Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2134 besök totalt |
VW Caddy projekt
Hej, Jag är ny här och vill först säga; Hej alla biltokar! ![]() Jag har aldrig kört på bana ännu men ska i mån av tid dra ut bruksbilen (golf vr6) på bana för det verkar skitroligt! Jag älskara att köra o svänga så bana borde vara nåt för mig. Hoppas jag inte blir bannad från forumet för att jag inte har kört på bana ![]() Har nu i ett par dagar suttit o läst igenom många trådar på forumet och har konstaterat att här finns oootroligt mycket kunskap och många som bygger själva så detta stället borde vara ett bra ställe att fråga lite på. Det är så att jag är snuskigt förälskad i den gamla vw caddy pickupen som tillverkades tom -92 och planerar på att bygga om en sån till en rolig bil. Första gnuttan av inspiration har jag fått av David Berglund som figurerar på detta forum med en Scirocco. Jag har ett liknande koncept som jag vill bygga på! Det hela handlar om (i stora drag) att montera en vr6 motor (12valve) Bak i flaket och få en mittmotorbil med RWD på ett enkelt sätt. Jag har grunnat rätt länge på detta men har inte kommit igång överhuvudtaget pga ekonomin och garageplats sätter gränser just nu. Först undrar jag hur reglerna är för amatörbyggtfordon för lätta lastbilar? Är det precis som personbilar? Mer funderingar har jag om bakvagnen i dettta bygge... Planerade först att använda hela framvagnen på golfen o flytta över til bakvagnen på caddyn, men har funderat på att det borde vara enklare att använda bladfjädrarna bak så jag slipper bumpstear o mycket jobb med fjäderben. Det måste vara relativt enkelt att bygga denna bil. Jag har aldrig nånsin byggt nån egen bil eller liknande. Men det är en dröm jag har och vill åtminstone försöka genomföra den. Går det så går det. Är ju kul att skapa. Jag tar gärna emot tips och ideér hur man kan bygga upp bilen på ett realtivt enkelt och gärna billigt sätt. Jag kan se bilen framför mig (utseendemässigt); Låååg, breda fälgar, mycket blank, gärna vit orginallack, mkt lite styling tex klarglas o vita blinkers, i övrigt karossmässigt orginal och motorn uppstickande på flaket bakom hytten och bra stol o en bur av något slag. Tacksam för svar! |
||
Välkommen till Rejsa....
Såg någon tråd här på Rejsa för någon dag sen... som hade en länk till en Mini med V8 placerad på flaket som ju är precis samma sak som du funderar på..... det är säkert någon här som kan hjälpa till med länken till den.... eller använd sökfunktionen och sök efter MINI V8 Den länken hade mycket information om hur han byggde bilen... |
||
Tack! Har sett den länken men den är byggde med en separat ram i bakänden vilket jag inte har tänkt göra men möjligheten finns ju. känns enkare att bygga på befintlig ram/chassi Tanken med bladfjädrar funkar förresten bara om jag kan hitta spindlar jag kan fästa i bladen på ett bra sätt. |
||
Hej
Reglerna för amatörbyggen/ombyggda bilar funkar även på lastbilsreggade saker men med en motor på flaket vete sjutton om du har lastyta kvar som räcker. Vill du absolut ha kvar bladfjädrarna, titta på nav till Volvo 340/360. Den har ju blad bak och DeDionaxel, även transaxellåda men då kommer väl din motor för långt fram... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jag har funderat på volvo 360/340 men har inte kollat så noga hur det ser ut. Tanken var att jag skulle använda vxlådan o allt från golfen. Det är inte ett måste att ha kvar blad fjädrarna men det verkar enklare iaf. Dedionaxeln vet jag inte hur den ser ut. Dags att googla lite... ![]() Man kan kanske regga om till personbil? |
||
jag spånade lite på dedion axlar... hittade en som bygger en mittmotor bil med dedion axel.
Undrar om man kan använda en sån här med bladfjädrar. Eller om man kan göra nån annan upphängning. http://www.newtier.com/graber/mid-engine/Images/Rear_Drive_Cradle/ annasr så lutar det mest åt att använda upphängningen från golfen. Och bara låsa styrningen o får lite bumpstear... |
||
Hittade objekt!
http://www.vw.co.za/models/caddy/ undra om man kan imortera en caddy därifrån o bygga om... rena drömmen... rostfri! ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2134 besök totalt |