Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bollplank med funderingar kring projektbil
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (9027 totalt)
2-fast

Här sen Mar 2010
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Finns ju olika sätt att tänka. Det finns ett antal olika racinklasser att kör där man rejsa ordentligt, Alfasklubben, Bmw osv. men även SSK, Modsport, roadsport osv. samtliga är det enklare och billigare att köpa färdig bil.

Ska du åka lite track day är frågan om du vill försöka vara snabbast, ballast för dan och bygga någon 600hk japs? Annars en trackdaybil som seven, elise av något slag enbart för trackday.

Ett annat förslag är att backa lite köpa en Porsche boxter, BMW M3 eller liknande som du även kan ta med tjej på fikaträff på sommaren osv. Själv kommer jag bara ha en Alfa 156 v6 framöver som trevlig sommar och mysbil men även ta ett varv eller två på någon trackday och kanske lyckas åka ner på Nürburgring. Då kan man ha den på semestern med kvinna och barn mysa runt nere i Moseldalen en dag och själv smita väg en dag och gasa eller till gotland osv.


Här tror jag du har en viktig punkt för mig, vilken "racing ambition" jag skall ha på bilen?

AV dina alternativ så lutar det åt en bil som kan används till fikaträffar på sommaren och vara med på trackday, men kanske inte vara den snabbaste.
Med en för hård "racing ambition" försvinner mycket av lusten/intresset att använda den på gata, enligt min egen uppfattning såklart.
Det som går att relatera till för mig är gokarten och den s60 t5 jag hade tidigare, där gokarten var vansinnigt rolig att köra men tyvärr inte gick att köra på gata och där "racing ambitionen" var för hård.
S60 t5 å andra sidan var härlig att ta en tur med även om den saknade mycket av det gokarten hade och saknade helt någon "racing ambition".

Hoppas ni förstår min förenklade jämförelse av mina egna upplevelser, det jag söker ligger någonstans mellan dessa två världar.

_________________
Joel Olsson
Citera
2-fast

Här sen Mar 2010
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
En bra idé är att försöka få provköra eller i alla fall åka med i ett par Sevens, med hojmotor och med bilmotor.

Jag som har kört ganska många, har ännu inte kört en enda bil med MC-motor som inte har varit jobbig att köra på gata. Till viss del handlar det förstås om inlärning (av föraren) och utsortering (av bilen) men det ÄR lättare att hamna utanför motorns register. Ett flertal av de personer jag besiktat åt har också berättat att de tycker att MC-motoriserade Sevens är betydligt mer svårkörda på bana, just för att man så lätt faller utanför registret. Man får liksom växla jämt, vilket ju är kul...men...

De roligaste Sevens jag kört har istället haft lagom trimmade bilmotorer, sugmotorer på kanske 1800-2000 kubik, lätta svänghjul, tätstegade vanliga lådor. Då finns det vrid så man inte behöver växla jämt och eftersom bilen är så lätt klarar man sig med lättare svänghjul utan bekymmer (jämfört med en "vanlig" bil).

Hojmotorerna är skitkul en stund och jag älskar att köra dem, en stund. Länge trodde jag att "min" sjua skulle ha hojmotor men jag har insett att smaken är väldigt olika och att man måste testa för att veta.

/Gustaf


Det vore ju det absolut bästa att få provköra några olika varianter av seven bilar innan man påbörjar sitt projekt. Jag hade en helt annan uppfattning av mc-motorerna, att de istället skulle vara de som lättast gick att få bra tider med på bana.
Ett val av en traditionell drivlina förenklar mycket annat, men vilka möjligheter är det som försvinner?
Om skillnaden med och utan mc-motor inte är så stor ser jag mer nackdelar än fördelar med att välja en mc-motor.

Libell skulle du kunna utveckla din uppfattning kring mc-motorns fördelar?

_________________
Joel Olsson
Citera
2-fast

Här sen Mar 2010
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

zoddri skrev:
En kort reflektion som förhoppningsvis inte låter alltför spydig.

Du strävar efter låga driftskostnader och vill ha en seven med hojmotor?
I min värld låter det som en bil som kräver en hel del speciallösningar och som lätt kan börja kosta skjortan när (inte om, när) något går sönder.

Det som jag ser som störst problem är att en sån bil lätt blir "jobbig" att ta till och från banorna. Och det kanske inte är helt optimalt att åka och äta glass med den heller.
Vettefasiken om jag inte hellre skulle satsa på nån mera konventionell bil (race-preppad 944? tidigare nämnda elise?) och fokusera mera på att få köra så många banor som möjligt.

Men å andra sidan är det ju en helt annan sak att bygga något själv och sedan få köra med det..

Svår fråga. Vet inte om jag bidrog med så mycket


Jag ska försöka förklara hur jag tänker och hoppas du förstår.

Den låga vikt som den här typen av bilen har ger ett mindre slitage på däck, belägg mm. och det är min tanke med låga driftkostnader. Självklart måste det ställas mot hur bra mc motorn håller jämfört med en bilmotor. Där valet av mc-motorn vägs upp av dess bättre prestanda och vikt( enligt min egen uppfattning)
Om det däremot inte finns så stora fördelar med mc motorn så blir det naturligt att inte välja det alternativet.

Se inlägget till Björn för mina funderingar kring att välja rätt "racing ambition" på bilen.

_________________
Joel Olsson
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Lägre driftskostnader pga viktbesparingen av att köra med hojmotor kommer inte att uppväga.

Vill du ha lägsta driftskostnader så kika på 2L motorer från Opel eller Ford om du bygger budget, C20XE eller Zetec kostar kaffepengar att köpa och det är nedlusat med billiga trimdelar till dem.

Vill du ha turbo så är B234 eller 204 från SAAB "the shit" räknat per krona. ~250hk för mycket rimliga pengar, dock inte samma körbarhet som N/A motorerna. Utgår man från B204 (150hk, lätttrycksturbo) så är det besikningsbart.

Hävdar dock att lägsta totalkostnad per hk och driftstimme rent motormässigt är en Hondamotor. De är dock såpass effektstarka (200-240hk otrimmade beroende på vilken) att du förmodligen måste besikta med annan motor. Då de är jävligt eftertraktade så kostar de dock också väsentligt mer i inköp.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Cobolt skrev:
Lägre driftskostnader pga viktbesparingen av att köra med hojmotor kommer inte att uppväga.

....olika motorval....


Huvet på spiken IMHO.

Den stora driftskostnadsbesparingen tack vare lägre vikt hittar man genom att välja en Seven istället för en "riktig" bil ( ) Det ger stora sparade pengar på däck, bromsbelägg och skivor och kanske lite mindre soppa som bonus. Sen sparar man pengar på att hålla det enkelt = K.I.S.S.


Det finns ju andra lätta bilar än Sevens också, småbilar som exempelvis som Opel Corsa, äldre Golf och liknande kan man få ner i riktigt hyggliga vikter men då är det framhjulsdrivet som gäller. Och hur man än vrider och vänder på det så får du mer vikt högre upp med vad det innebär när du har tak

_________________
Magnus Thomé
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



R1 spis, 12000rpm, sekventiell låda, låg vikt, otroligt beroendeframkallande räjsigt ljud, däck och bromsar håller i en evighet, >500 mil på bana av 700 totalt i min ägo, inga driftstörningar relaterat till motorn, bara bytt olja och filter, ryms på ett enkelt 1000 kg släp och kan dras av nästan vad som helst med dragkrok, få bilar som är snabbare. Nya ägaren har minst dubblerat körsträckan, klämmer av 20-30 milsturer och hävdar att det är trevligt.

Är du tillräckligt tokig så är en riktigt lätt hojmotoriserad bil helt underbar!



_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det är få byggare som kör sekventiella lådor till bilmotorer (men det är bara en fråga om pengar, en Quaife sekventiell typ 9 kan man få från runt 3500 pund), det är få byggare som sätter ihop "ultrarappa" kopplingspaket (men jag har kört en Dax med Nissan V6 som hade gassvar som en hoj, och ändå rätt körbar). Jag skulle säga att det är mer en fråga om hur man bygger än vilka möjligheter som finns.

Seven som koncept är dock riktigt bra om man ska köra bana. Inte bara för att den är kul (viktigast) och bra (ett plus) på bana om den är hyfsat ihopkommen, utan just för att låg vikt, små hjul och små yttermått gör den ekonomiskt rätt behändig. Den ryms på ett normalsläp, den går att skruva med i ett litet garage, man klarar sig med enkla domkrafter/pallbockar osv.

Det man ska veta är att komfortmässigt är en seven ungefär som att åka motorcykel fast på fyra hjul.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
2-fast

Här sen Mar 2010
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Cobolt skrev:
Lägre driftskostnader pga viktbesparingen av att köra med hojmotor kommer inte att uppväga.

....olika motorval....


Huvet på spiken IMHO.

Den stora driftskostnadsbesparingen tack vare lägre vikt hittar man genom att välja en Seven istället för en "riktig" bil ( ) Det ger stora sparade pengar på däck, bromsbelägg och skivor och kanske lite mindre soppa som bonus. Sen sparar man pengar på att hålla det enkelt = K.I.S.S.


Det finns ju andra lätta bilar än Sevens också, småbilar som exempelvis som Opel Corsa, äldre Golf och liknande kan man få ner i riktigt hyggliga vikter men då är det framhjulsdrivet som gäller. Och hur man än vrider och vänder på det så får du mer vikt högre upp med vad det innebär när du har tak


Tack för att vi har rett ut den saken kring val av motor, då har jag en bättre bild varför man skall välja en mc motor i förhållande tills driftkostnader/bantider.
När du menar vanlig bil Magnus så syftar du bla. på Lotus elise, Porsche 944 turbo, Bmw M3?

Då ser jag mer utmaningen i att göra den tillräckligt bekväm för att även kunna köra på gata, om man nu kan säga att en seven är överlägsen i driftkostnader mot traditionella modeller?

_________________
Joel Olsson
Citera
2-fast

Här sen Mar 2010
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Det är få byggare som kör sekventiella lådor till bilmotorer (men det är bara en fråga om pengar, en Quaife sekventiell typ 9 kan man få från runt 3500 pund), det är få byggare som sätter ihop "ultrarappa" kopplingspaket (men jag har kört en Dax med Nissan V6 som hade gassvar som en hoj, och ändå rätt körbar). Jag skulle säga att det är mer en fråga om hur man bygger än vilka möjligheter som finns.

Seven som koncept är dock riktigt bra om man ska köra bana. Inte bara för att den är kul (viktigast) och bra (ett plus) på bana om den är hyfsat ihopkommen, utan just för att låg vikt, små hjul och små yttermått gör den ekonomiskt rätt behändig. Den ryms på ett normalsläp, den går att skruva med i ett litet garage, man klarar sig med enkla domkrafter/pallbockar osv.

Det man ska veta är att komfortmässigt är en seven ungefär som att åka motorcykel fast på fyra hjul.

/Gustaf

Tack för en bra sammanfattning i ämnet och ang. komforten så åker jag nu en husaberg 650 vilket nästan hör hemma i kategorin cykelsadel Så jag hoppas på en liten förbättring.

_________________
Joel Olsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

2fast4u skrev:
... om en helt underbar MC-driven lättviktare ...


Den där fina var ju ett enkelt byggprojekt, snabbt ihopskruvat för den normalhändige. Erkänn att det låg en del timmar i den där (men så blev den kanoners också!)

Jag menade verkligen inte att säga at MC-motor är fel (jag vill EXTREMT gärna ha en Fiat 600 med MC-motor :-D ). Vill man gå längre än en vanlig Seven så blir det väl gärna lättviktsmaterial och MC-motor. Men någon större besparing i driftskostnad blir det ju inte. Om alls. Iaf inte jämfört med att gå från 1200-1400 kg karsossbil till Seven. Liksom.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

2-fast skrev:
...
När du menar vanlig bil Magnus så syftar du bla. på Lotus elise, Porsche 944 turbo, Bmw M3?
...


Vikt ger slitage = kostar. Men även däcksdimension spelar enorm roll för driftskostnaden. 15 tummare med relativt återhållsam bredd kostar ingenting jämfört med 18 tums 265'or till exempel som jag har på nuvarande M3'an. För att inte tala om du ska upp ännu mer i bredd för moderna Porschar eller Corvetter tex.


Även en lättad Porsche 944 Turbo lär förbruka betydligt mer däck än en Seven. Går du sen upp till en 1400-1500 kg M3 och 18x245 rdäck så börjar det kosta däck... Min blåa M3 -96 var bekväm till o från banan. Men den vägde 1650. Det slet däck o broms....

_________________
Magnus Thomé
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5166



Re:

2-fast skrev:
zoddri skrev:
En kort reflektion som förhoppningsvis inte låter alltför spydig.

Du strävar efter låga driftskostnader och vill ha en seven med hojmotor?
I min värld låter det som en bil som kräver en hel del speciallösningar och som lätt kan börja kosta skjortan när (inte om, när) något går sönder.

Det som jag ser som störst problem är att en sån bil lätt blir "jobbig" att ta till och från banorna. Och det kanske inte är helt optimalt att åka och äta glass med den heller.
Vettefasiken om jag inte hellre skulle satsa på nån mera konventionell bil (race-preppad 944? tidigare nämnda elise?) och fokusera mera på att få köra så många banor som möjligt.

Men å andra sidan är det ju en helt annan sak att bygga något själv och sedan få köra med det..

Svår fråga. Vet inte om jag bidrog med så mycket


Jag ska försöka förklara hur jag tänker och hoppas du förstår.

Den låga vikt som den här typen av bilen har ger ett mindre slitage på däck, belägg mm. och det är min tanke med låga driftkostnader. Självklart måste det ställas mot hur bra mc motorn håller jämfört med en bilmotor. Där valet av mc-motorn vägs upp av dess bättre prestanda och vikt( enligt min egen uppfattning)
Om det däremot inte finns så stora fördelar med mc motorn så blir det naturligt att inte välja det alternativet.

Se inlägget till Björn för mina funderingar kring att välja rätt "racing ambition" på bilen.


Nu har nog andra sagt samma som jag tänker säga men det tänker jag strunta i

Jag är helt inne på att du jagar vikt, och det är fullt förståeligt. Det är ju aldrig kul att släpa på "dökött" och speciellt inte runt en bana.
Det jag reagerar mest på är att du väljer en potentiellt dyrare lösning (hojmotor) istället för ett mer beprövat koncept (ford/opelsnurra) i vad som verkar vara ett projekt där du vill hålla nere kostnader.

Jag tror också att jag säger att 150papp inte är så stora pengar när man bygger från grunden. Det känns ganska skrämmande..

Jag håller med om att det vore mer spännande/roligt att ha en hojmotor i bilen men ja.. Jag är kluven. Bygga en "enklare" bil först, piska banor som bara den och sen bygga om?

Svårt att säga hur man tycker nån annan ska göra. Jag är själv en sån som vill köra så mycket som möjligt och kan leva med att inte ens ha potentialen att vara snabbast

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
2-fast

Här sen Mar 2010
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

zoddri skrev:


Nu har nog andra sagt samma som jag tänker säga men det tänker jag strunta i

Jag är helt inne på att du jagar vikt, och det är fullt förståeligt. Det är ju aldrig kul att släpa på "dökött" och speciellt inte runt en bana.
Det jag reagerar mest på är att du väljer en potentiellt dyrare lösning (hojmotor) istället för ett mer beprövat koncept (ford/opelsnurra) i vad som verkar vara ett projekt där du vill hålla nere kostnader.

Jag tror också att jag säger att 150papp inte är så stora pengar när man bygger från grunden. Det känns ganska skrämmande..

Jag håller med om att det vore mer spännande/roligt att ha en hojmotor i bilen men ja.. Jag är kluven. Bygga en "enklare" bil först, piska banor som bara den och sen bygga om?

Svårt att säga hur man tycker nån annan ska göra. Jag är själv en sån som vill köra så mycket som möjligt och kan leva med att inte ens ha potentialen att vara snabbast


Det är som sagt långt kvar innan det är dags att börja bygga, och anledningen till trådens uppkomst är att jag vill ta till mig mer rutinerade personers erfarenhet i ämnet, så jag slipper lägga hundratals timmar med en bil som jag inte blir nöjd med.
Eftersom pris/driftkostnader/användarvänlighet/erfarenhet spelar stor roll här så kanske inte en mc motor funkar så bra för just mig.
Därför tycker ditt förslag om att först bygga något enklare och sedan utveckla i takt med ens egen utvecklingskurva/förutsättningar kanske är det mest förnuftigaste. (Även om det inte alltid är fräckast/roligast)


För att lägga in ytterligare en faktor i ekvationen (min egen utveckling som förare) så ser jag gärna att det blir en bil att utvecklas med. Avsaknaden att kunna hantera och uppskatta en mc motor är nog det som kommer avgöra mitt val. Jag skulle vilja jämföra det med att ge sig i kast med tex. en Porsche gt2 som nybörjare, självklart hade jag kunnat köra den men inte som en mer rutinerad förare kan uppskatta och utvecklas med den.

Edit: Vad spydig jag verkade, det var inte meningen

_________________
Joel Olsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Måste bara dumpa in Alforna vi leker med som ger massor med kul per krona. Det är de gamla bakhjulsdrivna med växellåda och koppling bak. En GTV med 3.0 motor är inte dålig (fanns inte med 3,0 orginal men den från 75an passar rakt in utan förändringar någon stans). Finns massor av grejor och en fin i skaplig i ordning för bana kostar inte mer än typ 50.000:-. se tex. www.alfaromeo.org eller www.alfapower.nu. Borde finnas några här att titta på bland "våra banåkarbilar".
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

2-fast skrev:

Libell skulle du kunna utveckla din uppfattning kring mc-motorns fördelar?

Jag tycker 2fast4you sammanfattar det rätt bra thumbs up
Om man kan "nöja" sig med en R1 motor så är dom billig, lätt att få tag på och behöver ej torrsump.
Hayabusan är roligare men också dyrare, svårare att hitta och behöver torrsump.
R1 kostar väl 10-15K (går nog att hitta billigare också) en Hayabusa med torrsump ca 20+20K, med andra ord, om du totalskjuter motorn (har aldrig hört någon gjort det dock) så kostar det max 20k att laga.
Sen är driftkostnaderna mindre med Mc-motor. Allt från bränsle till däck och bromsar.
Har åkt i sex år nu, är inne på andra paret skivor fram (dom första var hålborrad och sprack) och har andra paret klossar i (ser ut som nya). Bak har jag första paret skivor och tredje paret klossar. Bilen har gått ca 800mil varav dom flesta på bana.
Det är inte många bilar som prestandamässigt hänger med en Hayabusa motoriserad sjua. För att hänga med/åka fortare med bilmotor i en sjua behöver du ca 250hk, men då är hojmotorn roligare ändå
Det finns som jag ser det 2 nackdelar, den ena är att den är inte speciellt rolig att ge sig iväg 10mil på motorvägen (varvar lite för mycket) den andra nackdelen är att den är ganska trött i farter runt 200

Så min uppfattning är att det är svårt (men kanske inte omöjligt) att bygga något snabbare/roligare för mindre pengar

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
2-fast

Här sen Mar 2010
Inlägg: 32


Trådstartare
Björn: Det var ju inte så farlig peng för att ha kul bana och jag ska kika närmare på det alternativet. Hur mycket brukar deras vikt ligga på ca?
Jag ska kika närmare på bilarna i tråden du tipsa om


Libell: Tack för en bra sammanfattning!
Efter lite eftertanke så känns en mc motor driven seven som första projekt rätt jobbigt, däremot känns bilvalet väldigt bra. Utan att kunna besiktningens regler så undrar jag om det finns möjlighet att senare byta motor lagligt i en seven och då från bilmotor till mc motor?

Jag ska definitivt ta vara på tipset om att provköra/åka med olika modeller innan jag beslutar mig för att få en bra uppfattning kring skillnaderna.

_________________
Joel Olsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det är inga formella problem att byta från bilmotor till MC-motor eller tvärtom. Det krävs en ny koll från SFRO och en ny regbesiktning.

Det som eventuellt kan vara värt att tänka på är att med hojmotor kanske hela bilen kan byggas lättare, vilket gör att man kanske kan köra med lättare/mindre bromsar, hjul osv. Nu beror det förstås mycket på vilken bilmotor man väljer, och hur, men om man som exempel bygger en Sjua för Saab turbomotor så kräver den relativt tunga och vridstarka motorn att ramen och annat dimensioneras för det. En sådan "grundbil" kanske inte är den mest lämpliga att byta till hojmotor i senare - då är det nog klokare att sälja bilen komplett och bygga en ny med MC-motor istället. Det är viktigt att komma ihåg att en lyckad Seven oftast är ett sammanhållet koncept rätt igenom där alla grejer lirar tillsammans.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Hej,
Ursäkta mitt kanske lite trista inhopp här...

Om jag tidigare visste det jag vet idag när det gäller kostnader för bilbyggen kontra köpa färdigt så skulle jag alla dagar i veckan satsa på att köpa en färdig bil om du vill fokusera på körningen.

Frågan du måste ställa dig är om du vill köra bil eller skruva bil. Jag tror att 150.000 ledigt kommer att överskridas vid bygge
Tänk på att allt tar tre gånger så lång tid som man tror och kostar alltid tre ggr så mycket!

För övrigt är det givna motoralternativet ALLTID en racebyggd aluminium-V8.
Då behöver man inte förbruka några däck överhuvudtaget... Man startar motorn, varvar 9.000 och njuter av sången!

MVH/ Michael K

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6279



Re:

Michael Karpers skrev:
... givna motoralternativet ALLTID en racebyggd aluminium-V8... inte förbruka några däck överhuvudtaget...

... för bilen står på pallbockar hela tiden

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Re:

2fast4u skrev:
Michael Karpers skrev:
... givna motoralternativet ALLTID en racebyggd aluminium-V8... inte förbruka några däck överhuvudtaget...

... för bilen står på pallbockar hela tiden


Exakt!
Pallbockar är billigt!

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Re:

2-fast skrev:
Björn: Det var ju inte så farlig peng för att ha kul bana och jag ska kika närmare på det alternativet. Hur mycket brukar deras vikt ligga på ca?
Jag ska kika närmare på bilarna i tråden du tipsa om


Libell: Tack för en bra sammanfattning!
Efter lite eftertanke så känns en mc motor driven seven som första projekt rätt jobbigt, däremot känns bilvalet väldigt bra. Utan att kunna besiktningens regler så undrar jag om det finns möjlighet att senare byta motor lagligt i en seven och då från bilmotor till mc motor?

Jag ska definitivt ta vara på tipset om att provköra/åka med olika modeller innan jag beslutar mig för att få en bra uppfattning kring skillnaderna.


En rensad bil utan att börja lätta med plast och så ligger vid 1000kg de lättaste med 4-cyl. är nog ner mot 850kg men då är det mycket gjort. Spelar inte så stor roll om det är en 75a, Giulietta (modeller alltså me 4-dörrars) eller en GTV (2-dörrars cupe) samma bottenplatta. V6a mer pover 50kg tyngre, 4-cyl lite lättare med mindre power. Finns hur mycket kunskap och delar i omsättning som helst.
Citera
Allmänt banåkaforum
Bollplank med funderingar kring projektbil
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (9027 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande