| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Köpråd banåkabil (rwd, max 50k)
|
3355 besök totalt |
|
Köpråd banåkabil (rwd, max 50k)
Efter att ha kört 3 säsonger med en lätt modifierad (lättad och sänkt/uppstyvad) Peugeot 306 GTI har jag blivit sugen på något lite snabbare och lite mer utmanande. Bakhjulsdrift är ett krav, högre effekt än 306:an ett annat, låg vikt ett starkt önskemål. Kommer inte tävla med bilen utan bara köra banträffar. 306:an har varit mycket billig i drift, har i princip bara kostat en uppsättning däck och bromsbelägg per säsong (har kört 5-6 banträffar per säsong) och inte krävt några större reparationer/underhåll. Jag vill kunna fokusera på körningen och har inte så bra förutsättningar att meka så kommande bil måste vara driftsäker. Mina tankar går därför till en bil som är max 10 år gammal. Inköpsbudget ligger på ca 50 000 kr och jag ska inte bli ruinerad i underhåll heller. Än så länge är de hetaste kandidaterna att englandsimportera antingen en E46 330 eller Honda S2000. Viss tveksamhet kring BMW:n pga hög vikt och avsaknad av diffbroms, i övrigt gillar jag BMW och en stor motor borde göra att man har kul utan att behöva stressa materialet allt för mycket. Hjärtat säger E36 M3 3,2 men huvudet säger att det blir alldeles för dyrt i längden. Någon som har synpunkter på ovan alternativ eller något annat förslag på bilmodell? _________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
||||
|
M3E46 kostar inte mycket i UK, vet folk som kommit över bra bilar för ca 50k sek.
Annars en bil som är liten, lätt, billig i drift, välbeprövad och som du lätt för ett fint ex för ca 20k i uk är Mazda Miata. Lägg till samma peng så har du en bil som är redo att köras i tävlingsammanhang. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
En vettig M3:a i UK kostar från 70.000:- och en bra ca 10-20.000 till.
Är du inte allergisk mot Vankel, så kan man köpa en Rx-8 -04-> från ca 25.000:- _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Re:
Nu drar jag kanske lite OT här men.. Driftkostnader på en Wankelsnurra, hur ser de riktigt ut jämfört men vanliga maskiner? Man hör ju skräckhistorier med jämna mellanrum men å andra sidan rasar ju alla motorer förr eller senare
Det är ju onekligen billigt för en Rx-8.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
|
Får väl slå till med att säga att en fin Alfa 75, Giulietta(gamla modellen), Alfetta och GTV är både utprovade, billiga och driftsäkra. Givetvis börjar det bli gamla bilar, så service och sådant måste ju skötas, men det gäller ju alla bilar. Bra från start, relativt lätta att modda för rolig bankörning.
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
|
Min Miata stod reggad och klar i sverige för 35tkr (omodifierad). Se bilenlänken nedan. Det finns färdiga trackdaymoddade miator att köpa för under 50k i sverige. Dessutom har vi massa träffar: http://mx5racingclub.se/
fan nu gjorde jag ett sånt där: min-bil-är-bäst-inlägg som jag försökt att inte göra haha, men jag tycker ju det här och nu |
||||
|
Re:
Årsmodell? Motor? skick? Kollat miator i UK LÄNGE och tycker mig hitta vettiga bilar från 10k (gen1 & 2 1.8L) så vore skoj att höra vad du fick och vad du gav. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
|
Re:
Det är en gen1, kalla NA på miataspråk med 1.8l motor. Ingen rost alls. lite trsiga saker i inredningen. Gav 2400£ och en kompis hämtade den åt mig. Här har du massa matnyttig info om att importera miator: http://www.mx5racingclub.se/forum/vi |
||||
|
En Miata vore helt klart ett alternativ men jag tror jag vill ha mer effekt. Har en 1,6:a NB idag och det är klart att en 1,8:a är snäppet vassare men ingen våldsam skillnad. Annars uppfyller en Miata de flesta av mina önskemål; rwd, låg vikt och driftsäker är trevligt
323:an är rätt sliten så det blir nog att köpa en "ny" BMW om man ska köra på bana med den. En M3:a vore mums men jag är rädd att de är dyra i drift? _________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
||||
|
Ett alternativ kan väl vara BMW E46 325-330 00-> som kostar från 20.000:- i England
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Kan inte ett alternativ vara en gammal bil som är renoverad och har genomgången/renoverad motor?
Jag tänker mig typ Opel Manta/Ascona/Kadett, BMW 02 serien, Ford Capri/Escort m.fl från 70-talet. För 50 000 här i sverige kan du nog få i en som är i riktigt bra skick och har lite lätt trimmad motor. Alla jag nämnde nu ligger runt 900-1100kg tjänstevikt, 150hk i en sån bil är rätt okej
Det fina med att välja en klassiker är ju att värdet sällan går ner, det finns gott om bolt on saker till äldre bilar med, och framför allt är det 10 000 saker mindre som KAN jävlas jämfört med en bil som är max 10 år gammal! Dom flesta har i princip 6 kablar bakåt, 6 frammåt, några för stereon och ett par till motorn och man kan nästan fixa det mesta med en shiftnyckel, eltejp och en flatmejsel på vägkanten om nu nått skulle gå sönder
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Re:
Skräckhistorierna är i många fall obefogade. Åtminstone om du hittar en bra bil med bra historik och där servicen är gjord o.s.v. Typ som för vilken bil som helst, oavsett motortyp. Men visst finns det ful-bilar Åker du bana så gissar jag att du oavsett bil redan ger den lite mer kärlek än en vanlig vardagsbil. Det du behöver lägga till på en RX-8 är att kolla oljenivån kanske var 100:e mil då det går åt lite till smörjningen. Vill du vara extra safe så kan du skvätta i ca 1-2% bra 2-taktsolja i bensintanken när du åker hårt på bana. Fastlane här på rejsa vet mer, kolla gärna i hans projekttråd. Skulle det haverera så finns kunskapen i Sverige att laga, så det är inga problem. Delar finns också. Tänk också på att det är få rörliga delar i motorn som kan gå sönder i .
Ang. uppgraderingar så är nackdelen att det är dyrt att trimma i förhållande till effekten man får ut. Fördelen är att prestandan i 231 hk-motorn räcker väl (192 hk-motorn är inget alternativ i min mening). En större fördel är att det finns mängder av eftermarknadstillbehör för väghållning m.m. då RX-8 är en väldigt vanlig bil på trackdays och racingserier på både klubb- och elitnivå i både USA och Japan . En MX-5 av senare snitt är säkert också fin, har dock inte provat någon sån så det får andra uttala sig om.
Jag valde mellan 325i E46 M-sport, 320si E90 och RX-8 och valde det sistnämnda för den imponerade mest (dock har jag inte kört en 320si E90). Ångrar mig inte en sekund, speciellt inte efter första konbanekörningen, även om BMW också har väldigt fina bilar .
_________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
|
Herrejösses vad billiga RX-8:or är i England
Man får ju lätt tag på en 231 hästars under £3000. Helt klart ett intressant alternativ. _________________ Johan Svensson Volvo V60 laddhybrid till jobbet Mazda MX-5 NC till glasskiosken Locost på banan |
||||
|
Re:
Ah, missade det
Man kan även få en turbomatad MR2 mk2 för en billig slant i UK. Det lockar mig personligen mer än rx8a. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Köpråd banåkabil (rwd, max 50k)
|
3355 besök totalt |

