Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3,2 -88 Såld
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13917 totalt)
Tommy Gråberg

Här sen Nov 2005

Re:

Jerker F skrev:
Citat:
Tjena Jerker

Har en 84 3.2 som jag bytt system och mappat.
Det som är bra att veta om du skall köra bana och bilen går hår ca 30min skall du inte montera en
rost fri ljudämpar. Den blir varmar och den värmen leds in i motorn med klart märkbar effektförlust.
Mappning gav mycket bra resultat då jag hadde en svacka i vridmoments kurvan mellan 3000-4500varv.
Det är den stora skilnaden att bilen svarar mycket bättre ur kurvorn med det ökade vridet.
Effekten ökade ca25 kusar och det kostar ca 25' .
Angående växellådan så kommer den fungera klockrent Perry och Dick har hjälpt mig i 8år och dom gör topp jobb.
Lycka till och väl mött ute på banorna i sommar.
Mvh Tommy Gråberg

Hejsan Tommy!
Låter bra det! Vart har du varit å mappat om motorn?
Kör du med ssi värme kammare/headers eller vad har du för några, menar du slut dämparen rostfri då eller? Jag funderar på att köra med 2 utblås, va tror du om det?

Perry har hjälp mig flera gånger också så jag är inte orolig utan det kommer nog funka klockrent!

Hej Jerker

Amracing hjälpte mig med mappningen googla så hittar du dom.
Jag har ssi värmekamrar i rost fritt det berodde på att jag inte hitta några i vanlig stålplåt.
Med det viktiga är att jag har ljudämparen i stålplåt för mindre värmeutveckling till motorn.
om du köpte ljudämpar med dubbla ut blås så känner jag en kille som har plåtarna för det
som skall sitta under kofongaren.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Jerker F skrev:
Har inte hänt så mycket än, väntar på att få pris på portning av toppar och insug.
Grejerna är för tillfället iväg på flödesmätning. Tanken är att få till "jämna" flöden på alla cylindrar.
Mätningarna hitintills har visat på olika flöden både på topparna samt insuget.

3.2ans insug är känt för att flöda ojämt mellan cylindrarna.
http://www.rennsportsystems.com/engines%202.7-3.2.html

En 964 kam eller bättre variant kan ge dig några hästar till också.
Chip och MAF-kit kan är nog inte heller fel.

Det tråkiga med 3.2an är att den har klena vevstaksskruvar (Porsche gick ned från 10 till 9mm) så den klarar inte av att varva längre än ~6750, inte på ett säker sätt. Har du motorn isär så byt ut mot APR skruvar, det ger lite större marginaler vid en felväxling, men inte det heller är säkert över 6800.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Jerker F
Karlstad
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Citat:
Jerker F skrev:
Har inte hänt så mycket än, väntar på att få pris på portning av toppar och insug.
Grejerna är för tillfället iväg på flödesmätning. Tanken är att få till "jämna" flöden på alla cylindrar.

Det tråkiga med 3.2an är att den har klena vevstaksskruvar (Porsche gick ned från 10 till 9mm) så den klarar inte av att varva längre än ~6750, inte på ett säker sätt. Har du motorn isär så byt ut mot APR skruvar, det ger lite större marginaler vid en felväxling, men inte det heller är säkert över 6800.

Så vevstaks skruvar är det som man ska tänka på också. Då får vi lägga till och kolla upp detta med.

Ja har läst en del på just Rennsport å det finns ju en del saker å göra, men vill ju inte att det "drar iväg" är ju redan på g med portningen

Knutstorp 1:05:56
Mantorp 1:26:93
Kinnekulle 0:57:97
Gelleråsen 1:12:77
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Jerker F skrev:

Så vevstaks skruvar är det som man ska tänka på också. Då får vi lägga till och kolla upp detta med.

Vevstaksskruvarna måste ändå bytas då de bara kan användas en gång, givetvis är ARP-skruvar dyrare än original men kan ju räkna bort kostnaden för original (ca: 2000kr).

Porsche 931 -79
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005

Re:

safe skrev:
Jerker F skrev:

är det inte ventilerna som ger sig först? på clubsporten bytte de ju ventiler för att det skulle gå att varva lite mer.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Jakob.Josefsson skrev:
safe skrev:
Jerker F skrev:

är det inte ventilerna som ger sig först? på clubsporten bytte de ju ventiler för att det skulle gå att varva lite mer.

Tja, lite lättare ventiler eller starkare fjädrar är väl inte heller dumt. Men de värsta som kan hända är ju bara att man kröker ett par ventiler. Tappar man en vevstake blir det bara skit kvar, inte en pinal i motorn går att rädda...
Jag har vid något enstaka tillfälle råkat gasa upp min 3.2a till 7000... men den har hållit ihop...

Nya stakar, typ Carillo, starkare ventilfjädrar mm så kan man få den hållbar till över 8000. Fast då vill man kanske ha andra kolvar/kammar/insug så man kan utnyttja det.

Porsche 931 -79
Citera
Jerker F
Karlstad
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Väntar fortfarande på toppar och insug...

Så har hålit humöret uppe med att varit å tittat på mina nylackade fälgar och packat upp ljuddämparen..

Ljuddämparen är i rostfritt. Vi får väll se om ja kommer att tappa effekt när det blir varmt.
Har dock aldrig fått den till å blivit riktigt varm nån gång.....
Å nu blir det dubbla utblås så nu behöver ja ha en nytt "hörn" till kofångaren... kör ju med 964 kofångare.

En annan fundering, vart fäster man bältet när man byter ut stolarna? Infästningen sitter ju i stolen på orginalen. Har ju de här stående som ska i.

Ha d gött!

Citera
JBlom
Gävle
Här sen Aug 2005

Man får väl ta bälteslåset från manuella stolar om du nu har el. Finns vinkelfästen för bälteslåset hos PC för just detta endamål. Vet ej art.nr. men ska ha nån 911 modell.
Fästet skruvar man mellan skenan och stolen som jag förstått det hela.

Stockholm
Här sen Apr 2003

Artikelnumret på det lilla vinklefästet för bältet i modeller med skalstolar är 964.521.065.00.

Du kan också borra ett hål i sidokonsolen och använda en mutter till bulten. blir samma princip som det mindre fästet och godset är lika tjockt.

JBlom
Gävle
Här sen Aug 2005

Re:

964 skrev:
Artikelnumret på det lilla vinklefästet för bältet i modeller med skalstolar är 964.521.065.00.

Du kan också borra ett hål i sidokonsolen och använda en mutter till bulten. blir samma princip som det mindre fästet och godset är lika tjockt.

Kanon med artikelnumret.
Men tipset ditt om att borra hål i sidokonsolen är riktigt bra, det ska jag personligen kika på.

Karlstad
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Inte varje dag man uppdaterar här direkt......

Men bilen är ihop och jag har rullat närmare 250mil....
Har hunnit med 2 banträffar Gelleråsen och Anderstorp i år.

lägger upp lite bilder så det finns nått att beskåda.

Så nu blir det till och se över chassit i vinter... får hoppas att jag kan få lite bättre fart på det än va det tagit för att få tillbaka motorn i bil.
Grövre torsionstavar, bussningar, hjullager, topplagringar, styrstag.....

Citera
Jerker F
Karlstad
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Ändrade planer

Det verkar bli förändring i bilparken så bilen kommer att bli till salu........

Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Sååååå vacker, tar du en arm i byte? I värsta fall kan jag även slänge med ett ben

Jerker F
Karlstad
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Tyvärr no body parts i inbyte.

Med tanke på en Porsches andra hands värde så behöver man inte stympa kroppen för å ha en.

Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Re:

Jerker F skrev:
Tyvärr no body parts i inbyte.

Med tanke på en Porsches andra hands värde så behöver man inte stympa kroppen för å ha en.

Attans

Det blir nog till att titta om jag ska sälja av mina bilar och köpa en 911, jag tror inte jag kan hålla mig längre...bara måste ha

Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009

Re: Ändrade planer

Jerker F skrev:
Det verkar bli förändring i bilparken så bilen kommer att bli till salu........

KÖSTER DE NÖTT?!

Här sen Maj 2007

Trådstartare
Citat:
KÖSTER DE NÖTT?!

Kostar gör det...... Är du intresserad så kan du ju alltid slå en signal så kan vi diskutera vad det kostar
070 6485920

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76475

Citera
Jerker F
Karlstad
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Såld!!

Japp min följeslagare sen 10 år är nu såld.
Jag hoppas att den kommer bringa lika stor glädje till "Speedster" som den ha givit mig.

Då man inte kan va Porsche lös så investerade jag redan i höstas med nytt åk.

Det är en 2001 års GT3 cs som min bror har haft innan. Han har som synes face liftat och gjort lite uppdateringar så som ny diff, cup slutväxel, nytt cargrafic avgas samt lite annat lull lull.

Så nu stänger vi tråden så får vi följa Speedsters nya tråd istället.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 3,2 -88 Såld
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13917 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande