Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Billig Corner Weight Scale
<<   1, 2
4788 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Här är svaret från England:

The loads cells within the platforms are rated as accurate to +/- (plus OR minus) 0.5 kg, and the meter display increments are in 0.5 kg steps. This means that with accumulated errors, the worst case scenario is that all 4 platforms could potentially be inaccurate by 0.5 kg in the same direction, and so this would mean that the system as a whole can only be rated as +/- 2.0 kg (4 x 0.5kg). However, in all probability the readings will be more accurate than this.

From experience, we have found that the main factors affecting accuracy are how level the platforms are set on the floor/surface and how stabile the environment is. If the scales are used outdoors, even a slight breeze against a car will cause the meter readings to fluctuate.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

IMHo: KÖP INGET FRÅN BUDGET RACING PARTS! >

Att de inte anger någon noggrannhet på sina vågar gör att man riskerar att betala £580 för något som endast går att använda som bokstöd!
Att ange noggrannheten på load cellen, är för dem helt riskfritt då det, för dem, är en köpepryl; skulle någon kund klaga på load cellen kan de skicka klagomålet vidare till tillverkaren av load cellen och så får han betala (smart).
Elektroniklådans noggrannhet, kommer man som kund, aldrig kunna klaga på, då den är helt ospecificerad (happy hour).

PS. Ur Demon-Tweeks katalogen: "Certified to 0.1% accuracy...£852"

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
ice skrev:

Näe , det trodde jag aldrig att du ville heller..... Och ärligt, jag tror bara att du gillar att vara "Motvalls-kärring" och sprida negativa vibbar.......

Sen alla övriga får tolka informationen som dom vill..... Jag lägger ut det jag vet i dagsläget och sen när jag får hem min egen (och dom andra som beställt) och kan testa den så återkommer jag med en recension..... men för mig så verkar den vara tillräckligt bra i förhållande till vad den kostar.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Fredrik - SLC skrev:

ice skrev:

Näe , det trodde jag aldrig att du ville heller..... Och ärligt, jag tror bara att du gillar att vara "Motvalls-kärring" och sprida negativa vibbar.......

Det du kallar Motvalls-kärring kallar jag att vara kritisk (jag har blivit blåst tillräckligt många gånger, för att inte vilja bli det igen).

Fredrik - SLC skrev:

Sen alla övriga får tolka informationen som dom vill..... Jag lägger ut det jag vet i dagsläget och sen när jag får hem min egen (och dom andra som beställt) och kan testa den så återkommer jag med en recension..... men för mig så verkar den vara tillräckligt bra i förhållande till vad den kostar.

Nu är Motvallskärringen igång igen: Ej certifierad (CE-märkt) elektronisk utrustning; får inte användas om man inte har koll på vilka som vistas i närheten.
Min tolkning i detta specifika fall är: Du får använda vågarna i ditt egna garage, men inte på banan. Slut från Motvallskärringen.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
ice skrev:
(jag har blivit blåst tillräckligt många gånger, för att inte vilja bli det igen).

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

ice skrev:
Nu är Motvallskärringen igång igen: Ej certifierad (CE-märkt) elektronisk utrustning; får inte användas om man inte har koll på vilka som vistas i närheten.
Min tolkning i detta specifika fall är: Du får använda vågarna i ditt egna garage, men inte på banan. Slut från Motvallskärringen.

Läs på det där med CE-märkningen en gång till.
När du sen har läst så begrunda att det som reglerar CE-märkning är en drös EU-direktiv (Maskin-, LVD, mm) och därtill en lika stor drös arbetsmarknadsdomstolsutslag och en lagom dos praxis. Om du sedan lika tveklöst kan fastställa om det överhuvudtaget krävs CE-märkning så skicka ett PM för då kan du börja jobba åt mig när du vill...

Tokholm
Här sen Jan 2003

PCR skrev:
ice skrev:

Läs på det där med CE-märkningen en gång till.

I det här fallet är jag endast brevbärare, jag vidarebefordrar endast det som SEMKo berättat för mig.
Vidare säger de: "och sen ska man förstås tänka på att produkten ev. ska klara vissa EMC-krav, enl. EMC-direktiv."
Min tolkning: Det gör inget om vågarna visar rätt, även när det kör förbi än bil närmare än x meter.

PCR skrev:

När du sen har läst så begrunda att det som reglerar CE-märkning är en drös EU-direktiv (Maskin-, LVD, mm) och därtill en lika stor drös arbetsmarknadsdomstolsutslag och en lagom dos praxis. Om du sedan lika tveklöst kan fastställa om det överhuvudtaget krävs CE-märkning så skicka ett PM för då kan du börja jobba åt mig när du vill...

Vad jobbar du med?

Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

ice skrev:
Vad jobbar du med?

Det jag menar är att inte ens folk som inte gör annat än jobbar hela dagarna med att CE-märka tex tämligen komplexa styr och övervakningsanläggningar är eller kommer att bli särskilt överens om hur det gigantiska regelverket (Bryssel är knökfullt av pärmbärare) måste eller bör tillämpas.

Så att tvärsäkert påstå: "Såhär SKA det vara!" är en aning kaxigt.

