Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur träna upp bilkontroll? (konbana)
3 besök senaste veckan (11504 totalt)
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
I morgon ska jag och en kollega iväg till ett flygfält för att han ska få öva lite bilkontroll.

Hur kan man läpligen sätta upp lite koner för att bättre lära sig bilens egenskaper och nycker... Några tips?

orsaken är att ha känner sig lite osäker på bilen inför framtida banträffar...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Rak slalom med 15meter, hitta maxhastighet.
offsetslalom (15-20m med 1m ofset).
Runda begränsade vändningar, mer än en kon mao.
Enkla saker som är tillräckligt långa så man märker vad som händer skulle vara mitt tips

Visst kan det vara skoj att sätta upp en kopia av A-sprinten men den är mera en mångkamp (väldigt utslagsgivande men mera komplex).

Vill ni öva accelererande och reducerande slalom så går ju det med, det är bara att fippla med konavstånd. Reducerande slalom efter en konstant slalom kan ge intressant komplexitet vid inbromsningen.

Koner (eller petflaskor med sand i botten) och ett mäthjul (stega går det med) kommer man långt med. Fast att ha tillgång till asfalt är ju en förutsättning

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Tack Niklas!



Någon som har fler tips/förslag?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



ThomasT skrev:
Tack Niklas!



Någon som har fler tips/förslag?


Skippa konorna helt och hållet en stund.
Testa att provocera fram - och kontrollera - sladdar i hög hastighet..

Fyrans växel, lätt gasuppsläpp, samtidig knyck med ratten och så balanserar du med gas och ratt därifrån.
Inget fegande.

Good luck.

_________________
--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Har ni gott om plats och vill testa lite snabbare så går det ju att utöka till 25m slalom (jmf med A-Testen).

Inbromsning följt av turn-in är ju också nåt att testa (kanske tom försöka sig på trajlbraking). Hur man konar upp för det blir väl portgata längs ena kanten följt av 180gradersväng begränsad av koner och linjer (vetemjöl är billigare än krita).

"Testa" på papper innan ni kommer på plats, då gör ni nog mest nytta av tiden.
Lite konbanematnyttigt: http://www.houscca.com/solo/courses.asp
Speciellt Solo Course Design Manual är läsvärd för tips. Den innehåller även en hel del exempel på lämpliga och olämpliga konkombinationer.

Men vi har ju inte kvadratkilometerstora parkeringslatser tillgängliga utan som bäst 30m breda flygfält, då är det svårt att få till stora diameterar på vändningar (om man inte kan använda lite taxibana också).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pratade precis om samma sak med en kollega häromdagen fast mer relaterat till körning på väg (i tjänsten) än på bana... Han var sugen på en körabilkurs. Vi tänkte att man borde hyra ett flygfält och öva lite bilkörning i "egen" regi.
Förtagsledningar har inte alltid förståelse för att skicka en bunt arbetare på körutbildning som kanske kostar 15000:-/skalle och dessutom massa arbetstidsbortfall.
Ett flygfält och några koner så kan man öva lite.
Några bra övningar är ju att backa i jämn slalom mha backspeglarna.
Att köra jämn slalompå gränsen.
Dito fast med olika avstånd.
Lane-change, typ älgtestet.
Undanmanöver med bromsning och väjning.
Gasuppsläpp (och bromsning) i kurva.
Åsså hela rasket kombinerat i typ A-sprint.
Bra att kunna göra det i sin egen bil precis som den är när man använder den.

_________________

Rice and shine
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



FredrikÅ skrev:

Testa att provocera fram - och kontrollera - sladdar i hög hastighet..


Håller med, bilkontroll i slalom i all ära men det är i höga farter som man verkligen behöver lära sig att kontrollera bilen.

_________________
Martin Öberg
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



obizzz skrev:
FredrikÅ skrev:

Testa att provocera fram - och kontrollera - sladdar i hög hastighet..


Håller med, bilkontroll i slalom i all ära men det är i höga farter som man verkligen behöver lära sig att kontrollera bilen.


Man kan ju ta det undan för undan...

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Karl Birgander skrev:
obizzz skrev:
FredrikÅ skrev:

Testa att provocera fram - och kontrollera - sladdar i hög hastighet..


Håller med, bilkontroll i slalom i all ära men det är i höga farter som man verkligen behöver lära sig att kontrollera bilen.


Man kan ju ta det undan för undan...


Nej, gå ut hårt och öka

_________________
Martin Öberg
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

obizzz skrev:
Håller med, bilkontroll i slalom i all ära men det är i höga farter som man verkligen behöver lära sig att kontrollera bilen.

Hur höga farter menar du då? I en +20m slalom eller en rätt satt lane-change går det rätt fort...
För övrigt tror jag gasuppsläpp/bromsning/lastväxel i god fart är något alla borde prova.

_________________

Rice and shine
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



Karl Birgander skrev:
obizzz skrev:
FredrikÅ skrev:

Testa att provocera fram - och kontrollera - sladdar i hög hastighet..


Håller med, bilkontroll i slalom i all ära men det är i höga farter som man verkligen behöver lära sig att kontrollera bilen.


Man kan ju ta det undan för undan...


Äh, vadå undan för undan..

Jag håller med Fredrik att man ska köra fort för då kan man lära sig de två viktigaste sakerna:

1: Undvika retursladdar.

2: Hantera retursladdar.

_________________
Anders Hansson
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



obizzz skrev:
Karl Birgander skrev:
obizzz skrev:
FredrikÅ skrev:

Testa att provocera fram - och kontrollera - sladdar i hög hastighet..


Håller med, bilkontroll i slalom i all ära men det är i höga farter som man verkligen behöver lära sig att kontrollera bilen.


Man kan ju ta det undan för undan...


Nej, gå ut hårt och öka


ok, ska komma ihåg det!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=411304#411304

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Lars Falk skrev:
obizzz skrev:
Håller med, bilkontroll i slalom i all ära men det är i höga farter som man verkligen behöver lära sig att kontrollera bilen.

Hur höga farter menar du då? I en +20m slalom eller en rätt satt lane-change går det rätt fort...
För övrigt tror jag gasuppsläpp/bromsning/lastväxel i kurva i god fart är något alla borde prova.


De farter man uppnår på trean / fyran, någonstans mellan 100-200km/h. Slalom i stil med superstagebanan t ex.

Givetvis är det inte skadligt att lära sig bilkontroll i ganska tight slalom heller men konsekvenserna av ett misstag i de farterna är ju oftast mindre.

_________________
Martin Öberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



obizzz skrev:
Givetvis är det inte skadligt att lära sig bilkontroll i ganska tight slalom heller men konsekvenserna av ett misstag i de farterna är ju oftast mindre.
Det beror ju lite på om man anser att man vill träna på orsaker eller konsekvenser

Vill man ha riktigt "skoj" kan man ju lägga en stor busstopchikan mitt på flygfältet och ta den i nära maxhastighet. Risken att man klipper gräs i rätt hög hastighet får man beräkna själv.

MGCC körde en rätt trevlig storchikan (med lite offset) mitt på rakan när de fick köra på Ljungbyhed. Men den tog man bara i 110 ungefär om jag minns rätt.

Gräset bredvid asfalten på Malmby räcker ju knappt vid missar i A-sprinten så vid körningar i Superstage och liknande hastigheter gäller det körningen sker nära mitten (så det finns mycket asfalt som bromsar vid konsekvens).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13175

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

orsaker eller konsekvenser. thumbs up

obizzz skrev:
någonstans mellan 100-200km/h.

Fast att gå över gränsen i 200 är ju tämligen riskabelt i en gat/trackday-bil och kräver ett rätt stort övningsfält...

_________________

Rice and shine
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2740



Här är en gammal film från hur jag brukar testa min egen bilkontroll mellan gångerna, men oftast gör jag det bara för det fortfarande är barnsligt kul. Cirklarna ska vara runda och fina samt att man bör klara av att göra dem lika fina åt båda hållen, stora cirklar på 2an eller 3an samt små på stället på 1an. Ofta ser man folk som cirklar helt okontrollerat och det är ju ingen match. Det är ju slutligen bilkontroll man tränar.

http://www.youtube.com/watch?v=2ol8lxU6tGk&feature=user

undrar när man ska växa ifrån det....

Annars brukar jag personligen värma upp reflexerna på detta sätt, nämligen köra ganska långsamt och låta bilen drifta ut på bana.
http://www.youtube.com/watch?v=jCJrcJzmFG0&feature=user

Sedan kör jag storslalom i full fart på 3an(inte lika full fart på 4an)
Behövs inga koner utan jag kör som om de stod där och försöker hålla bilen i långa höger/vänster kontrollerade drift.

Skulle faktiskt möt upp Stefan och Peter där i dag men var på forbollsträning med knattarn.
Första filmen är just från tulling när vi var där ett gäng.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Det vart en trevlig liten kvälls övning. Efter lite fri hopp å lek så placerades koner enligt A-sprint layout.
Det övades med två Porschar som hade ganska olika karaktär, en 997 GT3RS samt en Ruf Rturbo.

Första gången jag körde A-sprint, ganska mycket enklare layout än vad man är van vid Lazzat tex. Men banan har ju ett annat syfte så det är kanske inte så lustigt.

Tyvärr så vart de flesta bilder oskarpa pga bristande ljusförhållanden.



_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Berg3r
Stockholm
Här sen Mar 2011
Inlägg: 31



Drar upp en gammal tråd, är det någon som har koll på om det finns några bra ställen man kan ut och gasa lite på i stockholmsområdet ?

F18 i Tullinge är väl lite småbökigt att komma in på med en låg bil numera :/

_________________
Robin Berggren
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Tullinge och Barkarby går väl inte att hyra ÖHT längre trodde jag? Lunda, Malmby, Trosta, Sala Racing Park och Gröndal är väl närmast om vi snackar Stockholm. Kan ha missat nån


EDIT: Gillinge kan i vissa fall också vara ett alternativ.

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Bromma är rätt nära också...

_________________
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hur träna upp bilkontroll? (konbana)
3 besök senaste veckan (11504 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande