| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ascona B bakvagn
|
2 besök senaste veckan (9558 totalt) |
|
Ascona B bakvagn
Sitter och funderar vad jag ska ha för bakvagn på mitt ascona B projekt. Tänkte om man skulle slänga upp en E30 bakvagn eller om ska köra med 1031 volvo axlen med 4-link? Bilen ska gå på gata och nån sväng på bana. Tanken är att regga om bilen med annan bakvagn,motor m.m Vad har ni för synpunkter? _________________ Joakim Resgård |
||||
|
jsg skulle nog tycka att en e30-bakvagn skulle ge ett bättre utgångsläge både som orginal och för att modifiera, dessutom sitter den med 3 eller om det är fyra bultar i karossen, vilket gör det relativt enkelt att mecka dit. sitter det fjäderben bak på ascona b?
Edit: är det du som bor på Lievägen uppe i morkarlby?
_________________ MVH |
||||
|
Henn0 , stämmer bra det. dämparn sitter löst brevid.
Han jag köpte bilen av hade e30 bakvagn på sin ascona, han sa att det passa bra på bredden och stötdämpar placeringen. En delad bakvagn funger väll bättre än en stel axel när man vill drifta? Jag har ju också en e30 bakvagn liggandes så är mer sugen på en sån. Kan ju inte vara som alla andra och sätta volvo axel
_________________ Joakim Resgård |
||||
|
Re:
bra då har jag koll
har du en liggandes är det ju bara att förstärka stötdämparinfästningen i länkarmen, förstärka / bygga om fjäderbenstorn så kan du köra med coil-overs, och det är ju alltid trevligt! så gjorde jag på 02an ( har inte förstärkt länkarmen, får göra det när allt annat är klart)
_________________ MVH |
||||
|
Re:
stel axel är ju optimalt för drifting eftersom dom inte har något grepp.. tycker absolut du ska slänga dit E30-axeln.. även om den kanske inte är optimal så är den good enough och dessutom modifierbar på alla möjliga sätt.. på E34'an jag hade (typ likadan bakvagn) så gick det knappt att sladda trots V8 under huven.. minsta lilla man fega med gasen så slet det till i bilen och det greppade direkt
så gott som inga retursladdar alls om det inte var snö/is.. och även då var det fullt kontrollerbart.. underbar bakvagn jämfört med alla stela jag är van med.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
tycker det är fel att säga att en stel bakvagn inte har något grepp. man kan få grepp så det räcker och blir över med stel bakaxel. och att en stel bakaxel skulle vara optimal för drifting vet jag inte riktigt heller.
den väsentliga skillnaden mellan en e30 bakvagn och e34 i det här fallet är vinkeln på bärarmarna, e30 har en svepvinkel på 15 grader, i förhållande till e34ans 12 grader. sweep-vinkeln är den vinkeln som bärarmarna sitter med i förhållande till en tänkt linje som går rätt över bilen på bredden. detta ska ge e34 bakvagnen lite frommare vägegenskaper i och med mindre förändringar av spårvidd ochhjulvinklarna vid in och utfjädring. i relation till detta så hade tex 02/e21 20 graders sweep-vinkel. _________________ MVH |
||||
|
Re:
Hur tänkte du nu? Nascar kör med stel axel och mer eller mindre varenda japan som körs som driftingbil har ju delad bakvagn!?
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Forumet skulle definitivt behöva ett BS-filter
Delad bakaxel är ju super ...för tillverkarna som kan ta bättre betalt för bilen initialt, och sälja mer/dyrare reservdelar under bilens livstid... trots samma eller lägre tillverkningskostnad
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Re:
finns som sagt både för och nackdelar med stel vs delad bakaxel. Men Ekonomiska för och nackdelar ärväl inte så aktuellt när han har båda axlarna i sin ägo? _________________ MVH |
||||
|
Re:
ja, verkligen.. kanske man hade sluppit BS-kommentarer som dessa två och kunnat koncentrera sig på fakta och erfarenhet istället.. tråden handlar om en Ascona B som bakaxeln ska bytas på.. varför skulle man då sätta dit en liknande axel om man ändå har en mycket bättre E30-axel liggandes? dessutom håller inte volvoaxlar att köras som en bil ska köras.. dyrt med diffar och diffbromsar osv.. till bmw finns hur mycket som helst.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
För att E30 axeln inte är bättre! Och Volvo axlarna visst håller! Allt beror på vad man är ute efter och hur noga man är beredd att göra jobbet. Hur många stripp bilar finns det inte med 500hk och Volvo axel som det håller för? Hur många Volvo axlar misshandlas inte brutalt i rallyskogarna utan att gå sönder? Diffar och diffbromsar av eftermarknads modell är inte dyrare än till nån annan bil. E30 axeln har andra fördelar än Volvons, det är allt! Och vad landar en E30 axel på innan du fått den hållbar för 500hk på strippen t ex? Sviktståls drivaxlar, stora diffen, vad kostar dom delarna? Och som jag sa, om nu stela axlar är så bra i drifting för att man inte har nått grepp med en sådan. Varför använder Nascar med framgång stel axel där dom behöver grepp då? Och varför är 90% av drifting bilarna försedda med delade axlar där man enligt dig Inte ska ha nått grepp? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
jaja, jag har väl fel då.. någon sa att visdom är att inse sin egen okunnighet.. visserligen är jag inte alltid så vis men ändå.. med alla mothugg är jag beredd att erkänna att jag har fel..
no hard feelings hoppas jag.. E30-axeln är iaf ställbar åt alla håll (med moddade bärarmsfästen) vilket måste anses vara bra hur man än vrider och vänder på saken.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Jag har ju själv bytt från stel till delad, med samma princip som E30. Även om en sådan semi-trailingbakvagn går att göra ställbar (åtminstone toe och camber, delvis rollcentrum) så är den ändå begränsad i sitt arbetsområde och sin flexibilitet.
Ska man bara köra bana och drifting (och gata kanske) behöver det inte alls vara ett bekymmer. Det man framförallt väljer bort är möjligheten att enkelt ställa om till riktigt bra accelerationsgrepp. Det är något jag saknar i min bil. Det är förstås en fördel att det är gott om hållbara delar till BMW-axeln men jag tycker inte man ska överskatta dess funktion när det gäller väghållningen. En bra upphängd stel axel kan fungera precis lika bra, i alla fall så länge vägen är hyfsat jämn. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Precis... Om man redan har en suverän upphängning, som bevisligen fungerar bra i både olika racingsammanhang (inkl DR) och inte minst i rally, varför byta till en sämre? Oavsett om den redan ligger i garaget, eller inte? _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Re:
Är e30 bakvagnen sämre? tycker nog det här är lite diffust, allt beror ju på hur mycket man modifierar och vad bakvagnen skall användas till. som orginal eller måtligt modifierad skulle jag i alla fall rekommendera e30, annars ska man dit med watt-länkage och dylikt på volvoaxeln, (ascona har väl ockå panhardstag?) dessutom är det inte direkt nära till banor här i Mora. och med det utan att säga att varken volvo eller ascona har dåliga bakvagnar. egentligen är det väl det hela en smaksak.
sviktstålaxlar lär man ha på volvobakaxel med, förresten _________________ MVH |
||||
|
Re:
Nej, den är bättre ...när det gäller komfort, och som försäljningsargument mot Svensson som står i bihallen som spekulant...
Däremot är den sämre när det gäller att hålla två drivhjul parallellt mot underlaget
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Re:
ja troligtvis är det en komplott alltihopa......
ps; hjulen ska helst gå mot underlaget
_________________ MVH |
||||
|
Trevligt att det blivit en diskussion.
Kollade upp lite priser på delarna. Är ju inte helt hundra på vad man behöver när man bygger 4-link. Priser tagna från bakaxeldelar,snowball och igmab. Bmw: komplett bakvagn 1000-1500:- + torsendiff 6500:- Volvo: Bakaxeln (1031) 2700-5000:- + 4-link 2300:- + torsendiff 6500 :- + panhardstag 700:- Wattlänk kåpa 5000:- Enligt mina vetskaper så håller ju inte drivaxlarna bra på orginal bilar med svetsad diff på volvorna och bmw är inget jag läst eller hört nå dåligt av, förutom av dragrace åkare. Dragrace är inte nå jag är direkt intresserad av så de kan vi räkna bort. Tvivlar att rally åkarna åker med orginal volvo grejjer. Om man ens behöver allt jag skrev för volvo axeln får gärna svara på. Blir ju i så fall mycket billigare med bmw bakvagn. Säg gärna nå om ni provat torsen diff eller rekommenderar ni nån annan? _________________ Joakim Resgård |
||||
|
Re:
med panhardstag, menar du då stagen till Wattlänken? panhardstaget försvinner ju i och med Wattlänken, det som är hela grejen med det. köper du en 1031 bakaxel så har du ju redan en ramplamell-diff vilket oftast är att rekomendera, gärna med lite rejälare spärrverkan. de diffarna duger rätt långt mig veterligen. går du på e30 bakaxel är Toe samt camber justeringskit bra, kostar ca 1000 spänn av ppf. alternativt köper du Millways e30 DTMs kit med justerbart roll-center, toe, camber men det kostar nästan 4.5 tusen vilket känns dyrt för något man kan göra själv. hade jag varit du och tänkt bygga om e30 bakvagnen så hade jag byggt om länkarmarna för uni-balls, sen antingen ett kit med excentriska bultar alt ett egetpulat a la DTM. fixas enklast med svets och god vilja. oberoende av vilken bakvagn du väljer är Ramplamell-diff (det man ofta talar om när man pratar diffbroms) oftast att rekomendera, är väl vanligast i ban-leksamanhang. e30 klumpar eller insatser är inte jättedyra gäller även volvo, speciellt inte på ebay. sen är en krängningshämmare av justerbar typ trevligt och även justerbara coil overs. Coil Overs kan du ganska simpelt och billigt göra av ett par gula Konis och ett coilover conversion-kit. _________________ MVH |
||||
|
Nu är ju inte ramplamelldiffbroms standard i Volvos 1031-axel, och de flesta originaldiffarna är rätt trötta vid det här laget.
Jag kör Quaifediff (samma princip som Torsen) i Caprin med Sierrabakvagn (som E30 ungefär), och det är en bra diff men den kräver att båda hjulen är i marken för att den ska driva bra. Har man som jag klantat sig med chassisättningen så kan inte den diffen "rädda" drivningen som en ramplamelldiff kan. Speciellt viktigt om man vill sladda :-) Ska du inte köra dragracing har den delade axeln färre nackdelar men jag tycker fortfarande att du ska överväga en stel axel i trelänk eller torque arm. Det kräver i och för sig lite mer mekanikkonstruktion men kan också ge ett mycket bra resultat. Är du mest ute efter ett enkelt sätt att få dit en vettig diffbroms OCH komma över gränsen till ombyggt fordon så är E30-bakvagnen ett någorlunda rationellt val. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Ascona B bakvagn
|
2 besök senaste veckan (9558 totalt) |