Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -88 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (68562 totalt) |
Ännu en gammal E30, hela församlingen gör vågen ;-)
Nej får bli för de närmast sörjande, men nu har den ju iaf blivit lite ban-anpassad. Det som är lite unikt är väl dock att det är min första egna bil och jag har haft den sedan jan 91. Motor: Dr Schrick 272 gr kam Sebring rostfritt grenrör Hartge ljuddämpare Hjul: Hartge 7,5x16" m 205/45 Ace Monaco 7,5x18" m 215/35 Chassie: H&R Coilovers H&R justerbara krängningshämmare Hartge fjäderbenstag fram Millway topplager fram och bak Millway förstärkning fjäderbenstorn fram Z3 M coupe förstärkning torn bak Powerflex silentblock Millway bärarmsbussningar länkarm fram Transmission: 188 med 4,10:1. 40% diffbroms, byggd av Mobimech Inredning: M3 skinn _________________ Magnus Lidholm |
||||||
En nyrenoverad 188-diff ska på, får nog måla kåpan före. Renoverad av Mobimech som även fixade ett byte av utväxlingen från 3,91 till 4,10. Och ökade bromsverkan till 40% med extra lameller och en av förspänningsbrickorna borttagna. Peder var även väldigt schysst då diffen behövde lite extra omvårdnad.
_________________ Magnus Lidholm |
||||||
Vinterns pyssel/Ågren blir nedmontering av bakvagnen och byte samtliga bussningar, Hardy, stödlager, motor och växelådskuddar mm. Fegar lite och går på Powerflex även i bak (istället för delrin), vill ju hellre höra M20-sång än skrikande bakaxel.
Lite grejor har börjat ramla loss. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Riktigt fin! Måste kännas speciellt att hitta tillbaka till sin första bil? Men själv ska jag då aldrig köpa tillbaka min första bil, en Fiat Croma...
|
||||||
Tackar för det! Sånt är ju riktigt surt, fast Alpina är väl ok ersättare _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Det känns faktiskt lite som vanligt Har ju aldrig sålt den. Tanken har väl funnits på byte men var nog mest för 10 år sedan. Det kan nog till stor del bero på att vi var 3 kompisar som köpte bil ungerfär samtidigt och alla har kvar de fortfarande, givetvis 88 :or En Golf och 2 E30. Det finns väl säkert någon charm med en Croma med, men kanske inte helt lätt att hitta någon fin. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
|
||||||
Tackar! Körde länge med ett Hartge/Bilstein-chassie som jag var nöjd med, en väl fungerande kompromiss men är trevligt med höjdjusterbart. Då går det ju att höja lite fram när det ska köras bana/slalom oxå. Haha försöker du stressa mig ;-) Ska allt fortsätta demonteringen lite i morgon. Kanske blir någon CS/CS träff men definitivt så mycket konbana som hinns med. Passar en fegis som mig bra, inga hårda räcken. Mantorp blir ju ganska optimalt, brett men kanske inte en raka som passar den ystra maskinen ;-) _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Har jobbat på lite iaf. Bytte motorkuddar till de 240 Rally kuddar jag köpte på SAM.Bilmode tyvärr så mätte jag inte höjden på de innan jag hade skruvat isär, de var 50 mm höga, orig var 41-42 mm visserligen snart 24 år och 18000 mil på sig men vågar inte köra med så höga så får bli byta till nya original när bilen är ner på hjulen igen (orig ser ut att ha blivit uppgraderade med en extra kopp nertill). Rädd för att vinkeln på kardan ska bli fel med så mycket högre kuddar.
Tom här, körde gammalt Nisse-knep med tving på bromslangarna, de ska ändå bytas när bakvagnen är upphissad igen. Blev till att såga/borra bort allt gummi i silentblocken. Skulle gått på Anton Lillsunds variant med att gänga M16 gänga i aludelen och slå ur de inifrån med en dorn men tänkte att det kan väl inte ta så lång tid att borra ur, det gjorde det ;-) Tog nästan en hel lördag. Här hamnade den i stället. The Inglourious Basterds, Men lite värme, rörtång och en glidhammare fixade biffen när bakaxeln väl var nere och det gick att komma åt. Plockade ner kardan då ändå Hardy och mellanlager skulle bytas, dock känns bakre knutkorset lite skumt, finns ett tydligt mittläge i den leden som sitter på kardan, får erkänna att jag aldrig har känt på ett knutkors. Får väl ringa till Ahlberg på Verkstan och höra om de kan byta/kolla på det. Känns inte riktig som jag vågar mig på det själv. Lite delar har ramlat in, snabb lev av Millway, fin finish som vanligt. Linjära fjädrar bak och camber/toe justering till bakbalken. De flesta sätter ju camberjusteringen på insida (närmast diffen) men jag tänkte göra tvärt om pga det blir väldigt svårt att komma åt den yttre justeringen när balken väl är monterad. Känns bättre att kunna justera toe på bilen, camber kan jag ju justera innan med vinkelmätare om balken pallas upp till rätt höjd. På de DTM-kitten jag sett så justeras ju både toe och camber på yttre fästet. Är jag på väg att göra en tabbe så är jag tacksam om någon säger till innan det ska svetsas. (nästan alla som utför operationen gör ju det för att minska cambern o då är det väl kanske bäst att sätta den innerst då de ser ut att höja justeringen väldigt mycket). Jag har -2 grader camber nu och blir väl lagom att sikta på 2,5, är mest ute efter att kunna justera in toe rätt. Mer delar, nu från Koed, oftast orig delar men annat pris än BMW-Sverige tycker man ska betala. Eftersom det ändå har spårat ur så blev det en Z3 M diffkåpa, kanske inte helt nödvändigt skulle ju bara ha de däringa fästena för bakre krängaren. (mera klipps och ett fjäderbenstag oxå). Känns lite fel att såga ur den nya fina bussningen i kåpan, får försöka hitta en hylsa som passar så att den går att pressa ur hel. Kommer nog tyvärr inte bli så mycket mekande på ett tag men men. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Det finns ju bärarmskit med separat justering av camber & toe av DTM typen
Skoog/Samson gjorde några stycken till sina cup bilar Sen tog Peter Sternersson fram 20-25 kit som såldes här på rejsa ibland dyker det upp nått till salu _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Dom är ju fina de kitten men blir nog lite för extremt för mig, krävs väl en heldel underhåll gissar jag. Tanken var väl få ordning på toe när ändå bakvagnen är nere, att kunna justera till lite mer negativ camber får jag väl ta som en bonus. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Jag satsade stort med Mecmoves värsta ledlager för motorsport, samt skyddsbälgar i nåt exotiskt material så ingen smuts kommer in. Har kört min bakvagn snart tusen mil och har inte märkt något lustigt ännu... _________________ Peter Sternersson |
||||||
Ja faktiskt! Jäkligt snygg bil, inte många E30 kvar som är i skysst skick och inte fulla med baslådor, lastbilsturbos & neonljus. Var rädd om den
_________________ Patrik Skoog |
||||||
Japp det är säkert rätt väg om man ska tävla, blir väl låg friktion och fin geometri med DTM-kitten. Har ju redan köpt de vanliga excenterskruvarna får nog duga. Om de i värsta fall tappar justeringen så får man väl säkra med några svetsloppor mellan bricka och öra. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Tackar! Ja det börjar ta på dom, Kexchoklad känns ju som ganska stabil ibland när man ser en del E30:is. Lovar inga neonljus inplanerade. _________________ Magnus Lidholm |
||||||
Din bil var väl på Hasslösa a-sprint för något år sen om jag minns rätt? Himla fin |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -88 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (68562 totalt) |