| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Fiat Panda 0.8 vs Opel Corsa Nürburgring
|
1564 besök totalt |
|
I senaste Top Gear så är det ett reportage om Opel Corsa Nürburgring edition. Den ställs mot nya Fiat Panda (med en 0.8 lit motor tror jag). Det var lite kul o se hur man själv reagerar. Reportaget började med att Fiaten inte var omnämnd alls. Det berättades om Opeln osv. Bilen verkar hur kul som helst och man fick gott om habegär (har ju sett om den bilen tidigare också). Diffbroms o liten bil.... najs Ett svårlöst resonemang, ungefär lika svårt som "vad är en sportbil"
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Var detta i ett tidningsreportage eller videoreportage? Om det är ett videoreportage när gick det, måste ha missat något.
Jag tycker resonemanget påminner om mina privata kval mellan fart och nöje. Vill jag vara snabbast eller ha roligast? Jag kör gammelbil just på grund av att det är roligt även i moderata hastigheter samtidigt som det brummar fint och känns gott i magen (svårt att förklara). Jag antar att nöjet för många ligger i att pumpa upp litervis med adrenalin vilket kanske bara går i jätte höga hastigheter, men för mig som inte har adrenalin som drog är nöjet mer förknippat med samspelet mellan man och maskin. Även om jag naturligtvis vill att bilen och inte minst föraren skulle varit lite snabbare.... _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
|
Re:
Video. Top Gear säsong 18 avsnitt 3. sändes igår söndag 20.00-21.00 engelsk tid. _________________ Mattias Broberg |
||
|
Re:
Ja jag är också road av både och. Märks på mitt bilval, en M3 CSL och en Citronil C1. Båda skitskoj. På olika sätt. Och skulle jag då - som ett tankeexperiment - välja Opeln eller Fiaten om jag måste välja? Det bidde nog Opeln. Fast om jag skulle slanta upp egna pengar (vilket ju är normalfallet ) så blev det nog Pandan ändå... mycket skoj per peng! Eller Opeln... eller
PS: Kom o tänka på att man kan benämna en bil som "lätt på foten", dvs lätt i steget, lätt att dansa med, en bil som bjuder till direkt var man än är om man bara frågar _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Det där med "lätt på foten" skriver jag under på som en önskvärd egenskap på en rolig bil.
Morfar hade en Opel Kadett när mitt körkort var nytt och modet var större än förståndet. Den var "lätt på foten" och förbannat kul att köra, där lärde man sig många dumheter även om effekten var begrännsad till kanske 70 hk. Men jag ska inte sticka under stolen med en "på riktigt" snabb bil är vad man önskar sig, och förmågan att utnyttja den till fullo. En bil som är lätt på foten är lättare att ta till gränsen, och när man går över den har man en chans att överleva. _________________ Johan Fredin Instagram: @electricgt6 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1564 besök totalt |