| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är det för fel på Opel GT?
|
<< 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (21697 totalt) |
|
Re:
Men vad hade hänt med den?? Stackars bil. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
|
Re:
Visserligen OT men det ser ut som den har fått en släng av Badster R2 karossdelar... (splitter, kjolar, coupe baklucka samt luftutsläpp på framskärmarna) Splittern och kjolarna är verkligen inte vackert...
_________________ Mattias Meldert |
||||
|
Har faktiskt kört en OPEL GT, en snygg bil med rätt bra knuff i maskin.
Mjuk i chassiesättning och lite veka bromsar. Har kört den ett varv på Nurburgring. Handla glass - ja. Banbil - nej. Det är klart att med tillräckligt mycket mods så går det ju att få den banbilsanpassad. Fast det är knappast prisvärt. Den går att köra på bana. Alla bilar går att köra på bana, GT är knappast specad för det dock. I all ärlighet. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
|
Re:
Haha, otur att jag precis köpt en nere i Ängelholm. Nercabbat igår på skånska landsvägar var en skön känsla. PPC (BSR) trimmad, ca 310 hk, svensksåld med 1900 mil på mätarn. Chassit är lite svajigt, kvalitén är amerikansk, men mycket bil för pengarna. Tar detta som ett läroår rent banmässigt och satsar inte på några rekord, så den får duga ett tag. Körde från Malmö till Eskilstuna idag (56 mil) med GTn. Bytte sen till min 320d coupé 2010 med m-chassi för att köra hem till sthlm, känslan i BWN är svårslagen. Syns på banan i sommar =)
_________________ Fredrik Forss |
||||
|
Är väl inget fel att åka bana med en sådan bil. Att org chassiet är lite vekt och bromsarna lite veka gäller ju i princip alla bilar som inte är trackday special. Dvs heter Porsche Rs, Lotus Exige cup eller Bmw csl och därmed kostar en ansenlig slant. Däremot begränsar man motoreffekt, vikt och hjulupphängningar ganska effektivt med ett visst bilval. Det viktigaste är att köpa en bil man tycker om och som man har råd att köra med och ev krasha. Endast då kommer det att vara värt pengarna.
Däremot har ju motorn rätt bra med effekt och moment och bilen är inte extremt tung. Hjulupphängningarna har ju potential så varför inte. Åkte en Sväng i en Solstice idag och den hade helt ok acceleleration så varför inte. Med rätt modifikationer och en duktig förare kommer en Gt tillhöra de snabbare bilarna på en banträff. Potentialen är ju 300+ hk, sub 1400kg i vikt, dubbla a armar fram, delad bakaxel bak och du får lätt in minst 225 breda däck. Är ju bättre potential än m3 e46, dock med sämre utbud på eftermarknadsdelar. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Kul med en till som vill åka bana med Opel GT. Jag köpte en likadan i höstas (också i Skåne) med PPC trim
som jag tänkte försöka mig på några track days och slalom träffar med. Problemet är väl att det inte finns någon båge i den. Efter att ha lusläst de flesta Solstice och Saturn Sky-forumen i USA verkar det också var en av de mest omöjliga bilar som finns att bygga en OK båge till, i alla fall om man vill ha kvar cabben. Hur är det på track-days i Sverige, krävs det båge på dessa? Då jag också bor i Stockholm (Vällingby) så kan vi väl försöka träffas nån gång och diskutera hur vi kan få till ett par hyfsade track days bilar? _________________ Lasse Sandström |
||||
|
Re:
Vet ej vad Opelklubben har för krav, kontakta dem o fråga! Olika arrangörer har väldigt olika, en del tillåter till och med inte öppna bilar ÖHT utan kräver hardtop. Men det är nog väldigt ovanligt. _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
[quote="FredrikF"]
Haha, otur att jag precis köpt en nere i Ängelholm. Nercabbat igår på skånska landsvägar var en skön känsla. PPC (BSR) trimmad, ca 310 hk, svensksåld med 1900 mil på mätarn. Chassit är lite svajigt, kvalitén är amerikansk, men mycket bil för pengarna. Tar detta som ett läroår rent banmässigt och satsar inte på några rekord, så den får duga ett tag. Körde från Malmö till Eskilstuna idag (56 mil) med GTn. Bytte sen till min 320d coupé 2010 med m-chassi för att köra hem till sthlm, känslan i BWN är svårslagen. Syns på banan i sommar =) Såg din annons på Blocket. Tröttnat innan du börjat? _________________ Lasse Sandström |
||||
|
Nästan ALLA bilar får en Helt annan känsla bara genom att byta fjädrar och stötdämpare. GT'n har ju på pappret ändå ganska bra potential. En chassieuppgradering lär nog göra en hel del, och för bilar som ska köras på bana är de ju nästan std
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag tror säkert att du kommer ha mer nytta av din Opel GT som privat glidar bil samt för en och annan trackday. Men att renodla en Opel GT till en trackday bil. Då hade det nog varit billigare att köpa en Exige direkt. Det är 2 olika bilar att jämföra då de har 2 olika syften.
Opel GT kräver lite förstärkningar i hjulupphängning där det sägs finnas en och annan akilles häl. Men så fort du gjort det så är det bara att sätta på R-däck och jaga tider. Men som tidigare talare här sagt kommer du åka betydligt bekvämare till och från en trackday än Exige ägarna. De får stå ut med att höra var enda ojämnhet som våra svenska vägar erbjuder. Men dock har det fruktansvärt roligt när vägen svänger. _________________ Daniel Serénus --------------------------------------- GreenLight Magazine |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad är det för fel på Opel GT?
|
<< 1, 2, 3 6 besök senaste veckan (21697 totalt) |
