Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad är en sportbil?
1, 2, 3, 4, 5   >>
17567 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Vad är en sportbil?

Vad är en sportbil?

Vi som kör i Sportvagnsmästerskapet har såklart funderat en del över detta och denna fråga har ställts många gånger och säkert fått lika många svar.

Så vad tycker ni?

Min fundering av läget är följande.

Vilka bilkategorier finns det egentligen, ex. Sportvagn, Pickup, Skåpbil, Herrgårdsvagn, SUV, Jeep, Sedan, o.s.v.
Sen kan man fundera över vilka egenskaper en viss biltyp ska ha för att kallas ex. sportvagn?
Måste en sportbil vara kilformad? Måste en sportbil vara extremt låg?

Sedan verkar det ha varit lättare på 60-talet att säga vad som var en sportbil eftersom det då inte fanns så många kategorier och gränsdragningen är då enklare.
Samtidigt är det som anses vara en sportbil på 70-talet inte nödvändigtvis det på 90 talet och tvärt om.
På samma gång blir det svårt för dom som är insnöade på äldre bilar att se var sportigheten i vissa nyare bilar finns, nyare bilar är högre och tyngre (en del t.o.m. framhjulsdrivna!) vilket kanske inte är så sportigt, men om det är utvecklingen så kanske man får gilla det?

Skriv gärna vad ni tycker om bilarna nedan, sportbil eller inte?

1970 Sunbeam Alpine
Sportbil eller personbil?

Renault R5 Turbo, mittmotor, 2 dörrars, 2 sitsig, bakhjulsdriven

BMW M3, 2 dörrars, 2+2 sitsig, bakhjulsdriven

Alfa Bertone, 2 dörrars, 2 sitsig, bakhjulsdriven

MGB GT 2 dörrars, 2 sitsig, bakhjulsdriven

Renault 17 ts

Volvo C70

www.modsport.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Vi har redan rett ut detta här på rejsa: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58956
Men som titeln säger "tråden utan svar".

EDIT: Alfa:n och MGB:n är sportbilar ovan (enligt mig).

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Vilka egenskaper är det som gör dom bilarna till sportbilar som dom andra bilarna inte har tycker du?

www.modsport.se
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

En riktig pandoras box-tråd

Renault R5 Turbon, BMW M3, MGBn och Volvon är sportiga bilar men ursprunget är ju personbilar..

2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Gammalt hederligt ämne som kan trätas till dödagar.

Jag håller mig till den klassiska definitionen "En sportbil kännetecknas av en keps upptill och ekerfälgar nertill".

Eller kanske nåt annat ändå. Vid designen av alla bilar så gör man kompromisser. Om man prioriterar andra egenskaper än de som ger prestanda runt en bana så är det ingen sportbil enligt mig. Även om resultatet råkar vara snabbare än en annan bil som är en sportbil. Typ.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Det är ju skillnad på sportig bil & sportbil.
Sportig bil har ju oftast en "vanlig" personbil som utgångsobjekt
som sedan har optimerats för att vara sportigare.

Vissa lyckas här bättre än andra.

Sen finns det ju givetvis sportiga bilar som i racekostym kör åttor runt det man kallar sportbilar.

Sportbilar är bilar som tagits fram utan att egentligen vara nödvända som bil rent praktiskt
utan ett verktyg för njutning bakom ratten oftast utan arv från en vardagsbil men det finns
givetvis undantag precis som i kategorin ovan.

I modsport passar ju båda dessa kategorier in.

Min syn på saken

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Jag tror ändå att man måste ändra sina kriterier för en sportbil beroende på vilket årtionde man tittar på. I dag finns inte dessa små Lotus Europa eller låga Ford gt40, idag är en Porsche 911 är lika hög som en gammal Volvo 244, Nissan gtr på 1800 kg regerar på ringen osv.

Jag skulle vilja påstå att varje årtionde har sina sportbilar och man gillar sällan alla...BMW m3 anses av bmw vara en direkt konkurrent till Porsche 911, varför kan en "familjebil"(?) konkurrera med en "sportbil"?

www.modsport.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Kimmen skrev:

BMW m3 anses av bmw vara en direkt konkurrent till Porsche 911, varför kan en "familjebil"(?) konkurrera med en "sportbil"?

Därför att många anser att en "911" är just en sportig familjebil. GT3 GT2 t.ex är sportbilar...

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Som nämnt, skillnad på sportig bil och sportbil
Bilar byggda från scratch till sport, inte en M3 som är byggd från en vardagsbil till att bli snabb.

För mig är det inget baksäte, kraft i motorn (med dåtidens mått mätt) 2 dörrar och självklart bakhjulsdrift.
(som min Volvo 242, men den är knappast nån sportbil )

Kungälv
Här sen Feb 2003

I förra tråden skrev jag:
Citat:
Jag tycker att sportbilen känns igen på vad konstruktören prioriterat, ungefär enligt listan ovan. Dock med skillnaden att utrymmen alltså inte nödvändigtvis behöver vara minimala men saken är att de inte är en prioriterad egenskap (vilket oftast innebär att passagerar och bagageutrymme blir minimala och/eller obekväma). Man har helt enkelt lagt krut på att göra en rolig och körglad bil istället.
Skillnaden mellan en GT vagn och en sportbil blir då att man för GT-vagnen har man även lagt prioritet på att 2-pers ska kunna resa bekvämt och med bagage.

Kombibilar och sedaner är alltid byggda med prioritet på att ha bagage och passagerarutrymme för minst 4 pers. Därför kan de inte vara sportbilar i min värld. Det hindrar dem dock inte från att vara sportiga, snabba och åtrovärda!!

och
Citat:
Känns om om vi måste reda ut vad vi egentligen diskuterar. Jag anser att begreppet sportbil/sportvagn är avsett att beskriva en karosstyp. Andra avser helt klart att det beskriver en egenskap.
Självklart hänger de ihop men det är två skilda saker.

Därför anser jag personligen anser att man ska skilja på "en sportig bil" och "en sportbil". En sportbil kan vara långsam och osportig men den har sportbilskaross.
En icke sportbil (t ex en sedan eller kombi) kan vara extremt snabb och racing och är därför en sportig bil. Fast den har ju sin kombikaross eller sedankaross och då är det ingen sportbil.

En bil är inte "finare" eller bättre bara för att den är en sportbil!

Jag tycker fortfarande samma sak.
Fast jag förstår ju vad Kimmen är ute efter. Det är liksom dags att definiera ett nytt begrepp inom bilvärden. Något som inte fanns på 50-60 talet. Man måste i vilket fall definitivt vidga begreppet så att det som förr ansågs vara GT vagnar kvalar in.

Saken med Roadsport och Modsport blir att man måste dra en gräns någonstans för vilka bilar som får vara med. Annars blir det två klasser som bara är "sport". Vilket skulle innebära att alla bilar med sportiga ambitioner får vara med. Såna klasser finns det redan massor av och då finns ingen anledning att ha Roadsport eller Modsport alls. Sen kan man ju konstatera att i många andra klasser för "standardvagnar" tillåts inte typiska sportbilar (cab och coupé). Så varför ska "vanliga" bilar vara tillåtna i en sportvagnsklass?
Problemet blir så klart bilar i stil med M3. Det går ju inte att komma ifrån att exakt samma kaross finns som vanliga "sura" BMW med 1,6 liters motor. Inte så sportiga som i standardutförande faktiskt. Fast med en utbytt motor och lite fix så kan de absolut bli extremt sportiga. Troligen t o m snabbare och sportigare än en M3 (om man kan sin sak). Ska då t ex en 316 Coupé med utbytt motor då inte få vara med i Roadsport/modsport när en likadan kaross där det står M3 i regpappren får det? Det funkar liksom inte...
För mig måste det åtminstone vara en unik kaross på något vis. Som inte finns som "vanlig" bil....

Angående exemplen i första inlägget så är ingen en klockren sportbil. Möjligen GT-vagnar. Vilket ju t o m MG måste ha tyckt om sin med tanke på namnet.

Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Den var lätt. Alfan och MG:n. Magen säger så, den har alltid rätt..

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Suddarn skrev:

Antar att du är 60 eller tidig 70-talist, frågar man en 80 eller 90-talist är dessa bilar bara något gamalt som inte har något med sport att göra

www.modsport.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Kimmen skrev:
Vilka egenskaper är det som gör dom bilarna till sportbilar som dom andra bilarna inte har tycker du?

Bakhjulsdrift, tvåsitsig, lätt och tre "magkänsleparametrar" som är utgångsmaterial, motorsportarv och sportbilsutseende.

Jag skrev i andra tråden att Lamborghini eller Audi R8 inte är sportbilar men att jag funderar på att omvärdera då de nu finns bakhjulsdrivna varianter. Men magkänslan säger fortfarande inte sportbilar...

Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004

Sportbilar har inga vindrutetorkare...

Jag kör omkring i en GT-vagn. Ingen sportbil.
Inga av de ovanstående bilar är sportbilar.

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re: Vad är en sportbil?

Kimmen skrev:
Vad är en sportbil?

Vi som kör i Sportvagnsmästerskapet har såklart funderat en del över detta och denna fråga har ställts många gånger och säkert fått lika många svar.

MSCC har dessa diskussioner också men är inte lika generösa som SPVM i bedömningen av godkända bilar.

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Nillet skrev:
Kimmen skrev:

Bakhjulsdrift, tvåsitsig, lätt och tre "magkänsleparametrar" som är utgångsmaterial, motorsportarv och sportbilsutseende.

Jag skrev i andra tråden att Lamborghini eller Audi R8 inte är sportbilar men att jag funderar på att omvärdera då de nu finns bakhjulsdrivna varianter. Men magkänslan säger fortfarande inte sportbilar...

Skulle säga att både lambon och audin är sportbilar. Vad skulle vara en modern sportbil om inte de 2?
och det kan inte bara vara för att audin e 4-hjulsdriven.

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Ingen av bilarna ovan är sportbilar
Men åtråvärda lika fullt

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Re:

Kimmen skrev:
Suddarn skrev:

Antar att du är 60 eller tidig 70-talist, frågar man en 80 eller 90-talist är dessa bilar bara något gamalt som inte har något med sport att göra

Frågar du 80 eller 90-talister om något så så får du svaret att de vill jobba med media och att man kan googla fram svaret på alla frågor. Eller möjligen att de läst om det på Aftonbladets websida. Oavsett vad du frågar om...
Observera att jag är ironisk ovan, om nu någon missade det.

Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004

Av de ovanstående så är det bara Renaulten och Alfa som är sportbilar

*imho*

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Man kan kanske vända på frågan. Vad är det som skulle bli så mycket sämre om man släppte in alla bilar och slopade sportbilskravet i reglementet?

Vad är en sportbil?
1, 2, 3, 4, 5   >>
17567 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande