Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kan jag besiktiga utan airbag?
1001 besök totalt
Jim Profit
STHLM
Här sen Nov 2003

Trådstartare

Hej

Jag hade tänkt byta ut ratten i min 968:a mot en sportigare dito.
Saken är bara den att det sitter airbag i min originalratt vilket det naturligtvis inte gör i sportratten.

Kommer bilen att bli godkänd av SBP )

Sollentuna
Här sen Feb 2003

Jarå, inga problem. Kör själv med snap off ratt.

Audi RS4 B9 2018
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Det kan vara värt att tänka på att dina orginalbälten är anpassade för att användas med airbag. Dvs de töjer sig extra mycket. Tar du bort bagen kommer du garranterat att slå näsan i ratten duktigt hårt om/när du krockar
Komplettera därför gärna med 6punktsbälten om du inte redan har gjort det

Här sen Nov 2002

Gripenland skrev:
Det kan vara värt att tänka på att dina orginalbälten är ampassade för att användas med airbag. Dvs de töjer sig extra mycket. Tar du bort bagen kommer du garranterat att slå näsan i ratten duktigt hårt om/när du krockar
Komplettera därför gärna med 6punktsbälten om du inte redan har gjort det

Då får inte åka landsväg med 4 el 6 punktsbälten.

Här sen Mar 2003

höfläkt skrev:

Då får inte åka landsväg med 4 el 6 punktsbälten.

Sant! Men något bör man göra om man inte vill få ansiktet vanställt vid minsta krock. Ett alternativ skulle kunna vara att ta ett bälte från en modell utan airbag.

Här sen Nov 2002

Jag är inte säker på att vanliga bälten fjädrar så mycket som du pratar om. Är du?
oftast finns det en bältessträckare med krutlaggning el dyl som ligger på samma system som airbagen. Brukar gå att koppla om så att airbagen inte är i drift medans bältessträckaren är det. Detta styrs av att bilen känner av om det sitter någon i stolen. Har man tex bytt stolarna mot typ recaro kan man på BMW koppla sensorerna så att man får airbagarna ändå, skillnaden är att alla smäller i stället för dom som behöver.

om du sitter med 6p bälte så kommer polisen att flå dig levande. Om inte annat så för din bevarelsedrift, kan du bryta nacken om bilen snurrar och inte har bur.

Så snälla ANVÄND INTE racebälte på vägen. Jag ser absolut ingen fördel eller giltligt skäl för detta. >

Här sen Mar 2003

höfläkt skrev:
Jag är inte säker på att vanliga bälten fjädrar så mycket som du pratar om. Är du?
oftast finns det en bältessträckare med krutlaggning el dyl som ligger på samma system som airbagen. Brukar gå att koppla om så att airbagen inte är i drift medans bältessträckaren är det. Detta styrs av att bilen känner av om det sitter någon i stolen. Har man tex bytt stolarna mot typ recaro kan man på BMW koppla sensorerna så att man får airbagarna ändå, skillnaden är att alla smäller i stället för dom som behöver.

om du sitter med 6p bälte så kommer polisen att flå dig levande. Om inte annat så för din bevarelsedrift, kan du bryta nacken om bilen snurrar och inte har bur.

Så snälla ANVÄND INTE racebälte på vägen. Jag ser absolut ingen fördel eller giltligt skäl för detta. >

I bilar med airbag anpassas bältet för att verka tillsammans med en airbag som ett system. Du har rätt i att man använder pyrotekniska försträckare. De används för att äta upp slack i bältet, för att få en mindre ryckig inbromsning av den åkande. Sedan finns det oftast på ny bilar kraftbegränsare i bältesrullen. De fungerar så att bältet håller emot tills man drar med en viss kraft. Kommer man över den kraften börjar rullen att mata ut mer band tills kraften går ner. Detta använder man för att minska påfrästningen på bröstkorgen. I bilar med bag men utan kraftbegränsare använder man istället ett högtöjande bältesband. Ofta kring 14% eller mer (lågtöjande ca 8%).

Summa sumarum: Mer huvud och bröstframkast i en bil med airbag, men airbagen klarar biffen.
Ingen airbag och huvudet träffar ratten.

Angående 4/6p bälten och bur orkar jag inte dementera det en gång till. Var och en får använda sitt sunda förnuft

1001 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande