Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (21482 totalt) |
Haha, att jag behöver trimma och bygga om kan vi nog alla vara överens om att jag definivt inte gör. Dock är det roligt att fixa, pilla, bygga om och förbättra
![]() _________________ Kristoffer Lilja |
||
![]() Drog bort aluminiumtejpen på det ena röret då det praktiskt taget ramlade av av sig själv ändå. Vet inte varför dom satt den där överhuvudtaget egentligen, är ju meningen att bandet ska skydda omgivningen mot grenrörets värme, inte meningen att det ska skydda grenröret mot omgivningen värme ![]() _________________ Kristoffer Lilja |
||
Kan säga att jag idag spenderat dagen på att riva ut inredningen. Nu väntas bara ett evighetsprojekt att skrapa lim, tektyl och asfaltsmattor...
Iallafall, om någon var intresserad av inredningen, så som stolar etc så är det bara att PMa. Mycket gick dock åt skogen vid demonteringen, såsom t.ex. innertaket, men stolar och mattor ska vara hela. _________________ Kristoffer Lilja |
||
Lite nya delar fick jag idag yey
Boostenhancern är inte till mig dock, jag ska ha en dubbelportad wastegate så man kan ställa laddtrycket helt manuellt. Verktygen är rätt bra och ha, köpte en sats för typ 120 dollar eller något, är låsning till svänghjulet, verktyg till remspännare samt balansaxel remhjul och gradskiva för att mäta remspänning. Sen är det ny elpump till turbon (den gamla är trasig vid kontakterna), dragöglor, packningsats till spridarna, brickor och muttrar till toppen, expansionskärl, balansrem och packningsats till övre balansaxeln då den läcker olja. ![]() _________________ Kristoffer Lilja |
||
Re:
Tyvärr är mattorna svarta, likaså stolarna. Stolarna är svart tyg med porsche lite överallt, el upp och ned samt ryggstöd. Passagerarstolen är helt manuell. _________________ Kristoffer Lilja |
||
Är det någon som har någon som helst koll på vad en M44/51 motor väger med turbo och intercooler samt rör och slangar inräknat? Iallafall på ett ungefär?
En annan fråga, finns det något som helst som biter bättre på rostkyddsmassa än ett stämjärn? Tagit 3 timmar att få bort den lilla biten bakom förarstolen. Varmluftspistol funkar inte på massan, funkar bara på asfaltsmattorna. _________________ Kristoffer Lilja |
||
KG
Motorn utan intercoler väger 186kg (en Chevy LT1 väger 210kg). Om du har tillgàng till nitrogen sà kan du frysa det sen sà trillar det som chips om du bankar till med gummi släggan tar det sista med spackel. _________________ Jan K |
||
Anledningen till att jag frågade var att många amerikaner sätter LS1 motorer i 944or och jag har alltid ställt mig frågande till om det inte stör viktbalansen helt åt skogen i bilen. Dock väger en LS1 motor väldigt lite för sin storlek faktiskt så kanske inte.
Kan ju vara roligt att ha lite backup ideér ifall motorn ger upp, vilket den säkert gör någon gång. Har tyvärr ej tillgång till nitrogen _________________ Kristoffer Lilja |
||
Är lite sugen på en elektrisk boostcontroller istället för vanlig manuell men kostnaderna börjar redan spåra ur lite
![]() På tal om en annan sak, någon här i närheten som är grym på att svetsa och råkar ha en portabel mig svets som passar i 230 uttag? Hade varit skönt om man sluppit flytta bilen för att sätta i buren sen när allt är rengjort och slipat inne i. Det jag behöver göra alltså är att svetsa dit fästplåtarna till buren, buren själv är bara att skruva ihopa sen. _________________ Kristoffer Lilja |
||
Den här tråden är visserligen dödare än hjärnan på en religös men är det någon som vet var man får tag på hjälpfjädrar till de ställbara GAZ dämparna? Alltså om man sänker bilen så pass mycket bak som man vill ha den så släpper fjädrarna från tallriken om man lyfter upp bilen. Antar att besiktningen inte gillar det.
_________________ Kristoffer Lilja |
||
Bl.a Demon Tweeks har hjälpfjädrar
http://www.demon-tweeks.co.uk/motors |
||
Hoj igen, håller på att snickra ihopa motorn lite smått nu. Hade tänkt att köra utan kamkåpor, tänkte att eftersom jag kommer köra 90% banor med den bilen är det lättare utan kåporna.
Problemet jag stöter på dock är att markeringarna till balansaxlarna sitter i den bakre kåpan så jag kommer få kapa sönder den bakre kåpan så att jag kan använda den som mall när jag sätter på remmen. Innan jag gör det dock hade jag tänkt fråga er om de finns någon absolut anledning till att jag verkligen bör ha kåporna på? _________________ Kristoffer Lilja |
||
Nu är det försent ändå, kapade i orginalkåpan så att ja kunde sätta på och av den utan att plocka ner något annat. Det gjorde att jag kunde se märkningarna och sen plocka bort kåpan igen. Skönt att vara utan den, kan man direkt se om något läcker och det är lätt att se remhjul, remmar etc.
En grej jag inte blev kompis med dock det var att ställa in balansaxelremmen. Spänningen och märkningarna och allt sånt blev bra men det lilla "idler-hjulet" i mitten. Det står att den ska vara 0,5 mm ifrån remmen där nere och 0,1 mm där uppe. Jag fick det till ganska exakt så när jag satte ihopa den men när jag sen snurrade motorn några varv och remmen sträcktes där uppe så ändrades mellanrummet där uppe jättemycket, så ja har säkert 1-2 mm där uppe i spel. Problemet är att jag försökte ställa in det igen i efterhand men hur jag än gör så kan inte remhjulet komma så nära både uppe och nere även fast jag kör den längst in både på excentern och det avlånga hålet? ![]() Jag valde iallafall hellre att ha 0,5 mm mellanrum där nere då jag antar att det ska förhindra remmen att hoppa över nedre balansaxeln när motorn trycker på remmen där. Spelar det någon roll eller vad? _________________ Kristoffer Lilja |
||
Funderade lite på det där med spridare och BTR. Hade tänkt sätta en 3 bars tryckregulator och köra på orginalspridare, men det kanske är bättre att skaffa aningen större spridare bara för att ligga på säkra sidan? Och isåfall vad?
_________________ Kristoffer Lilja |
||
Re:
Ifall motorn inte har någon lambdasensor kommer större spridare (eller höjd bränslestryck) att resultera i fel (för fet) bränsleblandning överallt i mappen. Dvs. det kommer att bli svårt att få den att gå igenom besitkningen (för hög CO), plus vanliga problem med orolig tomgång, igensotade stift och för hög bränsleförbrukning. Att bara dra på mer soppa "överallt" löser sällan problem. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() Fler dumma frågor. Håller fortfarande på att rensa inredningen från karosserimassa, asfaltsmattor och LIM. Är det någon som vet hur man får bort limmet från isolering etc? För att känns som jag provat allt nu. Kört med vinkelslip med stålborstrissa men det smetar bara ut det. Provat både limbortagningsmedel och lacknafta men biter inte överhuvudtaget och smetar också bara ut det. Finns ju sånt lim överallt, samt hela taket ![]() _________________ Kristoffer Lilja |
||
Re:
testat bräkleen? annars kmr vi ju in på förtunning, det kan dock bli lite väl kul om du kör utan mask i ett för litet garage ![]() _________________ Mattias Broberg |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (21482 totalt) |