http://www.jula.se/pulverbrandslacka _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
observera även "effektivitetsklass minimum 34 A-233B" vilket jag inte tror alla gamla klarar av (men Biltemas 6Kg verkar vara ok). Sen skulle jag vilja slå ett slag för att det är bra att ha tillgång till skum/lättvatten/AFFF. Bensinbränder släcker man bara temporärt med pulver (kanon för att rädda liv Men min erfarenhet inskränker sig släckning av samma Clubmanbil vid två tillfällen, vid första tillfället gick det åt 50kg pulver (småpytsat allteftersom lågorna slog upp igen) innan vi fick tag på lättvatten (och det var först då som det inte slog upp igen, så vi kunde nog använt 100kg pulver eller ännu mer, om bensinen inte brunnit slut vid det laget). |
||
|
Det är några släckare det
Det där med lättvatten(skumsläckare) var nog ingen dum ide att fix & ha med sig _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1974 besök totalt |