| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Dåliga bromsar på nya prestandabilar?
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9389 totalt) |
|
Dåliga bromsar på nya prestandabilar?
Har sett lite i framför allt Golf R trådarna och även någon annan tråd ang bromsar och det ger mig lite funderingar. Anledningen till detta är inte för att jag har något emot Golfarna utan snarare ser dem som en likvärdig bil som Focusen, i alla fall i standardutförande. Egna erfarenheter sträcker sig till div Cosworthar, köpte min första en Escort -99. Har åkt trackdays alla år sedan dess men inte upplevt några problem med mina bromsar. Detta trots att Cosworth 4x4 har 290mm skivor och enkelok och av alla förståsigpåare riktigt dåliga bromsar. Coswortharna har jag bra kört på standard och sportdäck, men efter bilbyte för två år sedan till Focus RS och uteslutande R-däck på trackdaysen har jag fortfarande ing problem med bromsarna. Uppgraderingarna på Focusens bromsar sträcker sig till bättre belägg och 2 st 80mm flexslangar från fronten, coswortharna köreds också alltid på AP-bromsolja men det är allt jag gjort med mina bromsar. Nu säger alla snabbåkare här på forumet antagligen att det beror på en sak, det går för långsamt! PUNKT! Kan så vara, jag är inget proffs och kör mest för att det är kul, men jag känner mig inte som något rundningsmärke längre. Inte när jag åker med likvärdiga bilar i alla fall. Nu till frågorna! Nr 1: Varför byter man skivor/ok eller båda delar innan man ens har provat banåkning med bilen? Om bromsarna är underdimensionerade brukar man ju märka av en mattning av dem, dvs man förlorar ju inte 100% bromsverkan och skrotar bilen utan känner ju det ganska tydligt när man bygger upp tempo. Känns ju som en ganska dyr post att uppdatera då dessa bilars bromsar inte är kattpiss från fabrik direkt. 2m flexslang är ju ganska mycket billigare än 2 350mm flytande skivor. Nr 2: Vem säger att skivans mm är det som betyder mest?? Många verkar tro att häftiga bells i snygg färg och stora skivor = Bra bromsar. Min filosofi bygger på massor av andra parametrar. Skjälvklart ger en större skiva fördelar men det kan finnans andra saker som påverkar negativt så man inte kan tillgodogöra sig en stor skiva och då medför storleken bara ökade kostnader på skiva, ok, belägg, fälg och däck. Nr 3: Vilka har verkligen upplevt några problem? Gärna ni som åker så kallade "Hot Hatchbacks" tex Focus RS, Golf R/GTI 35, Megane RS eller liknande. Gärna andras historier om de känns relevanta. Om ni har bra bromsar, är de i så fall standard, moddade eller helt utbytta? Hoppas detta kan leda till en intressant diskussion med lite tips och inte någon pajkastning. Snart vår!!! //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
|
Mazda 3 MPS 2007. Jag tycker att mina bromsar är fullt tillräckliga redan i originalutförande. Men det är klart, bättre belägg och vätska hjälper ju mot sjunkande pedal...
Har mintex o motul nu och det ger en större trygghet på banan... Kanske att vi tycker att bromsarna duger då ialla fall jag trailbreakar mycket eftersom det är FWD. Kan ha fel, men kanske att RWD bilar bromsar hårdare så att säga, medans vi FWD mera smyger med bromsarna längre in mot apex... jag kör i alla fall så och det funkar för mig, 1.36 på Mantorp är inte snabbt men ok med en familjebil... Överlag kan man bromsa väldigt sent efter långa rakan på Mantorp utan att det blir svettigt... Brukar din ABS gå in när du kör på bana? //Nicke [/img]
_________________ Niclas Swahn |
||||
|
Re: Dåliga bromsar på nya prestandabilar?
Om du tar skivans diameter är det väldigt enkelt. Ta en hylsa som passar dina hjulmuttrar eller bultar, håll sedan i hylsan och försök lossa. Håll 10cm ut på ett handtag och försök samma. Håll 50cm ut på ett handtag och försök. Samma lika med bromsar. En annan fördel är att det blir stor yta som exponeras mot luften och kan kylas. Felet med de flesta nyare bilar, speciellt prestandabilarna är att det är gravida flodhästar som väger 500kg för mycket En gammal cossie eller lancia har nog inte 50kg asfaltmattor etc.
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Man kommer väldigt långt med ordentlig bromsdisciplin och höga kurvhastigheter.
Det finns de förare som kan köra en hel helg i V70 hyrbil utan att ens kolla däckstryck på exempelvis Gotland Ring och bara lyckas hetta upp bromsarna bak när antisladd triggades. Det kan även hända att de får frågor om vad de gjort med bilen för den kan ju inte vara original. Å andra sidan är det kul att ha bra grejer på en bil och uppgraderingar är ju skoj.
_________________ Anders Hansson |
||||
|
Re: Dåliga bromsar på nya prestandabilar?
Där har du nog en viktig komponent varför det funkar så bra tror jag. Jag har kört mycket bana med de här tre bilarna, det konstiga är att ju dyrare och snabbare bil desto värre problem med för hög temp i bromsarna
- Golf VR6 Syncro En bra bit över 1500kg. Bromsar 100% original från fabrik förutom slitsning. Gatdäck Originalbeläggen höll 3500 mil inkl. mycket banåka. Aldrig några fadeproblem förutom på Mittsverigebanan där beläggen glaserades. Viss hjälp hade bromsarna säkert av att jag alltid kunde motorbromsa väldigt kraftigt tack vare 4WD när jag växlade ner till tvåan i slutet på inbromsningen. - BMW M3 -96 En bra bit över 1600kg. Original skivor och ok. Alla möjliga värmetåliga belägg. Rdäck. Bromsarna gick alltid väldigt varma men 99% av tiden så slapp jag fade. Men alltid med väldigt liten marginal. Med Performance Friction-belägg slapp jag fade helt men med andra belägg så funkade det bra men med mycket liten marginal. Eftersom jag låg nära gränsen i temp så bromsade det tyvärr alltid lite olika och inkonsekvent. - BMW M3 CSL En bra bit över 1400kg. Original skivor och ok. Tidigare Gula Pagid och nu Performance Friction. Rdäck. Utan kylslangar: Funkade inte, glödande skivor, fade, fruktansvärt snabbt beläggslitage. Med kylslangar: Perfekt! Konsekvent broms, lågt slitage, riktigt hyffsade temperaturer! --------------------------------------- Jag kan tänka mig att problemen jag hade initialt på CSL'en berodde även på tunna skivor som var i slutet av sin livslängd och kanske att jag låter ABS'en gå in, vissa säger att det bygger värme andra säger att det inte gör det. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Går det att räkna ut bromsskillnaden mellan olika storlekar på skivor? (eller finns det nått test på detta?)
Alltså samma bil med samma broms ok men vad blir skillnaden mellan dessa storlekar på skivor? 330mm 350mm 380mm _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
Det är ju inte vikten som spelar stor roll, det är motoreffekten...
Bil 1: 1500kg 200hk. Når 170kmh på rakan. Bil 2: 1500kg 400hk. Når 210kmh på rakan. Nyare bilar har mer effekt generellt sett, samt tar vara på den bättre iom bättre dsc system och chassin som innebär högre farter . Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Mazda RX-8a har grymt bra originalbromsar.
Har kört 3 säsonger med original skivor och ok från 2004... vad jag har uppgraderat är bromsklossar, vätska och stålomspunnet... Skulle må gott av kylning för att minska åtgången på klossar men det är inget behov för bromsprestandan. Nu är mina skivor helt slut så de byts till flytande skivor med alu bells och allt fint lull-lull bara för att, eg. hade det funkat fint med ett set nya originalskivor. Jag tror de flesta nya prestandabilar klarar sig med endast bättre bromsvätska och klossbyte eg. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re:
Det beror på vad du menar med bromsprestanda: Man kan ju aldrig bromsa mer än vad man har däcksfriktion, för då låser man ju bara upp bromsarna. Större skiva ger ju mer bromsmoment (hävstången nav-belägg blir större) samt att skivorna får bättre momentan värmelagringskapacitet. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
- Större massa i skivan = kan lagra mer (bortbromsad-) energi per given ökning i temp = ger lägre maxtemp när man går från inbromsning till avkylning.
- Större diameter kan ge lättare dosering av bromsarna men det hänger väl iof även på annat som val av belägg och hur oken är gjorda (flexar på olika ledder) o en del annat. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Uuups, vi skrev typ samma sak tror jag
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Du kan ofta låsa bakbromsarna med handbromsen, men ändå vill de flesta ha större saker än så vid körning
Edit: Det var ju oläsbart
|
||||
|
Re:
Det där är ett bra exempel på att olika förare upplever bilar olika.
När jag och en kompis (duktig förare) var nere på Ringen med hans RX-8 i några dagar, så kändes bromsarna definitivt som en av bilens svagaste punkter. Med lite egentillverkad bromskylning blev det betydligt bättre. Tror att RX-8 delar problemen med många moderna konstruktioner; det är inte bromsarna i sig som är dåliga, det är kylningen som är kass. _________________ -- |
||||
|
Re:
Kan det vara så enkelt att det handlar om olika belägg i dom olika fallen? (förutsätter att båda hade bromssytem i bra skick). Belägg kan ju göra natt och dag. Har själv aldrig behövt fundera på bromsar, både på min 924 n/a (provat orginal och hawk HP+) och min turbo (provat snikobert supersnik och Hawk HP+) så har dom fungerat klanderfritt, oavsett hur långa pass eller hur varmt det är ute (dock smetade beläggen en del på turbon med snikobert beläggen, vilket resulterade i vibrationer efter 1.5 säsong, så dom åkte ut), med r-däck of course. Najs bajs för nya stora bromsar är dyrt . En självklarhet för mig har dock varit bra bromsvätska och renoverade ok.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Jag måste ju säga att jag blev väldigt förvånad hur varma bromsarna gick på min CSL när andra kör med original utan problem. Att skivorna var tunna och på uppehällningen påverkar ju iof men... nää... och att jag skulle köra så tokfel med bromsandet... ja, omöjligt är det ju inte men nog klia jag mig i huvet och var förvånad
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Vi som kör ungefär lika miator med ungefär samma r-däck borde ha ungefär samma bromspunkt tycker man, men i verkligheten så gör föraren ganska stor skillnad. Detta borde avspegla sig i hur varma bromsarna blir? (btw: miatans orginalbromsar räckar finfint till att köra stenhårt på bana, om man byte belägg först) |
||||
|
Re:
).
Ska man bara bromsa ner ett ton från 180 till 85 i slutet på Anderstorps raka så behövs det inte så mycket. Räkna på skillnaden i energi på att få ner 1600kg från 260 till 70...
Vi får väl se vad 40% mer effekt kommer att göra i år... Men då har jag inte kopplat kylslangar, än. |
||||
|
Tror att de är precis som trådstartaren antyder att många byter bromsar i onödan bara för att dom sett andra fräsiga bilar i spoilernytt som har gjort de!
Åkte med bara uppgraderade belägg och slangar (276mm &fyrkolvsok) på min 400hk rx-7 å de gick fint även på mittsverigebanan! Har nu bytt till större för att få mer bett precis när man kliver på _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
|
Re:
Ja det brukar gå i vid skarpa böjar, eller böjar som viker av under inbromsning. Tex vändpunkten på Bilsport SS, från 140-150 ner till 40 eller vad man nu har i hastigheter. Vad gäller ang ABS?, försämras prestandan?, mattas de fortare? Känner att jag behöver det när man blir lite sen in i böjen för då kan man bromsa hårt utan att förlora styrförmågan. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
|
Re:
Men om jag ser på min egen jämförelse så har ju coswortharna CD-skivor med små ok/belägg, och focusen har LP-skivor med 50% större ok/belägg(bara uppskattning). Det känns som att bromsarna vuxit mer än effekten i mitt fall, men det finns säkert sanning i din tanke. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
|
Glömde att jag fått en ny uppsättning skivor på garantin efter första sommaren, pga små sprickor/sprickbildningar från centrum och utåt på skivan.
Den första säsongen åkte jag utan kylning och med standardbelägg så långt det räckte, ca 600 mil och resten med hårda belägg. Vet inte om det gjort någon skillnad för skivan men har inte sett något sådant på dessa skivor än. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Dåliga bromsar på nya prestandabilar?
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9389 totalt) |
