Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vem säljer HANS fästen i Sverige?
<<   1, 2, 3, 4, 5
6 besök senaste veckan (23632 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Flesh skrev:
Problemet som jag ser det är tillverkare inte riktar sig till den "lilla" skaran av hobbyförare utan bara till proffsen..
Kostnader för utveckling och certifiering måste tas ut på nåt vis och om man börjar på toppen så hjälper FIA till att sprida det nedåt (eller trycka det i halsen, om man väljer att se det så).

FIA har ju inte börjat med omcertifieringsrutiner (om de kan göra det utan att skapa nya homologeringsnummer) för sina huvud/nackskyddsdetaljer än, det kommer nog att bli ett ganska rejält hallå när SBF ska krångla till det.

JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Marcus, skydden är ett krav i de högre divisionerna av bilsport, och där VILL man ha de lättare skydden eftersom dom är just lättare. Därför öppnar vi på marknaden med lätta produkter som är dyrare. (Mindre vikt kostar mer pengar)

Vi har redan de billiga och tyngre produkterna i produktion, och säljer stora volymer av dessa, men inte som FIA homologerade... Alla tester är klara och skyddet klarar dom galant. Men vi väntar på att FIA:s papperskvarnar ska mala på, FIA är inte den snabbaste organisationen...

Flesh skrev:
JP Simpson skrev:
Hahahaaaa...snuskigt dyrt, bra kommentar... :-)

Vad kostar 3-månaders sjukskrivning och några års rehabilitering...det är vad dom som har erfarenhet från en krasch brukar tänka på... :-/

Efter allt jag sett runt om i Europa under de år jag jobbat med personlig säkerhet i bilsport skulle JAG lätt avstå en racingsäsong bara för att ha råd att satsa på rätt säkerhetsutrustning... Men det är som sagt min erfarenhet.

Visst är det så, men varför ta 10k för något som ska vara bäst på marknaden, varför inte sälja det för 5k och sälja dubbelt så många eller fler ?

Problemet som jag ser det är tillverkare inte riktar sig till den "lilla" skaran av hobbyförare utan bara till proffsen..

www.simpson-europe.com
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

När beräknas det finnas fiaklassade modeller av huvudskydden även i lägre prisnivåer än
den dyra fia varianten som finns att tillgå idag?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Jag förstår inte hur du menar, det finns i dag hjälm/HANS paket som säljs för ca 6000:-, att det sedan är en skithjälm och ett gammaldags HANS-skydd är väl ungefär vad man får räkna med för dom pengarna.

En besvärande sak med HANS är att om du vill få det att fungera optimalt bör du köpa HANS-stol och HANS -bälten, å då drar det på med en hel del pengar...

Sen så anser jag att det finns många bra produkter ute på marknaden, men tyvärr installera och används dom ofta på ett felaktigt sätt...både SBFs och FIAs guidelines är felaktiga, man följer absolut inte tillverkarens rekommendationer nämligen...

Babbe skrev:
JP Simpson skrev:
Hahahaaaa...snuskigt dyrt, bra kommentar... :-)

Vad kostar 3-månaders sjukskrivning och några års rehabilitering...det är vad dom som har erfarenhet från en krasch brukar tänka på... :-/

Efter allt jag sett runt om i Europa under de år jag jobbat med personlig säkerhet i bilsport skulle JAG lätt avstå en racingsäsong bara för att ha råd att satsa på rätt säkerhetsutrustning... Men det är som sagt min erfarenhet.

tyvärr så har ju inte den "gammla" hanset kommit ner i pris 6000 för en bit plast + hjälm.

Det tråkiga som jag känner är att det inte har kommit något på 20år sen nu ska vi köpa nya grejor för
20k vart tredje år för det gammal inte är bra längre och nästan livsfarligt.

www.simpson-europe.com
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010

Re:

Vi pratade med FIA om det tidigare i veckan och dom är "på" projektet, men jag skulle inte hoppas på att det bli klart i vår. Men man vet aldrig, vår FIA8860 hjälm tog bara 10 veckor att få igenom administrationen, så teoretiskt kan vi ha det klart under våren :-)

Michael Bäck skrev:
När beräknas det finnas fiaklassade modeller av huvudskydden även i lägre prisnivåer än
den dyra fia varianten som finns att tillgå idag?

www.simpson-europe.com
Citera
Allmänt banåkaforum
Vem säljer HANS fästen i Sverige?
<<   1, 2, 3, 4, 5
6 besök senaste veckan (23632 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande