Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E60 M5 2008 JAWS Motorsport | 1 besök senaste veckan (10277 totalt) |
Vi har pysslat lite med Patrik's (delägare JAWS) M5 här under fjol höst och bestämt oss att den blir ansiktet utåt för företaget och vår satsning 2012.
Bilen är en Alpinvit -08 med hygglig utrustningsnivå som head up display osv. Vi började i samspel med våran tekniker och tuner att utveckla ett ALPHA-N program till bilen och testa lite olika lösningar med detta, iom att vi väljer denna mjukvarulösning får vi bort luftmassemätarna och allt krimskrams som blockerar luften in till dom 10 separata spjällen. Bilen känns mer levande och man får en mer direkt mekanisk känsla när pedalen fälls. Vi testade oxå lite olika trattlängder på ett kolfiberinsug vi lät JPC i AVESTA hjälpa oss med för att se hur effektlurvan blev, detta med vårat egna CAi (cold air intake) gav oss + 30whp (484whp) i dyno och sänkte 100-200Km/h intervallen med nära en sekund! Efter det har vi labbat med bortagna bakre katalysatorer etc och hittat 10 drivhjulshästar till. Det rullar oxå 2st M5:or i USA med våran programvara och olika boltons. Nu har vi oxå börjat med våra "black edition" grenrör som kommer få lite finare radier på börjarna samt utan kattarna som är inbyggda orginal, liknande grenrör har visat ge ca 20-30whp på en standard bil! Utöver detta snickrar vi oxå på ett nytt insugs som blir i ett stycke med mer volym ist för orginalets 2-delade design, tanken är att vi med denna kombination: insug , grenrör, alpha-n programvara ska kunna plocka så pass mycket effekt så vi är i närheten av Dinan stroker kitten och steg 1 kompressor satser som finns att köpa, dvs + 500whp. Vad ska vi göra med detta då? Jo vi ska köra bana såklart och en del flygfälts event. M5:an får lättviktsfälgar dvs 19" ENKEI RFP1:or med toyo 888, 265:or fram och 295:or bak, vi kommer oxå uppgradera bromsbeläggen runtom likaså slangar och vätska, i övrigt får den vara orginal tillsvidare (det vet vi av erfarenhet att det brukar inte hålla speciellt länge..men men.) Första testerna på väg och i dyno för våran bil: http://www.youtube.com/watch?v=pX-ie1hq3uo http://www.youtube.com/watch?v=OKx8gmcGZfA&list=UUKH2lKOKEXUmPkNZs2eLE0g&index=2&feature=plcp Kundbil 1: http://www.youtube.com/watch?v=5bNyRF-uv_Y&feature=player_embedded Kundbil 1 första uppstart: http://www.youtube.com/watch?v=UdlwpEWyX9Q&feature=player_embedded Kundbil 2 kör mot P31 C63 AMG: http://www.youtube.com/watch?v=JydnCClzJBE&feature=related Kundbil 2 från kupe: http://www.youtube.com/watch?v=JJYEtUvTZtI&feature=youtu.be _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||||
Tackar tackar Bmw M5 = pansarvagn så det skjuter du inte i småbitar så lätt _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||||
Ska det jagas Nissan GTR så Tyskarna får lite självkänsla igen
Vikterna är väl liknande (eller är M5an ännu klunsigare)? Slagskepp som är snabbare än de borde är alltid förstummande. |
||||||
Ja vi pratar ungefär samma vikt, i farter över 200km/h borde vi lämna en GTR bakom oss, i starten NEJ..så där ställer vi inte upp _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||||
Och vem blir snabbast runt ? Lycka till med bilen, skall följas med intresse |
||||||
He he runt ringen? GTR är en av dom snabbaste registrerade gatbilarna som finns så det är ingen fara på taket där Om vi Max lättar bilen och plocka på chassiedelar för lika mkt som en bättre beggad M5 kostar så är vi kanske i närheten. _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||||
Undra hur mkt man kan lätta en e60 utan att kapa div el och byta rutor..
300 kg måste man kunna ta i ljudisolering och inredning? Ganska prisvärda och hållbara hästar då.. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Framstolarna väger nog 40kg/st iaf , går nog banta ner en rätt rejält om man vill d! _________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||||
|
||||||
_________________ - Jonas Eriksson - // Tel: 0707902629 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E60 M5 2008 JAWS Motorsport | 1 besök senaste veckan (10277 totalt) |