| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Dåliga bromsar på nya prestandabilar?
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9390 totalt) |
|
Re:
Intressant fråga jag gärna skulle vilja veta ett slutgiltigt tydligt svar på Har hört lite olika bud när man snackat med folk i olika sammanhang. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Borde det inte även vara så att den tar längre tid att kyla när den väl lagrat energin/värmen? Eller tänker jag helt fel? Självklart har ju den större skivan mer kontakt med luft men frågan är om inte massan ökar mer än yta? 2500g massa från 200-100grader = tid? 3500g massa från 200-100grader = tid? //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
|
Re:
Låter extremt rätt tänkt. Lägre temp på grejerna bör ju ge lägre överföring av energi till luften också
Det här med bromsar tycker jag inte alltid är så enkelt att förstå. Bara en sån sak som att det är viktigt att bromsa hårt och kort. Resonemanget om varför det är så är redan det inte 100% superuppenbart enkelt IMHO. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Minns jag rätt att du åkte Megane RS? I så fall vad tyckte du om dom bromsarna? Min vapendragare Fredin åker Megane med standard bromsar och han gillar dom sådär... - Missljud och vibrationer vid varma bromsar samt varierande prestanda. Han känner att han inte vågar lita på dem till 100% då han upplever att de ibland inte presterar på topp. Tror han själv ger en rapport senare.. Det vi kännt när vi provat varandras bilar i sommar på bana är vi ganska överens om. Forden: Sämre pedalkänsla(svampigare) men bättre och framförallt jämnare bromsprestanda, dvs den totala retardationen vilket gör att man vågar flytta fram bromspunkten. Renaulten: Mycket bättre och exaktare känsla i pedalen, men lite ojämnare prestanda vilket i sämsta fall gör så att man får gå på lite gas igen innan böjen för att få bra träff på apex. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
|
Re:
Djävla tur man inte kan mer om fysik...
-Ju mer man vet, ju mindre förstår man..... Själv kör jag ju ford och då har man fått lära sig att inte pilla på något som fungerar för då går det sönder, så innan bromsarna sätter mig i rejäl knipa kommer jag nog fortsätta åka standard med BPU uppdateringar. //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||
|
Re:
Det där är lite trist när det är så, precis så det var med min blåa M3'a för det mesta. Jag uppfattade det som en stor risk att hamna i en ond cirkel, att jag ibland pga osäkerhet på bromsträckan justerade bromstrycket för att komma rätt i fart vid turn in istället för att bromsa fullt och sen köra fram till turn in... med än varmare bromsar som resultat i det första alternativet. Att jag kört ganska många år och vant mig vid det problemet kan vara en felkälla till CSL'ens varma bromsar när jag körde utan kylslangar. Men på de flesta loggar som finns med den gamla M3'an (numera loggar jag inte pga reglerna på träffarna) så bromsar jag oftast "rätt" och effektivt med mycket bra retardation. Klurigt det här. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Ja jag har som du nämnde Petter mer att önska från renaultens bromsar. Grym pedalkänsla först, men efter några varv ex superstage så är det svårt att få stopp på den till vändningen. Missar apex med flera meter, nästa varv bromsar jag förtidigt istället. Kör med orginal bromsar förutom XP8 belägg fram. Inte ett skit bättre än standard beläggen. Ska prova PerformanceFriction nästa gång tror jag. Och bygga kylning. _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
|
Jag försökte bena upp problemen lite.
Detta är rent teoretiskt utan att för den skull kunna teorin .
Fyll gärna på och rätta mig där jag tänkt fel. Vore kul att kunna siffror på skillnader men det är jag inte kunnig till. Här är lite tänk: 1. Tung bil med originalbromsar, uppfyller tillverkarens mål. Detta betyder inte nödvändigtvis att man kan tokköra på en svensk knixig bana i 30 varv utan att bromsarna går varmt. 2. R-Däck ökar friktionen mot asfalt, man kan bromsa ner rörelseenergin på kortare tid. Samma energi blir värme i bromsarna. Det blir längre tid innan bromsarna används igen(framflyttad bromspunkt) Pga. friktionen blir det högre lastväxling, mer vikt på framhjulen, mindre på bakhjulen. Detta ger annan bromsbalans, mer användning av frambromsar. Högre friktion ger högre kurvhastighet gör att mindre rörelseenergi behöver bli värme. 3. Hårdare fjädring, sänkning. Mindre lastväxling, mer användning av bakbromsar. Högre kurvhastighet gör att mindre rörelseenergi behöver bli värme. 4. Mer motoreffekt betyder högre hastighet vid bromspunkt, dvs högre rörelseenergi. Kortare tid mellan användning av bromsar, kortare tid för kylning. 5. Mer massa i bromskivan betyder att den klarar att lagra mer värme. Värmen måste avledas till nästa gång man bromsar. Om man tillför mer värme än man avleder kommer värmen stiga för varje varv/kurva. Högre värme i skivan ger förvisso bättre verkningsgrad på kylningen av bromsarna. 6. Bromskylning, slangar eller dylikt, avleder värmen från bromsarna under hela varvet. Blir effektivare vid högre temperaturskillnad, luft/broms, frågan är hur mycket. 7. Lägre vikt ger mindre lastväxling. Mer användning av bakbromsar är möjligt. Högre hastighet vid bromspunkt men inte nödvändigtvis högre rörelseenergi. Ger högre kurvhastighet vilket gör att mindre rörelseenergi behöver bli värme. 8. Högre kurvhastighet i kurva 1 betyder högre hastighet vid bromspunkt för kurva 2 Något jag glömt/tänkt helt galet??? |
||||
|
Re:
Javisst, jag hade en kort karriär i Baguette-teamet..
Åkte med helt standard setup i belägg och däck - och visst fick jag uppleva en del bromsvibrationer. Men allt är ju relativt. Jämfört med den M3 E30 som jag har idag, så är ju Renååns bromsar rena drömmen. De bilar där jag kännt 100% förtroende för bromsarna, har haft en intressant sak gemensamt: De har alla varit Porsche 911:or
Kombinationen av lätt bil, riktiga ok och bra viktfördelning (för bromsning i alla fall) gör mirakel för bromskänslan. _________________ -- |
||||
|
@ Petter
Du har väldigt rätt i att kylningen löser i stort sett alla problem. Vanliga sport/bruksbilar har helt enkelt inte bra kylning. Att kasta på större värre extra-kolvs ok och stora skivor löser ju inte kylningsproblemet. Jag har kört en hel det med min Megane RS på bana och originalbeläggen är faktiskt helt ok. Angående Renault Megane RS vs Ford Focus RS så mäter tyska tidningen Sportauto bromsträcka från 100 och 200 km/h samt varmt och kallt. Meganen var bättre än Forden. Meganen hade faktiskt sjukt bra bromsvärden, retardation över 11 m/s^2. forden hade låga 10 om jag kommer ihåg rätt, har postat det någon annanstans. Jag valde dock att uppgradera belägg till performance friction fram, PFC97 och Ferrodo bak. Det gjorde bromsarna superbra väldigt distinkta och jag har aldrig haft problem med fading. Har dock som plan att dra kylning på bilen ändå under vintern. Förlåt våren det är redan +10 C här i krokarna. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
|
Re:
Mkt märkligt, låter som nått var galet med hans RX-8a. Absen kan vara en svag länk på RX-8an. Kör som sagt stålomspunnet, motul rbf660 (byter innan varje eller varannan Trackday) första 1,5 säsongen på carbotech xp8 och sista 1,5 säsongen på hawk dtc60. Jag tycker definitivt att bromsarna är ett av bilens starka sidor, de duktigare förare som provat min bil har gett bromsarna mkt bra betyg. Matz Olli: http://vimeo.com/m/26008362 Henrik Phil: http://vimeo.com/m/14710996 _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Något att tänka på är att stora skivor + rejäla multikolvsok, som i sin tur kräver fälgar o däck i T-Fords dimensioner ökar på den ofjädrade vikten rätt rejält. Det gör inte chassits jobb lättare i böjarna precis.
Nog en fördel att avväga för- och nackdelar i varje koncept. Ofta tycker jag bromsar, hjul, kolfiberprylar och sådant som syns bra verkar handla mer om show än om action. Av någon anledning verkar "rätt" prylar vara viktigare vid många track days, än vad det är i klubbracing. Varför har jag faktiskt ingen aning om
Mitt senaste raceprojekt har för övrigt trummbromsar runt om... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Ingemar, det är inget fel på märkesprylar, bara man vet när och var de behövs.
Ska jag uppdatera något lägger jag gärna till en krona eller två om det hjälper mig att nå den önskade funktionen. Ibland blir utseendet viktigt även för mig som ägnar mig att old shool racing. Men för mig handlar det mer om "period style" än "performance style" i så fall. Tycke och smak som tur är. Men jag tror vi överlag har en övertro på häftiga prylar i bilhobbyn. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Visst är det så, det läggs ju mer energi under vintern åt att fundera över vilka balla prylar man ska skaffa så man blir jättesnabb nästa säsong fast man eg. borde spara pengarna till förbrukningsprylar och körtid och istället analysera sin körning inför säsongen
Jag är tyvärr också sådan.
Bland det bättre jag har gjort var att gå ner i fälgdimension och fälgvikt 18" 10Kg till 17" 6,9Kg, ska bli kul att testa de nya skivorna som är 4Kg lättare än OEM Skivorna. Har fått smak på att lätta den ofjädrade vikten _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
För att få kort bromssträcka behöver man rätt bromsbalans och bra däck. Alla bromsar som är rimligt rätt dimensionerade klarar av att låsa hjulen i alla hastigheter. Med rätt bromsbalans når du då den maximala retardationen som fordonet kan prestera. Frågan är bara hur mycket temperatur detta resulterar i? Nyckeln till välfungerande bromsar är att hålla temperaturen på en nivå som bromsbeläggen, skivorna och bromsvätskan klarar av.
Förhög beläggtemp ger fading och högt slitage. Förhög skivtemperatur kan ge sprickbildning på skivorna Förhög temperatur på bromsvätskan ger kokning och en pedal som går i botten. Det vi vill ha är så lätta och billiga bromsar som möjligt som har tillräcklig marginal mot förhög temperatur vid bankörning. Tillräcklig temperaturmarginal ger konsekventa och lättdoserade bromsar. Orginalbromsar blir oftast lite väl varma vid bankörning då de är optimerade för att vara billiga, lätta och fungera bra även kalla. Det finns många sätt att sänka temperaturen på bromsarna eller att öka temperaturen som bromskomponenterna klarar av. Vad som är kostnadseffektivt, väger lite och kräver lite arbete beror på bilmodell. Men generellt sätt är bra bromsvätska och kylslangar ifrån fronten både enkelt och billigt. Värre bromsbelägg kostar endel så det kan löna sig att byta skivor istället. Men stor skivdiameter, många kolvar i oken, stålomspunna slangar säger ingenting om bromsprestandan i sig. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
På vilka klubbars track days är det så Jag tycker det i de flesta sammanhang inte är något ballapryllarrejs utan istället inställningen manvilldetskalirabrapåbanan
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Eftersom jag föredrar racing och numera inte frekventerar trackdays öht ska jag inte uttala mig om specifika event eller klubbar . Däremot kan jag konstatera i min bekantsskapskrets att det bland de som har track days som intresse oftast anses viktigare med "rätt" prylar än bland de av mina kamrater som rejsar fullt ut. kanske det beror på att racing är rätt kostsamt att utöva och att vi därför bara köper sådant som bevisat kapar tid på banan? (men i vissa racingserier upplever jag att rätt prylar också betyder mer än vad det gör i andra raceserier.)
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Jag tycker mig ha märkt att många (de flesta) av de jag känner som kör track days inte heller riktigt har råd att köpa saker till bilen hursomhelst
Fast visst är eftermarknads-"tuning" en jättestor marknad
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Kan de va så jävligt?
Det är nog tur for oss som åker racing mer eller mindre frekvent att det finns track dayers som hjälper till att öka marknaden för både prylarna och banor, annars hade det nog inte varit möjligt att leka racerförare alls. Minns vad Rolle Blom på Sveriges äldsta trimfirma Ronwill Speedshop sa till mig för drygt 30 år sedan. "Det är tur att gatåkarna finns, för ni racers har alltid så dåligt med pengar, så er går inte att leva på "
Nog så sant som det var sagt....
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Så sant som det är sagt
Jag har lagt ner mer pengar på prylar till busbilarna, än vad jag själv betalade för delar till tävlingsbilarna... Och då har jag ändå haft mycket delar liggande från tävlingsbilarna som har hamnat i busbilarna
Å andra sidan var det mycket lättare att få spons på delar, arbeten, lackering, finansiering etc, än reda pengar till tävlingsbilarna
eBay är ett fördärv för oss bilintresserade shop-o-holics
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Dåliga bromsar på nya prestandabilar?
|
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (9390 totalt) |