Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Water wetter? Erfarenheter?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11993 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Som jag förstått det så är faktikst inte Water wetter ren snake oil.

Någon som har erfarenhet av Water wetter?

Täby
Här sen Sep 2009

Alla i PCSR kör med Water Wetter eftersom vi har glykolförbud. Funkar hur bra som helst.

Åstorp
Här sen Jul 2004

Min bil har inte kokat sen jag hällde i det...

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Om bilen inte behöver frysskydd så funkar väl Water Wetter lika bra, om än kanske lite bättre?

Såg någonstans dock att man kanske inte ska laborera med det på bilar med garanti där det uttryckligen står viss typ på vätska i kylsystemet i handboken.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För min del så har jag vanligt med glykol enligt BMW's anvisningar men jag har problem med att vattentempen drar iväg vid hård bankörning. Oljetempen är helt okej. Och jag har uppfattat det som att Water wetter skulle kunna hjälpa åtminstine en liten bit med detta. Vi byter till s.k. motorsporttermostat och ser över kylarna nu innan säsongen går igång. Men "every bit helps " är temat just nu.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Ska du öka bufferten för temporär hårdkörning så kan annan termostat hjälpa (eftersom du har ett kallare system när du börjar och kan peta in fler KJ innan det blir för varmt).

Ska du öka värmeavgivningen vid steady-state (dvs oändlig bankörning) så är det större värmeavgivningseffekt som behövs. Större kylarearea, bättre luftflöde, högre kylvätsketemp (större deltaT).

WaterWetter (eller lite såpa) istället för glykol ökar värmetransfer framförallt från toppen till vatten så det går att köra med lite högre vattentemp utan högre risk för hotspots. Kombineras gärna med lite högre tryck på kylarlocket.

Men mer luft genom kylaren är nog det bästa tipset (all luft in igenom kylaren och se även till att luften kommer ut från motorrummet, så det inte blir som en "mopedstrut").

Men kan även skippa att köra om det är varmare än 20 grader

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Ska du öka bufferten för temporär hårdkörning så kan annan termostat hjälpa (eftersom du har ett kallare system när du börjar och kan peta in fler KJ innan det blir för varmt).

Check!

Mer luftgenomströmning och sånt är jag inte beredd på att meka med än, bilen ska inte gå varm så det är ju lite en fråga om vad det är som spökar. Termostatsbyte + spola kylaren + water wetter som en första åtgärd var tanken. Och då bidde frågan om det var en idé att hinka i water wetter. Men det låter ju som det inte är till nackdel thumbs up

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Pratade med Jan Tolli på GT Motorsport i Helsingborg och hans erfarenhet av Water-wetter gav en sänkning av driftstempen på vattnet med ca 1 till 2 grader.

www.modsport.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Ett annat tips är att om man ändå ska tömma systemet så kan man fylla på med vanligt vatten och smula i en maskindisktablett. Köra varmt och därefter spola ur ordentligt.

Då får man bort allt gunk.

Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Väldigt lite erfarenhet men jag körde med Water Wetter i somras och upplever att det sänker temperaturen, borsan har kört med det i åratal och är helnöjd med det. Klart värt att prova tycker jag. Jag körde utan glykol och skiftade nu inför vintern, men det skall ju fungera även med glykol men med något sämre värden (har jag för mig).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

sweanders skrev:
och därefter spola ur ordentligt.
Med betoning på (direkt) därefter och ordentligt, du kan lika gärna använda samma mängd avloppsrens (Lut) och lite såpa.
Maskindiskmedel är bland det dj_vligaste du hanterar i ett hushåll. Baskiska medel och aluminium trivs inte så bra ihop över lång tid.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Om jag tolkat det rätt så måste man köra på rent vatten (helst destilerat) och water wetter, water wetter i kombination av glykol ger ingen effekt.

Har kört med låg inblandning av glykol (vågar inte skippa glykol utifall att) och water wetter i flera år utan att märka nått direkt. iofs har ju inte bilen kokat men...

Annars är ju detta en bra lösning jag tror mer på:

http://evanscooling.com/products/coolants/

Forshaga
Här sen Okt 2003

FF

I en Formel Ford 1600 sänks motor tempen med nästan 5° plus renare kylsystem men det finns säker samma ett billigara alternativ ? som ex STP insprutar smörjning som det står att det innnehåller olja och lacknafta

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Re:

I så fall får ni egentligen inte använda Water Wetter heller. Den innehåller också glykol fast halten är betydligt lägre. Så egentligen skall regeltexten vara att kylsystemet får max innehålla X% glykol.
Anders Zimdahl skrev:
Alla i PCSR kör med Water Wetter eftersom vi har glykolförbud. Funkar hur bra som helst.

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Fastlane skrev:

Någon som av erfarenhet av den? För mig ny och okänd ...

Västkusten
Här sen Okt 2007

http://www.rx8club.com/showthread.php?t=109834&highlight=coolant

Jag har dock ingen erfarenhet, har funderat på att prova men det har inte blivit av.

Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Thomé skrev:
Fastlane skrev:

Och inte gratis....

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Magnus S skrev:
Magnus Thomé skrev:
Fastlane skrev:

Och inte gratis....

One time fee å andra sidan.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Fastlane skrev:

Jag har dock ingen erfarenhet, har funderat på att prova men det har inte blivit av.

Jag frågade om en liknande vätska i en annan tråd och där sågades dessa vätskor...

www.modsport.se
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Kanske funkar till viss del om det ligger precis på gränsen men kan inte ersätta hårdvara eller lösa fel.

Tror inte att det är nån mirakelprodukt, det är därför jag inte orkat prova.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Kimmen skrev:
Fastlane skrev:

Jag frågade om en liknande vätska i en annan tråd och där sågades dessa vätskor...

Inget jag vågar hälla i CSL'en utan rekommendationer från några som kört bana med det liksom.

1, 2   >>
4 besök senaste veckan (11993 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande