| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Kolfiberporr på hög nivå! Lotus Evora GTE F1 Limited Edition
|
2108 besök totalt |
|
Kolfiberporr på hög nivå! Lotus Evora GTE F1 Limited Edition
http://www.autoevolution.com/news/ge Herrejösses: http://www.autoevolution.com/images/ http://www.autoevolution.com/images/ (ny skrivbordunderläggsbild typ )
100kg lättare (tack Janne för länken!) _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Ja, det har sällan funnits så mycket 'vill-ha-faktor' på Lotus som med det modellprogram dom har just nu.
Exige:n som presenterades i Geneve (S Roadster) såg inte heller tokig ut alls. //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
Hade man inte råd att lacka eller kanske hellre foliera bilen?
Ser för fjolligt ut med en hel kaross i kolfiberfinish. För 15 år sedan jag visst, men nu?
Vingar, divepaltes, splitters, backspeglar ok, men att tro att kolfiber har någon vidare "ballfaktor" år 2012 känns lite så där...
Säger som en teamkamrat sade för många år sedan. "Inget tyder på att en komponent blir bättre bara för att man gör den i kolfiber." Kanske inte hela sanningen, men en hel del ligger den överdrivna tron på kolfiberguden
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
vs
PS: Helfoliering måste väl väga säkert ett hekto extra ju! PPS: Stämmer den eller är historien tilltvistad på något sätt att Mercedes lättade sina bilar genom att inte lacka de i landsfärgen som väl var vit och därför blev sedermera Tysklands "landsfärg" snarare silver? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Och jag gammal? Jag tycker den mest ser plastig ut...
Känns mer blingig än Lotus, på nå't sätt.
_________________
|
||||
|
Re:
Lättningen i sig är en skröna påhittad av Alfred Neubauer, Mercas legendariska teamchef. Jag har hört inifrån BMW Motorsport för länge sedan att det startade med en BMW 328 som lackades silver som ett tyst motstånd mot nazisterna, men vem vet?! Att de skulle vara olackade är iaf struntprat, de är silvermålade, alla de här karosserna var handknackade, dvs väldigt fula i plåten och behövdes spacklas upp. Det var bara britterna som använde engelska hjul på den här tiden, den italienska skolan var hammare o mothåll och det blir aldrig lika snyggt i plåtrent utförande. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
|
Re:
Det där har vi typ rett ut här en gång i tiden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
Mercedes var tvugna att banta bilen några kilon vid ett GP lopp på ringen då maxvikten på dessa GP msonter var 750 kg (på den tiden gällde maxvikt, inte minimivikt, ska förklara varför en annan gång...)
Jag har varit med om (flera ggr) att kolfiberdetaljer i form av karosspaneler tvärt om väger mer i kolfiber än i aluminium. Även när de är tillverkade av ansedda så kallade specialister. Om man sparat 100 kg på Kolfiberkaross på den lilla bilen, så har man nog gjort en ganska taskig spec för originalkarossen. Så jag undrar om det är tekniska fakta, eller PR-avdelningens syn på vad som triggar lättlurade kunder? Troligen sparar man mer vikt på att tillverka strukturella detaljer i Kolfiber än vad man gör på ytstrukturer. När jag ser bilar med mycket olackerad kolfiberyta, så är det för mig mest en fråga om bling-bling. Det är väl därför det finns folie med kolfiberutseende. Finns det intresse på rejsa för en kvalificerad utbildning i kolfiberteknik håller jag på med en uppdragsgivare att utveckla en sådan. Lansering i höst. Men den handlar mer om reparation och refinishing än tullverkning för bling-blingmarkanden. Ett kul uppdrag, då jag själv inte jobbat med kolfiberkomposit sedan 1979-1980. Lite har hänt sedan dess, men grunderna är sig ganska lika tycker jag mig märka.
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Korrigering: Har t.o.m. sett bilder från det påstådda tillfället. Men de kan ju iofs vara planterade av Neubauer de också. Tysk proganda har jag lärt mig ta med en nypa salt.... Det var nog bara vid det aktuella loppet man körde med naken aluminium. Men BMW.s efterhandsförklaring är nog lika mycket en skröna i så fall. Den är ju politiskt korrekt, så det är alltid en tacksam storytelling att bygga vidare på med facit i hand. Sant är iaf att man hade maxvikt att hålla sig under i 30-talets GP racing. Vilket inte alltid var helt enkelt med dåtidens monsterbilar. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Och det är där skrönan tar vid, för debutloppet för Mercas silverpilar var ett Formula Libre-lopp utan viktgräns...
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Kolfiberporr på hög nivå! Lotus Evora GTE F1 Limited Edition
|
2108 besök totalt |