Vem som sedan skulle lyckas eller ens vilja kontrollera Fredriks förmodade användning är ännu svårare att säga...

Jag jobbar som projektledare för de ovan nämnda styr och övervakningsanläggningarna och att i tillämpliga fall se till att de CE-märks.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Det enda CE-märkningen visar är att den som tillverkar en produkt (eller tar in produkter i EU) anser att den uppfyller de krav som ställs på den i relevanta direktiv.

/Ex SEMKo-slav

Tokholm
Här sen Jan 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Det enda CE-märkningen visar är att den som tillverkar en produkt (eller tar in produkter i EU) anser att den uppfyller de krav som ställs på den i relevanta direktiv.

/Ex SEMKo-slav

Det finns väl ett våg-direktiv; vad säger det om noggrannhet?

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Fredrik - SLC skrev:

...och sen när jag får hem min egen (och dom andra som beställt) och kan testa den så återkommer jag med en recension..... men för mig så verkar den vara tillräckligt bra i förhållande till vad den kostar.

Vilken noggrannhet förväntar du dig att vågarna har?

Vilken noggrannhet måste de ha (vad säger SLC-reglementet)?

PCR skrev:
...Vem som sedan skulle lyckas eller ens vilja kontrollera Fredriks förmodade användning är ännu svårare att säga...

I put my actions where my mouth is: Fredrik; när du fått burkarna, vill du ha hjälp med att mäta upp noggrannheten på dem då?

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om du vill köpa våg Igino så är det en sak men en allmän diskussion om CE-märkning osv om du nu ändå inte ska köpa ser jag som lite OT. Om Fredrik däremot undrar om detta specifikt inför sitt köp så kan ni ju fortsätta diskutera frågan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

ice skrev:
Fredrik - SLC skrev:
...och sen när jag får hem min egen (och dom andra som beställt) och kan testa den så återkommer jag med en recension..... men för mig så verkar den vara tillräckligt bra i förhållande till vad den kostar.

Vill du ha hjälp med att mäta upp noggrannheten när du fått burkarna?

Vilken noggrannhet förväntar du dig att vågarna har?

Vilken noggrannhet måste de ha (vad säger SLC-reglementet)?

Det här är ju mer "on topic" thumbs up

Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
om du vill köpa våg Igino så är det en sak men en allmän diskussion om CE-märkning osv om du nu ändå inte ska köpa ser jag som lite OT.

IMHo: Finessen med certifierade produkter, är att man kan kräva av tillverkaren att få ta del av de underlag han har för sin certifiering. I underlagen framgår det i vilken miljö (temperatur, fuktighet, elektriska/magnetiska fält, åska...) produkten håller, den av tillverkaren angivna, noggrannheten.

Magnus Thomé skrev:

om Fredrik däremot undrar om detta specifikt inför sitt köp så kan ni ju fortsätta diskutera frågan.

Fredrik är lite för snabb för mig; min tanke var, att innan han hann beställa, kolla upp om de här vågarna var något att ha.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
ice skrev:

I put my actions where my mouth is: Fredrik; när du fått burkarna, vill du ha hjälp med att mäta upp noggrannheten på dem då?

Gärna , jag återkommer när dom kommit hem.

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

ice skrev:
IMHo: Finessen med certifierade produkter, är att man kan kräva av tillverkaren att få ta del av de underlag han har för sin certifiering. I underlagen framgår det i vilken miljö (temperatur, fuktighet, elektriska/magnetiska fält, åska...) produkten håller, den av tillverkaren angivna, noggrannheten.

Nääe...som privatperson kan du inte kräva det, du kan fråga snällt men tillverkaren kan svara: "skit i de du"

Arbetarskyddstyrelsen kan däremot kräva att få se dokumentationen som ligger till grund till CE-märkningen.

Tokholm
Här sen Jan 2003

PCR skrev:
ice skrev:

Nääe...som privatperson kan du inte kräva det, du kan fråga snällt men tillverkaren kan svara: "skit i de du"

IMHo: om tillverkaren svarar på det sättet, har han tagit ett steg närmare konkurs.

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

ice skrev:
PCR skrev:
ice skrev:

IMHo: om tillverkaren svarar på det sättet, har han tagit ett steg närmare konkurs.

om de inte säljer en utrustning till dig går de nog inte i konkurs, finns tillräckligt många andra som köper om priset är rätt och tillräcklig kvalite.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Rolle Scirocco skrev:
ice skrev:
PCR skrev:
ice skrev:

om de inte säljer en utrustning till dig går de nog inte i konkurs, finns tillräckligt många andra som köper om priset är rätt och tillräcklig kvalite.

Det har du rätt i, sist jag köpte däck sa säljaren: F..n vilken ful bil du har! o' det fick han väl säga, då jag fick däcken för 45% under listpris.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Fredrik - SLC skrev:
ice skrev:

Jag har rotat lite bland BHG:na, och hittat lite saker som jag tror vi kan använda för att kalibrera Budget Racing-vågarna.

Frågan är; hur hög noggrannhet behöver du?

Citera
Erik Woode
Linköping
Här sen Dec 2002

Fredrik - SLC skrev:

Har du fått hem något?
Har du någon information?

Billig Corner Weight Scale
<<   1, 2
4788 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande