Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur påverkar bromskivans utförande prestandan?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5888 totalt)
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare

Det snackas ofta om bromsbelägg och bromsvätskor. Det händer även att ok, abs-enheter och kylslangsdragning diskuteras. Men bromskivor är det rätt tyst om... Förutom möjligen just nu när det diskuteras ursprung

Vad jag undrar över är vad det finns att labba med? Har olika legeringar olika retardationsförmågor? Finns det precis som i beläggsammanhang sånt som är bra i sprintsammanhang och sådant som är gjort för endurance? Hur mycket skiljer det i uppbyggnader (med kylflänsar och sånt). Gör slitsar nån verkan, och i så fall, hur skall de vara utformade. Och vad i hela friden är det för halvmånar på bilden jag just snodde ifrån ThomasT?

Kunskaper, åsikter, fler förvirrande frågor?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Du glömde Kryobehandling eller inte
http://www.youtube.com/watch?v=mmWbCo-nZlw

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Först måste man veta vad man avser med bromsförmåga, det kan röra största möjliga G kraft, flest o mest kvantitet inbromsningar per tidsenhet, längst inbromning från högst fart. Alla typer kräver sin skiva.
Skivan som sådan har olika egenskaper, värmetålighet, slitstyrka, friktion, värmelagringskapacitet, renhålning av bromsdamm, kylförmåga. Sedan måste givetvis bilens vikt och viktfördelning tas in i bilden för dimensioneringen. Att förklara alla sammanhang här blir som du ser lite väl mycket. För en banbil som är snabb och ligger på marginalen med bromsarna är allting kritiskt, bromsarna måste hålla rätt temperatur hela tiden, så en skiva får varken vara över eller underdimensionerad. På gatan bromsar man från kalla bromsar och har passande belägg för detta, då kan en skiva vara "för stor" utan direkt negativa effekter annat än att den blir tung. För lite däremot sätter fler begränsningar.
Göran

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Re: Hur påverkar bromskivans utförande prestandan?

P.P. skrev:
Gör slitsar nån verkan, och i så fall, hur skall de vara utformade. Och vad i hela friden är det för halvmånar på bilden jag just snodde ifrån ThomasT?

Slitsning eller hålborrning gör nytta, för att rensa beläggen och föra bort damm och även evakuera gaser från beläggen. Vid extremt regn så kan de kanske motverka vatten mellan skiva och belägg också..

Halvmånarna (eller J-hook) är en populär typ av slitsning som ska vara effektiv.. men här finns det många olika religioner.
mer läsning: http://www.apracing.com/info/info.asp?section=Disc+Face+Types_39

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Intressant fråga även om den som Göran säger är komplex. Men man kan ju dra lite i olika saker en o en separat.

Kan olika legeringar ge olika resultat om allt annat är oförändrat, ja hållbarhet kan iaf skilja galet mycket (faktor om 5-10 ggr!!!), det vet jag av egen erfarenhet. Och det utan att någon annan parameter blev bättre vad jag kunde märka... Det bromsade likadant och blev varmt likadant.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Matrial val skulle gärna med vårt vinterklimat vara av 233702 ( rostfritt ) , men det kan nog labbas med matrial i klossar till olika matrial i skivorna .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

krister Andersson skrev:
Matrial val skulle gärna med vårt vinterklimat vara av 233702 ( rostfritt ) , men det kan nog labbas med matrial i klossar till olika matrial i skivorna .

Vad är det för friktionskoefficienter för detta rostfria? Japanerna försökte ju i många år med rostfria bromskivor på motorcyklar och uppfann mekanisk ABS. I en del fall knappt att det kunde kallas bromsar, mer designgrejor på hjul och gaffel.

Utformning på slitzar gentemot beläggens form och storlek avgör ljudnivå och vibrationer. Vid hålborrning kan man göra stora och många hål för att minska bromsverkan tex bak...

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Har ett minne ifrån dokumentären om när Elise S1 togs fram att bromsskivorna var både lättare och med mer friktion.. Men jag kan tänka mig att utvecklingen hunnit ifatt vid det här laget...

Att det skulle utvecklas till en smärre vetenskap hade jag på känn, det brukar ju liksom bli så... Men vilka genvägar kan man ta? Eller snyggare uttryckt, vad är viktigast att prioritera när man (som banträffs-svenne) väjer utförande?

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

P.P. skrev:
Eller snyggare uttryckt, vad är viktigast att prioritera när man (som banträffs-svenne) väjer utförande?
En slät skiva som du kan få tag på billigt och enkelt när du ska byta dem (det är ju konsumtionsvaror, inte investeringar).

Sen är det ju ett samspel mellan belägg och skiva. En del belägg svarvar skivan som friktion, andra "kletar" ner skivan och använder den kletiga ytan för friktion (sliter mindre skiva, men beläggen är dyrare).

Jag funderar på att låta nästa set skivor få bada i flytande kväve ett tag för att se om det ändrar slitaget nåt (men jag sliter för lite skiva för att hinna märka nån större skillnad, det är flera år mellan byten). Nördfaktorn (och att det är möjligt utan kostnad för min del) kan vara anledning nog ibland (men det går ju att vara öppen med det också)

Maxa kylningen först är nog ett ganska generellt tips, innan dess blir de flesta lösningar endast lindring av symptom (alternativt små ändringar som inte märks eftersom summan är så långt från lämpligt läge).
"En sminkad gris är fortfarande en gris", även när det gäller bromsar

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

krister Andersson skrev:

Rostfritt har använts till motorcycklar där skivorna syns. Men ISR som tillverkar bromsar för motorcycklar rekomenderar gjutgods, detta på grund av att friktionen blir bättre. Det gäller särskilt bilar som är tyngre än motorcycklar och särskit om man har manuella bromsar. Hojskivor är tunna vilket ställer speciella krav just på gjutgods och ISR har därför en egen blandning som gör att skivan kan böjas till dubbelvikt utan att spricka, med bibehållen friktion i materialet. Beroende på om bromsarna överhettas mm så sker processer i stålet med beläggingsmaterialet så beprövade kombinationer bör användas. Jag rekomenderar preformance friction, särskilt med tanke på att Stacke har erfarenheter. Vill man däremot studera ämnet av rent intresse så är det en sak för sig, och kul. Kylning är en bra sak att hålla ordning på, då kan man backa av på skivvikten, köra snällare belägg och oftast med medföljande bättre friktion. Det är lättare att jobba med dessa saker än att klura på skivmaterial för att få bättre bromsar, om man som jag sa inte har som intresse att reda ut skivmaterial. Sedan är bilens viktdistribution och CGH alltöverskuggande för broskraften som sådan.

Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
["En sminkad gris är fortfarande en gris"

Tyckte jag kände igen det där

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Det man kan fundera på är själva infästningen.

En std. skiva är ju utformad att klämmas mellan hjul och nav vilket leder in värmen till fälg/däck/lager samt kan krokna när centrumet är "kallt" och skivan snabbt blir varm och utvidgar sig.

Därför används så kallade flytande skivor som kan röra sig mellan nav och skivan i racing som bilden ovan.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:
krister Andersson skrev:

Vad är det för friktionskoefficienter för detta rostfria?
...

Inte mycke , när vi sågar matrialet , så blir ytan väldigt blank och fin , men jag kan tänka mig att -

131200 och 143061 ( Bonnjärn )och eventuellt 221653 ( Lite legerat )skulle fungera till skivor .

Men att kostnaderna skulle bli för höga , per skiva .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Kostnad måste ju ställas mot livslängd. Håller de tillräckligt mycket längre så är det ju grönt. Men nu snackar vi solida skivor och främst till motorcykel antar jag?

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Re:

P.P. skrev:
Har ett minne ifrån dokumentären om när Elise S1 togs fram att bromsskivorna var både lättare och med mer friktion.. Men jag kan tänka mig att utvecklingen hunnit ifatt vid det här laget...

Elise S1 hade aluminiumskivor från början för att bla få lägre ofjädrad vikt.
De byttes sedan ut mot mer normala gjutjärnsskivor, är dock osäker på orsaken.
Kan nämna att även Volvo C30 Electric har aluminiumskivor bak...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Har läst på lite om Elise alu-skivor. De skivorna var gjorda av ett kompositmaterial bestående av keramik och aluminium.
En skiva av normal legerad aluminum skulle inte fungera, det är ett alldeles för kletigt material när det blir varmt.
Samma sak är jag ganska säker på gäller skivor av vanligt stål, för kletigt material.
Därför tillverkas även svindyra racingskivor av gjutjärn (gråjärn), pga finkornigare metallstruktur.

Sen finns ju förutom keramiska varianter också kolfiberskivor.. Men då snackar vi lite andra priser.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Kostnad måste ju ställas mot livslängd. Håller de tillräckligt mycket längre så är det ju grönt. Men nu snackar vi solida skivor och främst till motorcykel antar jag?

Jg tog upp MC skivor för att jag har mycket kontakt med ISR och diskuterat material med Akke. Jag har inte experimeterat med olika material i skivor, det är bökigt att skaffa fram en massa olika råmaterial och svrava skivor för att sedan göra jämförande tester. Så jag går på vad Akke säger, han har ett eget uppgjutet material just för hållfasthet och friktion. Hållfasthet är viktigt för en tunn MC skiva. Jag har dock kört med detta material till kopplingar där det visat sig effektivt. Materialet kommer i grova runda stänger som sågas till skivor, priset innebär inga fördelar så det handlar inte om billighets aspekter. Solida skivor har även dom fördelar, dom tål höga beläggstryck utan att svikta. Svikt mellan kylvener kan skapa punktvärme i godset och därmed härdade partier (hoppig pedal). Därför är svängda vener bättre. Solida skivor har mer värmelagringskapacitet inom samma skivdimensioner vilket gör att man kan göra en inbromsning till stopp från en högre fart.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

krister Andersson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
krister Andersson skrev:

...

Inte mycke , när vi sågar matrialet , så blir ytan väldigt blank och fin , men jag kan tänka mig att -

131200 och 143061 ( Bonnjärn )och eventuellt 221653 ( Lite legerat )skulle fungera till skivor .

Att rekommendera ett rostfritt material med väldigt låg friktionskoeficient verkar fel i min bok... De flesta vill ha hög friktion på skivorna.

Bromma
Här sen Feb 2003

Våra "leksaksbilar" går ju inte i snöslasket direkt. Jag har alltid åkt med AP flytande skivor och deras kvalitet har inte givit mig några problem varken bromsmässigt eller med rost. Regnar det så gör jag några inbromsningsr innan garaget så är dom torra på kort tid inne. Jag ser till så beläggen fyller bromsytan på skivan, då blir det ingen kant runtom. Inga kallare ytor heller på sidorna om belägget.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:
krister Andersson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
krister Andersson skrev:

...

Att rekommendera ett rostfritt material med väldigt låg friktionskoeficient verkar fel i min bok... De flesta vill ha hög friktion på skivorna.

Nja , inte riktigt en rekomendation , mer en hint att det skulle va bra med rostfria skivor till våra vinter bilar , så man slipper byta skivor så ofta .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

krister Andersson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
krister Andersson skrev:
Rolle Scirocco skrev:
krister Andersson skrev:

...

Nja , inte riktigt en rekomendation , mer en hint att det skulle va bra med rostfria skivor till våra vinter bilar , så man slipper byta skivor så ofta .

För brukshinkar finns det en rad olika ytbehandlingar som fungerar tillräckligt bra för att lösa rostproblematiken och ändå ger vettig bromsprestanda.
Några varianter är målning med zinkspray, görs av tex audi, volvo och zimmerman på en hel del skivor. Annars olika förzinkningar.
Ett annat problem med rostfritt är att det ofta utvidgar sig för mycket vid värme och slår sig... Nu har jag inte kollat just detta material men en enkel gissning är att det i stort beter sig som andra rostfria.

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5888 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande