Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Formula 0 - var går gränsen?
2013 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Formula 0 - var går gränsen?

Alla racingklasser bär ju med sig begränsningar/utmaningar, även F1.

Men om vi skulle tänka oss in i en värld där nästan inga begränsningar finns?

-Bara hjuldrift, alltså inga typ raketer/jetmotorer/fläktar i någon riktning.
-En förare sitter i fordonet och styr detta. Alltså ingen radiostyrning. En människa måste alltså klara de g-krafter som skapas.

Detta är kanske det närmaste man kommer en hårig racerbil som man skulle vilja KÖRA.

Bredd, motorstyrka, aero o s v är fritt, men man måste beakta existerande banor. Oval och landskap är skilda kategorier.

Hur ser en sån här skapelse ut? Var inte rejsa-fega nu!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re: Formula 0 - var går gränsen?

Pär Hansson skrev:
...inga typ ... fläktar i någon riktning...


Äsch då. Den här 70-talsklassikern dök ju upp i huvet direkt


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

En fråga som dyker upp när ett sånt här scenario vrid o vänds på är däcken. Idag kan det väl kanske vara så att om man ska skaffa de bästa däcken som finns ÖHT så blir det ändå F1-ornas ballongdäck. Inte för att dimensionerna är de mest optimala utan för att det är de däck som lagts mest krut på från däcksutvecklarna. Så då är följdfrågan vilka dimensioner vore optimala förutsatt att däcksutvecklarna fick lägga all kraft på att optimera den däcksdimensionen så långt det gick?

(och då kommer naturligtvis frågan hur det ska kompromissas med livslängd o annnat som man iof kanske kan låta bli att dra i. Men aerodynamikproblematiken, dvs stora höga breda däck är ju svåra att "gömma" i luftströmmen, blir ju en kompromiss man måste klura på. Iaf om det är open wheeler vi snackar om)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Jag tror att en sån bil inte skulle vara en öppen Formel bil utan istället en täckt sak mer lik LeMans bilarna. Då är ju problemet med att gömma däcken för luftströmmarna till viss del avklarade också.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Skulle nog bli bilar liknade täkta lemansprototyper
med grouneffekt som på grupp c bilarna & ett par tons downforce
turboladdare motorer på 2000-4000hk

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 579



Adrian Neweys koncept borde va en bra fingervisning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_X2010

_________________
A n d r e a s O t t o s s o n
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Andreas O skrev:
Adrian Neweys koncept borde va en bra fingervisning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_X2010


Den spec skulle F1 bilarna ha thumbs up

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re:

Michael Bäck skrev:
Andreas O skrev:
Adrian Neweys koncept borde va en bra fingervisning.
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_X2010


Den spec skulle F1 bilarna ha thumbs up


Citat:
and a "fan element" to increase low and medium-speed downforce (much like a Chaparral 2J or Brabham BT46B).


Så min första tanke, dvs den gamla fläktbilen som förbjöds, verkar vara ett koncept som lever i folks huven fortfarande. Coool! thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Formula 0 - var går gränsen?
2013 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande