Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bollplank med funderingar kring projektbil
<<   1, 2, 3, 4
6 besök senaste veckan (9027 totalt)
Michael Karpers
Täby, Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 798



Re:

Cobolt skrev:
Michael Karpers skrev:
För övrigt är det givna motoralternativet ALLTID en racebyggd aluminium-V8.


hehe, vad jag har kikat på det där själv, en Crate LS7 vore ju hur fränt som helst i en lådbil !!
Galet övermotoriserat, men vilken jävla spark i baken nedför rakorna...!
Men klart mer än bara ett par snäpp för galet som första bygge!


Hehe, ja, stora hål väger ju inget extra...!

/MK

_________________
/Michael Karpers

Väghållningsböcker och Videokurser!
www.speedlabacademy.se
http://instagram.com/speedlabracing
https://www.youtube.com/SpeedlabRacing
Citera
2-fast

Här sen Mar 2010
Inlägg: 32


Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Man kan "importera" på två sätt. Det ena är att vara ärlig med att bilen är "klar" och byggd i England, det andra är att riva bilen såpass att man hävdar att man "byggt själv".

I det första fallet måste bilen ändå delvis demonteras för att kunna besiktas, men man behöver inte smyga med att det redan finns ett chassinr etc. Det ena är kanske inte mer "rätt" än det andra, ofta vill an ändå renovera/byta många delar speciellt om det var en "billig" bil.

Flera engelska leverantörer har tagit fram "svenskramar" med 2 mm gods men vissa envisas med sina lättviktsramar. Våra rekommendationer utgår ju från att man bygger själv (amatörbygge...hehe) och det är mycket enklare att lyckas med 2 mm gods, marginalerna blir större och för en gatbilar spelar viktskillnaden sällan någon roll. Varje bygge bedöms för sig men det är ingen bra ide att kombinera en lätt ram med en tung motor.

Gustaf


Det är nog ett mer moget sätt att tackla problemet på, att vara ärlig kring bilens ursprung och på det sättet kanske slippa demontera den lika mycket som i det andra alternativet.

Bara så vi pratar om samma sak, godsets tjocklek är den tjocklek som ramens rör har?
Då kan man ju nästan vara säker på att ramen man får med bilen från Storbritannien är för klen här i Sverige med en stark motor.
Vet du på rak arm vilka tillverkare som har 2 mm ramar?

_________________
Joel Olsson
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 74



Re:

2-fast skrev:

Vet du på rak arm vilka tillverkare som har 2 mm ramar?


MK Sportscars kan leverera ramar med 2 mm godstjocklek om man specifikt ber om det. Mycket möjligt att andra tillverkare kan göra detsamma.

_________________
Christoffer Persson
Citera
Allmänt banåkaforum
Bollplank med funderingar kring projektbil
<<   1, 2, 3, 4
6 besök senaste veckan (9027 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande