Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
953 besök totalt |
Bränslesystem?
Har suttit och funderat på bränsle system, och kommit fram till detta. Hoppas någon förstår var jag menar. Insprutar pump trycker bränsle till tilläggssputets b-skena (funkar vid laddtryck). Överflödet passerar ut genom tryckregulatorn och vidare till catchtanken med orginalpumpen i. Orginalpumpen har inbyggd truckregulator så dennes bränsle-skena saknar retur. Överflödet i catchtanken går via returledning tillbaks till den vanliga tanken. Man måste se till att den första pumpen har tillräckligt med flöde. Kommer detta att funka? Hur stor pump ska jag skaffa (300hk)? ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Första tanken (observera ordvitsen
![]() om du skulle köra en längre period utan laddtryck (knappast troligt ![]() Detta då enda ledningen från huvudtank till catch går via tilläggsbryggan, som endast öppnar vid laddtryck.. Detta verkar juh inte så bra.. förutsatt att jag förstått dig rätt... Med ledning av denna infon ska du nog kunna dimensionera dina prylar.. http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injec EDIT: om du vill veta flödet på en spridare efter ett ändrat tryck, är formeln, så vitt jag vet: sqrt(nytt tryck/gammalt tryck) * gammalt flöde Det du behöver är då en pump som levererar minst det totala spridarflödet vid ditt planerade tryck.. Värt att tänka på är att de flesta pumpar sjunker drastiskt i flöde vid högre tryck.. observera att pumpkapacitet oftast mäts oftast i liter/h och spridare i cc/min |
||
![]() Det var kanske lite klumpigt skrivet av mig.. Då jag skrev att tilläggssprutet endast funkar på laddtryck, menade jag att spridarnas öppningstid är =0 utan laddtryck. Bränslet kommer fortfarande att strömma genom tilläggs-skenan oavsett vad som händer (mao så kommer även den första pumpen att gå hela tiden) så catch tanken fylls på även om jag kör en länge sträcka utan laddtryck. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Jag borde förstått att du menade så.. ![]() Det naturliga är juh att styra det via elektroniken och inte med ventiler Då ser det väl bra ut ![]() Du får juh dock ingen catchverkan till tilläggsbryggan, bortsett från den som ser ut att finnas i din huvudtank.. Och om det är en ficka som alltid har soppa, varför köra me extra catch överhuvudtaget ![]() Men säkerhet e juh sällan fel att ha.. |
||
Endast för att utesluta komplikationer med en konstiga orginalpumpen (med inbyggd tryck regulator) eftersom den är beroende av rätt mottryck i slangen till orginal b-skenan. (vilket man iofs kan räkna ut med laminär strömnings formel- men = mindre chafs tror jag...)
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
953 besök totalt |