| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Tjattertråden om MINI Cup 2012 - Nyheter i tråden!
|
<< 1, 2, 3 >> 10124 besök totalt |
|
Jag tyckte BMW Mini Cup var ett fiffigt namn, med syfte på att det är en light version av vår riktiga cupserie. Det täcker ju dessutom in båda fordonstyperna. Detta namnförslag speglar dock inte tävlingsformen om det var av vikt.
Gällande appar så välkomnar jag det förslaget, en smartphone utrustad med rätt app och en extern GPS puck är extremt exakt vad det gäller tider, jag har jämfört med DL1 och det stämde på hundradelen. En Nokiatelefon med Series 60 OS och en extern puck går att köpa in för låt säga 800:- lägger man sedan på Racechrono (freeware) så har du en excellent logger för både tid och annat. Detta är troligtvis den mest stabila lösningen för dom pengarna. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Tycker stämman, dvs deltagarna, att MINI Cup fortfarande är fiffigt och rätt i stället för typ "BMW Cup Jr" (
) så kan man ju alltid köra vidare med det namnet.
Vi försöker ju vara ganska prestigelösa inom MINI Cup så det är bara att tycka till. Mer kul än rätt är ledorden. Sjöströmmarn, du kan ju bli vår testpilot vad det gäller lämplig "app" för den stora massan under 2012? Det finns ett stort antal trådar här på Rejsa där du briljerar med din telefonfetisch
Lillen, är våra tyska släktingar sugna på att få hjälp att starta upp, eller få mer information så är det bara till att PM:a mig
_________________ BMW MC-klubben |
||||||
|
Re:
IMHO
Bra grej att gräva i, tror transponderkostnaden är en tröskel som gjort att en hel del nyfikna inte kommit till skott att åtminstone vara med någon gång eller två för att testa (och sen bli hooked ). Men vad man kan göra med alternativa mätgrejer här är inte solklart IMHO. Det finns program för iPhone, Android och faktiskt Nokias lite äldre feletoner. Och det finns ganska många som har en driftbox. Frågan är om tillförlitligheten med just GPS-mottagningen kan ställa till det, på Knutan till exempel är det lite skakigt, en hel del varv får dropouts IMHO. En tanke bara sådär utan att ha klurat så länge... man kanske kan kräva att man har en bättre GPS-puck? Ja inte vet jag... jag bara hasplade ur mig det.... Men superbra grej att börja klura kring alternativ till transponder hursomhelst
Ska det vara häftigt? Street Cup... äääähh... hmmm... kändes neon och styling i mina öron. Tidattack Nähä... Gatbilscupen kanske?
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Jag har redan för ett åt sedan tagit upp frågan. Men nu har jag även ställt den till de som har lite ansvar. Återkommer.......hoppas jag. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
|
Re:
Känns som det tidigare förslaget 'Klass 1: Bilar från 286 hk' var ett bättre upplägg. en 3.0 skulle inte göra bort sej i Klass1 men den blir väldigt dominant i Klass2 nu...normalt sett! (om man har jämfört tidigare varvtider i Mini cup tycker jag det är fel) men det kanske ställer till det för effekt i Minisar då, el har man även tagit med alla dieslar i leken? Hur kom man fram till detta nu?
Nytt namn på tävlingsserien inför 2012: BMW MINI Cup eller BMW Cup MINI är bra namn.... _________________ /// Daniel Solaric /// BMW Time Attack
Vardag: BMW 335d -16 Race: BMW 328 ESS Komp. -98 Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 |
||||||
|
Re:
...missade detta, jo då man nog ska slopa ett märkesgivet namn! Gatbilscupen låter ju helt ok
_________________ /// Daniel Solaric /// BMW Time Attack
Vardag: BMW 335d -16 Race: BMW 328 ESS Komp. -98 Pensionförsäkring: BMW M3 3.2 -96 |
||||||
|
Re:
Ja, DL1:an är också GPS-baserad så den visar lika rätt/fel som andra GPS-baserade mätsystem...
En laptimer med iR-mottagare har oöverträffbar repeterbarhet och de billigaste kostar väl lite över en tusing idag? Enligt min åsikt så GPS är inte ett alternativ, det duger fint för eget bruk men inte till tidtagning i tävling. Utvärderingen kan bevisa motsattsen, ett test med iR-laptimer vs. racechrono vs. officiella tidtagningen under 250+ varv i ERCup på Knutstorp borde ge underlag nog. Har nog inget bra bidrag till namnet men håll det på Svenska, bara fånigt att "internationalisera" något nationellt.
Varför inte haka på senaste trenden, kanske Mini Elitserien kan vara nått?
_________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
|
Re:
Då får vi ha nått lämpligt kval system så BMW Cup förarna kan kvala upp i elitserien
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
En stilla fråga Måns, har du diskuterat detta med vår tidtagare? Han är ju en smidig rackare plus att vi haft honom länge under våra vingar. Kanske så kan det vara ok för honom att göra en specialare under 2012, dvs gratis för "Mini Cup" eller att ni tillverkar någon form av "prova på klippkort" där man får låna transponder säg 2-3ggr under 2012 tills man vet om man vill åka vidare. När man väl bestämt sig att åka vidare så är kostnaden för en fast transponder försumbar. Att hitta på något eget är väl kreativt, men gud så jobbigt när övrig infrastruktur finns på plats...
Tror åter igen att snålheten bedrar visheten
_________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Som jag ser det så funkar GPS-baserade grejer kanon om man kör en massa varv och man mera använder loggarna för att analysera var på varvet man kan förbättra sig, dvs det gör inte så mycket om en del av varven har dropouts och suspekt resultat. Men i MINI Cup är det ett mycket litet antal varv som ska loggas och det är därför ganska viktigt att alla varv är korrekta. Och det tror jag är svårt att uppnå med GPS. Att köra dubbla system - transponder & GPS - för att utvärdera låter klockrent!!!!! _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Det där med att försöka hitta en lämplig gräns är svårt, speciellt då modellfloran och motoralternativen har exploderat. Det finns ju effektsvaga förare som kan köra skjortan av effektstinna förare också. Jag kan böja mig, och tycka att 286 hk kan vara lämpligt då det inkluderar tidigaste versionen av E36 M3 3.0 L. Som sagt, hellre logiskt baserat för bättre förståelse än 100% rättvist, vilket å andra sidan aldrig kommer att kunna var möjligt, men vi kör ju för att det är kul främst. Det bör kunna fungera tills alla nya motoralternativ börjar dyka upp på våra banträffar. En "standardmodell" i dag med diverse tekniska hjälpmedel (turbo, extraboost vid visst varvtal, m.m.) spöar ju ofta en gammal hederlig mekanisk E36 M3 i dag vad det gäller vrid och effekt. Å andra sidan så ställer också mycket teknik (elektrisk diff m.m. ), och nya säkerhetskrav (läs vikt) till det vad det gäller bankörningen jämfört med samma E36 M3.
Att försöka reda ut den djungeln för att nå millimeterrättvisa hoppas jag att vi kan undvika.
Att se över ev. nya möjligheter med vår tidtagare för "speciallösning" kan jag alltid göra. Verkligheten är vad den är när det kommer till vad folk vill lägga sina pengar på. Fast om den tekniska utvecklingen även innebär att nya möjligheter öppnas vad det gäller denna fråga så tycker jag att man kan se över saken. Kontrollen över, och hanteringen av resultaten/tiderna, samt driftsäkerheten kommer dock aldrig att kunna nå dagens nivå med transpondersystemet. _________________ BMW MC-klubben |
||||||
Gatbilscupen är ett förslag. Andra förslag är också välkomna. Namnet behöver ju inte vara så himla seriöst heller. Även om pretantiöst alltid kan bli skoj: BMW Sport Club Auto Weltmeistershaft
Udda avarter till namn fungerar också
Edit: Exempel på sådana udda avarter har kommit in från en "undisclosed" gammal medlem :
Idol 2012
No bull - just koner Cup
||||||
|
Re:
Jag planerar att åka de flesta träffarna
_________________ Ulf Ericsson BMW M3 GT -95 Nr:233 BMW M3 E46 -04 Porsche 964 -90 Porsche 944/968 (Banbil) Porsche GT3 Touring -18 Toyota GR Yaris -20 Toyota GR Yaris -20 |
||||||
|
Re:
samma här, ska oxå fösöka åka på dom flesta träffarna om pengarna räcker till
_________________ Mvh Kristofer Larsson ex-BMW CS #7228 ex-BMW SC #770 |
||||||
|
Vi vill ha MINI Cup pokaler 2012
:
1. Björn Petersson, MINI 2. Måns Ulveståhl, MINI 3. Gunnar Frykfors, MINI 4. Gustav Stjernberg, MINI 5. Ola Kvarnström, MINI 6. Magnus Thome', BMW 7. Emil Österberg, BMW 8. Viktor Örtegren, BMW 9. Anton Axling, BMW 10. Daniel Solaric, BMW 11. Patrik Skoog, BMW 12. Ulf Ericsson, BMW 13. Kristofer Larsson, BMW
||||||
|
Re:
Får stryka mig från den deltävlingen tyvärr. Kan bara vara på plats på lördag. Men jag kommer igen
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Lite synd om du hade tänkt hålla jämnt med Måns och hans nya raket, vill nog till att ha lite närvaro även för dig om du skall kunna plocka hem titeln i år, potential finns ju i både förare och bil! _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Intressant kring enklare/billigare entrebiljett när det gäller transpondrar:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Tjattertråden om MINI Cup 2012 - Nyheter i tråden!
|
<< 1, 2, 3 >> 10124 besök totalt |