Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 5651 besök totalt |
Kan vi inte prata lite om Porsche 917?
Den gjorde ju inte bort sig när det begav sig och väldigt många har en relation till den. Vad vill du säga om den? Jag har en bild som fick mig att skriva detta inlägg ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Lite siffror räcker för att beskriva denna bil:
Acc. 0 - 100 km/h: 2,1 s Acc. 0 - 200 km/h: 5,3 s Acc. 0 - 300 km/h: 11,3 s Detta var med 1100hk... som mest körde med nästan 500hk till!!! Så att summera: 800kg och 1580hk!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jag är för ung för att minnas när det begav sig men kan fylla i mina "kontakter" med 917...
Mitt minne har mycket med den underbara filmen LeMans att göra. Öppningsscenen sätter stämningen för hela filmen och varje gång jag ser den så påminner det mig om första gången jag var på en F1-tävling (Spa-Francorchamps 1999). En tidningsartikel om Donahue (tror det är i Klassiker) som beskriver 917 i CanAm ger mig också käsnlor av välmående. "Det var som att köra en handgranat", de hade över 1000 hkr under kvalet... Vi har länge pratat om att åka till Le Mans men det har inte blivit av ännu och nu vill jag vänta tills Lotus har sin LMP klar. Har även sett några 917 i verkligheten. Denna står på musset i Stavelot (Belgien). ![]() Denna skylt sitter på instrumentbrädan. ![]() Besökte prototypmusseet i Hamburg när de hade en Le Mans-utställning och såg ytterligare en. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Över 1500hk hade bara 917 vid rekordförsöken på Talladega med Mark Donohue bakom ratten.
Under can am racen låg effekten runt 1100hk ur 917/30 I europa tävlades det med sugmtorer på 4,5-5,0L på 520-600hk _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Finns antagligen massor av myter runt Porsche 917 men helt klart verkar den har varit en riktigt hårig bil redan från början!
![]() Dock, enligt vad jag har läst (bl a i "Excellence was expected" av Karl Ludvigsen) så är de omtalade 1500+ hk bara något man lyckades få ur en motor i en testbänk och den motorn höll inte många minuter med så högt laddtryck innan den fallerade. _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
En av få bilar som verkligen lever upp till "sikta och tryck av". ![]() |
||||
Lite fritt ur minnet, vad Frank Gardner, en av de tidiga fabriksförarna, sa om den:
"Ramen var så tunn att man mer eller mindre visste att den skulle gå sönder under en tävlingshelg. Ingenjörernas lösning var att borra hål så att alla rör var i förbindelse med varandra, gasfylla den och sätta en manometer i sitt brunnen. Om manometern föll skulle man försiktigt köra tillbaka till depån och undersöka om det var ett allvarligt brott eller inte. ALLVARLIGT... Om mätaren föll parkerade jag vid sidan av banan, gick tillbaka till depån, hämtade mina startpengar och åkte hem till mamma!" Sen gillar jag den här: ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Apropå 917 och Mark Donohue var hans självbiografi underhållande läsning - som resulterade i en artikel i Automobil för något år sedan. Kan rekommenderas. Självbiografin alltså, inte Automobil för den finns ju inte längre. Det gör å andra sidan inte Mark Donohue heller...
|
||||
Sorry om lite OT, men på tal om Automobil... Finns det kanske möjlighet att behålla webbsidan och att lägga upp alla artiklar från tidningen så att de inte försvinner tillsammans med tidningen...? _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Tyvärr inte, bildrättigheter för att lägga ut på webben skulle bli alltför dyrt. |
||||
Porsche-muséet i Zuffenhausen kan inte annat än rekomenderas när det gäller 917 (märkligt vore väl annars)!
Men deras 917-'vägg' är imponerande. Så imponerande att jag rätt bryskt blev avvisad efter att blivit lite för närgången! ![]() Trots att jag också är på tok för ung för att ha någon verklig relation till biltypen så är det något särskilt med den... //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
tydligen, vilket Lasse Jönsson berättat för mig, blev denna motor så lång så man blev tvungen att i stället för att montera växelådan normalt på vevaxeln i änden av motorn montera den under motorn på något vis (han förklarade det där i somras), vilket gjorde, pga att tyngdpunkten blev högre, och dessutom pga momentet, att ramen vred sig rejält vid fullgas. om det är sant eller inte vet jag ej men häftigt om så vore, och han är ju en ganska trovärdig man i dessa kretsar ![]() _________________ MVH |
||||
Jag har fått för mig att en av anledningarna till att de fyllde rören med gas (helium?) var att bilen skulle bli lättare, kan någon bekräfta eller dementera? Det kanske är en skröna? _________________ Pet ter Uhlin |
||||
Helium är iofs den absolut minsta gasen så den används ganska mycket för att hitta spickor etc. Frågan är om det inte skulle läcka rätt mycket även i en "tät" rörram. |
||||
http://www.youtube.com/watch?v=KrGix
http://www.youtube.com/watch?v=Jg4m1 http://www.youtube.com/watch?v=6JrZR Några goa 917 klipp. En av 917 Spyder bilarna har gått i SSK serien... Det var tider det!! _________________ Ulf Danielsson |
||||
http://www.youtube.com/watch?v=kqFwN
Renoveringen om nån har missat - http://www.youtube.com/watch?v=zaUHZ ![]() _________________ Krister Svahn Porsche 911 turbo -80 |
||||
Det stod en 917 parkerad i nåt utställningstält på LeMans 2007 när jag och ett par kompisar var där.
Vi höll på att missa den, för den var så liten! ![]() Man har haft nån sorts missuppfattad bild av att de ska vara enormt långa och breda, men det är väl pga alla bilder man sett på "langheck" versionen med valfenan bak. Frän var den iaf, tog några mobilbilder, ska se om jag kan hitta dem nånstans. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
fick exakt samma upplevelse när jag såg en Porsche 956 första gången! ![]() _________________ MVH |
||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 5651 besök totalt |