Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8165 besök totalt |
http://www.uucmotorwerks.com/html_te _________________ ![]() |
||||||||
Det beror på att det inte är ett fjäderbensstag på Volvon utan ett "motorfäste". Personligen tror jag att stagen varken ska för-tryckas eller för-dras alls. Syftet är att förstärka karossen beträffande både drag och tryck så staget ska vara stumt monterat och kunna uppta både drag och tryck. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||||
ojdå, har jag sagt så... ![]() ![]() ![]() Man kan väl säga såhär. På en racebil med bur: Nja, troligvis ingen effekt. På en gatbil med massa gummibussningar: Kanske hjälper till endel, men jag skulle inte lägga penbgarna där förän man har R-däck, stummare bussningar och ett bra chassikit. Men det är jag då... Har man gjort allt det så kan man säkert känna en viss skillnad med ett stag. Men då är jag oxå ganska övertygad om att man inte ska spänna det på ngt håll. Vore intressant att göra ett blindtest med en förare som kan sin bil och låta honom åka nga varv med och utan. Klocka tiderna och lyssna hur det känns. Sen även mäta flex i olika ledder vid körning på bana, med och utan stag. För som sagts. det är två olika typer av fall på bana och som "rallyamatör". |
||||||||
Jo, det var under disskusionen som uppstod i Enköping under väghållnings/chassi seminariumet. Fick en flashback av det när jag läste denna tråd. Vi spårade inte in så fasligt på ämnet men du var fast besluten att så var fallet.. ![]() ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Nja, det jag var fast besluten om var att det drog i staget. Sen kanske det kom ngn groda ur min mun om att det var mer "bling bling" för de flesta än ngn verklig förtjänst... ![]() |
||||||||
Har funderat varför vissa stag är sjusterbara , är den enkla lösningen att det ska vara lätt att montera dom , med tanke på att bilarna sätter sig lite , man har vissa toleranser från fabrik ,
Bara en tanke ........ ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
Skulle gissa så... ![]() Sen kaaaan det ju tänkas att det är ett plus i marknadsföringen oxå... ![]() |
||||||||
Den tanken ska man inte förkasta , styling marknaden är stor ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
Ja det är en fin kassako... *nu måste jag fundera på vad jag ska tillverka billigt som alla vill ha* ![]() |
||||||||
Hm behövs inte funderas på , en gummi anka med BMW emblem , vi BMW nissar köper ju allt ............ ![]() _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
angående stagets vara eller icke :
det vet väl alla att ett fjäderbensstag gör minst en halv sekund på strippen eller upp till en minut på valfri motorbana i Sverige !!?? Fråga bara i forumet på Zatzy.com ![]() Själv ska jag bygga ett eget ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||||
Alla korrekt utformade skruvförband fungerar med bara friktion!!! om man låter skruven ta belastningen i skjuvning så får man mycket mindre hållfasthet! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||
Vet ej hur mycket det rör sej vid körning, men på min 944turbo så ökar avståndet 2mm vid fjäderbensstaget om bilen är upphissad, jag monterade mao staget med bilen stående på hjul ![]() om staget är tillräckligt kraftigt så bör väl inte inspänningen spela någon roll? _________________ Andreas Zolnir |
||||||||
Vilket ger en camberförändring på, i värsta fall, 0.6 grader. ![]() Nog visste jag att BMWsar var mjuka, men det här är ju löjligt! ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Pratade med JürgenWeiseRacing i Tyresö om lämpligt fjäderbensstag. Han berättade att man ibland måste bända in fjäderbensstag med järnspett för att få dem på plats. Detta gällde just E36 modellen... _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||||||
Stämmer bra det , jag får först dela mitt från plattorna på tornet , för att demontera . Men den här mjukheten är nog på många bilar och det heter nog deformations zoner , för att få ett gött betyg i krock test , så gäller det att vara mjuk fram , annars får dockan för många G på sig . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||||
Mjukhet i längsled och mjukhet i tvärsled har ingen stark koppling. om bilen är hård mellan fjäderbenstornen; är det motorn, och inte dockan, som får det jobbigt i händelse av en påkörning från sidan. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
Jag har faktiskt noterat skillnad på Miatan (ganska flexibel iofs) som har dubbla a-armar med "fjäderbensstag". Påverkar inte kurvtagande något, men minskar det vi kallar för "scuttle shake" över rulor i vägen. Så det gör skillnad även där, men givetvis mindre. Finns det några riktiga sportbilar med McPherson? ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
Sidokrafterna på McPhersons övre infästning, är mindre än sidokrafterna på övre bärarmens infästning (dubbla A-armar).
Ja, FIAT X1/9. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8165 besök totalt |